Kirjoittaja Aihe: Apua tarvitaan inventterin valintaan...  (Luettu 3010 kertaa)

Maccu

• Tulokas
  • *
Apua tarvitaan inventterin valintaan...
« : 07.07.13 - klo:22:10 »
Atotallissa odottaa 10 kpl 300W monokristallipaneelia asennusta.
Ensi viikollla ne on jo katolla ja pitäisi hankkia inventteri, joka toimisi tulla määrällä paneeleita. Tavoitteena on liittää "pienoisvoimalani" sähköverkkoon ja myydä ylijäämä sähkö energiayhtiölle.

Ongelma on, että en tiedä millainen inventteri olisi sopiva. Joissain keskusteluissa kerrotaan, että 3 kW inventteri on liian iso ja tulisi hankkia vielä paneeli tai kaksi, jotta se toimisi hyvin.

Osaisiko joku antaa vinkkiä? Saksasta meinasin ko. kapistuksen hankkia...

P3trik

• Jäsen
  • **
Vs: Apua tarvitaan inventterin valintaan...
« Vastaus #1 : 08.07.13 - klo:00:18 »
VMP toisessa keskustelussa kertoi auttaneensa tällaisessa asiassa muita.

Mun harrastajanäkökulmasta mieleen tulee kysymyksiä:
- Mikä on paneelin VoC jännite ? onko ne ns. 20 vai 40Voc paneeleita koska tämä vaikuttaa invertterin valintaan. 40VoC paneeleilla voi rakentaa esim. kaksi stringiä. Ainakin omassa pienemmässä SMA invertterissä pienemmällä jännitteellä sai paremman hyötysuhteen.
- Mitä verkkoyhtiö sanoo ylijäämäsähkön ostamisesta ? Täällä ainakaan mittaus ei vielä toimi ja myös business casena on järkevämpää laittaa ylimääräinen sähkö lämminvesivaraajaan kuin myydä ulos.
- Mikä on asennussuunta ja asennuskulma ? Mulla hukkuu noin 10-15% paneelitehosta noihin sekä invertterin hyötysuhteeseen 5% lisää joten paneelitehoa voi olla aikalailla enemmän jos VoC kestää ja invertterissä rajoitus. Itse rakentaisin kehikot valmiiksi lisäpaneleille mutta vasta kun on vähän aikaa ajanut järjestelmää tutkisin että tarvitaanko niitä kuinka paljon. Esim mulla 1.3kWp tuottaa tällä hetkellä noin 650Wp kuumana päivänä ja 800Wp viileämpänä päivänä joten varaa olisi nostaa vielä jotta olisi lähellä maksimia 1.2kWp:tä.

vmp

• Jäsen
  • **
« Vastaus #2 : 08.07.13 - klo:18:11 »
Hei,

Harrastajataustalta täälläkin kommentoidaan.

Itse olen tehnyt tätä vähän toisinpäin eli ottanut ensin selvää minkä kokoisia aurinkosähkövoimalat kotikäytössä Saksassa ovat - eli ne ovat 5-9 kWp - ja tämän jälkeen valinnut tähän sopivan hyvän invertterin ja sen jälkeen invertteriin sopivat paneelit. Kun valintakriteerinä ei ollut hinta vaan runsaat ominaisuudet, teknisesti korkeatasoiset laitteet ja luotettava toiminta max 30v ajalle niin valinta osui saksalaisen SMA:n laitteisiin. Jos haluat kokeilla SMA:n laitteita niin sinulla on pari vaihtoehtoa:
1) yksivaiheinen SMA Sunny Boy 3000 TL, hinta noin 1300 eur
2) kolmivaiheinen SMA Sunny Tripower 5000 TL, hinta noin 1700-1800 eur (nettiliitäntä, 2 x MPPT, ohjausrele)

3) SMA:n suunnitteluohjelma näyttää suosittelevan SMA Sunny Boy 2500 TL kun kokeilin Jinkon 300W paneelilla mitä ohjelma suosittelee (sinun paneelisi tiedot voivat olla erilaiset)

Tässä tapauksessa voit tarkistaa SMA:n suunnitteluohjelmalla, miten paneelisi sopivat ko. invertterille:
http://www.sma.de/en/products/plant-planning/sunny-design-web.html

Tuossa 2) vaihtoehdossa lähtisin siitä että paneelisi ovat yhdessä 3kW ketjussa (jos sähköiset ominaisuudet muuten sallivat tuon suunnitteluohjelman tai speksien tarkistamisen avulla) ja näin sinulle jää toinen MPPT-sisääntulo vapaaksi myöhempiä laajennuksia varten. Voit valita myös 6kW mallin, jos arvelet että voisit tulevaisuudessa haluta kaksinkertaistaa järjestelmäsi koon esim. sähköauton takia ym.

Kesällä paneelien jännite on lämpötilan takia alhaalla ja pitää pitää huoli että jännite ei laske MPPT-toimintarajan alle.
Talvella paneelien jännite on kylmyyden takia ylhäällä ja pitää pitää huoli ettei jännite nouse liikaa. Tuolla suunnitteluohjelmalla selviää nämäkin.

Yleisemmin sanoisin että valitse sopivilla ominaisuuksilla varustettu saksalaista VDE-AR-N-4105 2011-08 -standardia tukeva jossakin luotettavassa teollisuusmassa valmistettu laite ja tarkista paneelien sopivuus valmistajan tarjoamalla suunnitteluohjelmalla (jos tällaista ei ole niin tee siitä johtopäätökset). Ja tilaa laite saksassa käytössä olevilla VDE-AR-N-4105 2011-08 -mukaisilla suojausasetuksilla aseteltuna.

Missä päin Suomea rakentelet?

Vesa-Matti Puro
« Viimeksi muokattu: 08.07.13 - klo:18:35 kirjoittanut vmp »

Maccu

• Tulokas
  • *
« Vastaus #3 : 14.07.13 - klo:23:09 »
Lappeenrannassa asustellaan ja lähtökohta oli, että paneelit tilattiin ja saatiin porukalla varsin edullisesti ja nyt sitten pyritään ratkaisemaan jatko...

Ilmaisenergia.info

« Vastaus #3 : 14.07.13 - klo:23:09 »