Akun alijännite vahti

Eko

Member
Onko olemassa valmiina laitetta tai kytkentää jolla saisi latauksen akuille , kun akkujännite
laskee esim. alle 11v . Minulla on kyllä invertteri jossa ups-toiminta laturilla , mutta se toimii
juuri minun tarpeeseen väärinpäin . Laite toimii sähköverkkoon kytkettynä niin , että verkon
pudottua alas , se kytkeytyy akuille . Tarve olisi sellaiselle kytkennälle , että kun akkujen jännite
laskee esim. 12v järjestelmässä alle 11v , kytkeytyisi verkkolaturi päälle ja kun akuissa olisi esim.
13.6v , putoisi laturi pois päältä ja oltaisiin taas akkujen varassa .

Näin siksi , että haluaisin pyörittää laitteistolla aurinkolämmitys järjestelmää ja muutamaa kiertovesipumppua
aina niin kauan kuin aurinkosähkö riittäisi . Pilvisellä ilmalla mentäisiin sitten laturin voimalla . Näin
aurinkosähköjärjestelmästä saisi kaiken irti jokapäiväisessä käytössä . Victronilta löytyisi
invertteri jossa on myös laturi , mutta sekin ilmeisesti ups-toimintana . Tietääkö joku omakohtaisesti
miten tuo toimii ?

Pelkkä kytkiskin auttaisi asiaa jos jollakulla olisi sellainen , hystereesin toteuttaminen ei liene
kovin vaikeaa . Tuo latauksen kytkeytyminen päälle tietyssä jännitteessä ja takaisin olisi tarpeellinen
kytkentänä .
 

Puuha

Well-known member
tuollaisella tuhoat akun aika nopsaan. vaikka kyseessä olisi deep-cycle akku niin olisi silti hyvä jättää väliin syväpurkaukset sille ne ovat akulle kuin akulle ne syövimmät.

toki tuollainen ohjaus on tehtävissä mutta en ymmärrä sen järkevyyttä oikeastaan missään suhteessa. se kuinka se tehdään siihen olen väärä vastaamaan ja siksi jätän sen muiden tehtäväksi. itse lähtisin purkamaan sumaa toisesta suunnasta ja lisäisin panelikapasiteettia sekä akuston kokoa. olettaisin kuitenkin että akusto on sinulla sen vuoksi että sähkökatkoksen aikana saadaan vesi kiertämään? pitäisin sitä jopa edullisempana pitkällä juoksulla verrattuna akun varaamista sähköverkon avulla.

 

petej

Member
Joissain ohjaimissa on muistaakseni varavoiman käynnistys josta sais sen laturin ohjauksen.
Pitäis kaivella nettiä kun en tähän lähtöön muista mikä noin toimis...
 

Mikkolan

Member
Puuha on ihan oikeassa tuon akun eliniän suhteen. Minä vaihtaisin toiminta toimintastrategiaa siten että maksimoisin tuon akuniän enkä niinkään tuota aurinkotuottoa. Ei varmaankaan monista wattitunneista ole kysymys suhteutettuna tuohon akun hintaan.

Eli verkkovirralla varmistaisin akun varaustilan ihan jatkuvasti liki 13V ja paneeli siitä yli. Toi 13 V on vähän ympäripyöreä arvio, akunvalmistajan spekseistä pitäisi löytyä tarkempia arvoja.
Näin akku olisi aina täynnä ja paneeli tuottaisi hyvillä keleillä tuon tarvittavan virran pumpuille. Kun aurinko on pois pelistä niin laturi tuottasi tarvittavan virran ja jos verkkokin putoaisi pois niin akku puskuroisi  katkon yli.

Lyijykkuhan tykkää olla aina täydessä lataustilassa, sulfatoituu vähiten. Elinikää pidentää mitä vähemmän lataus/purkaussyklejä tulee. On sanottu että lyijyakun elinikä on vain n. 200-300 sykliä, mutta pientä purkausta/latausta ei lasketa.
Jos akut ovat lämpimässä tilassa niin elinikää vuosissa voi parantaa laimentamalla hapon väkevyyttä. Tavallisesta auton akustakin saa välttävän paikallisakun pudottamalla ominaispainot 1.5 tasolle ja elinkaari yltää pariinkymmeneen vuoteensaakka.

Itellä on tuohon perustuva hyvin yksinkertainen laturintekele varavoima-akkujen ylläpitoon:

http://www.aaroncake.net/circuits/charger2.asp
Askelvasteen jyrkkyyttä voisi ehkä lisätä transistorilla.
Kytkennässä on huomion arvoista se että siinä on puoliaaltosuuntaus, jolloin polarisaation vaikutus pienee ja akku latautuu "tasaisemmin".Sillä on myös kiteytynyttä sulfaattia hajottava vaikutus, verkkovirran taajuus riittää mainiosti ei siihen tarvita mitään "kilohertsihärpättimiä".


 

Eko

Member
Tuossa olisi kyllä ideaa pitää akut oikeassa jännitteessä kokoajan , ilmeisesti aina yli 13v ?
Akkujen hinnat ovat tosiaan sitä luokkaa , että halvemmaksi tulee laittaa lisää paneleita
kuin uusia akkuja harva se vuosi .
Vähän noviisina tässä aurinkosähkö ja akku hommissa ollaan , joten oppia pitää kysellä,
ettei tule opeteltua kantapään kautta kaikkea . Tarkistin tuon Victron invertterin
http://www.victronenergy.com/inverters-chargers/multiplus-12v-24v-48v-800va-3kva/
ja siinä näyttäisi olevan verkkolatauksen suhteen juuri niin , että akut eivät "kuole" syväpurkauksiin .
Sen hinta vain on melko suolainen , mutta pitää laittaa harkintaan . Olisikohan kellään
kokemuksia näistä laitteista ?
 

Mikkolan

Member
Lipsahti... :p

omituinen ominaispaino tuohon edelliseen viestiin. Tarkoitin tietysti 1.15. Kreikka kun on ollut tapeetilla viime aikoina niin kurjositeettina kulttuurieroista mainittakoon että kreikkalaisissa akuissa tuo ominaispaino on 1.18.

Laimennus ei vaikuta latausprosessin juurikaan mutta "hidastaa" hiukan ulostulevaa virtaa.
 
Ylös