Aurinkosähköä matkailuautoon

Lahti32

New member
Hei,

lueskeltuani tuhat juttua ympäri internettiä löysin tämän sivuston. Olen rakentanut itse suuren matkailuauton, täysimittaisesta linja-autosta ja käytän sitä paitsi pitkillä kalottimatkoilla mutta myös ns. puskaparkkeeraamiseen jossa yhdessä paikassa voidaan viihtyä viikkokin. Tästä autosta löytyy varustus 17 henkilön matkustamiseen, 14 hengen majoittumiseen ja siinä on kaasulla toimiva vesikiertolattialämmitys, keittiö, olohuone, makuuhuone, wc, suihku ja puulämmitteinen sauna. Mukavia reissuja tällä on käyty.

Sähköjärjestelmä koostuu neljästä järjestelmästä: auton oma 24V ajamista varten, 24V hupiakkupaketti, 12V hupiakkupaketti ja 230 verkkosähkö siniaaltoinvertterillä ja maasähköllä.  Auton moottorissa on ajonaikaiset laturit 24v ja 12v akkupaketeille.

12V hupiakut on 3x170Ah rinnan kytketty, yksi taitaa olla 230Ah ::).
- Lataus moottorista tai verkkosähkön älykkäällä 7A laturilla
- Käytetään kompressorijääkaappiin, LED-valaistukseen, Primus kaasulämmityspannuun, painevesipumppuun, Wallas valopetroolilieteen ja cd-soittimeen

24V hupiakut on 2x170Ah, sarjaan kytketty
- lataus auton akkupaketeista jänniteohjatulla erotusreleellä, erottaa 25V ja kytkee 26V, tarkkoja lukuja en muista
- käytetään 1500/3000W siniaaltoinvertterin ruokana

24V ajoakut on 2x230Ah, sarjaan kytketty
- lataus moottorista
- käytetään starttaamiseen ja ajamiseen.
- lisään tähän 24V akkupakettien välillä olevan erotusreleen yli vaikuttavan 1/2/1+2 vaihtokytkimen jolla vaihdetaan invertterin syöttö jompaankumpaan ajo ja hupipaketin väliltä sekä tarvittaessa niputetaan kaikki 24V paketit yhteen saadakseen kunnon kahvimyllystartin, esim kovilla pakkasilla

Kaikki akut on raskaan kaluston lyijyakkuja.


Nyt haluaisin rakentaa katolle tehokkaan aurinkosähköjärjestelmän. Ajattelin sellaista että pilvisenä päivänäkin pitäisi saada 200W paneeliteho :D joten kaikkiaan 1000W aurinkosähköpaneelit olisi nyt suunnitteilla. Paneelit täytyy asentaa vaakasuoraan, koska ajoneuvo on korkea, ei niiden kääntely oikein maistu ja pitäisi aikaansaada systeemi jonka kerran asennettua voisi unohtaa. Tämä on tärkeä onnistua sillä käytän autoa jatkossa pidempiin paikallaoloihin, dieselin hinta on noussut kovin joten sijoitellaan sitten dieselin sijasta offgrid tyyppisiin ratkaisuihin.  Riippumattomuus sähkötöpselistä vapauttaa matkailua todella paljon. Nyt ollaan menty suuren ajon aikana ladatun akkukapasiteetin voimalla. Kun virrat loppuu, leiri on pitänyt purkaa.

Olen katsonut ulkomaisia paneelinhintoja , MPPT säätimiä ja eksynyt tarjonnan viidakkoon. En osaa itse tilata mitään ulkomailta, kuitenkin vaikuttaa että sieltä tilaamalla systeemi olisi järkevässä hintaluokassa.

Sitten kysymyksiä:

- Koska tarvitaan pääasiassa 24V latausta, voidaanko silti samasta paneelikentästä ottaa toisella säätimellä 12V hupipuolen lataus. Miten tämä kannattaisi toteuttaa. Kaksi säädintä? Onko sellaisia jotka soveltuvat tähän.

- Mistä ja minkälaiset paneelit kannattaa tilata?
- Mitä eroa on monikide ja surfullcell paneeleilla?
- Onko MPPT säädin paras mahdollinen?

Eräs tuttavani rakensi vastaavan tyyppiseen kulkuneuvoon 24V 200W järjestelmän. Tämän käyttö oli melko hankalaa koska säädin rajoitti kulutuslaitteiden käyttöä. käytännössä sadepäivänä ei pelannut mikään kunnolla. onko tätä kulutuspuolta pakko ottaa käyttöön. Tällaisten isojen akkujen kanssa varmaan saa työntää sähköä niin paljon kun tulollaan on jollain pölkkypäisemmällä säätimellä?

Mitä mieltä on täällä perehtyneemmät henkilöt tästä hommasta?

 

Puuha

Well-known member
ei paneleita voi unohtaa varsinkaan liikkuvassa kalustossa. tarvitaan ajottaista paneleiden puhdistusta sekä tarkastamista jotta hyöty pysyisi korkeana. säätimiä on saatavilla tupla-akustoille ja niiden lataus syklit voidaan määrittää kuinka paljon toista akustoa ladataan toiseen nähden. Kun toinen akusto on täynnä ladataan tyhjempää. 1000W panelia on mahdollista kyllä katolle asentaa mutta 200W tavoite voi jäädä mutta sen voi ratkaista akuston kokoa kasvattamalla.  eli lähtisin siitä liikkeelle että ensin panelit ja sen jälkeen katsoa mihin  riittää jonka jälkeen akkukapasiteetin kasvatus. Akuston mitoituksessa aika pätevä on 5 päivän varasto kun käyttö on 24/7 pitkiä aikoja. Niin juu ja säätimen kautta ei tarvitse kuormia ohjata.  riittää että akun ja kulutuslaitteiden väliin tulee jännitevahti joka irroittaa kuorman kun jännite akuissa laskee riittävän alas jolloin akut säästyvät. Akustolle tekisin niin että moottorille oma ja kulutuslaitteille oma eli kaksi akustoa joiden jännite 24V. Hakkurilla sitten jännitteen tiputus 12V niille laitteille jotka sitä tarvitsevat. Kulutuslaitteille sitten kunnon syväpurkausakut ja kapasiteetiksi 5 päivän tarpeet.
 

Lahti32

New member
Tällä hetkellä akuissa on noin 5-6 päivän toiminta-aika kunhan hiukan säästellen käyttää. Ilmalämpöpumppua ei kärsi käyttää jäähdytykseen jos aikoo pidempään leiriytyä. Kahvit keitellään termoskeittimellä ja eväät lämmitellään mikrossa, välillä siivotaan keskusimurilla. Tällaista asumista menee sen 5 päivää. Eli olisiko nykyinen akkukapasiteetti riittävä, etenkin jos ne vaihtuisi agm-akkuihin?  onko teillä valmiiksi katottuja hyviä paneelin ostopaikkoja ja sopuhintasia säätimiä jossain linkissä? Tuo tilaaminen ja maksaminen tökkii, en onnistunut paypal tilin teossa ja kielipää ei ole kovin kehittynyttä mallia
 

Puuha

Well-known member
ebaysta melkeinpä tilaisin panelit tosin määrällisesti voisi olla jo http://www.photovoltaik-shop.com kova sana. 1000W paneleille tarttet vähintään 45A säätimen. joku halpamalli oli epsolarilla mppt:n ja sitten vähän merkkituotetta morningstar tristar 45 mppt tai 60 mppt. toki olihan täälläkin joku tuntemattomampi säädin jossain keskustelussa ja aloittaja tilasi itselleen sellaisen. mikä paypalissa oikein laittoi hanttiin ettet tiliä saanut? jotkin kortit ovat sellaisia että niitä ei voi liittää tilin yhteyteen ja siksi on käyetettävä tilinsiirtoa. kirjautumalla tilille ja klikkaamalla "top up account" välilehteä saa näkyville saajan nimen "BofA re: Paypal Pte Ltd", tilinumeron 33010019005099 ja viestiin liitettävän kirjain-numerosarjan jolla rahat osaavat oikealle tilille. niin juu ja olethan muistanut että aina pitää olla sama pankkitili kuin mikä on paypaliin merkitty käyttäjäksi? matti meikäläisen paypal tilille ei voi siirtää rahaa tai korttia liisa leväperän tileiltä. ebayssa voidaan myös maksaa visalla eli välttämättä ei tarvita paypal tiliä.

kyllä minä pitäisin sitä viiden päivän varastoa aika pätevänä lähtökohtana mikäli voimalan viikon tuotto riittää kattamaan kulutuksen ja sellainen kohtuudella mahtuu mukaan. käyttöä teillä on kuitenkin alku keväästä pitkälle syksyyn. olettaisin että olet suunnittelemassa voimalaa joka kattaa viikko tuoton osalta viisinkertaisesti viikko kulutuksen ja epäilen että sinulla voisi riittää jopa 3 päivän akkukapasiteetti suurimmaksi osaksi aikaa (kesää) mutta kaikki on kiinni käyttötottumuksista. akuston ylimitoittaminen on myös kyseenalaista ja rahan hukkaan heittämistä. monasti on useita sade ja pilvisiä päiviä peräkanaa jolloin akuston koko on aika merkittävä. huomioon otettavaa on myös se että suuremmalla akkukapasiteetilla harvemmin tyhjätään akut kokonaan joka syö akkuja hyvin paljon lyhentäen elinikää.
 
Ylös