Aurinkosähkö mökkiprojekti 2018-2019

Snoopy

New member
Hei kaikille.

Latailen pian muutamia kuvia mökkiprojektista, mutta tässä jo alkuun pientä tarinaa projektista. Pahoittelen ehkä monelle helpoista/oudoista kysymyksistä, mutta opettelen tätä vielä... :) Toivon, että otatte kantaa vaikka osa päätöksistä (järjestelmä 230v) onkin jo päätetty, niin vielä ei laitteistoa ole hankittu. Mökissä on tällä hetkellä putkitus ja johdotus menossa ja maaliskuussa tulee itse järjestelmä.

Verkkovirtaa ei uudelle mökille tule, eli kaikki sähköistyt tulee aurinkopaneeleista sekä aggregaatista.
Järjestämä on 230v ja vielä on auki onko esim. jääkaappi sähköllä vai kaasulla toimiva. Hella on luonnollisesti kaasulla ja lämmin vesi hanoihin tulee erillisillä kaasulämmittimillä.

Mökki on uusi Hongan hirsihuvila, n. 50m2, keittiö, olohuone, kaksi pientä makuuhuonetta, WC sekä sauna/pesutila. Pesutilassa puukiuas sekä pata, eli pesuun käytettävä lämminvesi tulee aina padan kautta.
Mökki on kesäasuttava, mutta mökillä tullaan olemaan satunnaisesti talvella myös. Talvella lämmitys tapahtuu takalla sekä alkulämpö erillisillä kaasulämmittimellä (on ollut rakennusvaiheessa mukana ja on ihan helvetin tehokas... ) Sähköistys on tarkoitus talvella tehdä aggrekaatin avulla, sijaitsee erillisessä rakennuksessa äänivaimennettuna, joten se ei sinänsä häiritse mökillä oloa millään tavalla.
Ensimmäinen kysymys onkin, että olenko ymmärtänyt oikein, että ohjaan aggrekaatin latauksen suoraan akkuihin, inverttori jää välistä pois, mutta voin ilmeisesti myös ohjata virran suoraan inverttoriin ja sitä kautta pitää sähköt mokissä...

Aggregaattina on nyt 7500W Ducar. Tähän on teettämässä käynnistyksen erillisellä kytkimellä tai hankkimassa siihen Ducaron oman. Katsotaan nyt mikä tilanne, mutta pyrin helpottamaan talvella aggregaatin käynnistämistä ja kiinni laittamista.

Mökin sähköistykseen tarvitaan siis periatteessa vain valojen ja perus sähkölaitteiden käyttämiseen, kuten TV, keittiön pienet kodinkoneet, lataukset ja ehkä siis myös jääkaapin ylläpitämiseen.

Tässä toinen kysymys tai oikeastaan teidän mielipidettä pyydä...
Akkuina tulee olemaan (alustavasti) neljä kpl AGM Solar 220/250aH akkuja.
Paneeleina tulee olemaan (alustavasti) neljä 270W monikide aurinkopaneelia.
Sinänsä ei ole väliä onko akkuja neljä vai kuusi, se ei tässä projektissa nyt tunnu yhtään missään, mutta kun käyttö mökille on toukokuusta-syyskuuhun, niin mikä on oikea määrä akuille?

Kolmas kysymys koskee venekäyttöä ja on itselleni aika tärkeä kysymys... :)
Tuohon rantaan tulee kalastusvene, jossa on keulakoneelle 80-100aH AGM akku ja sähköjen ylläpitoon oma 60ah akku. En halua roudata akkuja mihinkään kauas ja aion tehdä akuille sekä muille kamppeille pienen varaston veneen viereen. Tarkoitus olisi, että tuossa varastossa on aina samanlainen akkupari latautumassa.
Saanko tuon hoidettua miten parhaiten? Voinko siis kytkeä aurinkopaneelin suoraan akkuihin ja jos niin minkä kokoisen tarvitsen, että akut latautuisivat yhdessä-kahdessa päivässä. Oletus on, että normaalilla kalastuskelillä veneiden akut kestävät kaksi-kolme päivää ennenkuin ne tarvitsee vaihtaa...

Tästä on hyvä jatkaa, kiitos mielipiteistä jo nyt etukäteen..

-Snoopy-
 

Puuha

Well-known member
Heipä hei!

Tarvitsee sinun ensin laskea vuorokauden keskimääräinen kulutus ja sen jälkeen voidaan vasta pohtia mikä riittää.

Kulutuslaitteiden kulutuksesta saat tietoa ja kerrot nämä ajalla tai käyttökerroilla sekä lopuksi ynnäät kulutuksen yhteen:
https://www.turkuenergia.fi/energiatietoa/energian-kaytto-ja-seuranta/eri-laitteiden-sahkonkulutus/
 

denzil dexter

Well-known member
Veneen akkujen lataus suoraan paneelista ei onnistu, vaan tarvitset väliin 15 euron säätimen.  Laita yksi paneeli rantaan etelää kohti, siitä säätimen kautta akkuboksiin piuha.

Paneelin ei välttämättä tarvitse olla noin suurikaan (270W). Esim 100W paneelilla saat kesällä helposti akun täyteen parissa päivässä - jos aurinko sattuu paistamaan ja jos akut eivät ole aivan loppuun purkautuneet. Teoriassa täysin tyhjät 100+60 Ah/12V akut vaatisivat lähes 2 kWh tuottoa, johon tarvittaisiin yksi hyvä päivä 270W paneelilla.

Sekin on mahdollista, että laitat paneelin suoraan veneeseen. Ehkä joku kääntömekanismi niin, että voit laittaa sen tarkemmin aurinkoa kohden silloin kun vene on parkissa. Sähköä tulee silloin myös reissun aikana jonkin verran.
 

Snoopy

New member
Aivan Puuha... Avataan tätä mökin sähköistystä hieman lisää.. :)
Jos käytetään arvioissa, että esim. tv on päällä neljä tuntia vuorokaudessa. Kaikki sähköt on suunniteltu eriteltäväksi niin, että ne voidaan kytkeä pois päältä kun esim. mennään nukkumaan, jolloin stand by virrat myös sammuvat.

Jääkaappi 0,3–0,8 kWh/vrk
Mikro 0,12–0,2 kWh /10 min
Kahvinkeitin 0,1 kWh /10 min
Vedenkeitin 0,1 kWh / 5 min
Leivänpaahdin (mitätön?)
Liesituuletin 0,2 kWh/h

TV (led, alle 42") 0,04–0,1 kWh/h yht. 0,4 per vuorokausi
Modeemi 0,01 - 0,03 kWh/h yht. 0,012 per vuorokausi
Radio 0,01 kWh/h yht. 0,04 per vuorokausi
Kannetta tietokone (lataus) 0,03 kWh/h yht. 0,012 per vuorokausi

Pyykinpesukone 0,6–1,8 kWh/kerta yht. 1,8 per vuorokausi

Valaistus (perinteinen hehkulamppu, oikeasti LED valot kaikkiin valoihin, mutta noista ei taulukossa lukemaa...) 40–100 kWh /1000 tuntia
Valaistus olisi päällä sisällä n. neljä tuntia laskennallisesti. Tämähän tietenkin vaihtelee todella paljon riippuen onko heinäkuu vai syyskuu, mutta jos käytetään tuota n. neljää tuntia, niin silloin 0,4 per vuorokausi.

Näin saan tulokseksi 4,152kWh/vuorokausi.

Kertokaa jos olen tehnyt virheen laskennassa tai miten tuota määrää tulisi tulkita käytännössä...

-Snoopy-
 

Snoopy

New member
denzil dexter sanoi:
Veneen akkujen lataus suoraan paneelista ei onnistu, vaan tarvitset väliin 15 euron säätimen.  Laita yksi paneeli rantaan etelää kohti, siitä säätimen kautta akkuboksiin piuha.

Paneelin ei välttämättä tarvitse olla noin suurikaan (270W). Esim 100W paneelilla saat kesällä helposti akun täyteen parissa päivässä - jos aurinko sattuu paistamaan ja jos akut eivät ole aivan loppuun purkautuneet. Teoriassa täysin tyhjät 100+60 Ah/12V akut vaatisivat lähes 2 kWh tuottoa, johon tarvittaisiin yksi hyvä päivä 270W paneelilla.

Sekin on mahdollista, että laitat paneelin suoraan veneeseen. Ehkä joku kääntömekanismi niin, että voit laittaa sen tarkemmin aurinkoa kohden silloin kun vene on parkissa. Sähköä tulee silloin myös reissun aikana jonkin verran.

Kiitos Denzil.

Epäilinkin, että suoraan paneeliin kytkeminen ei onnistu, mutta tuo kustannus ei ole nyt kovin suuri, joten sinänsä ei siis väliäkään.

En halua veneeseen paneeleita, vaan mielummin niin, että vara-akut ovat suojassa omassa varastossaan rannassa. Tästä ne ovat myös helppo vaihtaa veneeseen, kun tulee niiden aika. Mm. keulakoneen akkua ei koskaan saisi ajaa täysin loppuun, joten pidän aina varani sen suhteen, että vaihdan sen ajoissa. Lähtökohtana on että akut tulisi täyteen vuorokaudessa, vähintään kahdessa jotta pahimpaan (tai parhaimpaan) sesonkiin akut olisivat aina täynnä kun niitä vaihdetaan. Kotona vene on aina trailerilla, joten se on myös helppo laittaa pistokkeeseen, mutta mökillä ongelmaksi tulee tuo, ettei sinne tule sähköä.

Meneekö akut pilalle, jos ne ovat latauksessa esim. useita viikkoja ilman mitään käyttöä? Kotonahan ne ovat ylläpitolaturissa, mutta ilmeisesti tässä tapauksessa se ei onnistu.

Tuossa kohteessa vedensaanti on myös vielä hieman arvoitus, eli todennäköisesti kaivo löytyy tuolta mäenrinteeltä, jossa mökki sijaitsee, mutta on myös mahdollista, että vesi täytyy ottaa kaivosta mäen alta. Tällöin vesi joudutaan pumppaamaan n. 150-200m ylös. Ns. imeminen on ongelma, eli on parempi työntää vettä ylös kuin imeä se ylös. Tällöin vesipumppu täytyy olla alhaalla ja jos näin tapahtuu, niin olin suunnitellut tuon varaston kaivon yhteyteen, jolloin vesipumpulle tulee saada oma akku. Sähkö voidaan vetää mökistä tai mieluiten niin, että myös tämä latautuisi omalla aurinkopaneelilla tai jopa pienellä tuulivoimalla. Onko käsitystä minkälainen paneeli(t)+akku tähän vaadittaisi, eli vain pumppia varten.

Kiitos...

-Snoopy-
 

denzil dexter

Well-known member
Ei pitäisi mennä pilalle, vaikka olisi koko kesän paneelin perässä. Säädinhän hoitaa sen, ettei akkua ladata liikaa. Minulla on joskus ollut akku koko kesän käyttämättä (asuntovaunu aurinkopaneelilla) eikä siitä seurannut muuta kuin että akku oli täynnä.
 

Snoopy

New member
Hyvä..

Tässä nyt tulee vähän kaasujuttujakin, eli kaasut olin ajatellut sijoittaa talon alle, eli rossipohjan ansiosta talossa on paljon tilaa lattian alla. Sinne saa kiinnitettyä kaasujen laatikon helposti lattiankattoon, jos tuo nyt on oikea sanamuoto... Samalla tavalla olin suunnitellut myös laitettavan akut omaan laatikkoon jossa ilma kiertää pohjan kautta läpi akkujen. Molemmat laatikot siis tietenkin irti maasta, valumat pohjankautta ja selkeästi irti toisistaan.
Osaatteko antaa mielipidettä tuolle ratkaisulle.

Inverttori mietityttää kovasti... Saa antaa apuja..

-Snoopy-
 

hemaris

Active member
Snoopy sanoi:
Hyvä..

Tässä nyt tulee vähän kaasujuttujakin, eli kaasut olin ajatellut sijoittaa talon alle, eli rossipohjan ansiosta talossa on paljon tilaa lattian alla. Sinne saa kiinnitettyä kaasujen laatikon helposti lattiankattoon, jos tuo nyt on oikea sanamuoto... Samalla tavalla olin suunnitellut myös laitettavan akut omaan laatikkoon jossa ilma kiertää pohjan kautta läpi akkujen. Molemmat laatikot siis tietenkin irti maasta, valumat pohjankautta ja selkeästi irti toisistaan.
Osaatteko antaa mielipidettä tuolle ratkaisulle.

Inverttori mietityttää kovasti... Saa antaa apuja..

-Snoopy-

Akkujen säilytyspaikka kuulostaa hyvältä idealta. Varsinaisesti nuo AMG-akut eivät tarvitse tuuletusilmaa, korkeintaan kovassa kuormituksessa jäähdytykseen. Mutta ei siitä mitään haittaa ole.

Keskimääräisen kulutuksen lisäksi on hyvä miettiä että mikä olisi huippukulutus. Se vaikuttaa invertterin valintaan että myös akkujärjestelmän suunnitteluun.Tässä oleellinen kysymys on  akkujärjestelmän jännite - eli onko kyseessä 12V, 24V, vai 48V sysyteemi. Eli kytketäänkö akut rinnan vai sarjaan. Korkeampivolttisesta systeemistä on helpompi ottaa suuria kuormia invertterille: purkuvirta on silloin pienempi, voidaan ottaa isompia kuormia ja myös akkupiuhat voivat olla tällöin ohuempia. Se vaikuttaa myös huippukulutukseen.

Ihan käytännön esimerkkinä tästä on esimerkiksi vedenkeitin. Minulla on mökillä 2200 kW keitin. Omassa 24 V systeemissä se ottaa vajaat 90A virtaa. Jos olisi 12V systeemi niin virta olisi 180A. Tämä vaikuttaa paljon pihuojen paksuuteen ja myös pituuksiin.

Periaatteessa tämän takia korkeat voltin (akut kytketty sarjaan) ovat tässä hyvä idea, mutta tämä vaikuttaa myös aurinkopaneelikentän suunnitteluun, sillä korkeampi akkujännite vaatii myös korkeamman paneeleita tulevan latausjännitteen. Tämän takia järjestelmää pitää suunnitella kokonaisuutena jossa pitää ensin miettiä oman kulutuksen kautta (keskimääräinen korma  jahuippukuormat) ja lähteä tätä kautta miettimään akuston kokoa ja kytkentöjä ja sitten paneelien kytkentää.

Fuurumilta löytyy esimerkkejä näiden järjestelmien pohdinnasta esim.
http://ilmaisenergia.info/foorumi/index.php?topic=2049.msg26133#msg26133
http://ilmaisenergia.info/foorumi/index.php?topic=1953.0

Yksi mahdollisuus invertteriksi on hankkia yhdistelmälaite jossa on lautaussäädin, akkulaturi (aggrekaatista käyttöä varten) ja invertteri samassa paketissa. Itsellä on Victron easysolar 24/3000 - joka pystyy syöttämään 3 kW:n huipputehoa (itse asiassa 6 kW:n piikkitehoa) ja jossa on myös lautaussäädin ja tuo akkulaturi samassa paketissa. Lisäksi siinä on kolme vikavirtakatkaisimen takana olevaa erillistä kuormituspiiriä. Siihen saa myös agrekaatin automaattikäynnistyksen joka laukeaa esim akkujen varaustason laskettua alle ennalta määrätyn tason.

Ei halvin systeemi, mutta tunnettu ja hyvälaatuinen merkki. Vastaavia systeemejä lienee myös muilla valmistajilla.
 

Snoopy

New member
Kiitos Hemaris.

Olin suunnitellut että olisin laittanut 24v järjestelmän, ehkei nyt tuota isommaksi kuitenkaan ja jos akkuja on neljä niin tuo on ilmeisesti hyvin toteutettavissa.

Haluan akut pois sisältä, mutta niin että ovat lähellä taloa ja kun talon alla on hyvin tilaa niin sinne ne ilmeisesti sijoitan.

Miten lasken mahdollisen huipputehon? Vain ynnäämällä kaikki yhteen, ikäänkuin kaikki olisi päällä samaan aikaan?

Miltä tuo akkujen määrä + paneelien määrä kuulostaa?

-Snoopy-
 

hemaris

Active member
Snoopy sanoi:
Kiitos Hemaris.

Olin suunnitellut että olisin laittanut 24v järjestelmän, ehkei nyt tuota isommaksi kuitenkaan ja jos akkuja on neljä niin tuo on ilmeisesti hyvin toteutettavissa.

Haluan akut pois sisältä, mutta niin että ovat lähellä taloa ja kun talon alla on hyvin tilaa niin sinne ne ilmeisesti sijoitan.

Miten lasken mahdollisen huipputehon? Vain ynnäämällä kaikki yhteen, ikäänkuin kaikki olisi päällä samaan aikaan?

Miltä tuo akkujen määrä + paneelien määrä kuulostaa?

-Snoopy-

Huipputehossa pitää vaan miettiä että mikä olisi korkein mahdollinen hetkellinen kulutus. Eli esim niin että ottaa huomioon peruskuorman (jääkaappi, mahdolisesti valaistus) ja siihen päälle sitten vaikka se kaikkein eniten virtaa syövä laite. Itselläni se on juuri tuo vedenkeitin joka ottaa 2 kW tehoa. Eli miettii että mitkä laitteet haluat mahdollisesti olevan samanaikaisesti päällä ja ynnää niiden tehonkulutuksen. Tai  sitten miettii että mitä tehosyöppöä laitetta haluaisit ehdottomasti käyttää.

Monille riittää esim 1.5 kW, itselleni halusin 3 kW jolla oksasilppuria tai vedenkeitintä tai imuria voi käyttää - ei tosin samanaikaisesti :) Tätä sotkee joidenkin laitteiden käynnistysvirrat jotka voivat olla vielä moninkertaisesti noita käyttövirtoja korkeapia, tosin vain hyvin lyhyen aikaa. Hyvä invertteri hanskaa myös käynnistysvirtojen piikit.

En ole ihan varma noiden akkujen tyypistä mutta näin äkkiseltään systeemin koko kuulostaa samalta kuin omani, eli about 1 Kw paneelitehoa ja mahdollisesti ~10 kWh akkukapasiteettia. Jos paneelit saavat hyvin aurinkoa (ei varjostuksia) niin voisi olla riittävä systeemi.
 

avensi

Well-known member
Moi ,kiinnostais toi agrekaatti, kun on toisessa paikassa ja tämä äänieristys ,kun ei kuulu ääntä ?Kertoisitko hieman ?onko mahdollista laittaa kuvia ?
 

Snoopy

New member
No tosiasiassahan kaikissa tapauksissahan ääntä tulee, sille ei voi mitään, mutta tuo on tehty aikaisemmin ja se toimi erittäin hyvin.

Laitan heti kuvan kun tuo toinen rakennus on valmis ja aggregaatin oma tila on valmiina. Mutta ideana on siis yksinkertaisesti se, että ensin aggregaatille rakennetaan oma tila jossa mahtuu tankkaamaan sen, muuten tilan koko ei tarvitse olla kovin iso. Rakenteelle tehdään oma perustus ihan perinteisistä harkoista, itse aggregaatille tehdään lattia terassilaudasta jonka kautta myös ilma kiertää. Ääni ei juurikaan kulje lattian kautta.
Seinät tehdään väliseinäharkoista ja ulkopuoli laudoitetaan. Voi tehdä ihan normaalin katon jos rakennus on yksinään.
Sisälle sisäpinnat vuorataan äänieristelevyllä.
Pakokaasut ohjataan putkea pitkin ulos. Sinänsä mistään ei tarvitse muusta huolehtia kuin että ilma kiertää. Kesällä tämän voi toteuttaa jättämällä rakennelman oven auki tai tekemällä esim. aurinkovoimaisen imun laatikkoon. Talvella ilman kiertäminen ei sinänsä ole ongelma, kun ilma pysyy muutenkin viileänä.

Mutta laitan tästä kuvan kun pääsen tekemään loppuun toisen rakennuksen mihin aggregaatin oma rakennus tulee.

-Snoopy-
 

multiplus14

New member
Itselläni on pitkälti vastaavanlainen järjestelmä mitä aloittaja suunnittelee.
Itse luovun aurinkosähkön käytöstä tuleva keväänä ja samalla aggregaatista pääsee myös iloisesti eroon.
Mökille tulee nyt vihdoinkin verkkosähkö, vaikkakin liittymä toki maksoi.
Nyt saa sitten lattialämmityksen, lämminvesivaraajan ja sähköhellan kunnolla käyttöön, sekä mökillä voi pitää peruslämpöä päällä (mökki on nykyaikainen puu-omakotitalo).
Mökin rakennusvaiheessa jo huomioitiin kaikki asiat mitä verkkosähköä varten tarvitaan, myös sähkölämmitys lattialämmityksen mudossa, joten pelkkä kaapelin liittäminen riittää.

Juuri noiden syiden takia kannattaa uudisrakennus laittaa ihan normaalilla sähköistystavalla, eli 230v. Koska sitten on mahdollisuus myöhemmin liittyä verkkosähköön. Toki johonkin saarimökkiin voi olla todella vaikeata saada verkkosähköä ollenkaan.

Näin kokonaisuutana on pakko sanoa, että ihan hyvin tuo aurinkosähkö pelasi, toki muistaen, että siinä rajoitteensa.
Tosiseikka on kuitenkin se, että verkkosähköä se ei korvaa alkuunkaan.
Mutta jos käyttö jää vain kesään, eikä lämmityksiä, lämmivesivaraajia ja sähköliesiä tarvita, niin kyllä sillä kesän pärjää peruskäytössä (telkkari, jääkaappi, valaistus). Ja joku pieni aggregaatti on apuna, jos on pitkään pilvistä.
Tuossa joku jo esittikin hyvän ratkaisun, jossa Victronilla on yhdessä paketissa kaikki, lataussäädin ja kunnollinen invertterilaturi. Huonoja laitteita ei kannata laittaa, tekevät vain kelvotonta sähköä, mikä voi rikkoa herkkiä sähkölaitteita.

 

Snoopy

New member
Varmasti näinkin ja monet illat tätä asiaa pohtinut, mutta lähtökohta tulee olla että mökki on mahdollisimman omavarainen. Tämä varmasti aika paljon myös periaatekysymys. Tämän jälkeen tulee ajankohtaiseksi miettiä miten saada omakotitalon sähköt lähemmän omavaraisuutta, nyt ei tunnu olevan päätä eikä häntää tämän hetken sähköhinnoittelussa...

-Snoopy-
 

kotte

Well-known member
multiplus14 sanoi:
Juuri noiden syiden takia kannattaa uudisrakennus laittaa ihan normaalilla sähköistystavalla, eli 230v. Koska sitten on mahdollisuus myöhemmin liittyä verkkosähköön. Toki johonkin saarimökkiin voi olla todella vaikeata saada verkkosähköä ollenkaan.

Tuossa joku jo esittikin hyvän ratkaisun, jossa Victronilla on yhdessä paketissa kaikki, lataussäädin ja kunnollinen invertterilaturi. Huonoja laitteita ei kannata laittaa, tekevät vain kelvotonta sähköä, mikä voi rikkoa herkkiä sähkölaitteita.
Olen ihan samaa mieltä, että täysin sähköistetyn talouden tarpeisiin 230V:n (tai miksei siis 3x230V -- 400V:n kolmivaihejärjestelmä) on ainoa järkevä lähtökohta, mutta näin talvimyrskyjen aikaan tulee taas mieleen (suomalaisen suurkaupungin alueella sijaitsevan) kesämökkini viimesyksyiset kokemukset siitä, että jokin kiinteä varavirtajärjestely olisi verkkosähköönkin kytketyllä mökillä hyödyllinen. On hiukan yliampuvaa syöttää verkkosähköä UPS-periaatteella täydellisen 230V:n invertterilaturijärjestelmän kautta. Mökillä olisi hyvä olla hätävalaistuksen tyyppinen 12V:n järjestelmä, jolla saa muutaman tuikun palamaan ja josta voi ladata 12V->5V:n adapterin kautta kännyköitä ja saada esimerkiksi langattoman reitittimen toimimaan. Toki on käyttöä myös 230V:n varajohdolle, jolla voi tarpeen tullen käyttää kahvinkeitintä ja mikroaaltouunia aggregaatilla tai jollakin muulla keinoilla (harva kumminkaan viitsii ylläpitää täyttä akkupatteristoa, jos on kiinni verkossa).

Täysin ilman sähköä on ikävä mökilläkään olla. Syksyllä oli itseltä sähköt pois tunnin, pari kerrallaan ainakin puolentusinan kertaa jonkin sähköverkkovian takia parin, kolmen vuorokauden aikana.
 

Snoopy

New member
Olen miettinyt tätä 12v verkkoa mökille osaksi. Nyt jututtanut kolmea sähkömiestä ja jokainen on sitä mieltä, että ihan turhaan laitan rinnalle 12v järjestelmää. Mutta tahtoisin vetää esim. keittiöön muutaman 12v pistokkeen/USB latauspistokkeen sekä pari keittiönvaloa jotka ovat 12v verkossa...
En tiedä onko tästä mitään muuta hyötyä kuin noiden itse pistokkeiden käytettävyys, en tiedä onko ne energiaa säästävämpiä? Nyt kun keittiö on vielä siirtämättä paikalleen, niin kaikki tällainen olisi mahdollista tehdä.

Ilmeisesti tämä menee vain niin, että laitan 230V verkkoon kiinni jännitteenmuuntimen josta ohjaan johdot kaikille 12v laitteille?

-Snoopy-
 

denzil dexter

Well-known member
Sähkömiehet ovat tietysti viran puolesta sitä mieltä, koska 12V systeemeitä saa asentaa kuka tahansa, mutta 240V työt saa sähkömies.

Siirtohäviöitähän 12V järjestelmässä syntyy aika nopeasti ja piuhojen pitää olla todella paksuja jos yhtään tehoja haluaa siirtää. Käytännössä raja menee siinä, että henkilöautossa toimii 12V, mutta rekassa ei. Jos pystyt pitämään piuhat lyhyinä ja tehot alhaisina, niin mikä ettei.

Tai jos sinulla on tilanne, että mökillä on joku hyvin pieni virrantarve jatkuvasti (hälytin, joku gsm-ohjaus, led-valo, kamera tms). Silloin 12 volttisena ei tarvitse käynnistää 240V invertteriä, joka itse syö jonkin verran tehoja tyhjäkäynnillä.
 

Snoopy

New member
Jännitteenmuuntimen voi tuoda vaikka suoraan keittiön kaappiin josta saa jaettua erittäin lyhyenä 12v johdot, mutta onko tällä oikeasti mitään väliä kokonaisuudessa?
En oikein näe tälle mitään todellista syytä, mikäli ei tosiaan ole jotain mikä tulisi olla aina päällä... Toistaiseksi ei sellaisia ole. Esim. joku ulkovalo tietenkin voisi olla sellainen jos sitä syksyllä haluaa käyttää, mutta...

Eli maksaako oikeasti vaivaa?

-Snoopy-
 

avensi

Well-known member
Moi meillä on mökillä valaistus 12v ja 230v kaikki johdot 2,5x3 mmj
Keittiössä on 230keskus ja 12v keskus johon tulee 48v akustolta ja muunnin muuntaa 12v.Paneeleilta ja tuulivoimalasta käytössä 6mm cu johtoa eli kaikki 48v vedot kupari 6mm johtoa .
 

hemaris

Active member
Snoopy sanoi:
Jännitteenmuuntimen voi tuoda vaikka suoraan keittiön kaappiin josta saa jaettua erittäin lyhyenä 12v johdot, mutta onko tällä oikeasti mitään väliä kokonaisuudessa?
En oikein näe tälle mitään todellista syytä, mikäli ei tosiaan ole jotain mikä tulisi olla aina päällä... Toistaiseksi ei sellaisia ole. Esim. joku ulkovalo tietenkin voisi olla sellainen jos sitä syksyllä haluaa käyttää, mutta...

Eli maksaako oikeasti vaivaa?

-Snoopy-

Mielestäni rinnakkaiselle pienjänniteverkolle on muutama hyvä syy - ainakin nämä:
1 - käyttö on pääasiassa pienjännitepuolella ja 230V käyttö on satunnaista. itselläni on tällainen tapaus, eli jääkaapista lähtien minulla on pienjännitelaitteita. invertterin laitan päälle kun on tarvetta veden keittämiseen, imurointiin tai esim työkoneiden käyttöön.

2- halutaan käyttää mökkiä esim talvella mutta ei haluta rasittaa akkuja invertterin pohjakuormalla - etenkin jos ei ole agrekaattia pitämässä akkujen lautaustasoa yllä. Tämäkin ehto toteutuu meikäläisen tapauksessa.

3 - mökillä pidetään esim wifi:ä ja jotain valvontalaitteita päällä kun siellä ei olla paikalla.

Käsittääkseni sinulla oli tarkoitus laittaa kaikki käyttö 230V alle, joten en näe kovin hyvää perustetta rinnakkaisen verkon rakentamiseen. Ainakaan sitä pienjännitettä ei kannata tehdä 230V > 12V jännitemuuntajalla. Siinä ei ole mitään järkeä. Samantien käyttää sitten 230V laitteita. Pieneen käyttöön 24 > 12V jännitemuuntajan laitto ja siihen väliin yksi automaattisulake on helppo juttu jos sille on tarvetta.

 
Ylös