POISTETTU

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5239
  • Aloituspäivämäärä

rotzi

Well-known member
Kuinkas tuolle on speksattu latauskerrat, kuinka tyhjäksi voi vetää yms lataukseen liittyvää...seinäsähköllä kestää näköjään 24h ladata täyteen, aika kauan melko tehoton laturi.
 
P

Poistettu jäsen 5239

Valmistajan mukaan 500 latauskerran jälkeen akuissa  80 % kapasiteetti alkuperäisestä.

Lataus nopeutuu ilmoitetusta jos latauspiuhan toisen pään liittää MPPT:hen, joka on muuten lisävarusteena myytävä, mutta tässä setissä mukana. Lisäksi generaattoria voi ladata kahdella laturilla kahdesta eri seinäpistokkeesta samanaikaisesti, jolla voi nopeuttaa latausta entisestään. Edellyttää toki toisen laturin hankintaa, mutta mahdollista.
 
P

Poistettu jäsen 5239

Joku tuossa edellä kyselikin latausnopeudesta. Generaattoriin on nyt saatavilla pikalaturi, jolla sen voi ladata 4.5 tunnissa pistokkeesta. Mielestäni ei kovin pitkä aika varauskapasiteetti huomioiden.

Alla olevassa linkissä on jenkkiversio, mutta myös eurooppalainen versio siitä on olemassa.

https://www.goalzero.com/shop/yeti-accessories/yeti-fast-charge-25-amp-power-supply/?utm_campaign=25_AMP_Fast_Charge_Launch&utm_content=touchpoint_1_message_a&utm_medium=email&utm_source=zaius
 

Puuha

Well-known member
En oikein tiedä mihin markkinarakoon tätä oikein työnnetään ja kuka tällaista tarvitsee. Asuntovaunuissa ja autoissa painojen kanssa on ongelmaa muutenkin ja sähköt niissä on omasta takaa yleensä joten 21kg lisäpaino tuskin on karavaanareille kovin hyvä markkinarako. Luonnossa liikkujille myös tuo paino on helposti este. Mökkiläiset ennemin ostaa panelin ja akun huomattavasti edullisemmin kuin alkaa kantamaan matkassa tällaista.

Jos tuota voisi käyttää apuvirtalähteenä ajoneuvoa käynnistettäessä niin se voisi olla jollekkin yritykselle oiva kampe. Näin siis jos ajatellaan kenelle kannattaisi tarjota.
 

rotzi

Well-known member
Laitteiden lataamiseen tuo kävisi reissun päällä jos ei ole 'seinää' aina tarjolla....mutta mutta kallis ja vähähabanen kumminkin siihen...Hondan pikkuagre tjms hoitaa vielä varmemmin sen asian ja halvempi ja lisäksi se käy varavoimaksikin pitempäänkin ajoon. Agren ongelma voi olla tietty hajuhaitta pois päältä ollessaan...ei kokemusta mutta kai se aina vähän haisee kun kerran bensalla käy.
 

Puuha

Well-known member
Siirtymillä auton laturi valjastetaan lataushommiin puskaparkissa viihtyjillä, yleensä myös heillä on aurinkopanelit käytössä ja toinen joukko löytyy karavanalueita käyttävistä mitkä lataavat akkunsa alueen valosähköllä.

Kumpaakin tullut harrastettua. Agrella ei suuremmin viitsi latailla jollei vie agrea kauas pörisemään. Meinaan ääni haittaa enemmän kuin haju. Ja painaa se agrekaattikin.
 

kotte

Well-known member
rotzi sanoi:
Agren ongelma voi olla tietty hajuhaitta pois päältä ollessaan...ei kokemusta mutta kai se aina vähän haisee kun kerran bensalla käy.
Jos käytät pienkonebensaa, ei haise pois päältä ollessaan (ja aika lievästi käydessäkin). EI tuo edes ole mittarilta tankaten järkyttävän paljon kalliimpaakaan kuin tavallinen.
 

Puuha

Well-known member
rotzi sanoi:
Vähän on autolla lataaminen semmosta kun tarttis saada max 1kWh ladattua, laturikaan jaksa >>> käynnistysakku tyhjäksi.... ;)

No et taida omata kokemusta? Pari kolme tuntia on siirtymät helposti joten kyllä siinä sa 20-30A virralla ladattua vähän isompaakin akkua. Moni vielä muuttaa auton johdotuksia niin että pistokkeelle tulee vahvempaa johtoa ja vaunussahan on jo valmiiksi 13 napaisessa pistokkeesta vahvemmat johdot vaunun akulle. Harvemmin se auton akku tyhjenee kun välissä on vielä erotusreleet.

Eihän akkua tarvita oikeastaan asuntovaunuissa ja autoissa kuin valoille ja ehkä radiolle sekä tv:lle lyhytjaksoisesti. Suurin osa ajasta vietetään vaunun/auton ulkopuolella joten laitteet eivät edes juuri ole päällä. Ruoka tulee kaasulla, jääkaappi kaasulla, lämpö tarvittaessa kaasulla jne. jne. Pienellä 60Ah:n vapaa-ajan akulla pärjää helposti pari kolme päivää kun ei vain ole kulutuslaitteita mitkä tarvitsevat älyttömästi sähköä.

Tosi hankala myytävä tuote kyseessä.
 

rotzi

Well-known member
Puuha sanoi:
rotzi sanoi:
Vähän on autolla lataaminen semmosta kun tarttis saada max 1kWh ladattua, laturikaan jaksa >>> käynnistysakku tyhjäksi.... ;)

No et taida omata kokemusta? Pari kolme tuntia on siirtymät helposti joten kyllä siinä sa 20-30A virralla ladattua vähän isompaakin akkua. Moni vielä muuttaa auton johdotuksia niin että pistokkeelle tulee vahvempaa johtoa ja vaunussahan on jo valmiiksi 13 napaisessa pistokkeesta vahvemmat johdot vaunun akulle. Harvemmin se auton akku tyhjenee kun välissä on vielä erotusreleet.

Eihän akkua tarvita oikeastaan asuntovaunuissa ja autoissa kuin valoille ja ehkä radiolle sekä tv:lle lyhytjaksoisesti. Suurin osa ajasta vietetään vaunun/auton ulkopuolella joten laitteet eivät edes juuri ole päällä. Ruoka tulee kaasulla, jääkaappi kaasulla, lämpö tarvittaessa kaasulla jne. jne. Pienellä 60Ah:n vapaa-ajan akulla pärjää helposti pari kolme päivää kun ei vain ole kulutuslaitteita mitkä tarvitsevat älyttömästi sähköä.

Tosi hankala myytävä tuote kyseessä.
No nyt hypitään jo niin kauas aiheesta kun asuntovaunuista ja ruuan laitosta että paree  olla enempää sotkematta aloittajan aihetta...
muuten 60Ah@12V akusta aika heikkoa napata 1kWh latausta ulos...  ;D
 
Ylös