Kirjoittaja Aihe: Aurinkosähköä suoraan vastuksille - yhden ratkaisun suunnittelu ja dokumentointi  (Luettu 12454 kertaa)

ManWithAMullet

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 13
Olipa ripeä toimitus. Tuli kahdessa päivässä tulistaja kotiovelle.

Puuhan kysymys on ihan asiallinen. Ei nämä pikkutyöt vielä tee minusta omavaraista. Mutta baby steps. Eli rakennan järjestelmää pikkuhiljaa muiden remonttihommien ohella. Aikataulu on "omavaraisuuteen" varmasti reilusti yli 5v aikajänteellä.

Ensimmäiseksi kokeillaan ja harjoitellaan ja tehdään järjestelmästä toimintavarmempaa kuin mitä se nyt on. Pelkällä tulistajalla ja tuolla aurinkovirityksellä voin kytkeä öljyn kokonaan kesäksi pois päältä.

Tärkeimpänä motivaationa on se, että minulla on eläkepäivilläni sellainen järjestelmä joka käy ja kukkuu itsekseen eikä minun tarvitse maksaa penniäkään Carunalle, Fortumille tai Nesteelle ja torpassa on niin lämmin ettei tarvitse villasukkia.

rotzi

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 1762

... ja tuolla aurinkovirityksellä voin kytkeä öljyn kokonaan kesäksi pois päältä.

kuinka paljon olet ajatellut tuolla 2 keräimen aurinkohommalla saat vuodessa energiaa veteen?

Puuha

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 3724
Ohan varaajassa säädettävä termostaatti? Ilman sitä homma menee siihen että suurimmaksi osaksi lämmitetään öljyn sijaan verkkosähköllä joka on tällähetkellä jopa kalliimpaa kuin öljyllä lämmittäminen. Silloin tulistajavaraajan veden lämmön saa säädettyä 60 asteeseen jolloin energiaa saa säästettyä kun ei lämmitetä 70-80 asteeseen.

Pannun varaajassa vedenlämmön noustessa yli 60 asteen ei näin ollen sähköä veden lämmittämiseen käytetä ollenkaan. Tällöin saadaan näennäisesti säästöä ja tilanne on optimaalisin. Olen tosin aika skeptinen ettei vielä tällaisilla tehoilla saada kattilan varaajan lämpötilaa nousemaan näin korkealle koska vuototeho on kattilavaraajilla tyypillisesti korkeahko ja yhdessä lämpimänveden kulutuksen (tiskaus, peseytyminen, jne, jne.) kanssa jää paneleilla saavutettu hyöty aika marginaaliseksi ja lämmitys suurimmaksi osaksi käyttöveden osalta tapahtuu verkkosähköllä.
« Viimeksi muokattu: 22.02.17 - klo:19:55 kirjoittanut Puuha »

Puuha

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 3724
Ei nyt sinänsä käyttöveteen enää liity mutta ajatus pelkästä käyttövedestä voi johtaa taas muihin ongelmiin jos lämmitys katkaistaan kesäksi. Tätä prokkista kun on seurannut on mieleen tullut kuvainnoilliseti uuden talon rakentaminen energiaratkaisujen osalta. Liikkeelle lähdetän kevyistä väliseinistä ilman että paneudutaan ensimmäisenä talon perustuksiin, jotka takaa toimivuuden mahdollistaen rakentamisen kunnolla vesikattoon asti ennen niitä kevyitäväliseiniä. Ymmärtänet varmaan mitä tarkoitan sillä tarkoitus on muuttaa koko lämmitys n+1 vuoden sisällä.

Tässä tuli muuten sellainen mieleen että kuinka pesuhuoneen lämmitys on järjestetty? Sitä ei kesäksi kannata sulkea sillä näin voi itselleen suurempaa vahinkoa kosteusvaurion muodossa kuin mitä saa säästettyä energianmuodossa. Ajatus öljylämmityksen sammuttamisesta voi siis kaatua tähän ellei sitten hyväksy että öljylämmityksen sammuttamisella voidaan saada suurempi vahinko aikaiseksi kuin mitä säästö on.

Kosteat tilat ovat muutoinkin sellaisia että niissä ei juuri kannata säästellä energian kanssa. Lämpö on ainoa jolla saa kosteuden pysymään poissa rakenteista. Varsinkin nykyisellä rakennusperjaatteilla sekä materiaaleilla pinnat ovat varsin arkoja kosteudelle ja varsinkin pitkäaikaisille vaikutuksille koska materiaalit ovat "kehittyneet" parin kymmenen vuoden aikana huonompaan suuntaan eivätkä anna enää niin paljoa anteeksi käyttäjän virheitä.

Myös kosteiden tilojen lattialämmitykset varsinkin ovat jokseenkin arkoja lämpötilojen nopeille vaihteluille. Jos vielä sattuu olemaan betonilaatta jonka päällä klinkkerit lämpötilan vaihteluilla voi saada betonilaatan halkemaan sekä myös klinkkereiden saumat rakoilemaan jolloin kosteus pääsee betonilaattaan. Siksi pitäisi pyrkiä pitämään tasainen lämpö ympäri vuoden kosteissa tiloissa varsinkin jos käytetään pinnoilla laattoja.

Kannan myös huolta siitä että nyt ajatuksena on omavaraisuus eläkeläispäiville sekä myös muistaa se että tuleeko tämä toimeen myös itsekseen vaikka kotona ei oltaisi viikkoon myös talviaikaan? Oletko miettynyt asiaa myös niin että omavaraisuus onnistuu myös jos loukkaannut tai muuten sairastut niin että voit asua kotona mutta se haittaa suuresti tai jopa estää ajatellun järjestelmän käytön? Suurimpana ongelmana tulee olemaan vuodesta aina 2-3kk jolloin käytännössä kaikki energia pitää tehdä jollain. Puulla, öljyllä, sähköllä, tms.

Tässä on muuten yksi omavarainen talo suunnitteilla Paraisilla ja sen toteutuksesta asiata. Valitettavasti sivuston päivitys on jäänyt parin vuoden takaiseen tilanteeseen. http://steamcastle.fi/?p=intro&l=fi&v=long
« Viimeksi muokattu: 23.02.17 - klo:11:01 kirjoittanut Puuha »

sam123

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 1047
Ei nyt sinänsä käyttöveteen enää liity mutta ajatus pelkästä käyttövedestä voi johtaa taas muihin ongelmiin jos lämmitys katkaistaan kesäksi. Tätä prokkista kun on seurannut on mieleen tullut kuvainnoilliseti uuden talon rakentaminen energiaratkaisujen osalta. Liikkeelle lähdetän kevyistä väliseinistä ilman että paneudutaan ensimmäisenä talon perustuksiin, jotka takaa toimivuuden mahdollistaen rakentamisen kunnolla vesikattoon asti ennen niitä kevyitäväliseiniä. Ymmärtänet varmaan mitä tarkoitan sillä tarkoitus on muuttaa koko lämmitys n+1 vuoden sisällä.

Tässä tuli muuten sellainen mieleen että kuinka pesuhuoneen lämmitys on järjestetty? Sitä ei kesäksi kannata sulkea sillä näin voi itselleen suurempaa vahinkoa kosteusvaurion muodossa kuin mitä saa säästettyä energianmuodossa. Ajatus öljylämmityksen sammuttamisesta voi siis kaatua tähän ellei sitten hyväksy että öljylämmityksen sammuttamisella voidaan saada suurempi vahinko aikaiseksi kuin mitä säästö on.

Kosteat tilat ovat muutoinkin sellaisia että niissä ei juuri kannata säästellä energian kanssa. Lämpö on ainoa jolla saa kosteuden pysymään poissa rakenteista. Varsinkin nykyisellä rakennusperjaatteilla sekä materiaaleilla pinnat ovat varsin arkoja kosteudelle ja varsinkin pitkäaikaisille vaikutuksille koska materiaalit ovat "kehittyneet" parin kymmenen vuoden aikana huonompaan suuntaan eivätkä anna enää niin paljoa anteeksi käyttäjän virheitä.

Myös kosteiden tilojen lattialämmitykset varsinkin ovat jokseenkin arkoja lämpötilojen nopeille vaihteluille. Jos vielä sattuu olemaan betonilaatta jonka päällä klinkkerit lämpötilan vaihteluilla voi saada betonilaatan halkemaan sekä myös klinkkereiden saumat rakoilemaan jolloin kosteus pääsee betonilaattaan. Siksi pitäisi pyrkiä pitämään tasainen lämpö ympäri vuoden kosteissa tiloissa varsinkin jos käytetään pinnoilla laattoja.

Kannan myös huolta siitä että nyt ajatuksena on omavaraisuus eläkeläispäiville sekä myös muistaa se että tuleeko tämä toimeen myös itsekseen vaikka kotona ei oltaisi viikkoon myös talviaikaan? Oletko miettynyt asiaa myös niin että omavaraisuus onnistuu myös jos loukkaannut tai muuten sairastut niin että voit asua kotona mutta se haittaa suuresti tai jopa estää ajatellun järjestelmän käytön? Suurimpana ongelmana tulee olemaan vuodesta aina 2-3kk jolloin käytännössä kaikki energia pitää tehdä jollain. Puulla, öljyllä, sähköllä, tms.

Tässä on muuten yksi omavarainen talo suunnitteilla Paraisilla ja sen toteutuksesta asiata. Valitettavasti sivuston päivitys on jäänyt parin vuoden takaiseen tilanteeseen. http://steamcastle.fi/?p=intro&l=fi&v=long

Kosteissa tiloissa on nykyään vesieristys. Se laatta ja sen saumat ovat kosteuden kannalta yhdentekeviä. Kosteiden tilojen kuivana pysymiseen riittää hyvä ilmanvaihto.
Kansallinen katastrofi: http://tuulivahinko.fi/

Ilmaisenergia.info


Puuha

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 3724
Nykyään tilanne on vähän erilainen verrattuna aikaan asbestin, silloin saumat pitivät myös laatat olivat parempia eli huomattavasti paksumpia. Saumat nykyään eivät pidä vettä ollenkaan jolloin kosteus pääse laatan alle ja laatta irtoaa ennen pitkään, koska laattan alta kosteus ei pääse minnekkään. (Vuokrakämpässä vuosi ilman lattialämpöä riittää kosteissa tiloissa, teki laatoituksen itse tai teetätettynä työnä ammattilaiselle ja hänen valitsemilla parhailla tuotteilla).

Vain lämpö nopean kuivumisen mahdollistamiseksi ja mainitsemasi riittävä tuuletus ovat ainoita jolla ongelmilta säästytään. Nykyään vuokrasopimuksessa vuokralaisen maininta kosteiden tilojen lattialämmityksen pitämisestä päällä tai on taloudellisesti vastuussa vahingoista. Asiasta vielä suullisesti mainittuna on ongelmat loppuneet.

Toki jokainen saa kaivaa itselleen niin suuren montun kuin haluaa, mutta Suomessa on pilattu niin helvetin monta kämppää viimeisen kymmenen vuoden aikana säästämällä energiaa väärässä paikassa. Yleensä juuri lämpö ja tuuletus pienennetään tai suljetaan kokonaan. Ja kerta toisensa jälkeen saman virhe tehdään uudestaan ja uudestaan uusien henkilöiden toimesta.

ManWithAMullet

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 13
Hyvää pohdintaa.

Rotzi: En ole laskenut kuinka paljon saan energiaa tästä ratkaisusta veteen. Se ei vielä oleellista koska tämä on vain tilapäinen ratkaisu kunnes lompakko antaa myöden ostaa lisää paneeleita ja siirtyä kunnolliseen sähköntuotantoon tai lämmöntuotantoon. Nyt siis jokainen watti jonka saa siirrettyä veteen on pois öljynkulutuksesta. Lisäksi joudun kaatamaan aika kasan puita että saan paneeleille optimaalisesti aurinkoa. Sehän tosin ei haittaa koska nämä puut muuttuvat puuhellassa mukavasti lämpöenergiaksi :)

Puuha: Hyvä huomio tuosta kosteiden tilojan lämpimänä pitämisestä.

Talo on jo yli 70 vuotta vanha, joten pesuhuoneesta on turha etsiä vedeneristyksiä tai varsinkaan lattialämmityksiä. Pesuhuoneen ikkunoitakaan ei ole tiivistetty epäterveiksi ja muutenkin talo vuotaa mukavasti raitista korvausilmaa :-P
Talo on rakennettu siis niin, että se kyllä kestää täysin lämmittämättä kesän. Toki ainoastaan niin, että saunotaan kerran tai kaksi viikossa ja suihkutellaan järkeviä määriä eikä oteta 45 minuutin kylpyläsuihkuja. Saunominen on oleellinen osa pesuhuoneen lämpimänä ja kuivana pitoa. Ilmanvaihto kun ei toimi täydellisesti ellei piippu ole lämmin jolloin poistoilman veto on huomattavasti tehokkaampaa.

Pesuhuoneessa itsessään on vesikiertoiset patterit jotka pitävät siellä lämpöä. Lattia on kylmä kuten maavaraisen laatan kanssa yleensäkin. Uudet laatat sinne pitäisi laittaa, mutta koska ratkaisu on mitä on, tulee tuon remontointi miettiä vielä erikseen. Alunperin pesuhuoneessa tuskin on ollut edes lämmitystä, eiköhän siellä ole ollut kylmä tila joka lämmitettiin saunalla kerran tai kaksi viikossa.

Vielä loppuun: Tämä on vasta ensimmäinen askel suuremmassa muutosprosessissa. Tämä vaihe ei vielä maksa itseään takaisin eikä ole tarkoituskaan. Ensimmäisessä vaiheessa harjoitellaan ja harrastetaan. Heti kun saan mittareita ja tuloksia niin toki raportoin mitkä vaikutukset ovat (vaikka olisivat negatiivisiakin).

Järvinen

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
Mielenkiintoinen projekti.

Tässä krapuloissani surffailin netin ihmeellisessä maailmassa, ja törmäsin aurinkopaneeleihin.

Tuo veden lämmittäminen taitaa olla tehokkain tapa saada maksimaalinen hyöty paneeleista?

Nyt pari amatöörin kysymystä:
Voiko aurinkopaneelin kytkeä suoraan lämmitysvastuksille?
Jos voi, niin kuinka pieneen resistanssiin?

Järvinen

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
Asiaa tutkiessani löysin tämän:
http://www.vattenfall.fi/fi/usein-kysyttya-aurinkopaneeleista.htm

Eli:


Tavanomaista vesivaraajan vastustusta ei voi käyttää tasavirralla, koska:

    Tasavirta aiheuttaa vesivaraajan vastukseen elektronista korroosiota. Vastus voi rikkoutua nopeasti.
    Termostaatti ei ole tarkoitettu tasajännitteelle. Tasajännitteen aiheuttamat valokaaret voivat johtaa termostaatin kärkien kiinnihitsautumiseen.


sam123

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 1047
Tarkennetaan nyt hiukan että tarkoitin tuon lainan osoitteeksi (jäi sanomatta) maalämpöjärjestelmää, se on ainut joka hoitaa lainansa suurinpiirteins mainitsemallani tavallla, nämä PV kilkkeet eivät maksa koskaan vedenlämmityksellä itseään takaisin. Verkkoonkytkemisessäkin, joka on tuottavampi tapa, siihen menee luokkaa 15v jos mitoituksen saa sopivasti kohilleen.

Rotzi tarkoittaa selkokielellä ettei maalämmön asennus maksa taloosi mitään. Lyhennät lainaa sillä samalla summalla joka sinulla menee tällä hetkellä lämmitykseen ja käyttöveteen. Mieluummin maksaisin taloni arvoa kohottavaa maalämpöjärjestelmää kuin öljy-yhtiölle öljystä, joka kirjaimellisesti menee savuna ilmaan.

Tämä aiheuttti aikoinaan lampopumput.info foorumilla kauheeta ulvomista kun ei pähkinät riittäneet asian hahmottamiseen.
Kansallinen katastrofi: http://tuulivahinko.fi/

kotte

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 1174
Asiaa tutkiessani löysin tämän:
http://www.vattenfall.fi/fi/usein-kysyttya-aurinkopaneeleista.htm

Eli:


Tavanomaista vesivaraajan vastustusta ei voi käyttää tasavirralla, koska:

    Tasavirta aiheuttaa vesivaraajan vastukseen elektronista korroosiota. Vastus voi rikkoutua nopeasti.
    Termostaatti ei ole tarkoitettu tasajännitteelle. Tasajännitteen aiheuttamat valokaaret voivat johtaa termostaatin kärkien kiinnihitsautumiseen.


Tuo korroosioväite ei päde yleisesti. Jos vastus sattuisikin vuotamaan, korroosiovaara korjaantuisi vaihtamalla plus- ja miinusnavat keskenään. Oikealla polariteetilla nimen omaan suojellaan laivoja, maakaasuputkistoja ym. korroosiolta (todella vaikeissakin oloissa).

Termostaattikärkiin liittyvä on asiaa, mutta helposti korjattavissa lisäreleellä. Tälläkin foorumilla on viesteissä lukuisia kuvauksia, miten asia ratkaistaan käytännössä. Etsivä löytää.

Järvinen

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3

Tuo korroosioväite ei päde yleisesti. Jos vastus sattuisikin vuotamaan, korroosiovaara korjaantuisi vaihtamalla plus- ja miinusnavat keskenään. Oikealla polariteetilla nimen omaan suojellaan laivoja, maakaasuputkistoja ym. korroosiolta (todella vaikeissakin oloissa).

Katodinen suojaus on eri asia.
Ei päde tässä.

kotte

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 1174

Tuo korroosioväite ei päde yleisesti. Jos vastus sattuisikin vuotamaan, korroosiovaara korjaantuisi vaihtamalla plus- ja miinusnavat keskenään. Oikealla polariteetilla nimen omaan suojellaan laivoja, maakaasuputkistoja ym. korroosiolta (todella vaikeissakin oloissa).

Katodinen suojaus on eri asia.
Ei päde tässä.
Samasta mekanismista kuitenkin puhutaan. Vaihtovirta on joka tapauksessa potentiaalisesti paljon suuremman tuhon lähde kuin tasavirta (kunhan tasajännitteen mahdollinen polariteetti otetaan huomioon ja vuotovirtatilanne mitataan). Jokainen vaihtovirtalaite vuotaa aina kapasitiivisesti maahan jonkin verran. Tuo irrottaa metalli-ioneja toisen puolijakson aikana, eivätkä ionit yleensä palaa alkuperäiseen sijaintikohtaansa seuraavan puolijakson aikana. Metallin pinta siten muuttuu hiljalleen rosoisemmaksi, eli kärsii.

Ilmaisenergia.info