Aggrekaatti multiplussalle?

tms

New member
Onkos kenellekään suositusta aggrekaatista joka käynnistyisi automaattisesti Victronin multiplussan ohjaaman? Ei suostu kiinan aggrekaatin virtaa ottamaan vastaan Victronin....
 

krah

New member
Onko sulla ongelmana, ettei multiplussa hyväksy aggren sähköä? Oletko kokeillut multiplussan asetuksia muuttaa? Pitäisi onnistua huonolaatuisella aggresähkölläkin, kun valitsee "weak AC", laittaa reilumman taajuusvaihtelun ja ottaa UPS:n (eli PFC korjauksen) pois päältä asetuksista.

Mulla alkoi kiinanaggre toimimaan noilla muutoksilla.
 

tms

New member
Joo ongelmana on että hetken yritettyään  multiplussa aukaisee ilmeisesti katkaisijan äänestä päätellen. Ohjelmointi johto tilattu tänään ja tuota weak ac asetusta ajattelin koittaa... Kiitos ups vihjeestä. Ajattelin talvikäyttöä ajatellen hommattua automaatti aggrekaatin, riippuen tietty hintatasosta. Kiporin kde6500e ilmeisesti Myös tälläinen, pirukaan noista ota selvää... Täytyy nuo linkit kahlata läpi... Kiitos!
 

krah

New member
Hah, kuulostaa tutulta tuo multiplussan käytös. Yrittää ottaa aggresähkön käyttöön, murisee ja surisee hetken ja sitten kliks!, hylkää kakkasähkön ja siirtyy takaisin invertterille. Kun saat välijohdon, saat varmasti asetuksia muuttamalla toimimaan. Perusasetukset on laadukkaalle verkkosähkölle ja mikään muu ei tunnu kelpaavan.
 

Puuha

Well-known member
Yksi asia myös kannattaa huomioida on se kuinka suuri on laturin ottoteho jolloin agre voi kyykäyttää jännitettä niin paljon että tiputaan laturin jännitearvojen alle latausta käynnistettäessä.



 

tms

New member
Jep saa nähdä kuinka käy kun asetuksia muuttaa. 50a maksimissaan kai 24v akkuja lataa ja aggregaatti pitäisi olla 3.0kva,voi olla paras asetuksista muuttaa maksimi latausvirtaa... Mikä sitten olisikaan sopiva arvo. Paras olisi kyllä ladata siniaalto sähköllä kun ladatessa kai menee verkkoon aggrekaatista tulevaa, tässä tapauksessa ilmeisen huonolaatuista sähköä.
 

tms

New member
Olen vaan ollut siinä käsityksessä että multiplussa syöttäisi ladattaessa invertterin ohi sähköä verkkoon, toki ei ole harvinaista että olen väärässä ja tässä asiassa toivottavasti olen väärässä.
 

krah

New member
Ulkopuolinen AC syöttö menee multiplussan läpi suoraan verkkoon. Invertteri on silloin pois päältä, laturi on päällä. Kun tekee asetuksia on tärkeä laittaa sisään tulevan ac:n virtaraja oikein. Se kannattaa laittaa samaksi kuin aggregaarin sulakkeen max virta. Silloin multiplussa osaa ottaa max tehon käyttöön aggresta. Se myös osaa säätää latausvirtaa pienemmäksi kun verkosta otetaan paljon tehoa ja taas nostaa latausvirtaa kun tehot taas verkon puolella laskee. Mittaa siis kokonaisvirtaa eikä anna ylittää sitä asetettua rajaa.. Muutenhan aggregaatin sulake paukkuisi.
 

tms

New member
Vielä aggrekaatista kokemuksia kaipaisi, että korvaako Victronin  virtuaalirele erillisen automaattikäynnistys keskuksen kuten sw tai hsaoy myyvät aggrekaatteihin? Joko Ave on ostanut aggren? Soittamalla firmoihin tietty saa tietoa. Olisihan kuormasta/jännitteestä käynnistyvä aggregaatti hyvä mutta saattaa käynnistyksille tulla kova hinta...
 

Puuha

Well-known member
krah sanoi:
Ulkopuolinen AC syöttö menee multiplussan läpi suoraan verkkoon. Invertteri on silloin pois päältä, laturi on päällä. Kun tekee asetuksia on tärkeä laittaa sisään tulevan ac:n virtaraja oikein. Se kannattaa laittaa samaksi kuin aggregaarin sulakkeen max virta. Silloin multiplussa osaa ottaa max tehon käyttöön aggresta. Se myös osaa säätää latausvirtaa pienemmäksi kun verkosta otetaan paljon tehoa ja taas nostaa latausvirtaa kun tehot taas verkon puolella laskee. Mittaa siis kokonaisvirtaa eikä anna ylittää sitä asetettua rajaa.. Muutenhan aggregaatin sulake paukkuisi.

Tuota, miksi sitten akusta ottaa alijäämän jos ac-syötön teho ei riitä kattamaan kulutusta? Vai onko kyse erilaisista asetuksista?
 

krah

New member
No, joo totta. Multiplussan pitäisi antaa invertterillä (eli akuista) lisäpotkua kun verkosta otetaan enemmän, kun ulkopuolinen AC antaa (tai mitä on laitettu max. ottovirraksi asetuksiin). Tätä kai tarkoitit? Mulla tuo ominaisuus ei ole koskaan toiminut, kun minun aggregaatin sähkönlaatu on niin huono, ettei multiplussa osaa sykronoida invertteriä siihen.
 

Puuha

Well-known member
Joo, juuri tätä.

Menipä mielenkiintoiseksi sillä olen tulkinnut ehkä tästä syystä lataavan akkuja koko ajan ja siitä invertterille. Ikään kuin ups toiminnolla.
 

krah

New member
Kyllä se tosiaan menee suoraan verkkoon aggre sähkö ja invertteri on hiljaa. Se "tehoboosti" toiminto sitten vasta käynnistää invertterin ja yrittää synkata sisään tulevaan AC:n rinnalle tehoa syöttämään. Tuo synkka vaan ei toimi kun hyvällä sähkönlaadulla.

Syötön vaihto toiminto (UPS) tuossa on kyllä hyvä. Kun aggren sammuttaa ja syöttö vaihtuu invertterille, ei valotkaan ehdi välähtämään.
 

tms

New member
Eli paras olisi ostaa siniaaltoa syöttävät automaatti aggrekaatti.... Alkaa järjestelmä olemaan sähköliittymän Hinnoissa kohta. Täytyy ottaa harrastuksen kannalta tämä touhu:) miksi muuten ups tms. Ominaisuus siis kannattaa ottaa pois asetuksista?
 

krah

New member
Ei sitä UPS toimintoa saa pois päältä. Se asetusten UPS function tai joku sen niminen se oli, on tehokertoimen korjaus ja sallii vielä nopeamman syötön vaihdon, ei siis tarkoita että UPS toiminto sinäänsä vaatisi tuon asetuksen päällä olon. Käyttöohjeessa tuo on tarkemmin selostettu, mulla ei sitä nyt ole käsillä. Syötönvaihto toimii ilman tuota asetustakin vallan mainiosti.

Kakkasähköaggregaattia multiplus ei vaan hyväksy kun tuon asetuksen laittaa päälle, ainakaan minun  aggregaatilla. Ei kylläkään haittaa käyttöä millaan tavalla.

Viikonloppuna kokeilin käynnistää aggren kokeeksi pitkästä aikaa. Eipä lähtenyt multiplussassa lataus päälle, eli ei hyväksynyt aggresähköä käyttöön. Mittasin sitten agren jännitteen ja taajuuden tyhjäkäynnillä. 270V ja 70Hz. Eipä siis ollut sallituissa rajoissa nuo, vaikka olen laittanut asetuksista max rajat päälle 265V ja 65Hz. Kun laitoin muutaman sata wattia kuormaa aggregaatin pistorasiaan, niin sen jännitteensäätö alkoi toimimaan ja näytti heti n. 230V ja 47Hz. Vaihtelevalla kuormallakin säätö toimi oikein. Multiplussakin heti alkoi lataamaan akkuja. Ilman kuormaa aggregaatin säätö ei näköjään toimi. Pitää olla työmaahalogeeni pohjakuormana hetken aikaa kun käynnistelee :)
 

multiplus14

New member
Itsellä on Kiporin Kde6500e diesel aggregaatti ja tulee mainiosti toimeen Victronin Multiplus3000 kanssa.
Kipor syöttää varsin kohtuullista sähköä, modifioitua siniaaltoa, kanttiaalto kai toisella nimellä, ei toki niin hyvää mitä Multiplus tekee akuista (on jopa parempaa sähköä kuin valtakunnan verkon huonoimissa paikoissa).
Victron kelpuuttaa Kiporin sähkön hyvin, ei koskaan ollut ongelmia. Tokihan tuossa Kiporissa on tehoakin aivan eri tavalla kuin jossain salkkuaggregaatissa.
Kiporin kanssa käytetään meillä joskus lattialämmitystä tukilämmityksenäkin, ei ole termostaatit menneet rikki.
Eikä myöskään mikään sähkölaite ole oireillut kiporin sähköstä.
En tiedä muuttaako Victron mitenkään Kiporin sähkön laatua, kun se sen läpi kulkee, vai tuleeko sellaisenaan.
Vakioasetukset ovat Victronissa meillä, eikä tarvitse käyttää weak ac toimintoa.
 
Ylös