Ilmeisesti kyseessä on 12 voltin järjestelmä, koska kysyit juurikin auton 12V ampeerimittarista.
Onko tuuligene ostettu vai itse rakennettu? Entäs generaattorin lavat? Ovatko ne ostetut vai itse rakennettu?
Onko ne lavat mitoitettu kyseiseen generaattoriin?
Mikä on sen genen nimellistuotto ja millä tuulella?
Minkälainen generaattorin asennuspaikka on? Riittävän korkealla ja avoimella paikalla?
Paras tapa mitata tuottaako se generaattori riittävästi lataukseen on irrottaa se kokonaan irti siitä säätimestä ja laittaa tasasuuntaus niihin johdonpäihin sekä mitata DC-jännite tasasuuntauksen jälkeen. Jos jännite nousee, sanotaan nyt yli 13 voltin, niin latausta pitäisi olla. Tässä tapauksessa kannattaa tosin olla varovainen: Se generaattori ei pysähdy ennenkuin tuuli lakkaa tai oikosuljet generaattorin AC-puolen johtimet. Eli jarrutukseen olisi hyvä asentaa jarrukatkaisija, millä sen oikosulkemisen voi suorittaa.
Kyseessä saattaa silti tosin olla "sakkaus", eli generaattori nousee akkujännitteen tasolle hyvin, mutta kun latauksen pitäisi alkaa, niin tuulen voima ei riitä pyörittämään sitä generaattoria ja se eräällä tapaa jarruttaa itse itseään.
Tällöin usein on kysymyksessä llian pieni resistanssi genen käämeillä verrattuna roottorin kokoon ja lapakulmiin.
Hieman lisätietoa siis ehkä tarvittaisiin?