Hartiapankkirakentajan mahdollisuudet

Sakarikk

Member
Alkaa mennä tuo rakentamisen sääntely siihen malliin että rakentaja itse kelpaa enään siivoojaksi
ja rahapussin aukaisijaksi ainakaan uudisrakennuksella.
Onneksi vanhassa talossa voi vielä värkätä jotakin itsekin.                                                        Nythän lähdetään siitä että tavallinen ihminen ei voi tietää eikä ymmärtää mitään rakentamisesta.
Rakennustarkastaja totesi, kun kuuli että olin itse suunnitellut ja rakentanut koneellisen ilmastoinnin,
että ei niin saa tehdä." Mitä siitä tulisi jos leipurit niitä suunnittelisi ja rakentelisi."
On jäänyt harmittamaan kun en älynnyt kysyä että leipuritko ne on suunnitelleet, rakentaneet ja valvoneet  kaikki nämä julkiset homerakennukset jossa korjauksetkin vielä epäonnistuu.
Kenenkään pää ei putoa vaikka melko uusia rakennuksia joudutaan purkamaan.
 

denzil dexter

Well-known member
Taitaa olla nykyään vain kaksi vaihtoehtoa:

1) Ostaa vanhan talon tai rakennuksen jota "peruskorjaa" tarpeen mukaan ja varoo myymästä vastuukysymysten vuoksi.

2) Tekee liikuteltavan rakennuksen joka ei ole rakennus lainkaan. Esimerkiksi asuntovene, trailerin päällä oleva talo tms. Noissa saa aikalailla vapaasti toteuttaa omia ideoitaan kunhan vain ei ketään hengenvaaraan saata. Nyt pyörivä sarja "Tiny house, big living" on tarjonnut muutamia aika hyviä ja toimivia ideoita, jotka saisivat suomalaisen rakennustarkastajan hyperventiloimaan.
 

Mikkolan

Member
Sakarikk sanoi:
Alkaa mennä tuo rakentamisen sääntely siihen malliin että rakentaja itse kelpaa enään siivoojaksi
ja rahapussin aukaisijaksi ainakaan uudisrakennuksella.
Onneksi vanhassa talossa voi vielä värkätä jotakin itsekin.                                                        Nythän lähdetään siitä että tavallinen ihminen ei voi tietää eikä ymmärtää mitään rakentamisesta.
Rakennustarkastaja totesi, kun kuuli että olin itse suunnitellut ja rakentanut koneellisen ilmastoinnin,
että ei niin saa tehdä." Mitä siitä tulisi jos leipurit niitä suunnittelisi ja rakentelisi."
On jäänyt harmittamaan kun en älynnyt kysyä että leipuritko ne on suunnitelleet, rakentaneet ja valvoneet  kaikki nämä julkiset homerakennukset jossa korjauksetkin vielä epäonnistuu.
Kenenkään pää ei putoa vaikka melko uusia rakennuksia joudutaan purkamaan.

Hyvin on pullat uunissa  ;D
 

denzil dexter

Well-known member
Ei niitä kukaan ole äänestänyt. Marssijärjestys on sellainen että tehdään ensisijaisesti kuten Bryssel haluaa, sitten kuten Helsinki haluaa, sitten kuten ryhmän puheenjohtaja haluaa, sitten kuten virkamiehet haluavat. Sen jälkeen voidaan kysyä äänestäjien mielipidettä, mutta yleensä päätökset ovat tuossa vaiheessa tehty.
Aika jolloin ihmiset valitsivat keskuudestaan edustajia valvomaan etujaan, tai palkkasivat yhteisöä palvelevia virkamiehiä, päättyi joskus 1930-luvulla kun koneisto alkoi elää omaa elämäänsä ja palkanmaksajasta tulikin palvelija.
 

savonhumu

Member
Kyllä täällä savossa ainakin onnistuu hartiapankkitalot ainakin toistaseks ja aika pienillä kivuilla. Se on kyllä totta että lompakkoo saa aukasta aika monelle tyypille joka allekirjoittaa millon mitäkin lausuntoa tai vakuutusta ??? Entiaikoihin nähden on menty aika ettäälle mehtään. Onneks asun korvessa vailla näkyviä naapureita niin voipi tolskata aika vappaasti ja kun vielä lukeudun nykyisin ns "alan miehiin" yrittäjänä niin jonkinlaista tartumapintaakin on että missä mennään täälläpäin...
 

jolla

Member
denzil dexter sanoi:
Ei niitä kukaan ole äänestänyt. Marssijärjestys on sellainen että tehdään ensisijaisesti kuten Bryssel haluaa, sitten kuten Helsinki haluaa, sitten kuten ryhmän puheenjohtaja haluaa, sitten kuten virkamiehet haluavat. Sen jälkeen voidaan kysyä äänestäjien mielipidettä, mutta yleensä päätökset ovat tuossa vaiheessa tehty.
Aika jolloin ihmiset valitsivat keskuudestaan edustajia valvomaan etujaan, tai palkkasivat yhteisöä palvelevia virkamiehiä, päättyi joskus 1930-luvulla kun koneisto alkoi elää omaa elämäänsä ja palkanmaksajasta tulikin palvelija.

kyllä edukunta, kuten kunnan valtuustot päättävät vieläkin, ja niillä on vaikutusvaltaa, mutta kun sinne äänestetään, esim. sinnemäki, emma kari....jne, sitä selitän että äänestäjät asuvat siellä missä joukossa tyhmyys tiivistyy, päätökset ovat sen mukaisia
tästä paras esimerkki on kun antero kekkoselta kysyttiin lästimaksuista, hän ihmetteli mitä ne on miten ne häneen liittyy, toimittaja: olit päättämässä eilen niistä
lapin kommari oli kaikkia eu herrojen etuisuuksia ja huippueläkkeitä  vastaan, mutta kun itse on nyt niiden piirissä, ei kyllä luovu vaan sanoi että hän on ansainnut ne

 
Ylös