Sähkömittarin virrankulutus

Aurinkoinen

Active member
Sähkönkäyttöraporteista olen seuraillut, että meillä sähkön kulutus on 30-50 Wh, vaikka mikään laite ei ole 'päällä'. Olen arvellut sen johtuvan antenninvahvistimesta, sähkökellosta ym.
Kun lähdettiin mökille jussia viettämään, ajattelin, että pistänpä sähkönkäytön näyttämään nollaa aina jokuselta tunnilta vuorokaudessa. Meillä tulee aurinkosähköä yhteen vaiheeseen ja sen takana on kylmälaitteet ym. pientä virrankulutusta. Sähkömittarista kiersin irti muut sulakkeet, jätin paikoilleen vain aurinkosähköä saavat.
Aurinko paistoi juhannuksena ihan kivasti, joten yllätyin, kun sähkönkäyttöraportista ei löytynytkään pyöreätä nollaa yhdeltäkään tunnilta. Kymmeneltä tunnilta vuorokaudessa löytyi sitten 10 Wh:n kulutus.
Kuluttaako sähkömittari tuon 10 Wattia? Kaiken maailman mittarinvuokria ja verkkomaksuja tulee maksettua itsensä kipeäksi, mutta tuosta sähkömittarin omasta kulutuksesta sähköyhtiö ei ole hiiskahtanut sanallakaan. Pienuudestaan huolimatta tuollainen kulutus tekee meillä yli 5 % kaikesta sähkönkulutuksesta.
 

denzil dexter

Well-known member
Minkälainen mittari, soitteleeko se sähköyhtiölle kulutuslukemia? Joissain on modeemia/kännykkää ja muuta härpäkettä virtaa kuluttamassa, mutta ei niiden nyt 10W teholla jatkuvasti pitäisi käydä.
 

Aurinkoinen

Active member
Kolmisen vuotta sitten asensivat etäluettavan mittarin, minusta siinä ei ole minkäänlaista soittelutoimintoa.
Mitään kulutusta ei meillä ollut päällä. Sulakkeet oli irti, paitsi vaiheista, johon tulee aurinkosähköä. Niissä oli kulutusta: jääkaappipakastin ja arkkupakastin.
 

denzil dexter

Well-known member
Sähköyhtiön kysymyspalstalla väitetään, että mittarin käyttämä sähkö otettaisiin verkosta mittarin ulkopuolelta, eikä kuluttaja joutuisi siitä maksamaan (suoraan)

http://www.pks.fi/-/kuluttaako-mittarin-antenni-sahkoa-ja-joutuuko-asiakas-maksamaan-sen-?
 

Aurinkoinen

Active member
Minullakin on tähän asti ollut sellainen käsitys, ettei mittarin käyttämää virtaa asiakas joutuisi maksamaan.
Taloni viereisessä sähkötolpassa on yli kolme vuotta sijainnut sähköyhtiön asentama vakoilumittari. Asensivat sen ilmeisesti siksi, etteivät uskoneet pientä sähkönkulutustani. Mittarista lähtee piuhat suoraan mökkiini. Olisiko mahdollista, että tuon mittarin sähkönkulutus näkyisi meikäläisen sähkömittarissa? Aika kaukaa haetulta tuntuu, mutta kun en muutakaan keksi.
 

VesA

New member
Aurinkoinen sanoi:
Minullakin on tähän asti ollut sellainen käsitys, ettei mittarin käyttämää virtaa asiakas joutuisi maksamaan.
Taloni viereisessä sähkötolpassa on yli kolme vuotta sijainnut sähköyhtiön asentama vakoilumittari. Asensivat sen ilmeisesti siksi, etteivät uskoneet pientä sähkönkulutustani. Mittarista lähtee piuhat suoraan mökkiini. Olisiko mahdollista, että tuon mittarin sähkönkulutus näkyisi meikäläisen sähkömittarissa? Aika kaukaa haetulta tuntuu, mutta kun en muutakaan keksi.

Mistäs sen tietää mistä mittarista ne kulutusraportin tekevät, ehkä se lukema tuleekin tolpasta.. ja sen perässä olevan mittarin kulutus menee sinun piikkiisi. Muutama watti voi mennä vaikka maakaapelin vuotoihin.
 

Mitrix

Member
Sähkömittarin kuluttama sähkö menee jakavan yhtiön piikkiin eli otettu ennen mittamuuntajia omakäyttösähkö mittarille , käsittääkseni mittareita luetaan gprs sekä lon eli sähköverkon kautta ja se tolpassa oleva "vakoilumittari " voipi olla toistin jolla vahvistavat luenta singnaalia lon luennassa, yleensä löytyy sähkökeskuksista lämmitys releitä yms. joista kertyy pientä kulutusta ..
 

Aurinkoinen

Active member
Mitrix sanoi:
Sähkömittarin kuluttama sähkö menee jakavan yhtiön piikkiin eli otettu ennen mittamuuntajia omakäyttösähkö mittarille , käsittääkseni mittareita luetaan gprs sekä lon eli sähköverkon kautta ja se tolpassa oleva "vakoilumittari " voipi olla toistin jolla vahvistavat luenta singnaalia lon luennassa, yleensä löytyy sähkökeskuksista lämmitys releitä yms. joista kertyy pientä kulutusta ..
Sen verran tuosta 'vakoilumittarista' vielä, että sen asentamistapa ei viittaa siihen, että olisi pysyvä asennus. On hieman vinossa ja tuentaa on lisätty jollain rautalangalla tai sähköjohdolla. Eristystä parannettu muoviteipillä, jonka irtonainen pää (20 cm) iloisesti tuulessa lepattaa. Meillä kylässä käynyt sähköinsinööri kiinnostui läpinäkyvästä muovilaatikosta niin paljon, että kiipesi meikäläisen alutikkailla pylvääseen ja tarkasteli kohdetta lähempää. Alas tultuaan oli varma asiasta, piuhat oli kiinni meikäläisen sähkösyötöissä, laitteessa oli luettavissa oleva mittari vaikkakin oli etäluettava. Sen jälkeen, kun toosa ilmestyi pylvääseen, olen kaupungilla liikkuessani, niska kenossa tarkkaillut pylväitä. Samanlaista ei ole vastaan tullut, vaikka tolppia olen tsekkaillut satamäärin, taitaa kokonaismäärä mennä tuhannen paremmalle puolelle.
 

weatherc

New member
Sähkömittarin kuluttama sähkö menee jakavan yhtiön piikkiin eli otettu ennen mittamuuntajia omakäyttösähkö mittarille

Jos haluis kiusata sähköyhtiöitä niin eikun vaatimaan heitä todistamaan että asia todella on noin, senhän niiden pitää pystyä tekemään. Mistä voi muuten asiakas tietää ettei heitä hujata?
Rivarissa asuessa, jossa mittari on kellarissa ja oma propputaulu eteisessä, voisi ihan piruttain tehdä tunnin "sähkökatkon" pääkytkimestä ja katsoa seurannasta että onko sen tunnin kulutus todella 0 wattia....  :p
 

STP

Member
Ja jokunen watti voi mennä siihen että se aurinkosähköjärjestelmän tuotto ei riitäkään esim. kun jääkaapin/pakastimen kompura potkaisee itsensä käyntiin. Loppu puuttuva otetaan sitten verkosta. Tuo 10Wh on varmaan pienin yksikkö millä kulutusta mitataan laskutuksessa, niin sen vuoksi se näkyy niin monella tunnilla, vähänkin sähköä verkosta tunnin aikana -> 10Wh.
 

Aurinkoinen

Active member
STP sanoi:
Ja jokunen watti voi mennä siihen että se aurinkosähköjärjestelmän tuotto ei riitäkään esim. kun jääkaapin/pakastimen kompura potkaisee itsensä käyntiin. Loppu puuttuva otetaan sitten verkosta. Tuo 10Wh on varmaan pienin yksikkö millä kulutusta mitataan laskutuksessa, niin sen vuoksi se näkyy niin monella tunnilla, vähänkin sähköä verkosta tunnin aikana -> 10Wh.
Kyllä keskipäivän aikaan paneeliston (2000W) tehon pitäisi riittää kylmälaitteiden käynnistykseen helposti. Invertteri tosin on vain 1500W, se pitäisi vaihtaa, vaan ovat perin kalliita, eikä koskaan kuolettaisi itseään. Vuodessa tulisi tuottoja lisää jotain 50 - 100 kWh. Laitteiston myyjä ja asentaja ei myönnä virhettään, eikä tule asiassa eurollakaan vastaan.
Tuossa on kyllä järkeä, että 10 Wh olisi pienin yksikkö mittauksessa, kaikkien tuntien kulutukset on ilmoitettu täysin kymmenin Wattitunnein.
 

weatherc

New member
Tuossa on kyllä järkeä, että 10 Wh olisi pienin yksikkö mittauksessa, kaikkien tuntien kulutukset on ilmoitettu täysin kymmenin Wattitunnein.

Eli kuluttajaa viilattais linssiin. Jos kulutan 2 wattia joka tunti ja multa laskutetaan 10 wattia jokainen tunti maksaisin 192 wattia liikaa koka päivä, eli yli 70 kWh vuodessa. Pitäiskö kysyä Fortumilta että onko noin, ja jos on, ottaa yhteyttä kuluttaja-asiamieheen?
 

VesA

New member
weatherc sanoi:
Tuossa on kyllä järkeä, että 10 Wh olisi pienin yksikkö mittauksessa, kaikkien tuntien kulutukset on ilmoitettu täysin kymmenin Wattitunnein.

Eli kuluttajaa viilattais linssiin. Jos kulutan 2 wattia joka tunti ja multa laskutetaan 10 wattia jokainen tunti maksaisin 192 wattia liikaa koka päivä, eli yli 70 kWh vuodessa. Pitäiskö kysyä Fortumilta että onko noin, ja jos on, ottaa yhteyttä kuluttaja-asiamieheen?

Mittauksista on omat pykälänsä, kotimittarit saavat heittää juuri parhaimmilla sähkölämmityssäillä 9% ja ideaalioloissa, symmetrisellä kuormalla 3,5%.. ja mittareille on pienin ja suurin virta jossa välissä tuon pitää toteutua. Tuo 70kWh vuodessa on siihen verrattuna aivan olematonta.. ja koska noin pieni virta on varmaan tuon alarajan alapuolella mittari saa laskea sillä alueella muutenkin ihan vapaasti väärin.
 

weatherc

New member
Tuolla naapurifoorumilla on tapauksia jossa kulutus nousi etäluettavan mittarin tulon jälkeen:
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=8490.0
 

Jussi

Well-known member
Meillä ainakin kulutus nousi mittarin tulon jälkeen. Siihen voi toki olla montakin syytä, mutta minua ärsyttää se, että lukemaa ei tahdo saada nollaan, ja on koko ajan enemmän, kuin pitäisi.
 

grani

New member
Jussi sanoi:
Meillä ainakin kulutus nousi mittarin tulon jälkeen. Siihen voi toki olla montakin syytä, mutta minua ärsyttää se, että lukemaa ei tahdo saada nollaan, ja on koko ajan enemmän, kuin pitäisi.
Minulla näyttää sähkökäyttöraportissa kyllä nollaa joka tunnilta aamukahdeksasta iltakahdeksaan jos on aurinkoinen päivä.
 

denzil dexter

Well-known member
Jussi sanoi:
Meillä ainakin kulutus nousi mittarin tulon jälkeen. Siihen voi toki olla montakin syytä, mutta minua ärsyttää se, että lukemaa ei tahdo saada nollaan, ja on koko ajan enemmän, kuin pitäisi.

Mittari vaihdetaan siksi, että päästään veloittamaan jokaista vaihetta erikseen. Jos siis tuotat 1 kW yhteen vaiheeseen ja käytät toisessa 10W, sinua veloitetaan 10W kulutuksesta vaikka oikeasti tuotat 990 W.

Olisi mielenkiintoista vääntää tuo juttu ylimpään oikeusasteeseen saakka, jos rahaa olisi rajattomasti. Tilanne kun kuitenkin on se, että vanha mittari, joka mittasi sisään ja ulos menevän sähkön erotuksen oli täysin laillinen ja on sitä edelleen. Voinkohan asentaa omalla kustannuksellani sellaisen talooni? Minulla kun ei ole tarvetta "älykkäille palveluille" joita sähköyhtiön mukaan saan uuden mittarin mukana.
 

rotzi

Well-known member
denzil dexter sanoi:
Jussi sanoi:
Meillä ainakin kulutus nousi mittarin tulon jälkeen. Siihen voi toki olla montakin syytä, mutta minua ärsyttää se, että lukemaa ei tahdo saada nollaan, ja on koko ajan enemmän, kuin pitäisi.

Mittari vaihdetaan siksi, että päästään veloittamaan jokaista vaihetta erikseen. Jos siis tuotat 1 kW yhteen vaiheeseen ja käytät toisessa 10W, sinua veloitetaan 10W kulutuksesta vaikka oikeasti tuotat 990 W.

Olisi mielenkiintoista vääntää tuo juttu ylimpään oikeusasteeseen saakka, jos rahaa olisi rajattomasti. Tilanne kun kuitenkin on se, että vanha mittari, joka mittasi sisään ja ulos menevän sähkön erotuksen oli täysin laillinen ja on sitä edelleen. Voinkohan asentaa omalla kustannuksellani sellaisen talooni? Minulla kun ei ole tarvetta "älykkäille palveluille" joita sähköyhtiön mukaan saan uuden mittarin mukana.
Kyllä tuossa ihan jutun juurta olisi ahdistaa laitokset nurkaan moisesta asiakkaan kustannuksella tehdystä muutoksesta joka ei ole asiakkaan edun mukaista...
 

Mitrix

Member
Minun käsittääkseni ja kokemuksesta kulutus mitataan netottamalla eli ei vaihekohtaisesti , itselläni on kytketty 1.5 Kw paneelit yhdelle vaiheelle ja näyttää menevän netotamalla.
Toisekseen muistaaksen tuli valtion suunnalta määräys mittareiden vaihtoon .. itse olen tyytyväinen nykyiseen mittariin kun näkee onlineta kulutus / tuotanto tiedot vajaan päivän viiveellä... ei pääse tulemaan ikäviä yllätyksiä..
 

VesA

New member
Mitrix sanoi:
Minun käsittääkseni ja kokemuksesta kulutus mitataan netottamalla eli ei vaihekohtaisesti , itselläni on kytketty 1.5 Kw paneelit yhdelle vaiheelle ja näyttää menevän netotamalla.
Toisekseen muistaaksen tuli valtion suunnalta määräys mittareiden vaihtoon .. itse olen tyytyväinen nykyiseen mittariin kun näkee onlineta kulutus / tuotanto tiedot vajaan päivän viiveellä... ei pääse tulemaan ikäviä yllätyksiä..

Laki sanoo että mittaustulos on oltava myös ostajan saatavilla vuorokauden kuluessa siitä kun mittaria operoiva on ilmoittanut lukeman sähköä myyvälle taholle tms. Helenin portaalin lukemat ovat pari päivää perässä, en muista mikä oli selitys.
 
Ylös