Akkujen testausta

eemeli

New member
Hep.

Kas nyt on akkuja tusina. Koska ovat käytettyjä, niin oletan olevan viksua testata ne jokainen, ja mahdollisesti poimia eroon vialliset yksilöt, mikäli niitä tulee vastaan.

Koska itselläni ei tällä hetkellä ole edes akkulaturia käytössä (se mikä on, on niin hankalassa paikassa ettei siihen ennen kesää pääse käsiksi) on testausvaihtoehdot hiukan rajalliset. Niinpä kysyn, että onko jollakulla tietoa, onkos pääkaupunkiseudulla akkuliikettä, joka a) pystyy testaamaan myös VRLA/AGM/GEL akkuja  ja b) suostuu sen järkevää korvausta vastaan tekemään? Koitin jo hakua, mutta löysin vain starttiakkuihin liittyviä juttuja. Ehkä en keksinyt oikeaa sanayhdistelmää?

Jos akut vie testaukseen, niin pitäskös niiden olla ladattiuna täyteen? (siis niin täyteen kun menee)

Toinen vaihtoehto olis kaiketi ostaa akkulaturi (ctex mxs 5 kenties?), ladata akut yksitellen, ja mitata loppujännite, jännite tunnin kuluttua, jännite vuorokauden kuluttua ja sitten kuormittaa akkua esim. 5 ampeerin virralla ja mitata napajännite. Jos joku akku käyttäytyy eri tavalla, taitaa olla syytä huolestua.

Poikkeava yksilö löytää kyllä eläkeviran puuvajan valojen toteutuksesta, kun sinne ei kannata alkaa johtoja kiviseen maahan kaivamaan eikä ilmajohtoa kiinnosta tehdä, ja pieni paneelikin vielä sattuu olemaan jouten.

Myös jos jollakulla sattuu olemaan akkutesteri, ja haluaa noi sopivaa korvausta vastaan testata, niin saa tarjota. Myös tuollasta ctekkiä saapi tarjota, se varmaan pitäs hankkia vaikkei näitä akkuja oliskaan tullut hankittua, eli sille muutakin käyttöä olis.

Tieto voi lisätä tuskaa, mutta sitähän tää maailma tapaa olla ;-)

-eemeli-
 

sam123

Active member
eemeli sanoi:
Toinen vaihtoehto olis kaiketi ostaa akkulaturi (ctex mxs 5 kenties?), ladata akut yksitellen, ja mitata loppujännite, jännite tunnin kuluttua, jännite vuorokauden kuluttua ja sitten kuormittaa akkua esim. 5 ampeerin virralla ja mitata napajännite. Jos joku akku käyttäytyy eri tavalla, taitaa olla syytä huolestua.

Just noin. Se 3.6Ah:n mallikin piisaa kun on noin pieniä akkuja. Toisaalta CTEK ei lataa "kuollutta" akkua vaan vilkuttaa erroria, vaikka akku elpyy kun antaa vähän runtua tavallisella Matti-laturilla  :)

esim:
http://www.biltema.fi/fi/Etsi/?query=akkulaturi

http://www.hongkong.fi/fi/haku?searchTerm=ctek

 

avensi

Well-known member
itsellä automaattilaturi benton ! olen todella pettyny,  taidan heittää roskiin !
pelkää markkina huijausta tämmöset laturit ! uusia akkuja kyllä, joissa reilusti virtaa jäljellä,
eivät todellakaan lataa vanhoja akkuja !
tavallisella kun puskee niin taas on virtaa ja sammuuhan nekin kun akku on täynnä !
 

eemeli

New member
Hep.

Olen kuullut monenlaista siitä, millä noita suljettuja akkuja pitäsi ladata. Oma tietämys ei riitä seulomaan sitä, mikä tavoista on oikea. Joku sanoo, ettei tavallista akkulaturia saa käyttää ollenkaan. Kuullut jopa, että normi akkulaturilla olis ladattaessa AGM-akkua navoista mitattu jännite latauksen kuluessa jopa laskenut.

Kun useinkaan ei ole mahdollisuutta valvoa latausta (duuniin ei oikeen voi raahata akkukasaa testilataukseen...) niin siksi tekisi mieli vähän luottaa automaattilaturiin. Toinen miksi se automaattilaturi olis hyvä, ni sen vois laittaa ajoneuvon kyytiin talveksi, ei tekis webasto niin äkkiä akusta selvää. Autolla on talvisaikaan aika  pakko ajella paljon lyhyitä keikkoja, mikä ei tee hyvää milleen =(

Toki voishan sitä vaikka arduinolla ja muutamalla oheiskomponentilla rakentaa normi akkulaturin ja akun väliin kytkennän, joka pistää latauksen poikki kun tavoitejännitetaso on saavutettu, taikka pulssittasi latausta tms. Onkelma vaan on se, etten mää tiedä mikä on millekin akulle hyväksi, ja netissä on samaankin tarkoitukseen kovinkin erilaisia neuvoja ja mielipiteitä. En oo hyvä arvaamaan ;-) Tähän vois tietty liittää lämpötila-anturin akun kylkeen, josta sais myös tietoa mitä tapahtuu.


Jonniinverran epäilyttää noi lupaukset, että vanhan akun saisi älykkäällä laturilla elvytettyä. Akkuteollisuus tuskin hyvällä katsoisi sellaisia latureita myyviä, kun se on uusien akkujen myynnistä pois...

-eemeli-
 

Mikkolan

Member
Akut vaan nopeasti lataukseen, tärkeämpää on lataaminen kuin se millä lataa.


Numeroi akut pysyvällä merkkauskynällä ja lataa vaikka 3 tai 4 kpl rinnankytkettyinä ihan millä tahansa Matti-laturilla. 120 -160 Ah:n paketti ei ihan pienistä ota nokkiinsa. Jos akut on puolityhjiä niin pikku Matti voi nyyhkähtää. Yksittäin vois kokeilla ladata  jokaista akkua erikseen, paljonko ottaa virtaa, jos ei ota niin joko täynnä tai lähes sökö.

Akkuliikkeillä on hyvät mittarit, saavat mitattua akun sisäisenvastuksen yhtä helposti kuin yleismittarilla mittais napajännitteen, ei pitäis olla edes kallista. Sisäinen vastus kertoo aika yksiselitteisesti akun kunnon. Mielellään niissä olis "saman tasoinen"lataus ennen mittausta.

Täysin tyhjäksi päässyt akku ei ota virtaa pariinvuorokauteen tavallisella Matilla, mutta saattaa hyvinkin toipua käyttökelpoiseksi kunhan jaksaa pitää laturia kiinni.

Jos akut on poistettu samaan aikaan samasta akustosta, niin jonkinlaista suuntaa saa ihan mittaamalla napajännitteet kaikista ( ennen latausta), pienin jännite=huonoinakku, ei vältis kuitenkaan sökö.
 

eemeli

New member
Hep.

Pikatesti yleimittarilla kertoi seuraavaa:

1 akku 10,7 V (tyhjä tai kuollut, mikä taitaa olla sama asia, jos eka tilanne on ollut vuoden voimassa)

useampia akkuja 12,6 - 12,7 V

4 akkua 12,8 - 12,9 V

Olivat tässä vaiheessa olleet hallussani vuorokauden, ja sinä aikana ei ladattu. Tästä päättelin toiveikkaasti, etteivät ne kaikki ainakaan ole sököjä.

Nuo ovat, jos oikein ymmärsin, olleet 4 akun ryhminä muutaman kerran käytössä purun jälkeen, ja ladattu ja purettu suht identtisesti.

Tänään saan laturin ja pitää kattella sitä keinokuormaa purkutestiä varten.

-eemeli-
 

Mikkolan

Member
Onneksi olkoon! Ihan hyvältä näyttää. Ei se 10,7 V vielä kuollut ole välttis ollenkaan, todennäköisesti toipuu ihan kelvolliseksi.

Sen purkutestin kanssa oltava varovainen ettei turmele akkuja sillä tai polta näppejänsä. ;D

Speksien mukaan noiden sisäinen vastus on 8mR ja max purkuvirta 200A/ 5sec, tuolla virralla napajännitteen pitäsi pudota 1,6 V. Vakiopurkausvastuksella tuo virta vaihtelee lataustilan ja kunnon mukaan, joten olis hyvä jos olis pihtimittari virran mittaukseen. 1,6 V:n pudotus on ihan ok, isompi pudotus kiellii siitä että akku ei ole ihan uuden veroinen

Ite kokeilisin 100 A / 10 sec purkua, jolloin ehtii hiukan seurata miten nopeasti jännite putoaa. 100A virralla normi pudotus olis 0,8 V . jännitteen pitäis pysyä lähes vakiona koko purkauksen ajan, jos jännite putoaa nopeasti on akku vajaa latauksessa tai muuten huonossa hapessa.
 
Mikkolan sanoi:
Onneksi olkoon! Ihan hyvältä näyttää. Ei se 10,7 V vielä kuollut ole välttis ollenkaan, todennäköisesti toipuu ihan kelvolliseksi.

Omasta kokemuksesta tuo 10,7V tarkoittaa yhden kennon menetystä.
Lataamalla saa täyteen, mutta purkaa itsensä nopeasti takaisin sinne samaan jännitteeseen.

Ominaispainomittari on avoimissa akuissa hyvä keino tarkistaa eri kennojen kunto.
Kokemusta ei ole saisiko tuollaista "kuollutta" kennoa jotenkin heräteltyä vielä henkiin.
=> Desulfatointi => Hapotus...?
 

Mikkolan

Member
jaskiainen sanoi:
Mikkolan sanoi:
Onneksi olkoon! Ihan hyvältä näyttää. Ei se 10,7 V vielä kuollut ole välttis ollenkaan, todennäköisesti toipuu ihan kelvolliseksi.

Omasta kokemuksesta tuo 10,7V tarkoittaa yhden kennon menetystä.
Lataamalla saa täyteen, mutta purkaa itsensä nopeasti takaisin sinne samaan jännitteeseen.

Ominaispainomittari on avoimissa akuissa hyvä keino tarkistaa eri kennojen kunto.
Kokemusta ei ole saisiko tuollaista "kuollutta" kennoa jotenkin heräteltyä vielä henkiin.
=> Desulfatointi => Hapotus...?

Joo, vanhemmissa akuissa usein tulee vastaan tuo "yhden kennon menetys". Yleensä syynä on oikosulku kennossa ja sitä ei mikään korjaa, pitää sitten käyttää 10 voltin akkuna, missähän semmosta tarviais? ;D. Kerran sahasin 12 V akun keskeltä poikki, siten että toiseen puolikkaaseen jäi 3 ehjää kennoa.

Eemelin akut ei pitäis vielä olla siinä iässä että levyt murtuu. Näin etänä vaikea diagnosoida. :D Voihan olla että on saanut osumaa sen verran että yksi kenno on ottanut itteensä, akkuja ei kannata heitellä eikä pudotella.
 

eemeli

New member
Hep.

Lataamista on kokeiltu. 10.7V akun jännite latauksen jälkeen oli noin 13.5V ja kolmen tunnin kuluttuakin vielä melkeen 11V, joten oireet viittais siihen että sökö on. Sain tänään lainaksi 100 A virralla akkuja kuormittavan testerin, ja sillä tutkin tilannetta sitä mukaa kun saan akkuja ladattua. Akku täyteen, jännite muistiin, ja muutaman tunnin - vuorokauden huili akulle, sitten rasituskoe.

10 sekunnin kuormituksen jälkeen jännite muistiin ja sitten vartailua. Kuinkas paljon saa olla eroja jotta nuo viihtyy yhdessä?

Liiman joka akun kylkeen tarran, johon kirjoitan tiedot - ei het huku paperit.

Mites sitten akkujen ylläpitolataus - kannattaako (joutuvat odottelemaan paneelikytkentää 1-2 kk), vai lataanko jokaisen erikseen täyteen kuukauden välein?

Jos noista olis se tusina elossa, olis se 480 Ah ja mun laturin ylläpitokapasiteetti ei varmaan ihan riitä. 3 settiä noista ja viikko kerrallaan, joka kolmas viikko kiinni ja 2 viikkoa huililla?

-eemeli-
 

Mikkolan

Member
Se jännitteen mittaus juuri ennen kuormitusta ja heti kuormituksen alettua jännite uudestaan, se( niiden erotus) kertoo ton sisäisen vastuksen. Jos kuormituksen jatkuessa alkaa jännite pudota niin kertoo enempi lataustilasta (kapasiteetista), toki niiden pitäis korreloida sangen pitkälti keskenään. Kyllä se 5 sekkaa taitaa riittää mittausajaksi, se vastus kuumenee melkoisesti!

100 A:n kuormalla siis pitäisi jännitteen pudota se 0,8 V mutta ei kovin huono jos putoo täyden voltin ( ei tarkoita kuperkeikkaa :D)

Huonoa ja parempaa ei kannata sarjaan kytkeä, koska se huonompi rajoittaa molempien latausta ja purkua, rinnakkain tietyllä varauksella ( ei tarkoita akunvarausta ;D)

Eli siis sarjaankytkentään aina mahdollisimman samanlaatuisia akkuja. Öö.. ö.. sulla taiskin olla 12 V systeemi eli kaikki rinnakkain?

Rinnakkaiskytkentää varten kandee kattoo napajännitteitä pidemmän huilin jälkeen, oikeestaan niin että kaikki on viikon kiinni toisissaan ja sitten erillään pari päivvää, niin silloin ei sais olla suuria eroja jänniteissä,  0,1 - 0,15 V vois ola vielä sallittava.
 

eemeli

New member
Hep.

Enpäs tiedäkään, millä virralla tuo testeri (biltema malli analoginen) akkuja kiusaa. Huonoksi epäilty akku voi todella olla aika huono, kun se muutama tunti latauksen jälkeen levänneenä romahtaa kuormitettaessa noin sekunnin kohdalla 8 voltin korville.

Toinenkin akku löytyi, joka poikkeaa muista, sitä kuormittaessa testerillä neula putoaa enemmän kuin muilla. Mutta näyttäs että 11 olis aika samankaltaisia käytökseltään. Ehkä voi koittaa tuota kunnostuslatausta, mutta en oikeen usko sen tuottavan paljonkaan etua. Ehkä tästä sitten se puuvajan valaistus, jos vaan pitää varausta sen verran, että parille pikku valolle riittää.

Kun saan kaikki latinkiin, niin kokeilen vielä yleismittarin kanssa tuon kuormituksen, saa paljon tarkemmat lukemat =)

Näillä varmaan mennään pari kesää maltillisella kuormituksella ihan ok. Akkukohtainen virta sekä latauksessa että purussa on kuitenkin vain parin ampeerin luokkaa.

-eemeli-
 

Mikkolan

Member
Hyvä homma kun sait testattua. Se yksi on varmaankin sitten kennovikainen, kennovika on sitten syönyt vähän muitakin kennoja. Sitä ei kannata akustoon kytkeä.

Niille muille sitten jatkossa sitä jännitteen tarkkailua ilmankuormaa, jos joku latauksista huolimatta on aina alempijännitteinen, niin se saattaa pikkuhiljaa syödä muista akuista virtaa.

Se toinen poikkeava yksilökin kelpaa akustoon jos sen jännite pysyy muittentasolla. Pieni kapasiteetin alenema ei haittaa muita akustossa.
 

eemeli

New member
Hep.

Jos tekee tuon vimosen testin yhteenkytkennästä, niin kannattaako niitä ladata yhdessä myös, vaikkapa ylläpitona, vaikka muutama päivä ja jättää sitten vasta kytkentä (tähti, yhtä pitkillä johdoilla) olemaan keskenään  sen viikon tai pari?

Kuinka paljon poikkeamia vaikkapa kaksi päivää irtikytkennän jälkeen saapi yksittäisten akkujen jännitteissä olla?

Nää siirtyy helatorstaiviikolla lopulliseen sijoituspaikkaan, jossa ei sitten enää latureilla kikkailla. Paneeliasennukseen päässevät siitä toivottavasti 4-6 viikon kuluttua. Varmaan joutuu pienen telineen näille rakentamaan ja johdotuksiakin pitää vielä sommitella, riippuvat kovasti siitä tuleeko seinälle vai katolle paneelia.

-eemeli-
 

Mikkolan

Member
Jep, hyvä ajatus tasata kaikkiin sama lataus/jännitetaso tuolla tähdellä ja ylläpitolatauksella ja päivän-parin erillään olon  jälkeen mittailla jännitteitä.

Mikä sitten olisi sallittu jännitepoikkeama? Taitaa tehtaasta tullessaakin olla pieniä eroja saati sitten käytetyissä? Hiukan mutulla sanoisin että max 0,1 V, toki pakettia ei kannata hylätä vaikka poikkeamia olisi. Noinkin suuressa paketissa pienet erot hukkuu ja prosentuaalinen vaikutus on mitätön.

Todennäköisesti lievästi pokeavan akun kapasiteettiä lisäävä vaikutus on suurempi kuin pieni huonommuus muihin nähden. Mitä isompi akusto sitä pienemmillä lataus/purkausvirroilla mennään ja sitä kautta akuston käyttöikä kasvaa.

Jos uhden akun kapasiteetti olis pudonnut vaikka 20 % niin siinä olisi vielä 32 Ah jäljellä, 400 Ah:n paketissa 8 %.
 

eemeli

New member
Hep.

Nyt on kaikki akut ladattu täyteen (MXS 5-laturilla) ja tilanne on seuraava: ekoina ladatut akut noin 12,9V ja viimeset noin 13 V. Ekat akut ovat saaneet levätä muutaman päivän kauemmin. Näistä lienee lupa otaksua, että mulla on 11 akkua, jotka voi suht huoletta kytkeä rinnan ja niistä riittää ainakin 2-3 kesäksi akustoksi, josta ei ole tarkoituskaan suuria purkuvirtoja ottaa.

Latasin tuon rasitustestissä vähän huonomman tuloksen saaneen akun "reconditioning" -ohjelmalla. Muutama minuutti latauksen jälkeen oli jännite noin 13,5 V, mutta vuorokaudessa oli pudonnut 12,65 V tasolle, kun muut samassa ajassa vain noin 13 V tasolle. Näyttää siis vahvasti siltä, että tänä kesänä saadaan puuvajaankin valot =) Eli yksi suoraan sortti-asemalle, toinen puuvajaan ja loput 11 käyttöön.

Mitenkäs tuo ylläpitolataus - muistaakseni 160Ah lupaavat suurimmaksi ylläpitoladattavaksi kapasiteetiksi. Mitenkähän laturi (ctek) käyttäytyy, jos sen perään kytkee täyteen ladatut 440 Ah akut pariksi päiväksi - viikoksi ylläpitoon?

a) Kytkee ittensä pois päältä ylisuuren akuston huomattuaan, ja mitätöi takuunsa välittämällä sarjanumeronsa ja viestin kaleeriorjuudestaan sähköverkon kautta maahantuojalle 

b) Possahtaa oitis ja laskee toimintasavut ulos

c) virran/jännitteen riittämättömyys on huonoksi akuille ja ne laskevat alleen

d) toimii ja tasaa akkujen lataustasot yhdenvertaisiksi

e) Kanada

Veikanneiden kesken arvotaan virtuaalinen omakustanteinen kahvikupillinen ja oikeus nauttia se milloin hyvänsä ensi juhannuksen ja viime joulun välillä =)

-eemeli-
 

Mikkolan

Member
Sen verran iso akkukasa, että ctekki ei kytkeydy ylläpitotilaan vaan luulee 100 Ah:n akunsiellä olevan vähän huonossa latauksessa ja alkaa sitä paapoa.

5 amppeerista piisaa akkua kohti se vajaa puoli ampeeria, kun lataustila kasvaa ampeerit  sitten pienee.

Varmuuden vuoksi älä kytke kaikkia kerralla , ensin vaikka kolme ja sitten yksitellen lisää sitämukaa jos ja kun virtaa piisaa. Pikkuhiljaa tasaavat toisiansa.

Automaattilaturit yleesä osaavat pitää virrat kurissa, etteivät lataa itseänsä hengiltä kuten nuo halvimmat mattilaturit.

Jännä seurata kauanko toi puuvajaakku toimensa hoitaa,  niin monesta asiasta tietysti riippuu?
 

eemeli

New member
Hep.

Akut huilanneet toista viikkoa, koska ei ole tarpeeksi isoa laturia koko paketille. Jännitteet edelleen noin 12,9V, hajontaa alle voltin kymmenys. viimeisimmäksi ladatut akut edelleen muutaman satasen korkeemmalla kun ekana ladatut.

Mittarina mulla halpis yleismittari, samalla mitattu kaikissa vaiheissa. Absoluuttista virhettä voi olla, mutta tulosten pitäs olla ihan hyvin keskenään vertailukelpoisia.

Puuvaja-akku on siinä 12,7V tienoilla edelleen. Kyllä se varmaan kesän pari jaksaa muutaman watin valoja poltella.

Mikähän olis sopiva akkukohtanen sulake näille 40 Ah akuille? 5A voi olla hiukan pieni, mutta jos laittas vaikka 7,5A/akku, niin yhteensä tulis jo yli 80A ja se on jo paljon enemmän kuin mitä noista missään vaiheessa tullaan ottamaan ulos.

Pitääkö akuston pääsulakkeen olla enemmän vai vähemmän kun noi yhteensä?

-eemeli-
 
Ylös