Puukaasu/häkäpönttö aggregaatti tulisijan ja savupiipun väliin

Wussy

Member
Eikös se ole niin että parhaat ideat syntyy pienessä hiprakassa..  :eek:
Nyt tuli sen luokan aivopieru, että ajattelin heittää sen ilmaan

Puukaasumoottorit yhdistetään yleensä ajoneuvoihin, mutta mitä jos aggregaatin polttoaineena käyttäisikin puukaasua.
Aggregaatin polttoaineen oton sijoittaisi esim "T-liittimellä" kaminan ja savupiipun väliin.
Ja kun narusta nykäsee niin mäntä imasee häkät sisuksiinsa.

Miten on mahtaisiko normaalilla savupiippu savulla lähteä aggregaatti käyntiin?

Puukaasumoottoreiden toiminnasta en kyllä tiedä mitään, mutta ajattelin kaasuttimen olevan puukaasu aggregaatissa hiukan yksinkertaisempi..
(Ajoneuvoissa täytyy ajonopeutta säätää, mutta kiinteä kuormaisella akkulaturi aggregaatilla luulisi tarvittavan kaasumäärän tarve olla stabiilimpi).


http://fi.wikipedia.org/wiki/Puukaasu

 

VesA

New member
Wussy sanoi:
Eikös se ole niin että parhaat ideat syntyy pienessä hiprakassa..  :eek:
Nyt tuli sen luokan aivopieru, että ajattelin heittää sen ilmaan

Puukaasumoottorit yhdistetään yleensä ajoneuvoihin, mutta mitä jos aggregaatin polttoaineena käyttäisikin puukaasua.
Aggregaatin polttoaineen oton sijoittaisi esim "T-liittimellä" kaminan ja savupiipun väliin.
Ja kun narusta nykäsee niin mäntä imasee häkät sisuksiinsa.

Miten on mahtaisiko normaalilla savupiippu savulla lähteä aggregaatti käyntiin?

Puukaasumoottoreiden toiminnasta en kyllä tiedä mitään, mutta ajattelin kaasuttimen olevan puukaasu aggregaatissa hiukan yksinkertaisempi..
(Ajoneuvoissa täytyy ajonopeutta säätää, mutta kiinteä kuormaisella akkulaturi aggregaatilla luulisi tarvittavan kaasumäärän tarve olla stabiilimpi).


http://fi.wikipedia.org/wiki/Puukaasu

Ei savupiippuun paljonkaan häkää tai muuta palavaa mene jos tulisija toimii kunnolla. Puukaasutin kaasuttaa puuta ja joku polttaa kaasun jossain muualla, tulipesä kaasuttaa puuta ja polttaa palavat kaasut samantien. Voisi puukaasutin toimia ihan hyvinkin aggrekaatin kanssa.. pitäisi kehitellä joku stokeri/pellettipoltinsysteemi jolla vehje pelaa katkoitta pitempään.
 

Wussy

Member
VesA sanoi:
Ei savupiippuun paljonkaan häkää tai muuta palavaa mene jos tulisija toimii kunnolla.
Varmasti näin.
Ajattelin pierussani sitä "savua" mikä tulee piipusta ennen kuin tulisija lämpenee kunnolla / savua ennen hiillosta.
(siis sitä silmillä harmaana näkyvää savua, joka tuprauttelee tupaankin päin)

Leikittelin aivopierussani, että puukaasu-aggregaatin latausteho olisi autolaturin luokkaa (80A) ja puolentunnin käyntiajalla saisi akkuihin jo 40Ah:ta. Tietenkin on täysin toinen asia, että kuka laittaa tupaan aggregaatin pörisemään. Mutta toisaalta autioituneen maaseudun vanhojen navettojen karjakeittiöissä on monta tulisijaa käyttämättömänä, jonne puukaasugeneraattorin saattaisi saada sovitettua.


VesA sanoi:
Voisi puukaasutin toimia ihan hyvinkin aggrekaatin kanssa.. pitäisi kehitellä joku stokeri/pellettipoltinsysteemi jolla vehje pelaa katkoitta pitempään.
Ei varmasti tarvitsisi edes uudelleen keksiä soveltuvaa poltinta. Lontoon taitoiset saattaisivat löytää valmiin sovelluksen kiinan markkinoilta :)


EDIT:
Kaikki pierunhaju kun ei tule kerralla ulos niin editoidaan ja jälkilisätään sellainenkin pointti, että erään tutkimuksen mukaan paju energianlähteenä olisi erittäin kannattava energianlähde voimalaitoksiin (verrattiin myös pellettiin). Muistaakseni tutkimus oli tanskalainen ja muistelisin, että se julkaistiin (tai siitä uutisoitiin) kesällä 2007.
 

eros

Member
Puukaasu agre on paljon monimutkaisempi laite, kuin puukaasukehitin autoon.

Syynä se, että agre tarvii paljon enemmän automaatiota, koska ei ole sitä "kuskia" vahtimassa. Agren käyntiajat myös paljon suurempia, harvoin autolla vedetään 4h tms. reissuja joka päivä (poislukien ammattiliikenne).

Puukaasun kehitin on oma laitteensa, takan tulipesällä ei ole mitään muuta yhteistä, kuin polttoaine, toki sekin erilaiseksi pilkottuna.

Rakenna häkäpönttö puuvajan viereen ja vedä kasu putkella agreen tai polta takassa, säästyy puiden kantamiselta..
Toki puukaasun sininen liekki ei ole niin esteettinen takassa, kuin perinteinen puunpoltto..

T:Eerin, n. 35tkm puukaasulla ajeltu. puukaasu.fi
 

ErkkiJJ

New member
Varmasti näin.
Ajattelin pierussani sitä "savua" mikä tulee piipusta ennen kuin tulisija lämpenee kunnolla / savua ennen hiillosta.
(siis sitä silmillä harmaana näkyvää savua, joka tuprauttelee tupaankin päin)

Leikittelin aivopierussani, että puukaasu-aggregaatin latausteho olisi autolaturin luokkaa (80A) ja puolentunnin käyntiajalla saisi akkuihin jo 40Ah:ta. Tietenkin on täysin toinen asia, että kuka laittaa tupaan aggregaatin pörisemään. Mutta toisaalta autioituneen maaseudun vanhojen navettojen karjakeittiöissä on monta tulisijaa käyttämättömänä, jonne puukaasugeneraattorin saattaisi saada sovitettua.



Ei varmasti tarvitsisi edes uudelleen keksiä soveltuvaa poltinta. Lontoon taitoiset saattaisivat löytää valmiin sovelluksen kiinan markkinoilta :)


EDIT:
Kaikki pierunhaju kun ei tule kerralla ulos niin editoidaan ja jälkilisätään sellainenkin pointti, että erään tutkimuksen mukaan paju energianlähteenä olisi erittäin kannattava energianlähde voimalaitoksiin (verrattiin myös pellettiin). Muistaakseni tutkimus oli tanskalainen ja muistelisin, että se julkaistiin (tai siitä uutisoitiin) kesällä 2007.
Paju ja vastaavat "energialähteet" on todettu täysin kannattamattomaksi. Korjuu, kuivaus yms kuluttaa moninkerroin enemmän energiaa kuin niistä saadaan. 1980-luvulla Suomessa tutkittiin erikokoisten risujen ja pikkurankojen haketusta polttoaineeksi (haketus siksi, että polttoaineen syöttö voidaan automatisoida) ja se todettiin täysin kannattamattomaksi.
 
Ylös