Kirjoittaja Aihe: Aurinkosähköhanke  (Luettu 95526 kertaa)

grani

• Jäsen
  • **
Vs: Aurinkosähköhanke
« Vastaus #30 : 07.02.15 - klo:20:13 »
Jos nyt rakentaisin uutta taloa, olis sangen kyseenalaista ottaisinko siihen sähköliittymän  ;D
Kun liittymä on jo olemassa sitä kannattaa käyttää "sopivasti", muutenhan investointi menee hukkaan  ;D
Sitten täytyy vain totutella siihen, että paljon sähköä käyttävät hommat keskitetään aikaan, kun sähköä on saatavilla. Varastoakkujen pääoma ja uusintakustannuksella maksaa aika kovankin perusmaksun.

Jos nyt rakentaisin uutta taloa, se olis sen verran korvessa että pelkkä liittymä maksais 20 000 €, sähköasennuksisa omantyön osuus mitätön, paneelijärjestelmässä omaa työtä saa tehtyä paljon.

Valitsemalla pienikulutuksisia laitteita ja porrastamalla niiden käyttöä sais kulutushuippuja leikattua. Pesu- ja tiskikone varmaan ongelmallisimpiä, sitten kylmäkalusteet. Energian varastointitarve pitäis minimoida, varastointi on kalliimpaa kuin tuottaminen.

Ei perkele, menen vuokrataloon  ;D
Voi hyvinkin olla taloudellista olla liittymättä noilla reunaehdoilla, mutta näkyvissä olevassa tulevaisuudessa edullisin ratkaisu on sitten paneelit ja akut pohjakuormaa, valaistusta, kylmäkoneita ja tietotekniíkkaa varten sekä boostaus aggregaatilla pesukoneita ja vastaavia kuumentimia varten. Aggregaatin olisi parempi olla vesijäähdytetty ja lisävarusteeksi voisi ottaa pakokaasukattilan, jolloin talvella sitä voisi käyttää tarpeen mukaan ja saada sivutuotteena lämmityksen ja lämpimän käyttöveden. Jos kumminkin haluaa pitäytyä uusiutuvaan energiaan (maksoi mitä maksoi), niin sitten täytyy käyttää alkoholi- tai kasviöljypohjaisia polttonesteitä.
Olen itse sitä mieltä että kaikki mitä pitää lämmittää niin lämitetään puulla. Pesukone ja tiskikone pärjää todella pienellä sähkönkulutuksella jos niille syötetään valmiiksi lämmintä vettä, ja toiseksi pesuaika lyhenee huomattavasti. Aggregaateista ei minun mielestä kannata ottaa hukkalämpöä talteen jos vieressä on puukattila josta tulee kymmenkertainen määrä lämpöä. Jääkappi ja pakastin on sikäli hankalia kuluttajia että ne syövät jatkuvalla syötöllä sähköä vaikka teho on pieni. Liesi jos lämpiää kaasulla ja sauna puulla niin niiden kulutus ei tarvii huomioida sähköä suunnitellessa. Itsellä on paistoöljy Dieselgeneraattori pimeän ajan apuna. Sähkösopimuksen irtisanominen haittaa eniten se että täällä sähkön toimitusvarmuus on huippuluokkaa ja samaan ei pysty ilman isoja investointeja.
« Viimeksi muokattu: 07.02.15 - klo:21:31 kirjoittanut grani »

kotte

• Aktiivijäsen
« Vastaus #31 : 07.02.15 - klo:21:34 »
Olen itse sitä mieltä että kaikki mitä pitää lämmittää niin lämitetään puulla.
...
Aggregaateista ei minun mielestä kannata ottaa hukkalämpöä talteen jos vieressä on puukattila josta tulee kymmenkertainen määrä lämpöä.
Turha puuta on tuhlata, jos muuta kautta on saatavilla ilmaista lämpöä muutenkin, joka muuten menee hukkaan. Totuus nimittäin on, että 2kW tuottava (bio-)diesel-aggregaatti tuottaa samalla 8kW ja (alkoholi- tai) bensiiniaggregaatti toistakymmentä kW erittäin hyvällä hyötysuhteella kerättävissä olevaa hukkalämpöä (puutulisijojen kohdalla voi vain uneksia moisesta hyötysuhteesta tarpeettomasti poltetun ylimääräisen puun kohdalla).

Viittasin lähinnä siihen, että vuoden vaihteen aikoihin on tarvittavan sähkön tuottaminen paneeleilla varsin toivotonta muutaman kuukauden ajan, eikä ole minkäänlaista järkeä yrittää varastoida tarvittavaa sähkömäärää akkuihin. Tarvekin on tyypillisesti suurinta tuohon vuodenaikaan. Mahdollinen pientuulivoima taas on kallista, satunnaista ja soveltuu harvassa kohteessa. Sähkö täytyy tuolloin yksinkertaisesti tuottaa aggregaatilla ja varastoida osaksi vuorokautta valoisaa ajankohtaa varten mitoitettuihin akkuihin. Mahdollinen (aggregaatin) ylimääräinen hukkalämpö taas kannattaisi varata riittävän suureen vesivaraajaan.

rotzi

• Aktiivijäsen
« Vastaus #32 : 07.02.15 - klo:21:53 »
Alkaa ilmestyä ikamoisia 'harha-askelia' tähän(kin) ketjuun  ;D

grani

• Jäsen
  • **
« Vastaus #33 : 07.02.15 - klo:22:11 »
Olen samaa mieltä. Minä en tunne itseni tervetulleksi tähän palstaan kun tässä näyttää olevan valmiiksi laaditut periaatteet ilmaisenergian käytöstä ja sovelluksista eikä laajempaa näkemystä sallita. En häiritse teitä enää. 
« Viimeksi muokattu: 07.02.15 - klo:22:26 kirjoittanut grani »

kotte

• Aktiivijäsen
« Vastaus #34 : 07.02.15 - klo:22:21 »
Olen samaa mieltä
Ensimmäinen harha-askel oli tuo "piuhat poikki joissakin vaiheessa". Loput ovat olleet sen pohdintaa, mitä tästä seuraa: Joko jätetään hyvästit nykyaikaiselle voimakkaasti säh.köön perustuvalle elämäntavalle, tai sitten tuhlataan suoranainen omaisuus kalliiseen ja luonnonvaroja runsaasti kuluttavaan ja jatkuvaa ylläpitoa vaativaan paikallisen uusiutuvan energian järjestelmään.

Totuus on, että uusiutuva energia on vielä huomattavasti riippuvampi sähköverkon palveluista kuin aikaisemmat fossiilisen energian sähköjärjestelmät ollakseen kustannustehokas ja ympäristöystävällinen.

Ilmaisenergia.info

« Vastaus #34 : 07.02.15 - klo:22:21 »

Jussi

• Aktiivijäsen
« Vastaus #35 : 07.02.15 - klo:22:44 »
Jatketaan harhassa aiheesta...

Olen samaa mieltä. Minä en tunne itseni tervetulleksi tähän palstaan kun tässä näyttää olevan valmiiksi laaditut periaatteet ilmaisenergian käytöstä ja sovelluksista eikä laajempaa näkemystä sallita. En häiritse teitä enää.

Miten niin valmiiksi laaditut periaatteet? Tai laajempaa näkemystä ei sallita? Eihän tuossa käynyt muuta, kuin perusteltiin, miksi hölmö ehdotuksesi jättää generaattorin hukkalämpö käyttämättä, on siis hölmöä.

pertti

• Jäsen
  • **
« Vastaus #36 : 07.02.15 - klo:23:57 »
Olen samaa mieltä
Ensimmäinen harha-askel oli tuo "piuhat poikki joissakin vaiheessa". Loput ovat olleet sen pohdintaa, mitä tästä seuraa: Joko jätetään hyvästit nykyaikaiselle voimakkaasti säh.köön perustuvalle elämäntavalle, tai sitten tuhlataan suoranainen omaisuus kalliiseen ja luonnonvaroja runsaasti kuluttavaan ja jatkuvaa ylläpitoa vaativaan paikallisen uusiutuvan energian järjestelmään.

Pitäisin tämän topicin mielelläni aurinkosähköhankkeena. Noista generaattoreista voi varmaan haastaa jossain toisessa paikassa. Ei sillä etteikö keskustelu ja ideat olisi tervetulleita, mutta minulla ei ainakaan ole siihen aiheeseen mitään annettavaa.

rotzi

• Aktiivijäsen
« Vastaus #37 : 08.02.15 - klo:08:11 »
Ei kai noissa harha-askeleissa sinänsä mitään vikaa, mutta mode vois yrittää leikata rönsyt omaksi ketjuksi vaikka 'Piuhat poikki' aiheella  ;)
« Viimeksi muokattu: 08.02.15 - klo:09:28 kirjoittanut rotzi »

pertti

• Jäsen
  • **
« Vastaus #38 : 08.02.15 - klo:09:25 »
Ei kai noissa harha-askeleissa sinänsä mitään vikaa, mutta mode vois yrittää leikata rönsyt omaksi ketjuksi vaikka 'Pihat poikki' aiheella  ;)

Kannatetaan.

Mikkolan

• Jäsen
  • **
« Vastaus #39 : 08.02.15 - klo:11:55 »
Ei kai noissa harha-askeleissa sinänsä mitään vikaa, mutta mode vois yrittää leikata rönsyt omaksi ketjuksi vaikka 'Piuhat poikki' aiheella  ;)

Joo, ja sitten kun 'Piuhat poikki' -ketjussa mainitaan paneelit niin se pitää erottaa taas  omaksi ketjuksi . Elenia aikaajoin pistää piuhat poikki, saattaa jonain kauniina päivänä tulla minun vuoro. ;D

Päiväsähkön muuttuva kustannus (ilman perusmaksuja) 12,35 senttiä/kWh = aurinkopaneelin tuotto.

Tuossa tavallaan unohtui se että jäljellejäävän kulutuksen kWh-hinta nousee. Selatkaapa vuoden sähkölaskut ja laskekaa paljonko kukkaro keveni kWh:a kohti eri kuukausina, minulla kWh:n hinta heiluu 11 - 14 c /kWh.
Sähkönhinnan ennustelu on kuin lottorivin teko. Maailman taloustilanne ja kotomaan politiikan omituiset tempoilut sattaa muttaa tilanteen päälaelleen, mitähän se yksi seuraavaksi kieltää; puunpoltto on ollut tulilinjalla jo pitkään. ;D

grani:n laajemmat näkemykset ihan toivottavia tänne, vai oletko niin kuin soini, joka tietää tarkkaan mitä pitää tehdä muttei vahingossakaan sano sitä. Eikä pidä heittää pyyhettä jos joku paneelien rakentaja ei ole kiinnostunut puun poltosta. ;D

Ihan mukavasti ketju on rönsyillyt ( niin kuin pitääkin ), enkä pidä niitä "harhaaskelina" muutoin kuin menee hiukka ohi aloittajan kysymyksistä, se totuus on jossain siellä ja se on jokahiselle hiukan erilainen.

rotzi

• Aktiivijäsen
« Vastaus #40 : 08.02.15 - klo:12:52 »
Joo, ja sitten kun 'Piuhat poikki' -ketjussa mainitaan paneelit niin se pitää erottaa taas  omaksi ketjuksi . Elenia aikaajoin pistää piuhat poikki, saattaa jonain kauniina päivänä tulla minun vuoro. ;D

Ihan mukavasti ketju on rönsyillyt ( niin kuin pitääkin ), enkä pidä niitä "harhaaskelina" muutoin kuin menee hiukka ohi aloittajan kysymyksistä, se totuus on jossain siellä ja se on jokahiselle hiukan erilainen.
Se on sitten sen ketjun ongelma jos siihen semmonen rönsy pesiytyy, mutta ihan *ersiistä on sotkea aloittajan 'hanketarina' jollain siihen kuulumattomalla jorinalla.

Tuossa tavallaan unohtui se että jäljellejäävän kulutuksen kWh-hinta nousee. Selatkaapa vuoden sähkölaskut ja laskekaa paljonko kukkaro keveni kWh:a kohti eri kuukausina, minulla kWh:n hinta heiluu 11 - 14 c /kWh.
Sähkönhinnan ennustelu on kuin lottorivin teko. Maailman taloustilanne ja kotomaan politiikan omituiset tempoilut sattaa muttaa tilanteen päälaelleen, mitähän se yksi seuraavaksi kieltää; puunpoltto on ollut tulilinjalla jo pitkään. ;D
Höpö höpö ei siinä mitään ole unohtunut...ei ne sähkön c/kWh pohjaiset kustannukset mihinkään muutu...ne pysyy ihan prikulleen samana, ainoastaan muutosta tapahtuu jos vaihtaa sopparia johonkin muuhun tai verot nousee tjms.

Kyllä sen voi helposti ainakin ennustaa nousevan ennenkuin laskevan...oikean lottorivin teko on huomattavan paljon vaikeampaa  8)

pertti

• Jäsen
  • **
« Vastaus #41 : 08.02.15 - klo:15:13 »
Jossain toisessa topicissa oli mainittu tuosta tuottolaskurista.

http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php

Kokeilin omiin koordinaatteihin. Kilowatin paneelit etelään päin kattokaltevuudella 14 astetta tuottaisi tuon mukaan 764 kWh/kWp/v. Jos paneelit olisivatkin 2-akselisessa trackerissa, nousisi tuotto n 52 % eli arvoon 1160 kWh/kWp/v. Rahaksi muutettuna tuotto olisi 47 €/v.

Joissain trackerimainoksissa on väitetty trackerin tuomaksi lisähyödyksi 60 %.

Kun laskee tuottoa kiinteällä optimikaltevuudella (40 astetta), saa tuoton lisäykseksi n. 7.3%.

Mahtaako kenelläkään olla tuottolukemia (kWh/kWp/v) tuollaisen trackerin käytöstä?

windmill

• Jäsen
  • **
« Vastaus #42 : 09.02.15 - klo:15:46 »
Moros,

Palataanko taas asialinjalle?!  8)
"Konsensus" ja kaikkien kirjoittajien kunnioitus ovat  vieläkin "POP"  :-*
eikä meidän tarvitse käyttää "voimasanoja" kuten "Reino"

Olen taas hiukan jäänyt jälkeen keskustelusta, mutta pari kysymystä Pertille:
Oletko tutustunut tuohon?:
https://www.fortum.fi/countries/fi/yksityisasiakkaat/energiansaasto/aurinkoenergiaratkaisut/aurinkopaneeli/tilaaminen/pages/default.aspx
Miksi olet suunnannut kiinnostuksesi mikroinverttereihin?
Käsitykseni mukaan tuolaisen Kostalin saa hiukan yli tontulla verkkokaupoista!
http://www.kostal-solar-electric.com/content/en/index.php?am=58&as=66&ass=70&al=en&mp=70&kat=6

-Juha-
« Viimeksi muokattu: 09.02.15 - klo:16:21 kirjoittanut windmill »

pertti

• Jäsen
  • **
« Vastaus #43 : 09.02.15 - klo:17:00 »
Moros,

Olen taas hiukan jäänyt jälkeen keskustelusta, mutta pari kysymystä Pertille:
Oletko tutustunut tuohon?:
https://www.fortum.fi/countries/fi/yksityisasiakkaat/energiansaasto/aurinkoenergiaratkaisut/aurinkopaneeli/tilaaminen/pages/default.aspx
Miksi olet suunnannut kiinnostuksesi mikroinverttereihin?
Käsitykseni mukaan tuolaisen Kostalin saa hiukan yli tontulla verkkokaupoista!
http://www.kostal-solar-electric.com/content/en/index.php?am=58&as=66&ass=70&al=en&mp=70&kat=6

-Juha-

Ensimmäiseen kysymykseen, että olen tutustunut aika moniin paketteihin Suomessa. Niissä pyrkii tuo hinta kohoamaan yli 3 €/Wp ja hankkeen kannattavuus kärsii siitä. Olen etsinyt mahdollisimman edullisia komponentteja ja aion tehdä suurimman osan asennuksista itse. Hankinta pitäisi saada alle 1,5 €/Wp.

Mikroinverttereissä viehätti mm. parempi varjojen yms. sieto, vaiheittain rakentelun mahdollisuus, parempi ilmansuuntien sieto (aumakatto), sekä paremmalta näyttävät monitorointimahdollisuudet. Etelälappeelle mahtuu vain 3 kWp ja sen jälkeen on käytettävä itää, länttä tai seinäpintoja. Mikroihin voi valita eri tehoisia paneeleja ja vastaavasti eri tehoisia inverttereitä esim. sisustusmielessä parvekkeiden kaiteet 1m, 1.6m tai 2m aukoilla. Lisäksi kuvittelisin, että vois olla helpompi vaihtaa paneeleita eri vaiheille sen mukaan miten tasapaino vaatii.

Saattaahan sellainenkin olla mahdollista, että olisi yhdessä sekä string- että mikroinverttereitä, mutta harvemmin on tullut niitä vastaan. Mikroissa on lisäksi pidemmät takuut ja kestoiät.

Ei mulla tuon kummempia perusteluja ole.
« Viimeksi muokattu: 09.02.15 - klo:20:29 kirjoittanut pertti »

windmill

• Jäsen
  • **
« Vastaus #44 : 09.02.15 - klo:17:53 »
Moros,

Kiitos vastauksestasi.

Onhan tuossa aivan ymmärrettäviä perusteita, jo vain ja montakin!
Noin "näppituntumalla" kuitenkin ymmärrän, että mitä enemmän "hajautat" sydeemiäsi / mikroinvertterit,
sen kauemmaksi häviää tavoittelemasi hankintahinta 1,5€ / kWp?  ::)

-Juha-

Ilmaisenergia.info

« Vastaus #44 : 09.02.15 - klo:17:53 »