sähkön perushinta

jolla

Member
sähkön siirron perushintaa perustellaan, että verkon ylläpito.....jne... ja on madollisuus käyttää sähköä.....

mutta millä voi perustella itse sähkön perushintaa?
sehän on verrattavisssa polttoaineisiin, ei niissä missään ole perushintaa

- kun tilaan polttoainetta, maksan sen kuljetuksineen ilman kuukausimaksua ostimpa keneltä hyvänsä
- kun tilaan sähköä, maksan joka kuukausi vaikken käytä yhtään ja lisäksi siirtoyhtiölle samoin

koko alaa liitännäisineen vaivaa järkyttävä ylihinnoittelu ja ahneus
 

Puuha

Well-known member
Irtisano liittymä niin ei tarvitse miettiä moisia.

Kyllähän  perusmaksulla katetaan mm. laskutuksesta ja asiakaspalvelusta tulevia kustannuksia mitkä ovat kiinteitä sähkönmyyjälle ja kulut pyritään jakamaan liittymää kohden tietylle aikavälille niin että siitä jäisikin vielä jotain. Tarvitaan CRM-järjestelmää minkä vaatii GDPR käytännössä jo pikku kioskissakin, mutta tämänhän yrittäjänä jo tiesitkin. Ohjelmisto on jokseenkin arvokas ja sen käytön maksaa asiakas, jos nyt yllätti.
 

denzil dexter

Well-known member
Omituista on lähinnä se, että tuo kiinteä kustannus on moninkertaistunut lähivuosien aikana. Luulisi tekniikan helpottavan asioiden tekemistä, eikä vaikeuttavan niitä. Muutenhan sitä ei kannattaisi käyttää.
 

rotzi

Well-known member
Mun mielestä tuo energian kiinteä kk-maksu  mihinkään ole noussut (siitähän oli kyse), mulla se on laskenut ja ollut luokkaa 0€/kk viimeiset 5 vuotta...

Enempi se on omista valinnoista kiinnii missä muodossa sähkönsä maksaa c/kWh+€/kk hinnalla vai pelkällä c/kWh
 

Puuha

Well-known member
denzil dexter sanoi:
Omituista on lähinnä se, että tuo kiinteä kustannus on moninkertaistunut lähivuosien aikana. Luulisi tekniikan helpottavan asioiden tekemistä, eikä vaikeuttavan niitä. Muutenhan sitä ei kannattaisi käyttää.

Kysehän ei ole siitä etteikö ohjelmistot voisi helpottaa, toki voi mutta johtuen erilaisista GDPR sun muista vastaavista mm. asiakkaan ysityisyyttä suojaavien asetusten toteuttaminen tekee asioista hyvin vaikeita ja monimutkaisia. Ohjelmissa on niin asiakasrekisterit kuin myyntireskontra, ostoreskontra, kustannuspaikkarekisteri, palkanlaskentaa yms. Tosin ohjelmistoista saa monenlaista statistiikka sitten yrityksen tilasta missä ollaan menossa firman omistajien käyttöön.

Ohjelmistot ovat siirtyneet myös käyttämään palveluissaan pilveä jolloin saadaan käyttövarmuutta ja tietojen säilyminen aivan eri tasolle kuin että olisi yksi tietokone yrityksessä itsessään tallentamassa tietoa. Pilvipalvelut vain maksavat n+1euroa/kk ja lisäksi vielä tähän ohjelmiston lisenssi mikä voi olla kk perusteinen tai kiinteä vuosimaksu, sekä mahdollinen ohjelman tukipalvelu mikä on n+1euroa/kk. Osa asiakkaista vaatii jo sähköistä laskutusta ja ilman näitä ohjelmistoja se ei onnistu.

Jatkossa tulee myös mielenkiintoista työnantajan osalta kun siirrytään töntekijöiden realiaikaiseen verotukseen.

Toki onhan aina mahdollisuus ostaa nämä palveluna tilitoimistolta, mutta ei sekään ilmaista ole.

rotzi sanoi:
Mun mielestä tuo energian kiinteä kk-maksu  mihinkään ole noussut (siitähän oli kyse), mulla se on laskenut ja ollut luokkaa 0€/kk viimeiset 5 vuotta...

Enempi se on omista valinnoista kiinnii missä muodossa sähkönsä maksaa c/kWh+€/kk hinnalla vai pelkällä c/kWh
Näin, kyllä se kiinteä maksu sisältyy myös sinne c/kWh hintaan joka yleensä on aavistuksen kalliimpaa kuin c/kWh minkä lisäksi maksetaan €/kk. Loppupeleissä kumpi on sitten halvempi kenellekkin on jokaisen oma asia.
 

jolla

Member
en tässä väännä senttejä vaan laskutusperiaatetta
lähtökohtana lähinnä se, kun etäluettavat olivat tulossa ja tulivat, jotta jokainen maksaa realikulutuksestaan lähinnä kuukautisittain eikä arvio/tasauslaskuilla
homma toimi alkuun hyvin mutta täällä muutaman vuoden kuluttua jo alettiin ihan väkisin taas myydä €/kk xkWh, siis kiinteään hintaan
minun sähköntoimittajalta tuli nyt ensimmäiset erilliset laskut
olin aiemmin epähuomiossani huolimattomasti lukeneena luullut että kiinteä maksuosuus koskee vain siirtoa

ei tämä maailmaa kaada, merkinnekö mitään, mutta vieläkään en ymmärrä muista energiamuodoista poikkeavaa laskutusperiaatetta
ohjelmistoilla ei ole siihen mitään sen empää tekemistä kuin muissakaan yksikköön perustuvissa laskutuksissa
öljyjakelussa on tarkat mittarit lastauspäässä myös ja vieläpä joka autossa, ei ne peri toimitussopimuksesta mitään kk maksua

helen taisi myydä ilman kk maksua ja hintakin oli kohillaan jotta kait tuokin korjaantuu jollain aikajänteellä ihan kilpailun ohjaamana
 

Puuha

Well-known member
Kyllä ne samat kustannukset on myös olemassa kaikilla ja ne on sidottu myyntihintaan sellaisenaan sillä kk maksuperusteisesti voi olla hankalaa asiakkaalta veloittaa kustannuksia. Ns. piilomaksu on tuotteen hinnassa jo valmiina.
 

rotzi

Well-known member
jolla sanoi:
en tässä väännä senttejä vaan laskutusperiaatetta
lähtökohtana lähinnä se, kun etäluettavat olivat tulossa ja tulivat, jotta jokainen maksaa realikulutuksestaan lähinnä kuukautisittain eikä arvio/tasauslaskuilla
homma toimi alkuun hyvin mutta täällä muutaman vuoden kuluttua jo alettiin ihan väkisin taas myydä €/kk xkWh, siis kiinteään hintaan
minun sähköntoimittajalta tuli nyt ensimmäiset erilliset laskut
olin aiemmin epähuomiossani huolimattomasti lukeneena luullut että kiinteä maksuosuus koskee vain siirtoa

ei tämä maailmaa kaada, merkinnekö mitään, mutta vieläkään en ymmärrä muista energiamuodoista poikkeavaa laskutusperiaatetta
ohjelmistoilla ei ole siihen mitään sen empää tekemistä kuin muissakaan yksikköön perustuvissa laskutuksissa
öljyjakelussa on tarkat mittarit lastauspäässä myös ja vieläpä joka autossa, ei ne peri toimitussopimuksesta mitään kk maksua

helen taisi myydä ilman kk maksua ja hintakin oli kohillaan jotta kait tuokin korjaantuu jollain aikajänteellä ihan kilpailun ohjaamana
Kuten sanottu, se periaate on ihan sinun omassa vallassa...sähkön ostohan on kilpailutettavissa vapaasti.
Jos et ole tutuvainen nykyiseen...vaihda, siirtoon ei valitettavsti voi vaikuttaa muuta kuin viranomaiset jos tahtovat.

En edes muista koska tuo arvio/tasauslaskutus muinoin loppui, ihme jos niitä vielä on...
 

kotte

Well-known member
jolla sanoi:
en tässä väännä senttejä vaan laskutusperiaatetta
lähtökohtana lähinnä se, kun etäluettavat olivat tulossa ja tulivat, jotta jokainen maksaa realikulutuksestaan lähinnä kuukautisittain eikä arvio/tasauslaskuilla
homma toimi alkuun hyvin mutta täällä muutaman vuoden kuluttua jo alettiin ihan väkisin taas myydä €/kk xkWh, siis kiinteään hintaan
minun sähköntoimittajalta tuli nyt ensimmäiset erilliset laskut
olin aiemmin epähuomiossani huolimattomasti lukeneena luullut että kiinteä maksuosuus koskee vain siirtoa

ei tämä maailmaa kaada, merkinnekö mitään, mutta vieläkään en ymmärrä muista energiamuodoista poikkeavaa laskutusperiaatetta
ohjelmistoilla ei ole siihen mitään sen empää tekemistä kuin muissakaan yksikköön perustuvissa laskutuksissa
öljyjakelussa on tarkat mittarit lastauspäässä myös ja vieläpä joka autossa, ei ne peri toimitussopimuksesta mitään kk maksua

helen taisi myydä ilman kk maksua ja hintakin oli kohillaan jotta kait tuokin korjaantuu jollain aikajänteellä ihan kilpailun ohjaamana
Itse miellän asian niin, että on erilaisille asiakkaille näiden kulutusprofiilin mukaan räätälöityjä tuoltteita. Tarkka asiakas tietää suunnilleen tulevan kulutuksensa ja jos se on pieni, suosii pientä tai olematonta kuukausilisää silläkin uhalla, että joutuu maksamaan hiukan korkeampaa hintaa per kulutettu kWh. Toisaalta, jos arvioi kuluttavansa paljon, voi kannattaa suosia suurempaa kuukausihintaa, jos vastaavasti säästää alemman kulutuspohjaisen hinnan osalta.

Käytännössä on aikaisemmin esiintynyt hintoja, joissa yhtyvät halpa tai olematon kuukaushinta sekä halpa energianhinta. Ottamatta kantaa syihin, noihinhan on kannattanut siirtyä. SItten on erikoisesti tyhmille, laiskoille ja itsepäisille asiakkaille suunnattuja hinnoittelumalleja, joissa yhdistyvät kallis kuukausihinta ja kallis kulutusperustainen hinta. Nuo sopivat asiakkaalle, joka ei kaikesta huolimatta tule vaihtaneeksi energiantoimittajaa ja maksaa olemattomasta. Vielä kärjistetymmin tämä toteutuu sellaisen asiakkaan kohdalla, joka jostakin epärationaalisesta syystä vaihtaa moiseen sähköntoimittajaan.

PS. Jos tuottaa itse merkittävän määrän sähköä verkkoon, tämä voi vaikuttaa kokonaisedullisuuteen. Kannattaa myös lähteä kokonaisedullisuusharkinnasta, eli jos esimerkiksi on sijoittanut merkittävästi varojaan aurinkoenergiaharrastukseen, tästä aiheutuvien laskennallisten tappioiden peittäminen voi painaa enemmän kuin pieni säästö ostetun sähköenergian kustannuksissa.
 
Ylös