Pakettitarjous 3,6 kW paneleita + invertteri >10000€

kariky

Member
Mitä mieltä arvon jäsenet on Pohjolan Energian hinnoittelusta, onko järkeä?

Tarjous sisältää 3,6 kW paneleita sekä invertterin asennettuna, toimituksen hinta reilun kymppitonnin
 

Puuha

Well-known member
No jos samanlaisen nipun paneleita saa alle 2000 euroon invertteristä pitää köyhtyä noin 1500 euroa ja jos kiinnikkeisiin ja muihin tarvikkeisiin varaa 1000 euroa niin onhan tuossa tieten jonkinverran ilmaa.
 

rotzi

Well-known member
https://www.thermosun.fi/epages/thermosun.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Kuvaus/Products/107114FS

4k Tavaroihin ja max 2k asennuksiin niin max 6k avaimet käteen....
 

Perusmies

New member
Imho ihan tolkuton hinta.

Tee-se-itse hintaa tulisi esim;
paneelit, 12-14 kpl tarjouksesta 1500e (esim. Thermosun)
invertteri, esim 3 kW ABB 700e (jos haluaa laajennusvaraa, niin sitten kalliimpi 3-vaiheinvertteri 1300e). (esim Alma-solar)
aurinkopiuhaa ja mc-4-liittimiä, katkokytkin, sekalaisia asennustarvikkeita 200e (esim Alma-solar)
alumiinikiinnikkeet ja jotain jolla ne saa kattoon kiinni 500e (esim. Thermosun)
tee-se-itse-työt 0e (aiheen opiskeluun 200h harrastusaikaa)
yht. 2900e.

sähkömiehen laskutus lisäksi eli kytkentä sähkötauluun x €. Ilmoitukset sähköyhtiöön jne voi hoitaa itse, kun on tiedossa kuka tekee kytkennän verkkoon.

Kolmeen tonniin tuon pystyisi itse laittamaan. Jos oikein rupeaa säästämään asennustarvikkeissa, niin vielä halvemmalla. Se ei ehkä kuitenkaan kannata, jos on tarkoitus, että paneelit pysyvät katolla sen 20 vuotta ilman suurempia murheita.

Tarjoava firma maksaa noista osista vielä vähemmän. Loput on työtä, katetta ja alvia.
Toki kotilausvähennys auttaa, varsinkin,  jos työn osuus on isompi ja materiaalit myyty "nahkoineen".

Muualta saanee vastaavan paljon halvemmalla.
Oliko näillä "catch" se, että sitoutuvat ostamaan tuotetun sähkön samaan hintaan kuin mitä ostosähkö maksaa. Tuokin lienee tarkkaan laskettu, että pidemmän päällekin firmalle kannattaa. Tai sitten menee nurin ja hyvitykset loppuvat siihen.
 

kariky

Member
Perusmies sanoi:
Imho ihan tolkuton hinta.

Tee-se-itse hintaa tulisi esim;
paneelit, 12-14 kpl tarjouksesta 1500e (esim. Thermosun)
invertteri, esim 3 kW ABB 700e (jos haluaa laajennusvaraa, niin sitten kalliimpi 3-vaiheinvertteri 1300e). (esim Alma-solar)
aurinkopiuhaa ja mc-4-liittimiä, katkokytkin, sekalaisia asennustarvikkeita 200e (esim Alma-solar)
alumiinikiinnikkeet ja jotain jolla ne saa kattoon kiinni 500e (esim. Thermosun)
tee-se-itse-työt 0e (aiheen opiskeluun 200h harrastusaikaa)
yht. 2900e.

sähkömiehen laskutus lisäksi eli kytkentä sähkötauluun x €. Ilmoitukset sähköyhtiöön jne voi hoitaa itse, kun on tiedossa kuka tekee kytkennän verkkoon.

Kolmeen tonniin tuon pystyisi itse laittamaan. Jos oikein rupeaa säästämään asennustarvikkeissa, niin vielä halvemmalla. Se ei ehkä kuitenkaan kannata, jos on tarkoitus, että paneelit pysyvät katolla sen 20 vuotta ilman suurempia murheita.

Tarjoava firma maksaa noista osista vielä vähemmän. Loput on työtä, katetta ja alvia.
Toki kotilausvähennys auttaa, varsinkin,  jos työn osuus on isompi ja materiaalit myyty "nahkoineen".

Muualta saanee vastaavan paljon halvemmalla.
Oliko näillä "catch" se, että sitoutuvat ostamaan tuotetun sähkön samaan hintaan kuin mitä ostosähkö maksaa. Tuokin lienee tarkkaan laskettu, että pidemmän päällekin firmalle kannattaa. Tai sitten menee nurin ja hyvitykset loppuvat siihen.

Hiukan itsekin katsoin kalliiksi pikaisella nettiselailulla  ;D

Homman jujuna tarjotaan käyttöön lisäksi "verkkoakku" jonne voi "ladata sähköä talteen", ja käyttää kun haluaa, jollain sentin osien siirtohinnoittelulla. Eli olisi tehtävä uusi sähkösopimus tarjoajan kanssa, energian hinta nyt 6,8 c/kWh

 

Perusmies

New member
Ainiin, unohtui mainita, että oma 3,2kW setti maksoi viime vuonna noin ~4000e, kun itse asensin. Erona tuohon 3000 euroon Solaredgen optimoijien hinta 50e/kpl + 2018 alussa paneelit maksoivat enemmän kuin nykyään. Muuten aika linjassa.
Sain alkuvuodesta 2018 tarjouksen suunnilleen samankokoisesta järjestelmästä. Se oli muistaakseni luokkaa 8000e. En muista mikä oli työn osuus.
 

Hammiska

New member
Pääsiäisenä asensin 4 kW järjestelmän. Komponentit olivat: 14 kpl 285 W paneeleita 1300 €, Froniuksen 6 kW kolmivaiheinvertteri 1300 € ja smart meter 200 €, Schletterin telineet 600 €, aurinkosähkökaapeli 40 €, tykötarpeet 300 €, kaverilla urakointioikeudet, joten tarkastuspöytäkirja mittauksineen lähti sandels laatikolla. Yhteensä noin 3800 €. Että ilmaa on kyllä firmojen tarjouksissa.
 

Jarppa

New member
Hammiska sanoi:
Pääsiäisenä asensin 4 kW järjestelmän. Komponentit olivat: 14 kpl 285 W paneeleita 1300 €, Froniuksen 6 kW kolmivaiheinvertteri 1300 € ja smart meter 200 €, Schletterin telineet 600 €, aurinkosähkökaapeli 40 €, tykötarpeet 300 €, kaverilla urakointioikeudet, joten tarkastuspöytäkirja mittauksineen lähti sandels laatikolla. Yhteensä noin 3800 €. Että ilmaa on kyllä firmojen tarjouksissa.

Mistä sait paneelit noin edullisesti?
 
Ylös