Latauksen mittaus

Pectus

New member
Päivää että pätkähtää!

Kysytääs tietäjiltä seuraavaa. Soveltuuko autoihin tarkoitettu 12V amppeerimittari aurinkokennojen ja/tai tuulivoimalan latauksen mittaukseen ja mitenkä kuuluu asentaa jos sopii??? Näkis vähäsen millä alueella liikutaan.

Pekka
 

Puuha

Well-known member
soveltuuhan se. se miten kyseinen mittari kytketään riippu paljon mittarista. toiset tarvitsevat erillisen shuntin toimiakseen ja toisissa se on kiinteästi mittarin sisällä jolloin kytketään vain normaalisti plus johdon väliin ja maadoitetaan mittari erillisellä johdolla mikäli kolmas napa on tarjolla. toki pitää tuo mittari sitten kytkeä niin että kaikki virta kulkee aina akun kautta. tällöin nähdään virran liike akusta nähden. shuntti myös asennetaan plus johdon väliin mitä halutaan seurata. yleensähän se on juuri virran kulku akkuun nähden.

mutta taas jos halutaan vertailla tuottoa ja kulutusta tarvitaan kaksi mittaria jotka kytketään paneleiden ja akun väliin sekä toinen akun ja kulutuslaitteen väliin. tällöin mittareiden lukemat erottamalla saadaan kulutuksen ja tuoton tiedot saataville.

jännitteellä ei ole väliä amppeerimittareiden kanssa sillä ne mittaavat vain virtaa. eli 12V käytössä oleva mittaria voi käyttää yhtä hyvin 24 kuin 48V mutta tietyssä jännitteessä tulee vastaan taas turvallisuus joten yli 75V jänniteille kannattaa käyttää paremmin suojattuja mittareita/shuntteja. Tällaiset suurempien jännitteiden shuntit ovat sellaisia joiden lävitse johto menee ilman että johtoa tarvitaan katkaista.

esimerkiksi tällainen olisi varmaan aika oiva sinulle. postikulutkaan eivät suuremmin kuluja nosta sillä suomesta tuollaista mittaria ei helpolla saa alle 15 euroon. http://www.virtualvillage.com/round-analog-amp-panel-meter-gauge-dc-20a-shunt-001480-157.html

edit: sitten kannattaa muistaa että kaksi suuntaisen mittarin saattaa rikkoutua jos sen lävitse kulkee huomattavasti suurempia virtoja kuin mitä sen näyttöalue on. eli mittari tulee mitoittaa niin että sen ylin lukema ei pääsisi missään vaiheessa ylittymään. käytännössä jos on käytössä invertteri on kulutuspuolelle laitettava 100-500A virtoja mittaava mittari riippuen invertterin koosta.
 

Pectus

New member
Ajatus on mitata "latureilta" eli aurinkopaneeleilta ja tuulimyllyltä tulevaa eli latausvirtaa. Akulta mulla lähtee invertterille eri piuhat eli otto ei mene lataussäätimen kautta. Invertteriltä lähtevän virran olen taas mitannut ihan kaupasta saatavalla kWh mittarilla.

Nyt on sekä aurinkopaneeleille että tuulimyllylle asennettu oma amppeerimittari juurikin plus-johdon väliin. Aurinkokennoilta tulevaan johtoon (ennen lataussäädintä) on myös volttimittari. Tullimyllyllä on vain amppeerimittari säätimen jälkeen koska myllyltä tulee 3 johtoa ja siihen ei volttimittaria saa (?). Tällä kelillä aurinkokennoista ei tähän aikaan kuulukkaan tulla juuri mitään mutta tuo tuulimyllyn mittari vähän ihmetyttää, koska vehje kyllä pyörii mutta mittari ei näytä mitään... :mad:
Onkohan säädin paskana?

Tuo shuntti kun ei oo tuttu niin väännätkö rautalangasta toimintaperiaatteen?
 

Puuha

Well-known member
tota nyt on vähän sellainen tilanne et pitänee kysyä vähän lisää informaatiota. mylly ilmeisesti pyörii mutta amppeerimittari ei näytä mitään?

kannattaa muistaa se että vaikka mylly pyörisi se ei tarkoita sitä että se tuottaisi jotain. syinä on tässä se että usea mylly lähtee pyörimään alle 2m/sek tuulen nopeuksilla mutta alkaa tuottamaan vasta yli 3m/sek tuulilla jolloin generaattorin jännite nousee riittävän korkealle turbiinin kierrosnopeuden noustessa ja näin mahdollistaen latauksen. eli jos oikein olen nyt aavistellut ja ymmärtänyt niin syy on vain siinä että tuulen nopeus ei ole riittävä jotta generaattorista irtoisi riittävän korkea jännite ja että se olisi riittävä tuottamaan energiaa.

edit: tuo jännitteen mittauksesta tuulivoimalalta mieleeni tulee sellainen asia että ilmeisesti tasasuuntaaminen tehdään sitten säätimessä joten sieltä voisi saada perjaatteessa lähdöt jännitemittarille jos halutaan tietää voimalan tuottama jännite ennen säädintä. toki tämä on säätimen rakenteesta riippuvainen ja kuinka se tehdään voisi olla parempaa jos siihen sitten paremmin asian osaavat ottavat kantaa ja ohjeistavat.

shuntti on yksinkertaisesti mittausvastus jonka läpi kulkiessa virta muuttaa sen arvoja joiden mukaan voidaan laskea ja arvioida läpi kulkevan virran määrä.
 

Pectus

New member
Näyttäisi olevan niin, että tuuli ei tosiaan ole ollut riittävän kovaa, jotta tuulimylly tuottaisi sähköä. Löytyi tosin yksi johto, joka ei ollut kunnolla kiinni. Nyt kun kaikki piuhat on kiinni niin säätimelle tulvilta johdoilta olen mitannut jännitettä, joka ei ihan yllä 12v. Säätimelle tulee tosiaan 3 johtoa. Yleismittarilla vaihtovirtajännitettä mittasin kahden piuhan välillä niin kaikki vaihtoehdot näytti samaa. Säädin tuskin on rikki, mylly vaan ei näköjään anna tarpeeksi jännitettä. Olisi mielenkiintoista tietää kuinka kovalla tuulellaa laite oikeasti alkaa lataamaan. Myyjien mainoksiin tuskin on luottamista...
 

kotte

Well-known member
Pectus sanoi:
Näyttäisi olevan niin, että tuuli ei tosiaan ole ollut riittävän kovaa, jotta tuulimylly tuottaisi sähköä. Löytyi tosin yksi johto, joka ei ollut kunnolla kiinni. Nyt kun kaikki piuhat on kiinni niin säätimelle tulvilta johdoilta olen mitannut jännitettä, joka ei ihan yllä 12v. Säätimelle tulee tosiaan 3 johtoa. Yleismittarilla vaihtovirtajännitettä mittasin kahden piuhan välillä niin kaikki vaihtoehdot näytti samaa. Säädin tuskin on rikki, mylly vaan ei näköjään anna tarpeeksi jännitettä. Olisi mielenkiintoista tietää kuinka kovalla tuulellaa laite oikeasti alkaa lataamaan. Myyjien mainoksiin tuskin on luottamista...

Tuossa on vielä muutama asia, jonka voisi pitää mielessä, eli
1) Onko myllyllä itsessään tasasuuntausdiodit, vai vasta säätimen lähellä? Eli jos yrität mitata tuota vaihtojännitettä (mittarin vaihtojännitealueella, ennen tasasuuntausta), eli mittarin näkemä keskimääräinen (tai paremmissa mittareissa tehollisarvoinen) jännite voikaan olla akkujännitteen suuruinen, vaan jää tämän alle jopa useilla volteilla. Akku latautuu generaattorin ja tasasuuntauksen tuottaman huippujännitteen perusteella, mutta jaksosta jännite jää paljon pienemmäksi. 2) Mikä on akun jännite? Jos akun jännite nousee yli 13,5V:n, systeemi lataa aivan varmasti. Lataussäädin toimii yleensä niin, että se ei suoranaisesti pudota jännitettä, vaan yksinkertaisesti kuluttaa ylimääräisen tehon, jota akku ei kykene speksatun latauskäyränsä perusteella varaamaan (esim. yli 14V:n olevan jännitteen lisäämällä dumppivastuksen virtaa niin paljon, että tuo säädetty jännite ei ylity).
 

eros

Member
Puuha sanoi:
tota nyt on vähän sellainen tilanne et pitänee kysyä vähän lisää informaatiota. mylly ilmeisesti pyörii mutta amppeerimittari ei näytä mitään?

kannattaa muistaa se että vaikka mylly pyörisi se ei tarkoita sitä että se tuottaisi jotain. syinä on tässä se että usea mylly lähtee pyörimään alle

Tuulivoimalat tuottaa yleensä vaihtovirtaa, kerran puhui kolmesta johdosta taisi laittaa mittarin yhteen ko. johdoista. DC mittari ei näytä mitään AC:lla.. Mittari pitää erottaa tasasuuntaussillalla, mutta siitä seuraa se, että se näyttää vain sitten toisen puolen asteikolla.

Kolmivaiheesta mitataan jännite vapaavalinteisesti kahden piuhan väliltä, ei väliä minkä kolmesta mahdollisestia kombinaatiosta valitset. Ja tarvitset AC mittarin.

T:Eerin
 
Ilmeisesti kyseessä on 12 voltin järjestelmä, koska kysyit juurikin auton 12V ampeerimittarista.
Onko tuuligene ostettu vai itse rakennettu? Entäs generaattorin lavat? Ovatko ne ostetut vai itse rakennettu?
Onko ne lavat mitoitettu kyseiseen generaattoriin?
Mikä on sen genen nimellistuotto ja millä tuulella?
Minkälainen generaattorin asennuspaikka on? Riittävän korkealla ja avoimella paikalla?

Paras tapa mitata tuottaako se generaattori riittävästi lataukseen on irrottaa se kokonaan irti siitä säätimestä ja laittaa tasasuuntaus niihin johdonpäihin sekä mitata DC-jännite tasasuuntauksen jälkeen. Jos jännite nousee, sanotaan nyt yli 13 voltin, niin latausta pitäisi olla. Tässä tapauksessa kannattaa tosin olla varovainen: Se generaattori ei pysähdy ennenkuin tuuli lakkaa tai oikosuljet generaattorin AC-puolen johtimet. Eli jarrutukseen olisi hyvä asentaa jarrukatkaisija, millä sen oikosulkemisen voi suorittaa.

Kyseessä saattaa silti tosin olla "sakkaus", eli generaattori nousee akkujännitteen tasolle hyvin, mutta kun latauksen pitäisi alkaa, niin tuulen voima ei riitä pyörittämään sitä generaattoria ja se eräällä tapaa jarruttaa itse itseään.
Tällöin usein on kysymyksessä llian pieni resistanssi genen käämeillä verrattuna roottorin kokoon ja lapakulmiin.

Hieman lisätietoa siis ehkä tarvittaisiin?
 

Pectus

New member
Tuulimylly on "kaupasta ostettu" (=ebay) valmis paketti nimellisteholtaan 500w oliko n. 10m/s tuulella. Ajattelin mitata tuoton niin, että otan lataussäätimeltä akulle menevät piuhat akusta irti ja kytken niihin jonkun 12 voltin vempeleen, joka on tehonkestoltaan isompi kuin tuo tuuligene ja mittaan jännitteen ja virran sieltä päästä. Silloinhan käsittääkseni kaikki virta menee "kulutukseen" eikä akun jännite ole mukana pelissä häiritsemässä. Saattaapi tosiaan olla, että tuulen voimakkuus ei ole ollut tarpeeksi kova lataamaan akkua.
 

kotte

Well-known member
Pectus sanoi:
Tuulimylly on "kaupasta ostettu" (=ebay) valmis paketti nimellisteholtaan 500w oliko n. 10m/s tuulella. Ajattelin mitata tuoton niin, että otan lataussäätimeltä akulle menevät piuhat akusta irti ja kytken niihin jonkun 12 voltin vempeleen, joka on tehonkestoltaan isompi kuin tuo tuuligene ja mittaan jännitteen ja virran sieltä päästä. Silloinhan käsittääkseni kaikki virta menee "kulutukseen" eikä akun jännite ole mukana pelissä häiritsemässä. Saattaapi tosiaan olla, että tuulen voimakkuus ei ole ollut tarpeeksi kova lataamaan akkua.
Tuolla keinoin saat generaattorin lähes varmasti sakkaamaan, eli selostetun kaltainen kuorma rasittaa myllyä niin paljon, että se hidastuu huomattavasti tai jopa pysähtyy. Testihän se on tuokin.

Kaikkein järkevin testi on kytkeä yksinkertaisesti täyteen ladattu akku piiriin ja mitata sitten sen jännite. Jos jännite nousee yli 13,5V:n, laite toimii, ja jos se nousee lähelle 14V, laite toimii periaatteessa hyvin. Kytket sitten rinnalle vaikkapa 100W, 200W, 300W, 400W tai 500W kuorman, ja katsot, millä jännite putoaa alle 13V:n. Tuolla saat suunnilleen selville, minkä tehon generaattori pystyy tuottamaan todellisissa käyttöolosuhteissa (muullahan ei ole väliäkään).
 
Ylös