Hei,
lueskeltuani tuhat juttua ympäri internettiä löysin tämän sivuston. Olen rakentanut itse suuren matkailuauton, täysimittaisesta linja-autosta ja käytän sitä paitsi pitkillä kalottimatkoilla mutta myös ns. puskaparkkeeraamiseen jossa yhdessä paikassa voidaan viihtyä viikkokin. Tästä autosta löytyy varustus 17 henkilön matkustamiseen, 14 hengen majoittumiseen ja siinä on kaasulla toimiva vesikiertolattialämmitys, keittiö, olohuone, makuuhuone, wc, suihku ja puulämmitteinen sauna. Mukavia reissuja tällä on käyty.
Sähköjärjestelmä koostuu neljästä järjestelmästä: auton oma 24V ajamista varten, 24V hupiakkupaketti, 12V hupiakkupaketti ja 230 verkkosähkö siniaaltoinvertterillä ja maasähköllä. Auton moottorissa on ajonaikaiset laturit 24v ja 12v akkupaketeille.
12V hupiakut on 3x170Ah rinnan kytketty, yksi taitaa olla 230Ah :.
- Lataus moottorista tai verkkosähkön älykkäällä 7A laturilla
- Käytetään kompressorijääkaappiin, LED-valaistukseen, Primus kaasulämmityspannuun, painevesipumppuun, Wallas valopetroolilieteen ja cd-soittimeen
24V hupiakut on 2x170Ah, sarjaan kytketty
- lataus auton akkupaketeista jänniteohjatulla erotusreleellä, erottaa 25V ja kytkee 26V, tarkkoja lukuja en muista
- käytetään 1500/3000W siniaaltoinvertterin ruokana
24V ajoakut on 2x230Ah, sarjaan kytketty
- lataus moottorista
- käytetään starttaamiseen ja ajamiseen.
- lisään tähän 24V akkupakettien välillä olevan erotusreleen yli vaikuttavan 1/2/1+2 vaihtokytkimen jolla vaihdetaan invertterin syöttö jompaankumpaan ajo ja hupipaketin väliltä sekä tarvittaessa niputetaan kaikki 24V paketit yhteen saadakseen kunnon kahvimyllystartin, esim kovilla pakkasilla
Kaikki akut on raskaan kaluston lyijyakkuja.
Nyt haluaisin rakentaa katolle tehokkaan aurinkosähköjärjestelmän. Ajattelin sellaista että pilvisenä päivänäkin pitäisi saada 200W paneeliteho joten kaikkiaan 1000W aurinkosähköpaneelit olisi nyt suunnitteilla. Paneelit täytyy asentaa vaakasuoraan, koska ajoneuvo on korkea, ei niiden kääntely oikein maistu ja pitäisi aikaansaada systeemi jonka kerran asennettua voisi unohtaa. Tämä on tärkeä onnistua sillä käytän autoa jatkossa pidempiin paikallaoloihin, dieselin hinta on noussut kovin joten sijoitellaan sitten dieselin sijasta offgrid tyyppisiin ratkaisuihin. Riippumattomuus sähkötöpselistä vapauttaa matkailua todella paljon. Nyt ollaan menty suuren ajon aikana ladatun akkukapasiteetin voimalla. Kun virrat loppuu, leiri on pitänyt purkaa.
Olen katsonut ulkomaisia paneelinhintoja , MPPT säätimiä ja eksynyt tarjonnan viidakkoon. En osaa itse tilata mitään ulkomailta, kuitenkin vaikuttaa että sieltä tilaamalla systeemi olisi järkevässä hintaluokassa.
Sitten kysymyksiä:
- Koska tarvitaan pääasiassa 24V latausta, voidaanko silti samasta paneelikentästä ottaa toisella säätimellä 12V hupipuolen lataus. Miten tämä kannattaisi toteuttaa. Kaksi säädintä? Onko sellaisia jotka soveltuvat tähän.
- Mistä ja minkälaiset paneelit kannattaa tilata?
- Mitä eroa on monikide ja surfullcell paneeleilla?
- Onko MPPT säädin paras mahdollinen?
Eräs tuttavani rakensi vastaavan tyyppiseen kulkuneuvoon 24V 200W järjestelmän. Tämän käyttö oli melko hankalaa koska säädin rajoitti kulutuslaitteiden käyttöä. käytännössä sadepäivänä ei pelannut mikään kunnolla. onko tätä kulutuspuolta pakko ottaa käyttöön. Tällaisten isojen akkujen kanssa varmaan saa työntää sähköä niin paljon kun tulollaan on jollain pölkkypäisemmällä säätimellä?
Mitä mieltä on täällä perehtyneemmät henkilöt tästä hommasta?
lueskeltuani tuhat juttua ympäri internettiä löysin tämän sivuston. Olen rakentanut itse suuren matkailuauton, täysimittaisesta linja-autosta ja käytän sitä paitsi pitkillä kalottimatkoilla mutta myös ns. puskaparkkeeraamiseen jossa yhdessä paikassa voidaan viihtyä viikkokin. Tästä autosta löytyy varustus 17 henkilön matkustamiseen, 14 hengen majoittumiseen ja siinä on kaasulla toimiva vesikiertolattialämmitys, keittiö, olohuone, makuuhuone, wc, suihku ja puulämmitteinen sauna. Mukavia reissuja tällä on käyty.
Sähköjärjestelmä koostuu neljästä järjestelmästä: auton oma 24V ajamista varten, 24V hupiakkupaketti, 12V hupiakkupaketti ja 230 verkkosähkö siniaaltoinvertterillä ja maasähköllä. Auton moottorissa on ajonaikaiset laturit 24v ja 12v akkupaketeille.
12V hupiakut on 3x170Ah rinnan kytketty, yksi taitaa olla 230Ah :.
- Lataus moottorista tai verkkosähkön älykkäällä 7A laturilla
- Käytetään kompressorijääkaappiin, LED-valaistukseen, Primus kaasulämmityspannuun, painevesipumppuun, Wallas valopetroolilieteen ja cd-soittimeen
24V hupiakut on 2x170Ah, sarjaan kytketty
- lataus auton akkupaketeista jänniteohjatulla erotusreleellä, erottaa 25V ja kytkee 26V, tarkkoja lukuja en muista
- käytetään 1500/3000W siniaaltoinvertterin ruokana
24V ajoakut on 2x230Ah, sarjaan kytketty
- lataus moottorista
- käytetään starttaamiseen ja ajamiseen.
- lisään tähän 24V akkupakettien välillä olevan erotusreleen yli vaikuttavan 1/2/1+2 vaihtokytkimen jolla vaihdetaan invertterin syöttö jompaankumpaan ajo ja hupipaketin väliltä sekä tarvittaessa niputetaan kaikki 24V paketit yhteen saadakseen kunnon kahvimyllystartin, esim kovilla pakkasilla
Kaikki akut on raskaan kaluston lyijyakkuja.
Nyt haluaisin rakentaa katolle tehokkaan aurinkosähköjärjestelmän. Ajattelin sellaista että pilvisenä päivänäkin pitäisi saada 200W paneeliteho joten kaikkiaan 1000W aurinkosähköpaneelit olisi nyt suunnitteilla. Paneelit täytyy asentaa vaakasuoraan, koska ajoneuvo on korkea, ei niiden kääntely oikein maistu ja pitäisi aikaansaada systeemi jonka kerran asennettua voisi unohtaa. Tämä on tärkeä onnistua sillä käytän autoa jatkossa pidempiin paikallaoloihin, dieselin hinta on noussut kovin joten sijoitellaan sitten dieselin sijasta offgrid tyyppisiin ratkaisuihin. Riippumattomuus sähkötöpselistä vapauttaa matkailua todella paljon. Nyt ollaan menty suuren ajon aikana ladatun akkukapasiteetin voimalla. Kun virrat loppuu, leiri on pitänyt purkaa.
Olen katsonut ulkomaisia paneelinhintoja , MPPT säätimiä ja eksynyt tarjonnan viidakkoon. En osaa itse tilata mitään ulkomailta, kuitenkin vaikuttaa että sieltä tilaamalla systeemi olisi järkevässä hintaluokassa.
Sitten kysymyksiä:
- Koska tarvitaan pääasiassa 24V latausta, voidaanko silti samasta paneelikentästä ottaa toisella säätimellä 12V hupipuolen lataus. Miten tämä kannattaisi toteuttaa. Kaksi säädintä? Onko sellaisia jotka soveltuvat tähän.
- Mistä ja minkälaiset paneelit kannattaa tilata?
- Mitä eroa on monikide ja surfullcell paneeleilla?
- Onko MPPT säädin paras mahdollinen?
Eräs tuttavani rakensi vastaavan tyyppiseen kulkuneuvoon 24V 200W järjestelmän. Tämän käyttö oli melko hankalaa koska säädin rajoitti kulutuslaitteiden käyttöä. käytännössä sadepäivänä ei pelannut mikään kunnolla. onko tätä kulutuspuolta pakko ottaa käyttöön. Tällaisten isojen akkujen kanssa varmaan saa työntää sähköä niin paljon kun tulollaan on jollain pölkkypäisemmällä säätimellä?
Mitä mieltä on täällä perehtyneemmät henkilöt tästä hommasta?