Kirjoittaja Aihe: Aurinkopaneelin tekeminen itse. Kennot ebay:n kautta...  (Luettu 22784 kertaa)

VesA

• Aktiivijäsen
Vs: Aurinkopaneelin tekeminen itse. Kennot ebay:n kautta...
« Vastaus #90 : 07.01.18 - klo:12:47 »
Tuota lämpötilan vaikutusta paneelin tehoon olen koettanut ymmärtää, kun siitä on palstalla kovin kohistu jossain vaiheessa.
Nyt löytyi ilmeisesti se oikea tapa laskea:
"Here’s an example: if you have solar panels with an efficiency rating of 17 percent and a temperature coefficient of -0.45, they will lose 0.45% of their efficiency for every degree above 25 °C. If the surface temperature of your roof increases to 30 °C (86 °F), your solar panel’s efficiency will fall to 16.7 percent. If it increases to 35 °C (95 °F), efficiency falls to 16.3 percent."

Eli tehon lasku/ nousu lasketaan annetusta paneelin tehoprosentista.
Tuosta kun laskee, niin 350w   17% paneeleita antaa +60C lämmössä tulokseksi 296w. Eli wateista laskettuna 296/350= 84,6%, eli siis paneelin teho laskee 15,4%.

En kyllä enää keskity millään lailla jäähdytyksen rakentamiseen. Helpompi on rakentaa lisää paneeleita korvaamaan hävikkiä.

Aktiivinen jäähdytys on ihan ääripää - mutta siitä on vielä monta ripustusvaihtoehtoa siihen että pahimmillaan paneli jotenkin tulee lämpöeristettyä/sijoiteltua niin että ympärillä on tosi kuuma. Onkohan missään annettu näiden elinaikakäyriä suhteessa lämpötilaan ? Puolijohdevehkeiden ikä lyhenee hyvin rajusti lämpötilan noustessa, eli ainakin äärilämpöjä pitää karttaa kuin ruttoa.

wepu

• Jäsen
  • **
« Vastaus #91 : 07.01.18 - klo:12:55 »
Summa summarum viimeinen vuosi. Melko tarkkaan vuosi sitten aloitin juottamaan ensimmäistä aurinkopaneelia kiinasta tilatuista celleistä. Ja sitten onkin tullut juotettua paneelitehoa kaikkiaan noin 850w. Lisäksi lapsenlapsille syntyi paneeleilla toimiva pieni vene, joka on kooltaan lähinnä Barbeille sopiva. Paatissa on paneelia yhteensä huimat 18w, ja voi myös käyttää kännykän lataamiseen. JOskin yksi vaurio siihen oli jo tullut.
Lisäksi joulun seutuun tuli 200kpl pieniä cellejä Kiinasta, joten juottaminen vielä jatkuu. Niistä syntyy lisää 145w, joten valmistettu kapasiteetti tulee olemaan vähän auki 1kw.

Työnä juottaminen on tarkkuutta vaativaa, ja vähän tylsää hommaa. Ja etenkin isojen cellien käsitteleminen on hermoja raastavaa. Herkkiä ovat särkymään etenkin kun isojen paneelien käsitteleminen pienessä huoneessa on hankalaa. Noita isoja viisituumaisia tuli kolmeen paneeliin, ja muuten olen tehnyt pienemmistä. Kyllä pienistä celleistä saa samat tehot kuin isommista, mutta juottamista on enemmän. Vastaavasti käsittely on helppoa ja nopeampaa.

Kustannusten kannalta homma on kannattavaa, jos on ilmaista lasia. Liimoineen ja muine tarpeineen (ilman lasia)paneelin hinta on karkeasti noin kolmasosa- puolet valmiin paneelin hinnasta. Tuohon ei lasketa satunnaisia sekunda-paneelien dumppausmyyntejä. Lisäksi omalle työlle ei saa laskea mitään.

Tokmannissa näkyi olevan valmista 40w paneelia hintaan 69€/kpl. Tuohon jos vertaa, niin itse tekeminen on hyvin kannattavaa.

jolla

• Jäsen
  • **

VesA

• Aktiivijäsen
« Vastaus #93 : 07.01.18 - klo:17:23 »
https://www.aurinkopaneelikauppa.fi/epages/aurinkopaneelikauppa.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20120903-11092-142553-1/Products/%2202250%20eurolava%22

eipä tuossa watille enää tule kun reilu puolikas euro kotiovelle toimitettuna

No - niitä pitää tilata se 26 kpl paketti joka saattaa hiukan rajoittaa, vaikka eihän se aivan mahoton setti vielä ole. Vaan miksiköhän ne noita juuri nyt siivoavat nurkistaan ?

jolla

• Jäsen
  • **
« Vastaus #94 : 07.01.18 - klo:17:30 »
https://www.aurinkopaneelikauppa.fi/epages/aurinkopaneelikauppa.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20120903-11092-142553-1/Products/%2202250%20eurolava%22

eipä tuossa watille enää tule kun reilu puolikas euro kotiovelle toimitettuna

No - niitä pitää tilata se 26 kpl paketti joka saattaa hiukan rajoittaa, vaikka eihän se aivan mahoton setti vielä ole. Vaan miksiköhän ne noita juuri nyt siivoavat nurkistaan ?

300 wattisista tulee seuraava 'volyymituote'

Ilmaisenergia.info

« Vastaus #94 : 07.01.18 - klo:17:30 »

wepu

• Jäsen
  • **
« Vastaus #95 : 07.01.18 - klo:17:35 »
Olisiko ne lukeneet tämän uutisen:http://recyclingtrade.blogspot.fi/

Eli paneeleiden 'recycling'-busines alkaa isommassa mittakaavassa. Koreasta saa käytettyä 250 watin paneelia 5600 kpl kierrätyshinnalla. Vaikuttaa varmaan uusienkin hintaan.

jolla

• Jäsen
  • **
« Vastaus #96 : 08.01.18 - klo:09:47 »

Eli paneeleiden 'recycling'-busines alkaa isommassa mittakaavassa. Koreasta saa käytettyä 250 watin paneelia 5600 kpl kierrätyshinnalla. Vaikuttaa varmaan uusienkin hintaan.

ei sillä panelin hinnalla ole paljoakaan merkitystä, sama kuin puun hinta oli 40 vuotta sitten euromääräisesti jokseenkin sama kuin tänä päivänä, puun korjuu/hankinta puolella 40 vuoden takaisella hinnalla ei liikahtaisi lehtikään
paneleissa on sama siinä mielessä, että tiliä tekevät myyjät, asentajat ja muu väliporras (toimenpideluvat yms.)
vaikka panelit olisivat ilmaisia, ei sillä toimintavalmiin yksikön hinnassa olisi suurtakaan merkitystä, panelihan on jo halvempi kuin petauspatja

VesA

• Aktiivijäsen
« Vastaus #97 : 08.01.18 - klo:20:01 »

ei sillä panelin hinnalla ole paljoakaan merkitystä, sama kuin puun hinta oli 40 vuotta sitten euromääräisesti jokseenkin sama kuin tänä päivänä, puun korjuu/hankinta puolella 40 vuoden takaisella hinnalla ei liikahtaisi lehtikään
paneleissa on sama siinä mielessä, että tiliä tekevät myyjät, asentajat ja muu väliporras (toimenpideluvat yms.)
vaikka panelit olisivat ilmaisia, ei sillä toimintavalmiin yksikön hinnassa olisi suurtakaan merkitystä, panelihan on jo halvempi kuin petauspatja

No .. 250W panelilla voi saada 25e edestä sähköä vuodessa. Jos se paneli maksaa 125e tulee pelkälle panelille kuittausaikaa 5 vuotta jos kaiken saa käytettyä. Olisihan sekin osuus mukava saada pienemmäksi.. mikähän mahtaa olla aurinkosähkön hinta/W ilmaisilla paneeleilla ? Siellä Koreassa oli niitä panaleita eilen jo 14000 myynnissä..

jolla

• Jäsen
  • **
« Vastaus #98 : 13.01.18 - klo:09:01 »

No .. 250W panelilla voi saada 25e edestä sähköä vuodessa. Jos se paneli maksaa 125e tulee pelkälle panelille kuittausaikaa 5 vuotta jos kaiken saa käytettyä. Olisihan sekin osuus mukava saada pienemmäksi.. mikähän mahtaa olla aurinkosähkön hinta/W ilmaisilla paneeleilla ? Siellä Koreassa oli niitä panaleita eilen jo 14000 myynnissä..

jos noin, niin tma on tosi lyhyt verrattuna vaikkapa lämpöpumppuun, missä on sitten sen 5v jälkeenkin niitä ylläpitokuluja epämääräinen summa kun taasen paneli porskuttaa ilman kustannuksia ja tuotto paranee sähkön/siirron /perusmaksujen noustessa

VesA

• Aktiivijäsen
« Vastaus #99 : 13.01.18 - klo:12:43 »

jos noin, niin tma on tosi lyhyt verrattuna vaikkapa lämpöpumppuun, missä on sitten sen 5v jälkeenkin niitä ylläpitokuluja epämääräinen summa kun taasen paneli porskuttaa ilman kustannuksia ja tuotto paranee sähkön/siirron /perusmaksujen noustessa

50snt/piikkiWatti pihalle kannettuun paneliin jonka tuoton voi käyttää kokonaan on nyt kai suunnilleen se johon voi päästä 5 vuoden TMA:lla - se edellyttää että ne voi sitten ottaa tulille ilman sen kummempia lisäkustannuksia vaikka lisäten vanhaan systeemiin niin että laittaa panelit seinää vasten nojalleen ja vetää johdon ikkunanraosta. Tämmöinen systeemi on väistämättä melko pieni sen 'voi käyttää kaiken itse ' ehdon takia koska kesällä sitä sähköä tulee eniten - joku uima-allas auttaa heti, käyttöveteen menee aika rajallisia määriä. TMA karkaa heti jos kaikkea ei käytetä.

Mikähän mahtaa sitten olla talon verkkoon vaihtosähköä syöttävän systeemin minimiTMA jos ne muutkin investoinnit laskee mukaan ? Vaikkapa sen sinun systeemisi ?

jolla

• Jäsen
  • **
« Vastaus #100 : 13.01.18 - klo:13:31 »
Mikähän mahtaa sitten olla talon verkkoon vaihtosähköä syöttävän systeemin minimiTMA jos ne muutkin investoinnit laskee mukaan ? Vaikkapa sen sinun systeemisi ?

puoli kuukautta mennyt eikä mitään ole juurikaan tullut, kuolen varmasti ennenkuin nämä itsensä maksavat takaisin, ovat ihan 100% harrastuksen merkeissä

keskelläpäivää parina päivänä tullut pojakulutuksesta puolet tunnin ajan, tässä vaiheessa sillä ei ole mitään merkitystä, odotan maaliskuuta jotta on jotain mitattavaa

VesA

• Aktiivijäsen
« Vastaus #101 : 13.01.18 - klo:18:02 »

puoli kuukautta mennyt eikä mitään ole juurikaan tullut, kuolen varmasti ennenkuin nämä itsensä maksavat takaisin, ovat ihan 100% harrastuksen merkeissä

keskelläpäivää parina päivänä tullut pojakulutuksesta puolet tunnin ajan, tässä vaiheessa sillä ei ole mitään merkitystä, odotan maaliskuuta jotta on jotain mitattavaa

No eipäs synkistellä ;-) Tuolla lämpöpumppupuolella P3trik on hommaamassa runsaan 50e maksavia mikroverkkoinverttereitä .. sellainen nostaisi 250W/125e panelin TMA:n vasta 7 vuoteen. Alle 10 vuoden tuntuisi olevan mahdollista päästä vaikka tekisi vaihtosähköä talon tarpeisiin.

TMA:n tuijottelu näissä jälkiasennuksissa on suhteellisen turhaa, pikkurahoja näillä lopultakin säästää eikä sillä meneekö siihen hinnan kuittaamiseen muutama vuosi enemmän tai vähemmän ole juurikaan merkitystä talouden kannalta.  Olisi tuolla minunkin katollani ihan harrastuksena paneelit jos sinne paistaisi kunnolla aurinko vaan on puita edessä tuolla etelän suunnalla.

Ilmaisenergia.info

« Vastaus #101 : 13.01.18 - klo:18:02 »