akkuja

avensi

Well-known member
mites nää motonetin akut eri A  määrällä esim 100ah akkuja

eli silver akussa isoin luku .
http://www.motonet.fi/web/guest/muut
 

avensi

Well-known member
mitäs eroa on niin sanotuilla pikiakuilla ja tavallisilla akuilla ?
olisiko piki akku kumminki parempi kuin nykyakku aurinkojärjestelmässä ?

mitä järkeä on maksaa jostain agm hunajaa kun pärjää tavallisilla akuilla ?

tässä kuvaa 
http://www.motonet.fi/fi/kategoria/648/Akut?pagenum=2

tietoa kaivataan !
 

Puuha

Well-known member
pikiakku on käynnistysakku. ei sovellu sykliseen käyttöön.

agm kestää myös syväpurkua huomattavasti paremmin kuin neste-akut. ostohinta ei aina tee asioista halpoja vaan on laskettava elinkaaren kustannukset. toki väärin mitoittamalla saa kaikki akut nopeasti tuhottua.
 

yleismies

New member
Kannattaako konesalin UPSin vanhoja akkuja ottaa omaan off-grid -tilanteiden apuvirtajärjestelmään, vai onko nuo yleensä miten lopussa? Tuskinpa montaakaan kertaa niitä on ajettu edes tyhjiin, ja UPSissahan on jonkinlainen ylläpitotoiminto akuille.
 

Puuha

Well-known member
ikä on yksi ratkaisevin asia.

nykyään on menttaliteettina vaihtaa yksittäisiä akkuja ja harvoin vaihdetaan enää koko patteristoa kerralla. jos tällaiseen kerralla vaihdettavaan pääsee käsiksi jonka ikä on 6-10 vuotta löytyy sieltä yksilöitä jotka ovat vielä käyttökelpoisia useita vuosia huolellisella käytöllä. kapasiteetti on toki tippunut jokaisessa mutta se ei ole suuri ongelma vaan se ettei virranantokyky ole laskenut.
 

Mikkolan

Member
yleismies sanoi:
Kannattaako konesalin UPSin vanhoja akkuja ottaa omaan off-grid -tilanteiden apuvirtajärjestelmään, vai onko nuo yleensä miten lopussa? Tuskinpa montaakaan kertaa niitä on ajettu edes tyhjiin, ja UPSissahan on jonkinlainen ylläpitotoiminto akuille.

Juu, vileenit kannattaa tehdä. Oma hommansa siinä kun testaa akkujen kunnon yksitellen ennenkuin kytkee ne akustoksi. Konesalin akustossakin yksi huono pilaa koko akuston mutta vaihtoon menee kaikki sillä oletuksella että kohta menee joku toinenkin akku sököksi. Noin lonkalta heittäisin että 2/3 akuilla on vielä terveenpaperit moneksi vuodeksi.
 

Puuha

Well-known member
niitä ei sitten kannata alkaa myymään missään sillä se pilaa mahdollisuudet saada jatkossa näitä akkuja. hyvät hommat tupataan pilaamaan ihan itse.  ;)
 

avensi

Well-known member
halvimmat akut löytyvät tällä hetkellä puuilosta

http://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Categories/Autotarvikkeet/Autosaehkoe/Akut

esim agm akku on motonetissa 100e kalliimpi
motonet
https://www.motonet.fi/fi/tuote/900220/Vapaa-ajanakku-AGM-220Ah-Aurinkopaneeli

puuilo

http://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/6430055261394

halvimmat 100ah
http://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/6430055260366
180ah
http://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/6430055260533
 

nelipyora

New member
Onko kukaan koittanut litium akkuihin varastoida energiaa?
Lataus syklit huitelee 2000 ssa ja DOD 80%
http://arctic-ev.omaverkkokauppa.fi/epages/arctic-ev.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2015010202/Categories/Litium-akut-kennot
 

VesA

New member
nelipyora sanoi:
Onko kukaan koittanut litium akkuihin varastoida energiaa?
Lataus syklit huitelee 2000 ssa ja DOD 80%
http://arctic-ev.omaverkkokauppa.fi/epages/arctic-ev.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2015010202/Categories/Litium-akut-kennot

Eipä nuo oman BMS:n sisältävät lyijyakun korvikkeet ollenkaan pöhkö vaihtoehto taida enää olla, niissä on kuitennii käyttökelpoista kapasiteettia suhteessa nimellisarvoihin ihan toisella tapaa kuin halpislyijyakuissa.. halvalle UPS-akulle luvataan ihan spekseissäkin vain 50 syvää sykliä, ja tuskin ne halvimmat harrasteakut voivat kovin paljon kummallisempia olla. LiFePo4 Irtokennojen osto on sitten kokonaan toinen juttu, niiden lataaminen menee harrastustoiminnan ja uskonnon välimaastoon jollei osta samantien juuri niille soviteltua lataussysteemiä.
 

denzil dexter

Well-known member
nelipyora sanoi:
Onko kukaan koittanut litium akkuihin varastoida energiaa?
Lataus syklit huitelee 2000 ssa ja DOD 80%
http://arctic-ev.omaverkkokauppa.fi/epages/arctic-ev.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2015010202/Categories/Litium-akut-kennot
LiFePo-akkuja käytetään yleisesti lyijyakun korvikkeina ajoneuvoissa - lähinnä sellaisissa joissa akun lämpötila ei mene pahasti pakkasen puolelle (esim moottoripyörät). Minulla on muutamassa ajoneuvossa ollut sellainen ja on tälläkin hetkellä. Akun käytös ei tunnu eroavan lyijyakusta mitenkään muuten, kuin etteivät paina mitään ja eivät tyhjene itsestään.
 

arinko 111

New member
Lataus näissä LION tyyppisiisä akuissa on tarkempaa, kuin muissa..

Laitan tähän, mitä löytyy toisaalta osiossa täällä "uutisointia" osiossa, latauksen hallinnasta;

http://www.arctic-ev.fi/bms.html

BMS on päivän sana, tässä asiassa kun hallitaan akkujen lataus ja kestoikä.
Opiskelen parhaillaan LION akkujen "sielunelämää", kun aion hankkia sähköauton;

http://ilmaisenergia.info/foorumi/index.php?topic=1490.0

Tähän asti on ollut helppoa, kun omat NICAD akut sietävät latausta, lähes mitä tahansa ja tehon ottoa
polvilleen.. EI tee mitään !

Akustoni 80Kpl 1,2V 500Ah NICAD akusto, kytketty 24V 2000Ah, johon lataan tuuli-ja aurinkovoimani.
Kuvassa puolet akustosta ja energiaa saan talteen n 60-80Kwh;







akusto 3.jpg
 

VesA

New member
arinko 111 sanoi:
BMS on päivän sana, tässä asiassa kun hallitaan akkujen lataus ja kestoikä.
Opiskelen parhaillaan LION akkujen "sielunelämää", kun aion hankkia sähköauton;

Tässäpä päästäänkin sitten sen sielutieteen puolelle: aihe on arka.

Litiumakkuja voi latailla aika helposti n.80% asti, mutta sen jälkeen niiden jännite alkaa käyttäytyä hankalasti ja tarvitaan se kennokohtainen BMS balansointeineen. Sähköautofoorumilla on ollut aika kiihkeää vääntöä siitä, kannattaako lataus jättää suosiolla tuohon 80% tasolle vai yrittää saada aikaan BMS joka selviää kennoja tuhoamatta täydestä latingista kaikissa lämpötila- sun muissa oloissa jotka vaikuttavat BMS:n näkemiin mittausarvoihin.

Ongelma on siinä että ne omat akut pitää tuntea todella hyvin, ja se tieto pitää osata opettaa BMS:lle, muuten tulee BMS:lle tulee varaustilan arvioinnissa huteja ja yksittäisiä kennoja joudutaan vaihtamaan inhimillisesti katsoen liian nuorena aina silloin tällöin vaikka systeemi enimmäkseen pelaa.

Siksipä nämä systeemit joissa on akkuvalmistajan oma BMS sisäänleivottuna ovat jotenkin turvallisempi hankinta. Sähkömopossani on akkuvalmistajan oma BMS-emoyksikkö ja sitten joka akussa oma BMS. Ja niiden välillä RS-422 väylä..  ja latauksen toimintaa voi seurata emoyksiköstä canbussin kautta suorastaan piinallisella tarkkuudella.

 

arinko 111

New member
Nimimerkille Vesa;

Siinä sitä ja huh huh, "hienohelma" akkuja !

Aikoinaan Edison kehitti akun ylivertaisen ja halvan.. jo yli vuosisata sitten, joka sietää mitä tahansa ja sai ladata
tuolloisellakin "tietämyksellä" miten tahansa.
Saa ottaa energiat polvilleen ja kerran vuosikymmenessä vaihdetaan nesteet ja taas täysi kapasiteetti !
Neste myrkytöntä ja voi käyttää vaihdettavan entisen, lannoitteeksi maahan.

Halvoista perusmetailleista valmistettu Edison akku, jolla aikoinaan kaikki New Yorkin autotkin kulkivat.
Fordin autot olivat KAIKKI aluksi.. sähköautoja.

Sitten löydettiin öljyä..
JOS ei olisi löydetty, vielä muutamaan vuosikymmeneen, voisi historiamme olla AIVAN TOINEN  8)

Edison akku;

http://www.nickel-iron-battery.com/

Löytyy siis akkuja, jotka ovat "todellisia" energiavarastoja..ja kestävät lähes ikuisesti.

Tuolloinen maailman isoin akkutehdas Exide osti Edison akun ja lopetti HETI ! akun valmistuksen ja kehittämisen..

Kuulostaako tutulta ?  8)

Tässä.. SITÄ NYT  ollaan !

Öljyn vankina ja he ketkä sillä rahaa tekevät, miljardin joka minuutti, toimivat nyt näin;

Hylkäävät Ferrarinsa, Lamborhgininsa, Porshensa lentokentälle, joka on ongelma  ???  tuossa maassa;

http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/2015-06-15/Lentokenttien-j%C3%A4rjet%C3%B6n-ongelma-%E2%80%93-3-000-Ferraria-Porschea-ja-muuta-luksusautoa-hyl%C3%A4t%C3%A4%C3%A4n-parkkipaikalle-vuosittain-3323768.html

Millään mitä väliä ?
Jossain ei ole ja toisessa paikassa on paljonkin väliä.

Antero Rantanen
040 511 5245



edison 2.jpg
 

VesA

New member
Kyllä se edisonin akku on nykymaailmassa monella tapaa surkean huono akku ( hankala tehdä ja siksi kallis, ei anna eikä ota kunnolla virtaa, tuottaa hurjia määriä räjähdysaltista vetyä ja perusmallisena vaatii siis nesteen lisäystä, kapasiteettiin nähden iso ja painava), ainoa hyvä puoli on monenlainen kestävyys. Vain spesiaalikäyttöön sopiva, siis.

Jos paikalliskäyttöön tulee joskus jotain isoja akkuja määrissä niin ratkaisu on varmaan joku vanadiiniredoxin tapainen. Akun koon voi määrätä tankin koolla ja  sen voisi siis ladata myös tankkaamalla.. Jos se ei olisi niin hankalan kokoinen olisi se autossakin siis melko kätevä akkumalli.
 
Ylös