Saarimökkiin aurinkosähköt

Nedved

Member
Mökkievoluutio edennyt siihen vaiheeseen että olemme keväällä rakennuttamassa toisen mökin, joka on tarkoitus sähköistää aurinkoenergialla.

Mökki on saaressa, ja siten mökin aktiivikausi on touko-syyskuu sekä kokoaikaisesti heinäkuu. Talvella 0-4 viikonloppua.

Sähkön käyttötarpeet:
- valaistus (noin 80m2 + kohtuullinen ulkovalaistus). En tiedä vielä oisko 12v vai 220v
- jääkaappi/pakastin täyskokoinen, 220v, AAA tai enemmän. Jatkuvasti päällä kesä-elo
- vesiautomaatti
- 2-4x laptop, 10xpuhelimet/tabletit
- musiikkivehkeet, wifi, modeemi, kenties pari kameraa off-season ajaksi jne
- kahvinkeitin, paahdin

Olin ajatellut jotain tämän suuntaista:
- Victron easysolar 3kw
- Paneelia siten max 2kw, kenties 1kw länteen, 1kw etelään. Puut tulee varjostamaan varmasti suurinta osaa päivästä.
- noin 1kw akustoa (MUOKKAUS: tarkoitin 1000Ah)
- aggregaatteja on, mutta ei olisi tarkoitus liittää kiinteästi auto-backupiksi

Askarruttavia asioita:
1) Onko järjestelmä peruslähtökohdiltaan kunnossa?
2) Riittääkö ylimitoitettu paneelimäärä kompensoimaan varjostukset (tätä varmaan todella vaikea arvioida etukäteen..)? 
3) Olisko mahdollista rakentaa akuille hyvin eristetty boksi, jossa ne säilyisivät hyvänä talven yli esim jonkin termostaattiohjatun lämmittimen voimin?
4) Liittyen edelliseen -> paneelipiuhoitus ja kiinnitys semmoinen että voisi 1kw siirtää talveksi kattotelineiltä seinään, onko kokemuksia/hyötyä?
5) Yksinkertaisuuden takia olisin taipumassa puhtaasti 220v järjestelmään valojenkin osalta. Millaisista säästöistä puhutaan jos valot olisivatkin 12v?

Mitään ei ole tilattu eikä suunniteltu vielä, joten mielellään kuulisin kokemuksianne sillä olisi mukava että menisi kerralla oikein.

 

Puuha

Well-known member
1kWh akusto ei riitä huonostikkaan. Se riittää alle 100Wp järjestelmään muutamalle valopisteelle, kännykän/tabletin lataukselle sekä satunnaiselle tv:een katselulle. Surutta nolla perään eli 10kWh lähtökohdaksi akuston kapasiteetiksi. Ei haittaa voikka olisi suurempikin, ehkä vetäisin rajan maks 20kWh.

500Wp panelistoa suuntaansa eli 1000Wp yhteensä riittänee hyvin kattamaan tarpeen varjoista huolimatta. Lisätä voi myöhemmin. Tosin tuskin tarvis, mutta käytäntö osoittaa. Jos seinällä on tilaa 1kWp panelistolle tai vastaavasti muutaman kymmenen metrin päästä löytyy avoin kohta mihin aurinko pääsee paistamaan voi myös sinne tehdä telineen paneleille. Teline sellaiseksi että on säädettävissä talveksi pystyyn sekä niin korkea ettei mahdollinen lumi kinostu paneleita vasten.

Valaistus, wifit, kamerat ja puhelimien lataukset 12V:lla jolloin invertterin voi kytkeä pois päältä kun ei olla paikalla ja näin jää vertin pohjakuorma pois kuluttamasta akustoa. Näin kamerat saisivat virtaa mahdollisimman vähän akkuja kuluttamati. Tosin kamerat jättäisin talveksi off-tilaan.
 

Nedved

Member
Puuha sanoi:
1kWh akusto ei riitä huonostikkaan. Se riittää alle 100Wp järjestelmään muutamalle valopisteelle, kännykän/tabletin lataukselle sekä satunnaiselle tv:een katselulle. Surutta nolla perään eli 10kWh lähtökohdaksi akuston kapasiteetiksi. Ei haittaa voikka olisi suurempikin, ehkä vetäisin rajan maks 20kWh.

Joo, hyvä kun korjasit, tarkoitin 1kA 12v. Eli tosiaan olin nollan mielessäni perään laittanutkin.
Lisäksi ajattelin että kompensoin vähän pienempää akkukapasiteettiä ylimääräisillä paneeleilla, varsinkin jos niitä joutuu talveksi aina pois kantamaan.
 

kotte

Well-known member
Nedved sanoi:
2) Riittääkö ylimitoitettu paneelimäärä kompensoimaan varjostukset (tätä varmaan todella vaikea arvioida etukäteen..)?
Jos varjostus on huomattavaa, niin ei riitä, vaikka paneelimäärän moninkertaistaisi.

Nedved sanoi:
3) Olisko mahdollista rakentaa akuille hyvin eristetty boksi, jossa ne säilyisivät hyvänä talven yli esim jonkin termostaattiohjatun lämmittimen voimin?
Käytännössä ei voi eikä ole tarpeen. Olennaisinta on saada akut talvellakin ladatuiksi käytön jälkeen ja säilyttää lataus mahdollisimman täytenä.

Eristyksestä olisi hyötyä lähinnä niin, että akuista saa enemmän energiaa talvella ulos ja ne voi käytön jälkeen ladata nopeasti (käytännössä kaiketi generaattorilla).

Nedved sanoi:
4) Liittyen edelliseen -> paneelipiuhoitus ja kiinnitys semmoinen että voisi 1kw siirtää talveksi kattotelineiltä seinään, onko kokemuksia/hyötyä?
Periaatteessa voisi olla hyvä ajatus (vrt. Puuhan käytännöllisempi ratkaisuehdotus), mutta toteutus vaatii omaa kekseliäisyyttä, huolellista suunnittelua ja käden taitoja. Paneelit pitäisi kiinnittää esim. jonkinlaisille kiskoille, joita pitkin ne voi vinssata katolle tai seinälle. Tuskin tuosta saa taloudellisesti kannattavaa, jos laskee omalle työlle arvoa, maksaa mahdolliset "oppirahat" ja joutuu hankkimaan tarvittavat osat pääosin uusina.
Nedved sanoi:
5) Yksinkertaisuuden takia olisin taipumassa puhtaasti 220v järjestelmään valojenkin osalta. Millaisista säästöistä puhutaan jos valot olisivatkin 12v?
Kannattaa varautua siihen, että invertteri haukkaa vähintään 10W hukkatehon, jos sitä pitää päällä lähes tyhjäkäynnillä (voi mennä jopa 25W invertteristä riippuen). Vuorokaudessa siis menisi hukkaan ainakin 250Wh. Kuukaudessa menee 7,5kWh. Täytyisi olla luokkaa 20kW:n akut pelkästään tuon häviön kattamiseen talvella ja on siinä ja siinä, tarvitaanko silti talvella lisälatausta, vaikka muu kulutus on nolla.

Mitään jatkuvasti talvisaikaan päällä tai varuilla pidettävää laitetta ei kannata suunnitella käytettäväksi 230V:n verkkojännitteellä, piste. Lamppujen viemän sähkön ja valon kirkkauden ym. kannalta ei ole kovin suurta eroa (12V:n hyväksi), kun lamppuja on päällä paljon tai on samaan aikaan muuta kulutusta.
 

Puuha

Well-known member
Ei akkuja tarvi pois kantaa. Ne kyllä säilyvät kunhan ei jatkuvaa kulutusta talvella ole. Tuollainen 1kWp panelisto pitää akut kyllä riittävästi ladattuna myös talvella. Latausta tapahtuu vähän vaikka panelin päällä olisi ohuesti lunta tai kuuraa. Optimaalisinta toki jos panelit saa talveksi pystyyn ja suuntana etelä.

Alimittainen akusto on se suurin ongelma. Sököksi ajettuja akkuja saa raahata mukanaan. Alimittaista akustoa kun ei korvata kuin agrekaatin pärinällä.

 

Puuha

Well-known member
Etsintätilassa victron ottaa n. 3W tehon ja kuoran ollessa kytkettynä 12W tehon.

Mahdollisimman monen kulutuslaitteen joiden ottoteho (valaistus, wifimokkula, puhelimen/tabletin lataus, tv jopa mahdollisesti musiikilaitteet myös (esim autostereo malliseksi)) on vähäinen kannattaa siksi kytkeä 12V järjestelmään. Se tiputtaa vuorokausikulutusta helposti 150-250Wh hyötysuhteet mukaan luettuna kun 12V jännite nostetaan 230V ja takaisi 12V/5V:n. Jännitemuutokset ottavat yllättävän paljon energiaa hyötysuhteen muodossa turhaan ja niitä kannattaa välttää.

Tietokoneiden lataus on jo järkevää 230V sillä latureiden ottotehot ovat 100W tienoolla jolloin 12V johdotukselta vaaditaan kapasiteettia erimalliin. Niitä siis invertterillä kun sellainen on suunnitelmissa.
 

Nedved

Member
Puuha sanoi:
Mahdollisimman monen kulutuslaitteen joiden ottoteho (valaistus, wifimokkula, puhelimen/tabletin lataus, tv jopa mahdollisesti musiikilaitteet myös (esim autostereo malliseksi)) on vähäinen kannattaa siksi kytkeä 12V järjestelmään. Se tiputtaa vuorokausikulutusta helposti 150-250Wh hyötysuhteet mukaan luettuna kun 12V jännite nostetaan 230V ja takaisi 12V/5V:n. Jännitemuutokset ottavat yllättävän paljon energiaa hyötysuhteen muodossa turhaan ja niitä kannattaa välttää.

Järkevyys-mielessä tuo on varmasti juuri noin, mutta jotenkin mielikuva käytöstä tuntuu niin paljon helpommalta kun on puhtaasti 230V. Kaikki samat vehkeet kävisi kotiin ja mökille.
Tuosta käyttömukavuudesta mielellään maksaisin vähän lisää, eli vähän lisää paneelia ja akkua. Lisäksi teknisesti kuulostaa helpommalta suunnitella kun kaikki sähkötarpeet viedäään 230V taakse, eikä tarvitse päättää etukäteen minne viedään 12V ja minne 230V. Mikäli olisi 12V rinnallla, niin menisikö se omalla säätimellä kiinni akkuihin Victronin ohi?

Pitää kuitenkin pohtia vielä eri kanteilta.
 

Puuha

Well-known member
Jos hankit akkumonitorin tai color control yksikön niin 12V otto otetaan shuntin jälkeen. En muista nyt kuinka toteutetaan toimivasti taas easysolarissa ilman shunttia.

2,5mm2 kaapeli riittää ledivalaisulle sekä puhelinten lataukseen tupakkansytytinpistokkeista jos vielä ryhmittää huonekohtaisesti sekä ulkovalaisun omaan ryhmään.

Se tuo helppous maksaa nopeasti enemmän kuin 12V pienjänniteverkon tekeminen. Yksistään verkon rakennus on huokeampaa 12V:lle kuin energian varastointikapasiteetin nosto yhdessä tuotantokapasiteetin kanssa.

230V sähkötarvikkeet ovat kalliimpia versus 12V osat. Pari viikkoa sitten kävin neljä neljän paikan peruspistorasiaa ja kaksi kaksipaikkaista rasiaa ostamassa ei sata euroa riittänyt.
 

hemaris

Active member
Nedved sanoi:
Olin ajatellut jotain tämän suuntaista:
- Victron easysolar 3kw
- Paneelia siten max 2kw, kenties 1kw länteen, 1kw etelään. Puut tulee varjostamaan varmasti suurinta osaa päivästä.
- noin 1kw akustoa (MUOKKAUS: tarkoitin 1000Ah)
- aggregaatteja on, mutta ei olisi tarkoitus liittää kiinteästi auto-backupiksi


Itselläni on vähän vastaava systeemi, eli easysolar 24/3000 (onko 12/3000 yleensäkään saatavana?).
- 900 Wp paneelia, kahteen eri suuntaan
- akkuina 4x6V (kukin 480Ah) sarjassa -->24V

Olen itse rakentanut matalajänniteverkon joissa käytetään 24V pitemmille matkoille ja sitten DC-DC konvertterit parissa pisteessä 24>12 V muunnosta varten. Tämä osittain sen vuoksi että menee maakaapeleita useampaan rakennukseen. Itse käytin/käyttäisin vähintään 4 mm2 piuhaa 12V verkon tekoon. Rinnalla on sitten hieman suppeampi 220V verkko jota varten laitetaan invertteri erikseen päälle.

Laitteina meillä on on lähinnä valaistusta, tietokoneet, 24/12V jääkaappi jotka kaikki on matalajänniteverkossa. invertterin kautta käytetään sitten esim imuria ja sähkötyökaluja.


Jos käyttää paljon 12V laitteita ja on Color Control paneeli mukana, niin akkumonitori on hyvä idea jotta näkee paljonko tuo pienjännitepuoli syö virtaa.

Omassa käytössä tuo vajaat 1 KW paneelitehoa on hyvin riittänyt.  Kesällä virtaa on ylimäärin ja nyt syksylläkin riittää hyvin jääkaappikäyttöön vielä hajavalollakin.
 

Puuha

Well-known member
Ei se tuo 24V ole ongelma sillä suurinosa 12V laitteista toimii 9-32V jännitealueella. Tv on oikeastaan niitä harvoja jonka jännitealue on 12-16V. Edes dc-dc muuntimia ei välissä tarvita kuin harvoille laitteille.
 

hemaris

Active member
Puuha sanoi:
Ei se tuo 24V ole ongelma sillä suurinosa 12V laitteista toimii 9-32V jännitealueella. Tv on oikeastaan niitä harvoja jonka jännitealue on 12-16V. Edes dc-dc muuntimia ei välissä tarvita kuin harvoille laitteille.

Minulla on valaistuksessa jonkin verran led-listoja, joita onnistuin muutaman käräyttämään kun laitoin suoraan 24V:n kiinni. Sen takia päätin laittaa noita DC-DC konverttereita väliin niin että tarvi miettiä.
 

Puuha

Well-known member
Color controlliin saa kytkettyä shuntin jolloin ei tarvita erillistä akkumonitoria. Color control on monipuolisin graafinen akkumonitori ja näyttää monipuolisesti laitteiston tilan sekä mahdollistaa asetusten muuttamisen. Hinta n 600 euroa toki kirvoittaa kyyneliä joten sen tarvetta monesti mietitään. Toki kohteessa kuten paikassa missä ei päästä ympäri vuoden kulkemaan voidaan color controllilla etänä netin välityksellä ohjata laitteita jopa kytkeä agregaatti käyntiin lataamaan akkuja. Tällaisessa kohteissa color controllista saa kaiken hyödyn käyttöön.
 

sam123

Active member
Sähköistät koko mökin 230V:n vehkeillä. Akusto 24V ja invertteri jolla syötät taloa 230V:lla.

Kaikki muu on puhdasta tyhmyyttä...
 

Puuha

Well-known member
Talvella ei tarvitse jääkaappia kytkeä edes päälle jos hyödyntää ulkoilman lämpötilaa ruuan säilyttämisessä. Vain pakollisiksi hetkiksi invertteri päälle jolloin energiaa säästyy huomattavasti kun tuotto on pienimmillään. Silloin matalajännite verkko on parhaimillaan.

Matalajännite verkossa on myös se hyöty olemassa jos akuille tapahtuu hazardi syystä tai toisesta. Alfried J. Nussi käy kylässä noutamassa akut saat matalajänniteverkolla suurimman osan laitteista toimimaan vaikka 12V ilman suurempia muutoksia ilman jatkuvaa agregaatin pörinää jos koko verkko on 230V varassa kunnes uudet vermeet saa tilalle. Nussi yleensä vie myös sen agren, invertterin akkujen lisäksi, koska ovat helppoja kohteita muuttaa nopeasti rahaksi. Panelit ei tahdo enää kelvata kun ovat sen verran kookkaita nykypäivänä aiheuttaen logistisia ongelmia ja edullisia vaikka saaressa yleensä aikaa riittää rauhassa touhuta.
 

kotte

Well-known member
Itsellä on kaupungissakin verkkosähkötalossa 12V segmentti alakerrassa ja monissa muissa huoneissa paikallisia (myös verkkosähköistetyssä mökissä). Matalajännite-DC-verkolle on jatkuvasti tullut lisää käyttöä elektronisten laitteiden lisääntymisen ja lamppujen  kehittymisen myötä (kun ei edes ole sähköiskun vaaraa ja omatekoisetkin viritelmät ovat laillisia). Nykyisinhän 230V pistorasioihin on tullut mukaan 5V USB-liitännät. Tuollaisten syöttäminen akkuinvertteriverkosta ...
 

Puuha

Well-known member
Molen käyttänyt 12/24V järjestelmissä normi 230V valainrunkoja hyväksi. Mr16 ja g5,3 kannalle löytyy riittävästi erilaisia polttimotyyppejä ja adapterit edellä mainituille kannoille maksavat n. 50cent kappale. Adapterit on ainuita muutoksia mitä valaisimiin on tehty ja ne voi ottaa käyttöön 230V järjestelmissä korvaten adapterin 230V polttimolla.
 

Puuha

Well-known member
kotte sanoi:
Nykyisinhän 230V pistorasioihin on tullut mukaan 5V USB-liitännät. Tuollaisten syöttäminen akkuinvertteriverkosta ...

Katsoin pari viikkoa sitten myös näitä mutta hinta kappaletta kohti kohtuu hyvien alennuksien jälkeen alkaen 60 euroa.
 
Ylös