Varde unic 1 lämpöä vesivaraajaan

avensi

Well-known member
Suunitelmissa asentaa kesällä valmistakka ja hormiputken ympärille  laittaa  kupariputkea kiepille ja ottaa lämpö talteen myös levyvaihtimen kautta lämminvesivaraajaan ja laittaa klykoli ja 12v kiertovesipumppu .Näin sais lämpöä samalla varaajaan syksyllä , keväällä ja pilvisinäaikoina .
Minkäkokoista kieppi kupariputkea pitäisi laittaa ?Matkaa olis 15m yht tulo ja meno .
Paljonko kupariputki kestää lämpöä ?Tarviiko olla ilmausventtiili ? Kuinka asennetaan lgykoli putkiin ?
Hormiputki on 150mm .
https://www.k-rauta.fi/rautakauppa/valmistakka-varde-uniq-1
 

denzil dexter

Well-known member
Eikö tuohon kannattaisi samantien laittaa keskuslämmitystakka/liesi? Siinä olisi systeemit valmiina ja sitten vain piippua pitkin laittaisit tuloveden kierron "economizer" tyyppisesti.

Tai riippuu tietenkin siitäkin, miten paljon tarvitsee lämpöä ilmaan ja miten paljon veteen. Yleensä takka kuin takka lämmittää yhden huoneen ilman liian kuumaksi.

Eräs vaihtoehto, jolla saisi piipusta enemmän lämpöä talteen, olisi pitkä piippusäiliö. Säiliön läpi vedettyyn kuparikierukkaan lämpö siirtyy merkittävästä paremmin kuin pelkästään kuumaa rautaa vasten olevaan putkeen.
 

avensi

Well-known member
Kertokaa kuinka tässä täytyis toimia ?Linkkejä edulisista  putkista ?Tarviiko paisuntasäiliöö kiinteeseen kiertoon ?
 

Pähkäilijä

Active member
ave sanoi:
Kertokaa kuinka tässä täytyis toimia ?Linkkejä edulisista  putkista ?Tarviiko paisuntasäiliöö kiinteeseen kiertoon ?

yhtä lailla se neste laajenee tossa kun muuallakin lämpötilan muuttuessa joten jonkunnäköinen paisunta siinä tarttee olla niinkuin vaikka autoissakin jossa on myös kiinteä kierto, syylärin kennon yläpuolella oli aikasemmin nestetilaa elää, nykyisin oma pikkuinen paisuntasäiliö.

Kuparin sulamispiste on 1085c joten sillä ei ole merkitystä, joka tapauksessa neste jäähdyttää sitä kokoajan ja hormin ulkopinnalla ei liene yli 500 astetta missään vaiheessa. Veikkaan että tosta kohtaa et saa 5 kW tehoja enempää missään vaiheessa joten pumppu kun pumppu ehtii siirtää samoin kun putken koolla ei ole pajoa jarruttavaa merkitystä pienien tehojen kanssa. Jos siinä menee 100 litraa tunnissa ja tehoa sais 5 kW niin lämpenemä ois 42 astetta.

hmmm tolla kaavalla saunan piippusäiliön 40 litraa järvivettä pitäs alkaa tunnissa kiehumaan kun se on viel valmiiks kiukaan päällä. Ei tuu mökin piipusäiliöllä 5 kW tehoja.
 

Pähkäilijä

Active member
ave sanoi:
Minkä kokoista kupariputkea pitäisi laittaa ?

sen paksusta vähintään mikä pumpussa ja levarissa on reikänä ettei se kuristus kasva isommaksi. Kun laitat vähän paksumpaa niin ei tule niin pajoa virtausvastusta. Tuo tarvittava vesimäärä nyt kulkee vaikka 10mm pillissä.
 

denzil dexter

Well-known member
Jonkinlainen lämpölaajenemis/paisunta mahdollisuus pitää olla. Sen voi toteuttaa joko paisarilla, tai avoimella systeemillä. Varoventtiilit lämpöpiireissä on yleensä 1.5 bar ja sille pitää olla turvallinen ylivuotopaikka tai -letku. Glykoli on aika myrkkyä viemärissä, joten sille pitää keksiä jotain muuta; ehkä erillinen astia.

Suosittelen autosta tuttua järjestelmää jossa paisari on kierron yläpuolella; korkki 0.8-2 bar mikä vain sattuu olemaan. Silloin kierrossa on varmasti koko ajan nestettä eikä ilmaa. Korkin vieressä on paikka ylivuotoletkulle, jonka voi vetää keräysastiaan.
 

denzil dexter

Well-known member
rotzi sanoi:
Ei semmosia glygoleita saa käyttää jotka on myrkyllisiä....

Glykolilla tarkoitetaan yleensä etyleeniglykolia joka on myrkyllistä. Propyleeniglykoli on vähemmän myrkyllistä. Savupiipussa ei kyllä pitäisi niin kova pakkanen olla, että olisi tarpeellista käyttää minkäänlaista jäänestoa. Valuttaa putken tyhjäksi, jos kämppä jää asumattomasi.
 

avensi

Well-known member
Onkos muuten tällä jotain merkitystä,kun takan hormiputki on ylempänä ,kun varoventtiilit ,levyvaihdin ja varaaja ?
Putket menee hormin ympärille ja siitä talon alle jossa varoventtiilit ,levyvaihdin ja varaaja ja
nesteet pumpataan putkiin talon alta .
 

denzil dexter

Well-known member
ave sanoi:
Onkos muuten tällä jotain merkitystä,kun takan hormiputki on ylempänä ,kun varoventtiilit ,levyvaihdin ja varaaja ?
Putket menee hormin ympärille ja siitä talon alle jossa varoventtiilit ,levyvaihdin ja varaaja ja
nesteet pumpataan putkiin talon alta .

Olisihan se parempi, jos paisunta ja ilmat tulisivat korkeimpaan kohtaan - kuten paisari autossakin. En kyllä osaa sanoa, miten helposti tuollaiseen ohueen putkikierukkaan voi tulla ilmalukkoa.

Varoventtiilin kannalta ei ole muuta väliä kuin lisääntynyt hydrostaattinen paine. Jos varoventtiili on 10 m alempana kuin putken korkein kohta, siitä tulee 1 bar painetta "paineettomaankin" järjestelmään. Silloin esim 1.6 bar varoventtiilillä ylimpänä oleva kierukka kiehuu jo 0.6 barissa.
 
Ylös