Kirjoittaja Aihe: Oikosulun esto pikasulakkeilla?  (Luettu 9653 kertaa)

Wussy

• Jäsen
  • **
Vs: Oikosulun esto pikasulakkeilla?
« Vastaus #15 : 16.01.15 - klo:20:52 »
mulla tapahtu niin, että 4kpl akkuja 12v ja kytketty 48v
yksi akku oli menny oikosulkuun, niin että kun latas akkuja, ihmettelin kun jännite ei enään nouse 20v ylöspäin
mittasin akut yleis mittarilla ja yksi akku näytti  -1,23
ihmettelin että voiko lukema pitää paikkaansa, mutta taidan viedä akun takas onhan sillä takuu
 akut on smf akkuja 110A

muut 3 akkua nyt ladattu yksi kerrallaan  ja jännite 13,4v-13,8v
kuinkas mulla pitäisi akut suojata että jos yksi menee rikki niin ei koko järjestelmä kaadu ?
ihmeellistä akku asiaa

Aika hyvä kysymys :)
Jos yks akku sippaa ja akkupatteriston teoreettinen jännite on tämän jälkeen 36V, mutta.. Entä jos lataussäädin ei osaakkaan haistaa muuttunutta tilannetta vaan edelleen syystä tai toisesta haluaa puskea 48v latauksella. Eikös se silloin kiehuta akkuja, jolloin akkujen elinikä ainakin lyhentyy ja räjähdysvaara todennäköistyy??

Mutta jos unohdetaan se perinteinen helppo vastaus "että kunnon säätimellä ongelmia ei esiinny" vaan ajatellaan oikosulun/ räjähdyksen/ylilatauksen ennaltaehkäisyn näkökulmasta niin eikö tällöin koko akkupatteristo pitäisi pudottaa lataussäätimen kuormasta?

Eli joku akkukohtainen reletoiminen akun jännitteen haistelija esim mukautettu "oldscool" malli ;)

(btw on muuten controllereiden/paneeleiden/myllyjen hinnat tippunut tuosta ajasta)

don

• Jäsen
  • **
« Vastaus #16 : 18.11.18 - klo:10:37 »
Moro

Mulla on tollanen säädin jota on kokeiltu ja todettu toimivaksi mutta olen hukannut sen kaikki tiedot.
Olisiko jollakulla tiedot tallessa kun koitan myydä omaani mutta voisi olla hyvä tietää jotain säätimestä.

Ilmaisenergia.info

« Vastaus #16 : 18.11.18 - klo:10:37 »