Oikosulun esto pikasulakkeilla?

Wussy

Member
Invertterin ja akuston arvo heitetty tetsonista, mutta..
Kysymys kuuluu, että miten estetään akku C:n räjähtäminen akun oikosulkutilanteessa?
(AKKU C on oikosulussa ja muut akut tyhjentävät virtansa akkuun C)

Onnistuuko automaattisulakkeilla?

Sulakkeet eivät kuitenkaan normaali tilanteessa (ennen oikosulkua) saa naksua poispäältä invertterin aiheuttamasta kuormituksesta.



Jos sulakkeet laittaa jokatoiseen naruväliin A/B miinus - B/C plus - C/D miinus (A- → A+ → B+ → B- → ?) = vaara akuston sarja kytkennälle ?
Jos sulakkeet on puolestaan alimitoitettu niin invertterin aiheuttaessa isompaa kuormaa niin sulakkeitten räpsähtäessä  akuston jännite saattaa samasta syystä nousta "kaksinkerteiseksi" jolloin lataussäädin  myös sekoaa (ilman että akku C olisi edes oikosulussa)



akku-sulake-kysymys.png
 

laturi

Member
Jokaiselta akulta oma sulake kokooja kiskoon ,silloin sulakkeen toimiessa muut akut jäävät vielä rinnan kytkentään ja syöttävät
invertteriä.
Siis suojattavan akun kanssa sarjaan.
Silti tarvitaan vielä yksi yhteinen oikosulkusuoja koko akku patterille.

Onko tällainen yksittäisen lyijyakun eristäminen kovinkin yleinen tapa ?
 

Wussy

Member
laturi sanoi:
Jokaiselta akulta oma sulake kokooja kiskoon ,silloin sulakkeen toimiessa muut akut jäävät vielä rinnan kytkentään ja syöttävät
invertteriä.
Siis suojattavan akun kanssa sarjaan.
Silti tarvitaan vielä yksi yhteinen oikosulkusuoja koko akku patterille.

Onko tällainen yksittäisen lyijyakun eristäminen kovinkin yleinen tapa ?


Kuulostaa järkevältä.
Mitkähän voisivat olla likimain sopivat sulakearvot?
 

kotte

Well-known member
Wussy sanoi:
Mitkähän voisivat olla likimain sopivat sulakearvot?
Pitäisi muuttua kuormituksen mukaan (!), valitettavasti. Ongelma on siinä, että perin harvoin akku menee "oikosulkuun" siinä mielessä kuin puhutaan johtimen oikosulusta. Sen sijaan "akun oikosulku" tarkoittaa pikemminkin sitä, että akun jokin kennon menee niin huonoon kuntoon, että purkautuu itsestään täysin, aluksi muutaman päivän kuluessa. Tuo johtaa siihen, että muut akut rupeavat purkautumaan tuon akun kautta turhan nopeasti ja mainitun viallisen akun muut kennot aluksi ylilatautuvat ja pian kiehuvat loppuun.

Eli ei tuossa pääse katastrofia syntymään ennen kuin järjestelmän ongelmat jo ilmenevät sähkön puutteena/loppumisena ennen aikojaan ja jos katastrofin aikoo siinä vaiheessa saada aikaan, akut pitäisi ensin ladata erikseen ja kytkeä yhteen täyteen ladattuina, mikäli tuo yleensä onnistuu (yksi akkuhan oletetaan risaksi). Tuossa vaiheessa viat ovat jo tulleet ilmeiseksi moneen kertaan.

Sellainen kytkentä voisi toimia, että sulakkeen sijaan asennetaankin rele (myös jokin MOS-transistoriin pohjautuva puolijohderele voisi toimia) ja magneettinen virtamittari. Kunkin akun virtaa voidaan silloin monitoroida ja jos vikaa ilmenee, akku voidaan irrottaa piiristä ennen kuin siitä aiheutuva haitta ehtii kasvaa liian suureksi.
 

laturi

Member
Pistä yksi pääsulake koko akkupatterille ja mitoita se niin isoksi ettei sun laitteiden maximi starttivirta polta sitä.
Tämä koskee vain lyjyakkuja nuo muutuut lion ym. vaatii jo kenno kohtaiset laturit ja oikosulkusuojat.

Pääsulakeella pärjää kun akkujen asennus paikaksi valitaan palonkestävä ja tuuletettu tila.
Eikä kiehuta akkuja !
 

grani

New member
Ymmärtääkseni akku ei koskaan mene kokonaisuudessaan oikosulkuun, vaan yksi kenno saattaa tehdä sen ja silloin muut saavat lievän ylijännitteen (2,84V maksimissaan) joka kiehautta jonkun verran, mutta tuskin kuitenkaan räjähdysvaaraan asti. Olen itsekin pähkäillyt samaa asiaa ja tehnyt sellaisen päätöksen että yksi 50A sulake jokaista 4 akkunippua kohden. Nippuja minulla on sitten 8 kpl.
 

Wussy

Member
Näitä sattuu kevättalvella ja  keväällä, kun järjestelmät ovat  talven ilman tarkkailua.
Taannoin akku oli kuin sirpalekranaatin jäljiltä, muovipaloja siellä täällä, onneksi kenenkään kaulavaltimo ei ollut lähettyvillä.

Autoa hitsatessa räjähtämiset ns ymmärtää, että akku saattaa ilmoitella, mutta että muutaman amppeerin  aurinkopaneelijärjestelmällä..

Vastaisuudenvaralle on tarkoitus tehdä suojaus. Intuitio on, mutta mielellään kuulen argumentteja..
(Varastoitu energia saattaa purkautua odottamattomalla tavalla)



 

kotte

Well-known member
Wussy sanoi:
Näitä sattuu kevättalvella ja  keväällä, kun järjestelmät ovat  talven ilman tarkkailua.
Taannoin akku oli kuin sirpalekranaatin jäljiltä, muovipaloja siellä täällä, onneksi kenenkään kaulavaltimo ei ollut lähettyvillä.
Aika pienikin virta voi tuon saada aikaiseksi kennon päästessä kuivumaan ylilataustilanteessa, eli sulakkeen suojauskyky on parhaimmillaankin huono. Toki jos on kymmeniä akkuja, niin joko yksittäiset akut tai kukin muutaman akun ryhmä on eristää sulakkeella muista.
 

Jussi

Well-known member
Yksi kokoojapiste ja samanmittaiset johdot sekä samanlainen sulake joka akulle toimii hyvin myös "tasaajana" systeemin virroille. Kun kokoojajohtoon muodostuu vähän vastusta, niin se sopivasti rajoittaa innokkaimman akun virtoja siinä vaiheessa, kun akkuihin alkaa tulla yksilökohtaisia eroja. Joko iän tai muun syyn takia.
 

Wussy

Member

Biltema

Tossa kun laskeskelin  noita lukuja..
Jos invertteri hetkittäin 4500w ja jatkuva on 2000w niin
4500w : 12V = 375A
2000w : 12V = 166,66A

Ja akkuja jos on järjestelmässä 4 niin
375A : 4 = 93,75A/Akku
166A : 4 = 41,5A/Akku

Mikähän mahtaa näillä luvuilla olla sopiva sulakkeen koko..
Siis kumpaa lukua lähempää oikea arvo voisi löytyä?
(Kuinkahan hitaita tai nopeita noi sulakkeet on)

Alissa siinä kympin luokkaa on sulakkeen hinta
http://www.aliexpress.com/wholesale?initiative_id=SB_20150110052030&site=glo&shipCountry=fi&SortType=price_asc&SearchText=automatic+circuit+breaker+12v
 

avensi

Well-known member
mulla tapahtu niin, että 4kpl akkuja 12v ja kytketty 48v
yksi akku oli menny oikosulkuun, niin että kun latas akkuja, ihmettelin kun jännite ei enään nouse 20v ylöspäin
mittasin akut yleis mittarilla ja yksi akku näytti  -1,23
ihmettelin että voiko lukema pitää paikkaansa, mutta taidan viedä akun takas onhan sillä takuu
akut on smf akkuja 110A

muut 3 akkua nyt ladattu yksi kerrallaan  ja jännite 13,4v-13,8v
kuinkas mulla pitäisi akut suojata että jos yksi menee rikki niin ei koko järjestelmä kaadu ?
ihmeellistä akku asiaa
 

Jussi

Well-known member
avensi sanoi:
kuinkas mulla pitäisi akut suojata että jos yksi menee rikki niin ei koko järjestelmä kaadu ?
ihmeellistä akku asiaa

Tollai sarjaankytkennässä ei paljon ole tehtävissä. Jos yksi akku ei toimi, niin ei siinä mikään pelasta. Kun kaikki tarvitaan, muuten et saa 48V.
 

Puuha

Well-known member
avensi sanoi:
mulla tapahtu niin, että 4kpl akkuja 12v ja kytketty 48v
yksi akku oli menny oikosulkuun, niin että kun latas akkuja, ihmettelin kun jännite ei enään nouse 20v ylöspäin
mittasin akut yleis mittarilla ja yksi akku näytti  -1,23
ihmettelin että voiko lukema pitää paikkaansa, mutta taidan viedä akun takas onhan sillä takuu
akut on smf akkuja 110A

muut 3 akkua nyt ladattu yksi kerrallaan  ja jännite 13,4v-13,8v
kuinkas mulla pitäisi akut suojata että jos yksi menee rikki niin ei koko järjestelmä kaadu ?
ihmeellistä akku asiaa

hankkimalla akuston jonka kapasiteetti on isompi. maksimi kuorma määrittelee akuston kapasiteetin koon. maksimi purkuvirta pitäisi pitää alle 50% kapasiteettiin nähden. halvin ja helpoin tapa.

jos on 4 akkua jotka on kytketty sarjaan ei niitä voida mitenkään erottaa toisistaan sillä silloin akuston nimellinenjännite tippuu 36V. rinnankytkennässä asia on eri ja tällöin vain kapasiteetti muuttuu mutta jännite pysyy samana vaikka yksi akku irroitettaisiin.
 

Wussy

Member
avensi sanoi:
mulla tapahtu niin, että 4kpl akkuja 12v ja kytketty 48v
yksi akku oli menny oikosulkuun, niin että kun latas akkuja, ihmettelin kun jännite ei enään nouse 20v ylöspäin
mittasin akut yleis mittarilla ja yksi akku näytti  -1,23
ihmettelin että voiko lukema pitää paikkaansa, mutta taidan viedä akun takas onhan sillä takuu
akut on smf akkuja 110A

muut 3 akkua nyt ladattu yksi kerrallaan  ja jännite 13,4v-13,8v
kuinkas mulla pitäisi akut suojata että jos yksi menee rikki niin ei koko järjestelmä kaadu ?
ihmeellistä akku asiaa

Aika hyvä kysymys :)
Jos yks akku sippaa ja akkupatteriston teoreettinen jännite on tämän jälkeen 36V, mutta.. Entä jos lataussäädin ei osaakkaan haistaa muuttunutta tilannetta vaan edelleen syystä tai toisesta haluaa puskea 48v latauksella. Eikös se silloin kiehuta akkuja, jolloin akkujen elinikä ainakin lyhentyy ja räjähdysvaara todennäköistyy??

Mutta jos unohdetaan se perinteinen helppo vastaus "että kunnon säätimellä ongelmia ei esiinny" vaan ajatellaan oikosulun/ räjähdyksen/ylilatauksen ennaltaehkäisyn näkökulmasta niin eikö tällöin koko akkupatteristo pitäisi pudottaa lataussäätimen kuormasta?

Eli joku akkukohtainen reletoiminen akun jännitteen haistelija esim mukautettu "oldscool" malli ;)


(btw on muuten controllereiden/paneeleiden/myllyjen hinnat tippunut tuosta ajasta)

 

don

Active member
Moro

Mulla on tollanen säädin jota on kokeiltu ja todettu toimivaksi mutta olen hukannut sen kaikki tiedot.
Olisiko jollakulla tiedot tallessa kun koitan myydä omaani mutta voisi olla hyvä tietää jotain säätimestä.
 
Ylös