Morningstar TriStar TS-60 kytkentä apua

avensi

Well-known member
eli ohje englantia  eikä ymmärrä kytkentää ?
eli mikä johto kytketään minihki ? (ruuveihin )
ja pien genelle olis säädin kytkettävänä !
http://www.morningstarcorp.com/en/support/library/TS.IOM.Operators_Manual.04.EN.pdf
 

Puuha

Well-known member
kiitos samppa korjauksesta.

tuossa nyt kun tutkin tuota opasta niin se on itse ymmärrettävä että osaa asentaa sen oikein. mahdollisuuksia näytti olevan enemmän kuin riittävästi.
 

avensi

Well-known member
voiko laitteeseen kytkeä 12v penkinlämmittimen lämmitinvastuksen
jos aurinkopaneeli/tuulivoimala on ladannu akun täydeksi, niin sais ylimääräsen virran vastukselle ?
 

poikkis

New member
avensi sanoi:
voiko laitteeseen kytkeä 12v penkinlämmittimen lämmitinvastuksen
jos aurinkopaneeli/tuulivoimala on ladannu akun täydeksi, niin sais ylimääräsen virran vastukselle ?

Kerroppa koko konseptisi.
Mode on diversio mitä siinä tulee käyttää, mutta muut tiedot voidaan kertoa vasta kun tiedetään
Monenko voltin systeemi sulla on 12,24,48v ? ja paljonko on sun geniksen max antoteho.?

Tuo dumppikuorma pitää olla teholtaan vähintään yhtä suuri kuin on geniksen max lähtöteho
ja toisaalta se ei saa ylittää ts-60 max arvoja ... mutta kuten sanottua kerro em. tiedot.

Poikkis
http://www.poikkis.net
 

poikkis

New member
avensi sanoi:
12v
gene 800w, muuta en tiedä!

Eipä sitä muuta tietoa tarvitakkaan.

Kytkentä ja asetukset:

12V ja diversio mode:

1) Dipit 1,3,7 ylös muut alas.

2) Kytke tuuligenigsen tasasuunnatut tulot  (+ ja - ) suoraan akkuun

3) Kytke dumppikuorma säätimen common ja keltaiseen nastaan.(Jos kyseessä pelkkä vastus napaisuudella ei väliä.)

4) Vedä akusta (-) piuha säätimen negative napaan ja yksi piuha akun (+) navasta säätimen punaiseen nastaan.

Siinäpä ne, muista laittaa sulakkeet väliin kuten manuualissa näytetty.
http://www.poikkis.net/index.php?topic=5059.0

Maksimi teho jonka TS-60 pystyy käsittelemään 12v (15V) järjestelmässä on 900W
eli 900W /15v = 60A
Dumppikuorma pitäisi mitoittaa 150% generaattorin maksimikuormasta eli 800W x 1.5 = 1200W,
mutta tämä ylittää jo  ts-60 virrankestokyvyn 12v järjestelmässä ( == 80 amps) eli ei kannata juurikaan paljoa yli sen 800-900W mennä keinokuormassa.
Eli tästä tulee semmoinen ongelma että myrskyissä missä genis antaa enempi kuin 800W ja akut täynnä == akku kiehuu kun säädin ei pysty hukkaamaan kaikkia tehoja,
mutta säätimen ei pitäisi hajota.

Kysyit voiko penkinlämmintä käyttää kuormana. Kyllä mutta niitä tarvii olla silloin n. 16kpl rinnan.

Koska yleinsä em lämmitimet ovat teholtaan vain n ~ 12V/50W
Jaa saadaksesi niistä kasattua niin suuren kuorman kuin 800W tarvisi niitä olla rinnan 800W/50W = 16kpl.

Parempi voisi olla ostaa semmoisia auton tuulilasin lämmitinflektejä jotka ovat n 12v/200W, neljä semmoista rinnan ajaisi saman asian.
Tai sitten joku 12V/800W vesilämmitys elementti varaajaan, niitä löytää esim ebaysta.

Mikä nyt ikinä onkaan itsellesi sopiva ratkaisu, mutta watteja pitää saada kasattua 12V hiluista n. 800W verran.
Älä käytä lamppuja siihen.

Toivottavasti tästä oli jotain apua.

Poikkis
http://www.poikkis.net
 

avensi

Well-known member
kiitos täydellisestä vastauksesta !
vielä jäi mietityttään tämä pulttidiodi , 40a on ylimääräisenä ja ja sen kytkentä tähän  samaan ?
 

poikkis

New member
avensi sanoi:
kiitos täydellisestä vastauksesta !
vielä jäi mietityttään tämä pulttidiodi , 40a on ylimääräisenä ja ja sen kytkentä tähän  samaan ?

En keksi käyttöä sille ?
Akun purkaus aurinkopaneeleihin yön aikana on mielestäni estetty itse säätimessä,
joten ei tarvitse ylimääräistä estodiodia edes siihen, joten jää ainakin itselleni täysin mysteeriksi mihin se on tarkoitettu.

Poikkis
http://www.poikkis.net
 

poikkis

New member
Kun kuormalle menevä virta maksimissaan on se 60A niin sulakkeet ainakin sen verran,
Itse ehkä pistäisin 80-100A. (esim autohifi tuoteista löytyy helposti sen kokoluokan)

Tulee hankala paikka jos sulake palaa poikki liian aikaisin, silloin on varmaa että hajoaa paikat.
Jos sulake palaa poikki kun kuorma on päällä ottaa tristar melko varmasti nokkiinsa.

En laittaisi automaattisulakkeita, ne on vähän liian semmoisia rimpuloita että ne voi vahinkossa
laukaista itsekkin kesken menon ja silloin voi käydä huonosti.
(toisaalta sen kokoluokan automaattisulakeitta ei ihan helposti löydäkkään, ettei sen puoleen)

terv
Poikkis
 

avensi

Well-known member
no niin ,nyt kytketty 10kpl paneelia katolle ja tristar 60 pitäis hoitaa lataus !

heti alko ongelmat ?

48v kytketty paneelit siitä akuille ja akuilta säätimelle( järjestelmä 48v)
nyt tulee 50 -70v paneeleilta jännitettä mutta diversiteeti puolelta vain 22v ?
eikös sieltä pitäis tulla 48v ?
muita johtoja ei kytketty laitteeseen
onkelma on että ei voi jättää akkuja lataukseen ettei räjähdä kun lataa paneelit liikaa !
kuinka tarkka säädin on mitä siihen on kytketty divesiteetti puolellle ?
 

Pajala

New member
Jos vähänkin tuntee, että ei hallitse sähkökytkentöjä kannattaa teettää ne sellaisella jolla näkemystä, "savun halvettyä vaihdoin kytkentöjä"- tyyli tulee kalliimmaksi.
 

avensi

Well-known member
diversiteetti puolta hoitaa lämpöpuhallin joka 48v ja käytetään rukeissa,
siihen tulee 4 johtoa lämmitysvastukselle omat ja puhaltimelle omat
välillä tulee 22v välillä ei mitään diversiteettipuolelta
 
Ylös