Kirjoittaja Aihe: Akkukenkä  (Luettu 3211 kertaa)

ave

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 912
  • Ilmaista enerkiaa jo vuodesta 2011 "DC lämmitys"
Akkukenkä
« : 08.07.15 - klo:21:59 »
Kuinka olette ratkaisseet, akkukengään täytyis kytkeä paljon johtoja ?
esim 6-10 johtoa pitäisi kytkeä ,
tavallisesta loppuu tila ?
Ilmaista enerkiaa jo vuodesta 2011 "DC lämmitys"
DC48v vesivastus 2000w ja ilmalämmitys/ylläpitolämmitys 48v 1800w
Panelit 8x250w 48v
Panelit 8x265w 48v
Panelit 4x285w 48v
Tuulivoimala 3,5kw 48v
2kpl  Morningstar tristar pwm 60A
1Victron multiplus 2 48v 3000w 32A
Akusto nicd
Kipor 5kw diesel

VesA

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 642
Vs: Akkukenkä
« Vastaus #1 : 08.07.15 - klo:22:07 »
Kuinka olette ratkaisseet, akkukengään täytyis kytkeä paljon johtoja ?
esim 6-10 johtoa pitäisi kytkeä ,
tavallisesta loppuu tila ?

No ei.. akkuun menee yksi paksu johto ja muut yhdistetään siihen kytkentäkiskolla.. samaan tapaan kuin vaikka kevit tai nollat keskuksissa.

Savonius

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 1456
Vs: Akkukenkä
« Vastaus #2 : 08.07.15 - klo:22:50 »
Motonetissä on akkukenkiä joissa on kiinteä 10mm kierretanko. Kyllä siihen ainakin kahdeksan millin paksuista kaapelikenkää mahtuu ja kiristysmutteri (17mm) mahtuu. Ei huono. Ohuemmalla mutterilla muutama enemmän.

Jussi

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 651
Vs: Akkukenkä
« Vastaus #3 : 09.07.15 - klo:01:22 »
Kuinka olette ratkaisseet, akkukengään täytyis kytkeä paljon johtoja ?
esim 6-10 johtoa pitäisi kytkeä ,
tavallisesta loppuu tila ?

No ei.. akkuun menee yksi paksu johto ja muut yhdistetään siihen kytkentäkiskolla.. samaan tapaan kuin vaikka kevit tai nollat keskuksissa.

Juu, kyllä ne jaot tehdään muualla, kuin akunkengässä.

VPJ

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 420
Vs: Akkukenkä
« Vastaus #4 : 09.07.15 - klo:08:18 »
Johtojen kytkeminen akun kenkään on huonoin vaihtoehto, pakko on kuitenkin kytkeä vähintään yksi ;)
Vastaavasti se on helpoin, kaikenlaisia sovelluksia näkee, varsinkin karavaanareilla:
-peltiruuvilla suoraa napaan
-kuoritut johdot letkunklemmarilla kiinni
-paljon pihtejä (apukäynnistyskaapeleita ja latauspihtejä)
-lukkopihdit ensin napaan ja siihen kierretään johdot ja erkkaria päälle

Täältä ideoita:  https://www.bluesea.com/products/category/BusBars_and_Insulators
Oma projekti
TP 84 kpl etelään
TP 20 kpl lounaaseen

Ilmaisenergia.info

Vs: Akkukenkä
« Vastaus #4 : 09.07.15 - klo:08:18 »

VesA

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 642
Vs: Akkukenkä
« Vastaus #5 : 09.07.15 - klo:11:24 »
Johtojen kytkeminen akun kenkään on huonoin vaihtoehto, pakko on kuitenkin kytkeä vähintään yksi ;)
Vastaavasti se on helpoin, kaikenlaisia sovelluksia näkee, varsinkin karavaanareilla:
-peltiruuvilla suoraa napaan
-kuoritut johdot letkunklemmarilla kiinni
-paljon pihtejä (apukäynnistyskaapeleita ja latauspihtejä)
-lukkopihdit ensin napaan ja siihen kierretään johdot ja erkkaria päälle

Täältä ideoita:  https://www.bluesea.com/products/category/BusBars_and_Insulators

Noilla pienjännitevirityksillä saa niin kovin helposti metrikaupalla punaisena hehkuvaa kuparia aikaiseksi koska niihinhän ei mitään turhia sulakkeita laiteta. Jossain paneeli-laturiasennuksessa sähköä voi vielä tulla kaikista suunnista.. akunnapaan kasattua systeemiä on vähän ikävä enää ikinä muuttaa. Ump-Ump automusiikkiharrastajatkin ovat oppineet laittamaan sulakkeet, ja niinpä niitä myydään, pesineen, esmes Motonetissa. Kaipa niitä umppa-autoja on palanut riittävästi.. niissähän tyypillisesti tarvitaan suuria hetkellisiä virtoja kun vahvistimissa on tehoja  ja takakontissa onkin joko toinen akku tai isonpuoleinen superkondensaattori, ei riitä sähkö keulilta otettuna isolle subbarille.

Ilmaisenergia.info

Vs: Akkukenkä
« Vastaus #5 : 09.07.15 - klo:11:24 »