Kirjoittaja Aihe: Sähkömittarin virrankulutus  (Luettu 10103 kertaa)

grani

• Jäsen
  • **
Vs: Sähkömittarin virrankulutus
« Vastaus #15 : 29.06.16 - klo:05:24 »
Meillä ainakin kulutus nousi mittarin tulon jälkeen. Siihen voi toki olla montakin syytä, mutta minua ärsyttää se, että lukemaa ei tahdo saada nollaan, ja on koko ajan enemmän, kuin pitäisi.
Minulla näyttää sähkökäyttöraportissa kyllä nollaa joka tunnilta aamukahdeksasta iltakahdeksaan jos on aurinkoinen päivä.

denzil dexter

• Aktiivijäsen
« Vastaus #16 : 29.06.16 - klo:07:57 »
Meillä ainakin kulutus nousi mittarin tulon jälkeen. Siihen voi toki olla montakin syytä, mutta minua ärsyttää se, että lukemaa ei tahdo saada nollaan, ja on koko ajan enemmän, kuin pitäisi.

Mittari vaihdetaan siksi, että päästään veloittamaan jokaista vaihetta erikseen. Jos siis tuotat 1 kW yhteen vaiheeseen ja käytät toisessa 10W, sinua veloitetaan 10W kulutuksesta vaikka oikeasti tuotat 990 W.

Olisi mielenkiintoista vääntää tuo juttu ylimpään oikeusasteeseen saakka, jos rahaa olisi rajattomasti. Tilanne kun kuitenkin on se, että vanha mittari, joka mittasi sisään ja ulos menevän sähkön erotuksen oli täysin laillinen ja on sitä edelleen. Voinkohan asentaa omalla kustannuksellani sellaisen talooni? Minulla kun ei ole tarvetta "älykkäille palveluille" joita sähköyhtiön mukaan saan uuden mittarin mukana.
Minähän en mokoman pikkuhomman takia anna niin sanottujen ammattilaisten itseäni kyniä.

rotzi

• Aktiivijäsen
« Vastaus #17 : 29.06.16 - klo:16:01 »

Mittari vaihdetaan siksi, että päästään veloittamaan jokaista vaihetta erikseen. Jos siis tuotat 1 kW yhteen vaiheeseen ja käytät toisessa 10W, sinua veloitetaan 10W kulutuksesta vaikka oikeasti tuotat 990 W.

Olisi mielenkiintoista vääntää tuo juttu ylimpään oikeusasteeseen saakka, jos rahaa olisi rajattomasti. Tilanne kun kuitenkin on se, että vanha mittari, joka mittasi sisään ja ulos menevän sähkön erotuksen oli täysin laillinen ja on sitä edelleen. Voinkohan asentaa omalla kustannuksellani sellaisen talooni? Minulla kun ei ole tarvetta "älykkäille palveluille" joita sähköyhtiön mukaan saan uuden mittarin mukana.
Kyllä tuossa ihan jutun juurta olisi ahdistaa laitokset nurkaan moisesta asiakkaan kustannuksella tehdystä muutoksesta joka ei ole asiakkaan edun mukaista...

Mitrix

• Tulokas
  • *
« Vastaus #18 : 29.06.16 - klo:19:47 »
Minun käsittääkseni ja kokemuksesta kulutus mitataan netottamalla eli ei vaihekohtaisesti , itselläni on kytketty 1.5 Kw paneelit yhdelle vaiheelle ja näyttää menevän netotamalla.
Toisekseen muistaaksen tuli valtion suunnalta määräys mittareiden vaihtoon .. itse olen tyytyväinen nykyiseen mittariin kun näkee onlineta kulutus / tuotanto tiedot vajaan päivän viiveellä... ei pääse tulemaan ikäviä yllätyksiä..

VesA

• Aktiivijäsen
« Vastaus #19 : 29.06.16 - klo:23:09 »
Minun käsittääkseni ja kokemuksesta kulutus mitataan netottamalla eli ei vaihekohtaisesti , itselläni on kytketty 1.5 Kw paneelit yhdelle vaiheelle ja näyttää menevän netotamalla.
Toisekseen muistaaksen tuli valtion suunnalta määräys mittareiden vaihtoon .. itse olen tyytyväinen nykyiseen mittariin kun näkee onlineta kulutus / tuotanto tiedot vajaan päivän viiveellä... ei pääse tulemaan ikäviä yllätyksiä..

Laki sanoo että mittaustulos on oltava myös ostajan saatavilla vuorokauden kuluessa siitä kun mittaria operoiva on ilmoittanut lukeman sähköä myyvälle taholle tms. Helenin portaalin lukemat ovat pari päivää perässä, en muista mikä oli selitys.

Ilmaisenergia.info

« Vastaus #19 : 29.06.16 - klo:23:09 »

Aurinkoinen

• Jäsen
  • **
« Vastaus #20 : 29.06.16 - klo:23:45 »
En tiedä kuka siitä päättää, missä sähköyhtiöissä on netotus käytössä ja missä ei. Joka tapauksessa meillä ei ole käytössä, ja on todella ärsyttävää, jos esim. tuotat 1.2 kW yli oman tarpeen ja samalla on 0.1 kW kulutusta 'väärässä' vaiheessa. Se ei silloin mene niin, että myisit 1.1 kW, vaan että myyt 1.2 kW ja samaan aikaan ostat 0.1 kW. Sähköyhtiö tekee siinä pikku bisnestä, koska osto- ja myyntisähkön hinnoissa on 'pieni' ero. Muutoinkin sähköyhtiön pitäisi ostaa sähkö mikrotuottajalta aivan samaan hintaan kuin ostavat pääosan sähköstä, koska myyvät mikrotuottajien sähkön edelleen kalliimpaan hintaan Norppa- ym. sähkönä.

Jussi

• Aktiivijäsen
« Vastaus #21 : 30.06.16 - klo:02:16 »
En tiedä kuka siitä päättää, missä sähköyhtiöissä on netotus käytössä ja missä ei. Joka tapauksessa meillä ei ole käytössä, ja on todella ärsyttävää, jos esim. tuotat 1.2 kW yli oman tarpeen ja samalla on 0.1 kW kulutusta 'väärässä' vaiheessa. Se ei silloin mene niin, että myisit 1.1 kW, vaan että myyt 1.2 kW ja samaan aikaan ostat 0.1 kW. Sähköyhtiö tekee siinä pikku bisnestä, koska osto- ja myyntisähkön hinnoissa on 'pieni' ero. Muutoinkin sähköyhtiön pitäisi ostaa sähkö mikrotuottajalta aivan samaan hintaan kuin ostavat pääosan sähköstä, koska myyvät mikrotuottajien sähkön edelleen kalliimpaan hintaan Norppa- ym. sähkönä.

Niin, sähköyhtiön pitää tehdä "bisnestä", ei ne ole hyväntekeväisyyslaitoksia kuitenkaan. Vilunkipeli esim. mittarin kanssa pelailussa on kuitenkin eri juttu.

Mitrix

• Tulokas
  • *
« Vastaus #22 : 30.06.16 - klo:06:31 »
Mittarithan on vaakittuja laitteita kuten bensanjakajatkin yms. , bisneksestä en tiedä kuinka hyvä on mut ihmettelen jos vatenfalkin halusi eroon suomessa niistä ..

Aurinkoinen

• Jäsen
  • **
« Vastaus #23 : 30.06.16 - klo:07:10 »

Niin, sähköyhtiön pitää tehdä "bisnestä", ei ne ole hyväntekeväisyyslaitoksia kuitenkaan. Vilunkipeli esim. mittarin kanssa pelailussa on kuitenkin eri juttu.
Minkä sortin hyväntekeväisyyttä se on, jos maksaisi ostamastaan sähköstä saman hinnan kaikille tuottajille. Etenkin, kun myy halvemmalla ostamansa sähkön vielä kalliimpaan hintaan?
Vilunkipeliksi luokittelisin myös sen, että netotusta ei käytetä, siinä pakotetaan ostamaan sähköä kalliiseen hintaan, vaikka todellisuudessa itse tuotettua sähköä on yli oman tarpeen.

Puuha

• Aktiivijäsen
« Vastaus #24 : 30.06.16 - klo:08:28 »
Mittarithan on vaakittuja laitteita kuten bensanjakajatkin yms. , bisneksestä en tiedä kuinka hyvä on mut ihmettelen jos vatenfalkin halusi eroon suomessa niistä ..
toki polttoainemittarit ovat. tosin taaraus toimii tarkasti vasta bensamittarilla kun tankkaat yli 5 litraa.

Mitrix

• Tulokas
  • *
« Vastaus #25 : 30.06.16 - klo:16:14 »
Tossa ohessa lainattu netistä teksti ......Jos kaikkea pienvoimalaitoksen tuottamaa sähköä ei kuluteta kohteessa, verkonhaltija ja tuottaja sopivat erikseen verkkoon syötöstä. Tuottajan on mahdollista myydä yleiseen sähköverkkoon siirtynyt sähkö yleisin menettelytavoin sähkömarkkinoille. Verkkoyhtiö ei osallistu sähkökauppaan eli se ei osta verkkoon siirtyvää sähköä. Pientuotettua sähköä ostavat useat sähkönmyyjät, joista pientuottaja voi valita itselleen parhaiten sopivan.

http://energia.fi/sahkomarkkinat/sahkoverkko/pientuotanto

Ilmaisenergia.info

« Vastaus #25 : 30.06.16 - klo:16:14 »