Pakokaasu lämmitys

avensi

Well-known member
Onkos kukaan testannu kun agre käy ,johtais pakokaasut vesikiertopattereihin ?
Tällä sais lämmön talteen  ja sähkön !
 

Mikkolan

Member
40 - 60 % polttoaineen energiasta tupruaa pakoputkesta ulos, lämpönä ja paineena. Nestejäähdytteisen syyläristä kuulemma vain n. 12 %.  10 - 15 %  lämmöstä haihtuu moottorin ulkopinnoilta. Plussapuolina pakokaasun kuumuus ja virtauspaine omastatakaa, eli potentiaalia kyllä olis.

Pakokaasuvirtausta ei kannata ahtaa kovin ahtaaseen kanavaan. Litrasta bensaa taisi syntyä litra vettä, ainakin sitä kertyy huomattavia määriä, mikä on huomioitava, ainakin talvella.

Joku oli tehnytkin lämmönvaihtimen agren pakokaasuille, muistaakseni ongelmana oli rökääntyminen tukkoon
 

Jussi

Well-known member
Mikkolan sanoi:
Joku oli tehnytkin lämmönvaihtimen agren pakokaasuille, muistaakseni ongelmana oli rökääntyminen tukkoon

Jepp, joko lämpötila on saatava pysymään todella kuumana, tai puhdistettavuus helppona. Dieselgeniksen lisä-äänenvaimennin ihan ilman edes ilmajäähdytystä tuppaa menemään tukkoon. Saati sitten tehokkaalla jäähdytyksellä.
 

roha

New member
On käytössä noin 5 m pitkä vesivaipallinen 50 mm happoputki. Pakokaasujen lähtölämpötila parhaimillaan n.40 c, nokiintuessa sitten nouse ja pesu tehdään kun lähentelee 75 c.  Pikkuisella painepesurilla ja taaksepäin suuntautuvalla suihkulla puhdistuu helposti. Pesu- ja kondenssivedet menevät pakkokkaasujen kanssa 110mm muoviputkea pitkin maanalle mäkeen missä on pieni avonainen kaivo. Käytännössä puhdistus 3-4 kertaa vuodessa, öljynkulutuksella 550-600 l/vuosi.
 

Mikkolan

Member
roha sanoi:
On käytössä noin 5 m pitkä vesivaipallinen 50 mm happoputki. Pakokaasujen lähtölämpötila parhaimillaan n.40 c, nokiintuessa sitten nouse ja pesu tehdään kun lähentelee 75 c.  Pikkuisella painepesurilla ja taaksepäin suuntautuvalla suihkulla puhdistuu helposti. Pesu- ja kondenssivedet menevät pakkokkaasujen kanssa 110mm muoviputkea pitkin maanalle mäkeen missä on pieni avonainen kaivo. Käytännössä puhdistus 3-4 kertaa vuodessa, öljynkulutuksella 550-600 l/vuosi.

Hieno valmiiksi mietitty konsepti :D Ilmeisesti dieseli mutta minkä kokoinen?  Aikapaljon käyttöä, pienellä käytöllä tieten paljoa hyötyä oliskaan  ;) Mökkioloissa varmaankin ?

Puuha sanoi:
Aika pieni on tuo pinta-ala kun tuollaisesta 5m pitkästä 50mm putkesta saa pinta-alaa vain n. 0,75m2.

Putkessa hyvät reinoltsit  ;) Olettaisin että moottori olis alle 10 hp :)
 

avensi

Well-known member
En ymmärtäny ,
siis lämmitätkö kupotalla taloa ?
Mikkolan sanoi:
roha sanoi:
On käytössä noin 5 m pitkä vesivaipallinen 50 mm happoputki. Pakokaasujen lähtölämpötila parhaimillaan n.40 c, nokiintuessa sitten nouse ja pesu tehdään kun lähentelee 75 c.  Pikkuisella painepesurilla ja taaksepäin suuntautuvalla suihkulla puhdistuu helposti. Pesu- ja kondenssivedet menevät pakkokkaasujen kanssa 110mm muoviputkea pitkin maanalle mäkeen missä on pieni avonainen kaivo. Käytännössä puhdistus 3-4 kertaa vuodessa, öljynkulutuksella 550-600 l/vuosi.

Hieno valmiiksi mietitty konsepti :D Ilmeisesti dieseli mutta minkä kokoinen?  Aikapaljon käyttöä, pienellä käytöllä tieten paljoa hyötyä oliskaan  ;) Mökkioloissa varmaankin ?

Puuha sanoi:
Aika pieni on tuo pinta-ala kun tuollaisesta 5m pitkästä 50mm putkesta saa pinta-alaa vain n. 0,75m2.

Putkessa hyvät reinoltsit  ;) Olettaisin että moottori olis alle 10 hp :)
Ei kuvaa olis moisesta ?
 

Mikkolan

Member
roha sanoi:
Moottori on Kubotan 20 hp 3-pyttyinen dieseli ja omakotitalon ainoa ostoenergiaa kuluttava laite.(offgrid talo)
:D

Mulla 2 pyttynen  10 kW kubota, vielä irrallaan. Samoja kujeita kuitenkin mielessä  ;) Puukaasuttimella pakopuoli pysyis hyvinkin puhtaana mutta se imupuoli :(

Kuinka monta tuntia on päivittäinen käynti?
 

roha

New member
Kubota pyörittää generattoria jolla ladataan akkuja (n.3 kW), samalla voidaan myös käyttää varaajan vastuksia (2x3  kW). Moottorin, generaattorin ja pakoputkiston jäähdytysvedet kiertävät kans varaajassa, elikkä mahdollisimman paljon talteen "hukkalämmöistä". Käyttö riippuu täysin olosuhteista, sitten kun aurinko, tuuli ja vesikiertoinentakka ei riitä ajetaan kubotaa.
 

Puuha

Well-known member
Tuollattee sais suoraan marinointi-laitteistosta valmiista osista.

Tuossa muuan vuosi sitten puhdistin yhden veneen pakokaasulämmönvaihtimen. Pinta-alaa oli lähemmäs 5 neliötä n. 30hp:n moottorin perässä. Yllättäen pakokaasupuoli oli kohtuu puhdas mutta kattilakiveä ilmeisesti jäähdytysnesteen lisäaineista tarttunut vaihtimen pintoihin ajan saatossa. Sai epäilemään ettei vaihdinta ole aukaistu todennäköisesti koskaan.


Eikös tässä tule myös suuren Reinoldsin luvun lisäksi Carnot'n laki vastaan jos mahdollisimman hyvää kokonaishyötysuhdetta haetaan?
 

kotte

Well-known member
Dieseli on oma aiheensa, mutta bensa-agregaatti kyllä luovuttaa pääosan lämmöstään jo sylinterin pinnoilta, äänenvaimentimesta ja pakoputken alkupäästä.

Kokeilin aikanaan pakoputken käyttämistä ilmalämmittimenä 2kW:n bensa-agregaatin n. 6m:n pituisen sinkitystä vesijohtoputkesta tehdyn jatko-osan avulla. Pitemmässäkään käytössä putki ei lämmennyt loppupäästä niin paljon, etteikö tiivistyvän veden johtaminen pois olisi edellyttänyt erillistä viemäröintiä. Tuo ei ollut kovin helppoa järjestää, joten päädyin vuoraaman pakoputken vuorivillakourulla kaikkialta paitsi kannakkeiden osuudelta. Nyt pakoputki pysyy muutaman minuutin käytön jälkeen sen verran lämpimänä, että vesi ei sanottavasti tiivisty pakoputken osuudella.

Tiivistyvä vesi samalla varmaan pesee pakoputkea sisältä, mikä toisaalta suojelisi karstan kertymiseltä.
 

Jussi

Well-known member
Pitäis kanssa jaksaa modata toi veneestä poistettu omatekonen vesijäähdytetty Yanmar kakspyttynen dieselgenis mökille sähköntuoton ohella lämmittämään vettä. Varaaja voisi toimia jäähdyttimenä, tosin kovin isoa ei saa mahtumaan. Eiköhän 300 litraakin jo hetken käyttöä salli, varsin kun jättää sen pakoputken rauhaan.
 

avensi

Well-known member
roha sanoi:
Kubota pyörittää generattoria jolla ladataan akkuja (n.3 kW), samalla voidaan myös käyttää varaajan vastuksia (2x3  kW). Moottorin, generaattorin ja pakoputkiston jäähdytysvedet kiertävät kans varaajassa, elikkä mahdollisimman paljon talteen "hukkalämmöistä". Käyttö riippuu täysin olosuhteista, sitten kun aurinko, tuuli ja vesikiertoinentakka ei riitä ajetaan kubotaa.

Minkälainen generaattori on kupotan moottorissa kiinni ?
 

roha

New member
On peräisin puolustusvoimien laivasta, gene saksalaista tekoa. Siinä on kolmivaiheinen 9.7 kVA kääämitys plus yksivaiheinen 9 kVA käämitys, max kuormitus kuitenkin "vain" 9,7 kVA. Vesijäähdyttetty vaippa ja iso konkkapaketti. Genen merkkiä en nyt muista mutta valmistus lopetettu. Taitaa olla aika harvinainen kapistus. Koko paketti asennettu eristettyyn koppiin kellarissa eikä ääntä juurikaan kuulu yläkertaan.
 

Savonius

Well-known member
Jumankukka, kaveri on toteuttanut sen yksinkertaisen tyylikkäästi sen mistä muut ovat haikailleet. Onnittelut, olet edessäkulkija.

Käsitinkö oikein että akkuja on kaikkiaan vain 3Kwh .
 

roha

New member
Akkulaturi ottaa max  3kW tehoa. Akkupaketti on nimmelliskapasiteetiltään noin 61 kWh, vanhoja trukkiakkuja, vaikea sanoa paljonko on tallessa. Parikymmentä kWh voi ainakin ottaa menemättä alle 24 V.
 

Puuha

Well-known member
No ei sitten tuo polttoainemäärä ole kovin kummoinen vuodessa. :eek:

Äkkiseltään kullostaa et akkuissa olisi ainakin 70% kapasiteetista tallessa. Virranantokyky onkin jo eri asia.
 
Ylös