Värähtelevä masto

Myllyni alkaa ravistella niin  voimakkaasti myrskytuulella, että se on pysäytettävä. Olen tasapainottanut potkurin jo kolme kertaa, eikä se ole muuttanut tilannetta. Uskonkin että mastoni ominaisvärähdysluku on lähellä myllyn max. kierrosnopeutta, eli aluetta milloin mylly alkaa kääntyä tuulesta. Masto on harustettu 17 m pitkä ja tehty 219/ 5 mm:n putkesta. Itse mylly, 3 kW, on tehty Otherpowerin 17 foot (Siipien halk 5,2 m) ohjeiden mukaan. Siivet itse tehdyt liimatusta männystä.

Löytyisikö laskenta viisasta, joka pystyisi laskemaan luotettavasti mykyisen mastoni ominaisvärähdysluvun?
Ennen maston uusimista on saatava varmuus tärinän syystä, eli olisiko sittekin vika painavassa puupotkurissa?

 

sam123

Active member
Siihen putkeen pitäisi laittaa kierteet ulkosyrjälle, kuten terässavupiipuissa. Mastoputken taakse muodostuva alipaine pitä saada hävitettyä. Nyt putken taakse muodostuva alipaine taivuttaa putkea, joka pyrkii aina takaisin suoraan ja tästä aiheutuu värähtely.

Kokeilu värinän poistamiseksi tekisin niin että laittaisin ylös esim. käyden kiinni ja kiertäsin sitä putken ympärille spiraaliksi. Jos sillä ei ole mitään vaikutusta niin ei ainakaan tullut kalliiksi.

Vähän huono kuva:
 
sam123 sanoi:
Siihen putkeen pitäisi laittaa kierteet ulkosyrjälle, kuten terässavupiipuissa. Mastoputken taakse muodostuva alipaine pitä saada hävitettyä. Nyt putken taakse muodostuva alipaine taivuttaa putkea, joka pyrkii aina takaisin suoraan ja tästä aiheutuu värähtely.

Kokeilu värinän poistamiseksi tekisin niin että laittaisin ylös esim. käyden kiinni ja kiertäsin sitä putken ympärille spiraaliksi. Jos sillä ei ole mitään vaikutusta niin ei ainakaan tullut kalliiksi.

Kommerntteja sam 123:lle
Masto ei värähtele millään tuulella mikäli mylly on seis. Käsittääkseni savupiippukierteet on tehty vapaasti seisoville mastoille, joiden värähdysluku on korkea. Minun tapauksessa värähtely alkaa n. 3 Hz taajuudella. (myllyn pyörimisnopeus 180 r/min ja vaimenee kun myllyn nopeus nousee 240 r/min). Tämä on kutjaa koska kovalla tuulella tuo 240 r/min juuri nopeuden rajoitusalue, eli mylly ravistelee kovalla tuulella koko ajan.

Lisäksi olen jäykistänyt mastoa pahimmalta alueelta harusten välistä mastoputken kylkeen hitsattuilla neljällä halk. 50 mm:n pituus 6000 mm putkella. Eipä juuri ollut apua, paremminkin tärinä alkoi aikaisemmin.

Käsin laskemalla olen saanut ko. maston resonanssi värähtelyluvuksi n. 6 Hz. Käytännössä värähtely loppuu 4 Hz:ssä. Käsin laskenta on kuiitenkin epävarmaa monien "oletuksien" vuoksi.
Tämän vuoksi pyysin apua joltain värähtelyekspertiltä, jotta en uusi mastoa, jos potkurin epäonnistunyt tasapainotus (3 kpl) onkin syynä.
 
Ylös