"Se mistä maksetaan sähköverkoissa on se, että ”joki” eli johto on olemassa"
- enhän maksa ruotsin laivastakaan että se on jo olemassa
- enkä lentokoneesta
vasta sitten kun käytän niitä
verkot on maksettu silloin, kun niihin liitytään ja vielä täysimääräisenä
kyllä kustannus pitää jakautua käytön mukaan, ei siinä ole muuten järkeä, ei järjen häivääkään
Ruotsinlaivahan täytyy siivota, palveluhenkilökuntaa tarvitaan periaatteessa enemmän, laiva ui syvemmällä ja kuluttaa enemmän polttoainetta, jos on enemmän kuormaa. Sama pätee suuremmalla syyllä lentokoneeseen.
Sähköverkko ei kulu yhtään siitä eikä aiheuta kustannuksia sähkönsiirtoyhtiölle sen enempää, käytitpä sähköä enemmän tai vähemmän tai ei ollenkaan. Vain se maksaa siirtoyhtiölle, että sähköä on yleensä käytettävissä ja että verkkoon tarvittaessa saadaan riittävästi sähköä kulutusta vastaamaan. Edellinen katetaan kiinteillä maksuilla ja jälkimmäinen tehomaksulla. Omasta mielestäni nuo ovat perusteltuja, mutta kulutusmaksu on ihan syvältä oleva jäänne, suoranaista kusetusta. Jos verkkohinnoittelu todellakin vastaisi sitä, mitä sähköyhtiö tekee, pitäisi kulutusmaksu poistaa ja tuoda tehomaksu tilalle. Kiinteä maksu sen sijaan on ihan perusteltu jo nyt.