Onko se kumminkin Vetyakku se tulevaisuuden akku?

rotzi

Well-known member
http://www.uusisuomi.fi/autot/74584-talta-nayttaa-toyotan-ensi-vuonna-tuleva-vetyauto

jutusta lainattua:
Auton käyttösäde on runsas, ja auton täyteen tankkaaminen vie vain noin kolme minuuttia. Kuljettaja voikin odottaa kaikkea sitä mukavuutta, kuin mihin hän on tähänkin asti tottunut.

Vetyä voidaan tuottaa useista eri luonnonlähteistä, ja lisäksi sitä saadaan sivutuotteena esim. jätevesien käsittelyn yhteydessä. Vetyä voidaan tuottaa myös vedestä hyödyntäen sellaisia ehtymättömiä luonnonvoimia kuin aurinko- tai tuulivoima.

Tiivistetyn vedyn energiatiheys on merkittävästi akkuratkaisuja suurempi, ja vetyä on myös verrattain helppoa säilöä ja kuljettaa.
 

denzil dexter

Well-known member
Tuollainen riittäisi viikoksi omakotitalon energialähteeksi. Kiinnostava laite. Lähinnä sen vuoksi, että autoteollisuudella on ollut tapana alentaa minkä tahansa uuden tekniikan hinta 1/10:aan lähtötasosta.
 

kotte

Well-known member
Papereiden valossa tuo vetysäiliö ei vaikuta niin hohdokkaalta paikalliskäyttöön: Maksimipaine on toisen käden tietojen mukaan 700bar (Wikipedia). Energiaa hukkautuu aika lailla, kun muutenkin kevyttä kaasua joudutaan pumppaamaan tuollaiseen varastopaineeseen ja laskemaan sitten takaisin kuristamalla venttiilillä (hiukan nimittäin epäilen, ettei vielä uskalleta rakentaa pneumaattista moottoria, joka ottaisi saatavilla olevan paine-energian hyödyksi). On tuo säiliön täyttökin haastava prosessi jäähdytyksen ym. puolesta (ja taas menee energiaa hukkaan ...).

Olisivatkohan nuo onnistuneet rakentamaan vetypolttokennon, joka ei tarvitse platinaa ym. harvinaisia metallikatalyyttejä, mutta toimii silti protoninvaihtokennoille ominaisessa alle sadan asteen lämpötilassa?
 
Ylös