Täysin mahdollista olla täysin omavarainen, energian suhteen ja ratkaisut sihen.

arinko 111

New member
Itse olen ollut jo yli vuosikymmenen omavarainen ja tuotan energiani tuulella ja auringolla.
Testannut lukuisia tuulivoimaloita omilla varoillani ja jakanut kaiken tietoni, kokemukseni, asiasta tänne nettiin.
Rahoittanut omilla varoillani muutamiakin ratkaisuja, mm kondensaattori säädin lämmitykseen.
Testipenkki, joka kiertänyt ympäri Suomea ja olen maksanut rahtikulut kun mennyt paikasta toiseen.
Ynnä ylipäätään koko testipenkin, johon kuului 10Kw sähkömoottori ja sorvattuja sovitteita, jotta saatiin
tuulivoimaloitten eri genuja sovitettua ja testattua eri kierros nopeuksilla.
Sekä kierrosnopeuden säätöön hankkimani  tehokas 20Kw taajuusmuuttaja.
Monta systeemiä on kehitetty ja nyt tiedetään, maailmanlaajuisesti asiasta, kun olen kirjoittanut
eri foorumeille testauksistamme;  Alaskaan, Austraaliaan, Jenkkeihin, jne jne

Oma systeemi;

Varaan isoon akustoon ja käytän taloni tarpeisiin.
SE on trendi maailmallakin.
Saan tuottamastani sähköstä parhaan täyden hinnan veroineen, siirtomaksuineen päivineen.

Lukuisia olen ollut neuvomassa asiassa ja käyneet paikanpäällä.
Tehneet saman systeemin kuin meikäläisellä.

Nykyään ns sähköliittymä voi helpostikin maksaa ns maltaita, jos linjat yhtään pidempänä 50 000-100 000Eur  ;)
Vaikka ei olisi pitkäkään veto, niin maksaa joka tapauksessa käsittämättömän paljon !

Näillä nykyisten liittymien hinnoilla saa jo hyvän täysin omavaraisen systeemin, jolla toimii isokin talo ja omavaraisesti,
nykytekniikalla Led valaistus, ilmalämpöpumppu teknikkaa jne hyväksikäyttäen.

SEN JÄLKEEN, energia tasan ilmaista  8)
Riipumatonta energian hintojen noususta, joka taas tapahtuu.. !
Sähkökatkot.. olette niille immuuni ja tuottamanne sähkö ei katkea, on korkealaatuista, kuten ATK keskuksissa,
joissa EI muuta harkitakkaan, kuin elektronisesti valvottua korkealaatuista puhdasta siniaalto invertteri sähköä.
Melkoinenkin.. etu omassa tuotossa.
Laitteidenne käyttöikä pitenee..

Energian hintahan on kymmenkertaistunut vuosikymmenessä ja jatkuu..

Akkuteknologia, energian varastointi, siihen löytyy jo vuosisadan vanhaa ja koettua osaamista;

Löytyy paras vaihtoehto asiaan;

http://ilmaisenergia.info/foorumi/index.php?topic=391.msg17551#msg17551


Omaa kokemusta ja systeemini;

http://ilmaisenergia.info/foorumi/index.php?topic=1342.0
Keskustelu alkaa vasta tästä;

http://ilmaisenergia.info/foorumi/index.php?topic=1342.msg15684#msg15684

Aurinkovoimaa voi käyttää suoraan veden lämmitykseen ja ratkaisuja löytyy tästä;

http://ilmaisenergia.info/foorumi/index.php?topic=1426.0

Jos haluaa tehoja, löytyy edullisia ratkaisuja, millä ohjata isojakin tehoja;

http://ilmaisenergia.info/foorumi/index.php?topic=1340.0

Antero Rantanen
040 511 5245





 

kopteri

New member
arinko 111 sanoi:
Energian hinta kymmenkertaistunut vuosikymmenessä ja jatkuu..
Pahoitteluni jos omavaraisen järjestelmäsi hintakehitys on osoittautunut noin rajuksi pettymykseksi...  ;)

No puujalkavitsit sikseen. Ajattelitko että (muuten sinänsä asiallisen) juttusi taiteellinen vaikutelma kärsii jos et tuttuun tyyliin heitä puutaheinää väliin?
 

VesA

New member
kopteri sanoi:
arinko 111 sanoi:
Energian hinta kymmenkertaistunut vuosikymmenessä ja jatkuu..
Pahoitteluni jos omavaraisen järjestelmäsi hintakehitys on osoittautunut noin rajuksi pettymykseksi...  ;)

No puujalkavitsit sikseen. Ajattelitko että (muuten sinänsä asiallisen) juttusi taiteellinen vaikutelma kärsii jos et tuttuun tyyliin heitä puutaheinää väliin?

Anteron energiasysteemin hinta uutena kaupasta olisi kuusinumeroinen.. eikä sellaista ole saanut vuosiin EU:n alueella laillisesti ostaa. Ja kyllä siinä saisi hetken sähkölaskuja maksella vaikka saisikin, mutta Antero on osannut hankkia erityisesti akut ovelasti, systeemi on komea.. mutta ei siis kelpaa esimerkiksi.
 

arinko 111

New member
Näköjään tekee meisseliä... ja se oli tarkoituskin  ;D

Mitään.. sähköliittymää TASAN ei tarvita nykyajassa, jos olette edes hiemankin perillä teknisestä kehityksestä
ajassamme.

Maksumieheksi, ei kannata ryhtyä, perusmaksuineen päivineen,  jotka nousevat joka vuosi ja energian hinta jne
Veroa veron päälle..

Vaikka, nyt tiedämme;

Omalta pihaltaan saa energiat, joka mies, jos hiemankin näkee vaivaa.
 

Kiesus

New member
arinko 111 sanoi:
Näköjään tekee meisseliä... ja se oli tarkoituskin  ;D

Mitään.. sähköliittymää TASAN ei tarvita nykyajassa, jos olette edes hiemankin perillä teknisestä kehityksestä
ajassamme.

Maksumieheksi, ei kannata ryhtyä, perusmaksuineen päivineen,  jotka nousevat joka vuosi ja energian hinta jne

Omalta pihaltaan saa energiat, joka mies, jos hiemankin näkee vaivaa.


Minusta tässä ei pelkkä vaivannäkö riitä vaan tarvitaan jonkunnäköinen pinkka euroja kaveriksi.

Kerroppa oma näkemyksesi kokoonpanosta jolla tuohon tilanteeseen voisi päästä ja ennenkaikkea suuntaa antava
kustannusarvio olisi mielenkiintoista nähdä.
 

arinko 111

New member
Meikäläisellä on ns Camel bootsit ollut "jalassa" jo pitkään ja kulkenut omia polkujani.

Sillä olen pärjännyt ja hyvinkin.
Valtio olen minä !

Omat systeemit.

Suomalaiset ISOT yritykset eivät nykyään.. TASAN mitään veroja maksa, vaikka toimivat Suomessa.
Menetykset valtiollemme n 5 viime vuodessa, 5-10 MILJARDIA euroa.

Nyt revitään meiltä KAIKILTA ... ns SÄÄSTÖJÄ  :(  :mad:

Ajatelkaa OMILLA aivoillanne, mihin ollaan menossa ?

Energiasta rahastetaan vuosi vuodelta enemmän ja "haittamaksuja" jne
Eli tulonsiirtoa..niiltä, jotka eivät ajoissa siirry ja ymmärrä..

SEN TULETTE näkemään !!  ;)

Satsaus omaan systeemiin, se kannattaa.



 

arinko 111

New member
Konstit löytyy, jos niin TODELLA haluaa ja valitsee.

Vallitsee.. tahtotila, että haluaa kulkea omia polkujaan.

Siitä olen kirjoittanut ja ratkaisuista jo pitkään.
Tehnyt töitä asian eteen ja omilla varoillani.

Jakanut vuosien varrella tiedot ja kokemukset omalla todellisella nimelläni ja puh numeroni kera, tänne nettiin.

Antero Rantanen
040 511 5245
 

arinko 111

New member
Ihminen ei elä pelkästään leivästä, siihen tarvitaan muutakin !

Tänään olin koulun päättäjäisissä ja ylioppilas juhlissa.

Näin intoa, nuorissamme.

(Aivan kuten omissa lakkiaisissani vuonna -74 ja muutamaa vuotta ennen sitä, voitin Suomen lukioiden
välisen talous taito kilpailun..)

Nuoret toivomme ja uusi sukupolvi.

HE, ovat erittäin hyvin perillä, missä mennään, energia asioissa maailmantasolla.


Antero





 

rotzi

Well-known member
arinko 111 sanoi:
Itse olen ollut jo yli vuosikymmenen omavarainen ja tuotan energiani tuulella ja auringolla.
Testannut lukuisia tuulivoimaloita omilla varoillani ja jakanut kaiken tietoni, kokemukseni, asiasta tänne nettiin.
Rahoittanut omilla varoillani muutamiakin ratkaisuja, mm kondensaattori säädin lämmitykseen.
Testipenkki, joka kiertänyt ympäri Suomea ja olen maksanut rahtikulut kun mennyt paikasta toiseen.
Ynnä ylipäätään koko testipenkin, johon kuului 10Kw sähkömoottori ja sorvattuja sovitteita, jotta saatiin
tuulivoimaloitten eri genuja sovitettua ja testattua eri kierros nopeuksilla.
Sekä kierrosnopeuden säätöön hankkimani  tehokas 20Kw taajuusmuuttaja.
Monta systeemiä on kehitetty ja nyt tiedetään, maailmanlaajuisesti asiasta, kun olen kirjoittanut
eri foorumeille testauksistamme;  Alaskaan, Austraaliaan, Jenkkeihin, jne jne

Oma systeemi;

Varaan isoon akustoon ja käytän taloni tarpeisiin.
SE on trendi maailmallakin.
Saan tuottamastani sähköstä parhaan täyden hinnan veroineen, siirtomaksuineen päivineen.

Lukuisia olen ollut neuvomassa asiassa ja käyneet paikanpäällä.
Tehneet saman systeemin kuin meikäläisellä.

Nykyään ns sähköliittymä voi helpostikin maksaa ns maltaita, jos linjat yhtään pidempänä 50 000-100 000Eur  ;)
Vaikka ei olisi pitkäkään veto, niin maksaa joka tapauksessa käsittämättömän paljon !

Näillä nykyisten liittymien hinnoilla saa jo hyvän täysin omavaraisen systeemin, jolla toimii isokin talo ja omavaraisesti,
nykytekniikalla Led valaistus, ilmalämpöpumppu teknikkaa jne hyväksikäyttäen.

SEN JÄLKEEN, energia tasan ilmaista  8)
Riipumatonta energian hintojen noususta, joka taas tapahtuu.. !
Sähkökatkot.. olette niille immuuni ja tuottamanne sähkö ei katkea, on korkealaatuista, kuten ATK keskuksissa,
joissa EI muuta harkitakkaan, kuin elektronisesti valvottua korkealaatuista puhdasta siniaalto invertteri sähköä.
Melkoinenkin.. etu omassa tuotossa.
Laitteidenne käyttöikä pitenee..

Energian hintahan on kymmenkertaistunut vuosikymmenessä ja jatkuu..

Akkuteknologia, energian varastointi, siihen löytyy jo vuosisadan vanhaa ja koettua osaamista;

Löytyy paras vaihtoehto asiaan;

http://ilmaisenergia.info/foorumi/index.php?topic=391.msg17551#msg17551


Omaa kokemusta ja systeemini;

http://ilmaisenergia.info/foorumi/index.php?topic=1342.0
Keskustelu alkaa vasta tästä;

http://ilmaisenergia.info/foorumi/index.php?topic=1342.msg15684#msg15684

Aurinkovoimaa voi käyttää suoraan veden lämmitykseen ja ratkaisuja löytyy tästä;

http://ilmaisenergia.info/foorumi/index.php?topic=1426.0

Jos haluaa tehoja, löytyy edullisia ratkaisuja, millä ohjata isojakin tehoja;

http://ilmaisenergia.info/foorumi/index.php?topic=1340.0

Antero Rantanen
040 511 5245
arinko 111 sanoi:
Näköjään tekee meisseliä... ja se oli tarkoituskin  ;D

Mitään.. sähköliittymää TASAN ei tarvita nykyajassa, jos olette edes hiemankin perillä teknisestä kehityksestä
ajassamme.

Maksumieheksi, ei kannata ryhtyä, perusmaksuineen päivineen,  jotka nousevat joka vuosi ja energian hinta jne
Veroa veron päälle..

Vaikka, nyt tiedämme;

Omalta pihaltaan saa energiat, joka mies, jos hiemankin näkee vaivaa.
arinko 111 sanoi:
Meikäläisellä on ns Camel bootsit ollut "jalassa" jo pitkään ja kulkenut omia polkujani.

Sillä olen pärjännyt ja hyvinkin.
Valtio olen minä !

Omat systeemit.

Nythän rahamme rahastavat Eu;n pankkipiirit..
Köyhät ja keskituloiset köyhtyvät ja pankkiirit rikastuvat..
Uudeksi valtiovarainministeriksi  Suomeen valittiin..joka on Eu;n pankkiherrojen lobbari..

Suomalaiset ISOT yritykset eivät nykyään.. TASAN mitään veroja maksa, vaikka toimivat Suomessa.
Menetykset valtiollemme n 5 viime vuodessa, 5-10 MILJARDIA euroa.

Nyt revitään meiltä KAIKILTA ... ns SÄÄSTÖJÄ  :(  :mad:

JNE

Ruotsi sanoi aikoinaan, että kiitos; EI !
Kysyttiin, osallistuvatko EU;n talkoisiin..
TASAN ei !
Oma valuutta on ja hallinta, Suomi on nyt maksumiehenä..

Ruotsi ei maksa tasan mitään.. Eu huijareille  :D

Tämän näin TASAN heti.., kun Eu;hun liityttiin ja rahaan.

Olkaa itsenäisiä.

Ajatelkaa OMILLA aivoillanne, mihin ollaan menossa ?

Energiasta rahastetaan vuosi vuodelta enemmän ja "haittamaksuja" jne
Eli tulonsiirtoa..niiltä, jotka eivät ajoissa siirry ja ymmärrä..

SEN TULETTE näkemään !!  ;)

Satsaus omaan systeemiin, se kannattaa.
arinko 111 sanoi:
Konstit löytyy, jos niin TODELLA haluaa ja valitsee.

Vallitsee.. tahtotila, että haluaa kulkea omia polkujaan.

Siitä olen kirjoittanut ja ratkaisuista jo pitkään.
Tehnyt töitä asian eteen ja omilla varoillani.

Jakanut vuosien varrella tiedot ja kokemukset omalla todellisella nimelläni ja puh numeroni kera, tänne nettiin.

Antero Rantanen
040 511 5245
arinko 111 sanoi:
Ihminen ei elä pelkästään leivästä, siihen tarvitaan muutakin !

Tänään olin koulun päättäjäisissä ja ylioppilas juhlissa.

Näin intoa, nuorissamme.

(Aivan kuten omissa lakkiaisissani vuonna -74 ja muutamaa vuotta ennen sitä, voitin Suomen lukioiden
välisen talous taito kilpailun..)

Nuoret toivomme ja uusi sukupolvi.

HE, ovat erittäin hyvin perillä, missä mennään, energia asioissa maailmantasolla.

Antero
Kerätään nyt yhteenveto tuosta lakkiaisjuoman ja omien jatkojen luomasta tarinasta. ;)
Kohtuu pitkälti on tekstiä, yksinpuhelua ja omakehua yms, mutta asiapitoista on aikasen niukalti jos ollenkaan.
Aivan kuin olisin lukenut nämä samat tarinat joskus aikaisemminkin...mutta en millään ilveellä muista missä  ;D
 

denzil dexter

Well-known member
Kiesus sanoi:
Minusta tässä ei pelkkä vaivanäkö riitä vaan tarvitaan jonkunnäköinen pinkka euroja kaveriksi.

Kerroppa oma näkemyksesi kokoonpanosta jolla tuohon tilanteeseen voisi päästä ja ennenkaikkea suuntaa antava
kustannusarvio olisi mielenkiintoista nähdä.

Pudota sähkön kulutus aivan minimiin - käytä sähköä vain siellä missä sitä on oikeasti pakko käyttää. Tuota tämä sähkö kesällä aurinkopaneeleilla ja talvella lämmityksen sivutuotteena. Kun kulutus on vähäistä, riittää myös pieni varasto. Varastona voisi toimia myös esimerkiksi biokaasupussi jolla pyörität aggregaattia: kaasu sisältää energiaa 6.4 kWh/m3, josta luokkaa 1/4 saat sähköksi ja loput lämmöksi.

Muunna kaikki moottorisi toimimaan etanolilla, metanolilla, biokaasulla tai kasviöljyllä ja valmista polttoaine itse (ainoastaan teoreettinen vaihtoehto - etanolin valmistus on ankarasti kiellettyä).

Käytä talvella lämmön tuottamiseen puuta tai muuta biomassaa jonka kasvatat itse.

Mitä tuo maksaa? Riippuu tietysti siitä paljonko energiaa haluat käyttää. Varmaan 5000 eurosta 20000 euroon. Jos haluat järjestelmän jolla voit varmasti ylläpitää nykyistä tavallisen ihmisen keskikulutusta, noussee hinta 50000 euron tasolle.
 

rotzi

Well-known member
denzil dexter sanoi:
Kiesus sanoi:
Minusta tässä ei pelkkä vaivanäkö riitä vaan tarvitaan jonkunnäköinen pinkka euroja kaveriksi.

Kerroppa oma näkemyksesi kokoonpanosta jolla tuohon tilanteeseen voisi päästä ja ennenkaikkea suuntaa antava
kustannusarvio olisi mielenkiintoista nähdä.

Pudota sähkön kulutus aivan minimiin - käytä sähköä vain siellä missä sitä on oikeasti pakko käyttää. Tuota tämä sähkö kesällä aurinkopaneeleilla ja talvella lämmityksen sivutuotteena. Kun kulutus on vähäistä, riittää myös pieni varasto. Varastona voisi toimia myös esimerkiksi biokaasupussi jolla pyörität aggregaattia: kaasu sisältää energiaa 6.4 kWh/m3, josta luokkaa 1/4 saat sähköksi ja loput lämmöksi.

Muunna kaikki moottorisi toimimaan etanolilla, metanolilla, biokaasulla tai kasviöljyllä ja valmista polttoaine itse (ainoastaan teoreettinen vaihtoehto - etanolin valmistus on ankarasti kiellettyä).

Käytä talvella lämmön tuottamiseen puuta tai muuta biomassaa jonka kasvatat itse.

Mitä tuo maksaa? Riippuu tietysti siitä paljonko energiaa haluat käyttää. Varmaan 5000 eurosta 20000 euroon. Jos haluat järjestelmän jolla voit varmasti ylläpitää nykyistä tavallisen ihmisen keskikulutusta, noussee hinta 50000 euron tasolle.
Sehän on juurikin näin että jos teet systeemin jolla voit olla ulkona sähköliittymästä ympäri vuoden nykyistä elämisen tasoa pudottamatta, niin se tulee maksamaan ja tosi paljon ja silti menee siihen että pitää ostaa energiaa euroilla.
 

tyrni

New member
Kun puhutaan kotitalouksilla olevasta täysin omavaraisesta energiasta Suomessa on valistunut arvioni korkeintaan 100 kpl.
Nekin ovat asian harrastajilla joilla on tieto-taito ja taloudellisesti mahdollista hankkia ja ylläpitää järjestelmäänsä. Kaupunkien ja maaseututaajamien pienillä
tonteilla on mahdotonta toteuttaa tarvittavia ratkaisuja niin kauan kun aurinkoenergian varastointiongelmaa ei ole ratkaistu pientuotantotasolle sopivaksi.
Antero, minä ja monet muut joilla on edes mahdollisuus omavaraisuuteen asumme haja-asutusalueella.

Ainoa viittaus kustannuksiin Anterolla on, että liittymien hinnoilla saa hankittua omavaraisen tuotannon. Ei ole paljoa 70- luvulla saadusta taloustaitokilpaiun voitosta
jäljellä kun väittää moista, mutta Anterohan kelluukin energiakuplassa joka ei näytä puhkeavan kovistakaan pistoista.
Kun keskiverto omakotiasuja hankkii järjestelmän on kyse kuusinumeroisesta summasta eikä ensimmäinen numero ole välttämättä edes ykkönen.

Minun 3 kpl x 5 kw tuuligeneraattoreita on nyt pyörineet pari vuotta ja tuottavat erittäin hyvällä tuulialueella noin puolet käytettävästä sähköstä, noin 25 % menee
verkkoon. Koko systeemin olen rakentanut ilman ulkopuolista työtä ja kaikki muu on kiinan tavaraa paitsi invertterit, mastot ja kaapelit. Mastot olen tehnyt
6 m putkisaloista. Ilmeisesti kehittynein sähköohjattu ratkaisu Suomessa. Rahaa on kulut uuden varustellun Passatin verran ja saan sijoitetulle summalle noin 5 %
tuoton. Passatti alkaa kuluttaa heti paljon enemmän kun perävalot autoliikkeestä häipyvät, eli aivan kelvollinen investointi siinä mielessä.
Jos olisin ostanut avaimet käteen saman syteemin olisi summa varmasti yli 100.000 €.
Minulla on tekniikan koulutus mutta ilman kahden hyvän auttavan sähkö- ja automaatio-osaajan apua en olisi saanut rakennettua järjestelmää toimivaksi.

Kokonaan oma juttunsa on hankitun systeemin käyttö ja ylläpito. Ei onnistu keskiverto asujilta alkuunkaan, aurinkopaneelit ovat poikkeus, mutta sillähän ei
täysin omavaraista järjestelmää pysty rakentamaankaan nyt eikä näköpiirissä olevalla tekniikalla.

Nyt on työn alla 1,5 kw aurinkopanelit aurinkoseuraajalla jolla paikataan kesäajan heikkotuulisia jaksoja.
 

kotte

Well-known member
Oman näkemykseni mukaan 100% itsenäisellä energialla eläminen edellyttää ennen muuta ns. sähkön pohjakulutuksen kitkemistä pois. Ensiksi pitää päästä eroon kaikenlaisesta koneellisesta ilmanvaihdosta ja suurimmasta osasta jatkuvasti päällä olevaa elektroniikkaa. Onneksi on paljon sellaistakin elektroniikkaa, jonka pohjakulutus on aivan mitätöntä. Valaistuskaan ei enää ole ongelma lamppujen kehityttyä.

Kylmäsäilytys on erityisesti mietittävä asia etenkin pakastuksen osalta. Kylmää varastoiva pakastin vie paljon tilaa ja vaatii joka tapauksessa merkittävän määrän sähköä kesäisin. Muun kylmäsäilytyksen saakin melko helposti varastoivaksi ja energian saa kesällä aurinkopaneeleilla. Talvella taas kohtuullisen sähkömäärän saa omana yhteistuotantona lämmityksen oheistuotteena bioenergialla (kuten D.D. mainitsikin).
 

VesA

New member
kotte sanoi:
Oman näkemykseni mukaan 100% itsenäisellä energialla eläminen edellyttää ennen muuta ns. sähkön pohjakulutuksen kitkemistä pois. Ensiksi pitää päästä eroon kaikenlaisesta koneellisesta ilmanvaihdosta ja suurimmasta osasta jatkuvasti päällä olevaa elektroniikkaa. Onneksi on paljon sellaistakin elektroniikkaa, jonka pohjakulutus on aivan mitätöntä. Valaistuskaan ei enää ole ongelma lamppujen kehityttyä.

Kylmäsäilytys on erityisesti mietittävä asia etenkin pakastuksen osalta. Kylmää varastoiva pakastin vie paljon tilaa ja vaatii joka tapauksessa merkittävän määrän sähköä kesäisin. Muun kylmäsäilytyksen saakin melko helposti varastoivaksi ja energian saa kesällä aurinkopaneeleilla. Talvella taas kohtuullisen sähkömäärän saa omana yhteistuotantona lämmityksen oheistuotteena bioenergialla (kuten D.D. mainitsikin).

Off-grid harrastajien sivuja on netissä, tosin enempi ameriikasta. Aika moni näistä näyttäisi olevan aika erähenkinen yksin elävä äijä, ja asumuksen varustus sen mukainen. Asumuskin saattaa olla white trash-tyylinen asuntoauto/vaunu. Tavallisen suomalaisen, kaikilla mukavuuksillla varustellun ympärivuotisen perheasumuksen off-grid systeemi on aivan eri planeetalta, ja vaatii silkan rahan lisäksi jo asuinpaikalta aika paljon jotta energiat ovat ympäri vuoden 24/7 järkevästi saatavilla.

Jos voittaisi eurojackpotissa sellaista voisi alkaa tähän kaupunkitontille kehittelemään.. aika suuri osa voisi mennä viranomais-poliitikkolahjuksiin/naapureille jos pitäisi saada tuulivoimala vaikka pystyyn tähän paikkaan. Tai sitten se Aalto-yliopiston parhaillaan käytöstä poistuva 200kW ydinvoimala. Toteuttamiskelpoisin vaihtoehto varmaan olisi joku sähköä ja lämpöä tuottava polttolaitos, mutta sellaisiinkin kaupunki suhtautuu huonosti.
 

tyrni

New member
Niin Kotte, jos tuota edellytetään niin ei toteudu laajemmassa mitassa, sehän on jo nyt mahdollista osaaville ns."hifistelijöille".
Ikävä kyllä suurin osa ihmisistä on niin epäteknisiä että se ON-OFF kytkinkin meinaa olla liian vaikea hallita. Ja nykyisistä sinänsä arkea helpottavista
vempaimista ei hevin luovuta, leivänpaahdin, mikro, pesukone, imuri, ilmankostutin ym. ym.
Minun näkökulmani lähtee tästä jolloinka täysin omavarainen tavoite on kaukana.

Muuten tuossa ilmastoinnissa olen samoilla linjoilla. Niin huonolla hoidolla ovat talojen IV-koneet että se vaatisi samanlaisen seurantajärjestelmän kuin
nuohous, siis lakimääräiset ulkopuoliset tarkastukset. Säästyisi yhteiskunnan varoja väheneveniä homeongelmina. Nykyiset kaukosäätimin varustetut
kojeet aiheuttavat vesivahinkoja kun ei ole hajuakaan asiasta, saati sitten dementoituvat vanhemmat asujat, luonnollinen ilmankierto takaisin.
 

Pähkäilijä

Active member
Tässä talossa olivat edelliset sukupolvet lähes omavaraisia energian suhteen lukuunottamatta lamppuöljyä puolenkymmentä vuotta, sitten tuli sähköt. Edelisessä asunnossaan sitäkin pitempään. Muutamassa vuosikymmenessä on asumisviihtyvyyden nousu tehnyt omavaraisuudesta paljon hankalammin saavutettavaa  ;)

En minäkään talvella käynyt jäätä hamstraamassa kesäajan kylmäsäilyntää varten...
 

kotte

Well-known member
Sähkö on kyllä sellainen hyödyke, että sen suhteen ei menneisyydessä kannattanut olla omavarainen, mikäli vaan mahdollista. Tuskinpa näin on tulevaisuudessakaan. Kauppa kannattaa noin periaatteessa ilman muuta sähkön osalta.

Ennen kyse oli siitä, että vesivoimaa ja fossiilisia polttoaineita oli yksinkertaisesti paljon edullisemmin tuotettavissa suurissa yksiköissä kuin pienissä, kotitarvetuotannosta nyt puhumattakaan. Vielä suuremmalla syyllä asia koskee tuuli- ja aurinkoenergiatuotantoa, jotka eivät voi etenkään Suomen oloissa toimia taloudellisesti ilman suuren mittakaavan voimansiirtoverkostoja ja osittaista yhteiskäyttöä muiden voimantuotantomuotojen kanssa. Tuulivoimalle on välttämätöntä linkittää toisiinsa sähköntuotantoalueita niin pitkien yhteyksien päähän, että kullekin ilmastovyöhykkeelle ominainen sykloniaktiviteettien ajallis-paikallinen vaihtelu tasoittuu. Puhutaan siis tuhansien kilometrien pituisista tarjonnan ja kysynnän tasaamismahdollisuuksista. Aurinkoenergia edellyttää vieläkin pitempiä yhteyksiä, jopa yli kymmentä tuhatta kilometristä, jotta aikavyöhykkeiden ja vuodenaikaissaannon aiheuttama saannon vaihtelu tasoittuisi. Tällä saralla ei olla alkua pitemmällä.

Energian omatarvetuotanto on tietenkin ajatuksena kiehtova, mutta kyllä realiteetit puhuvat päinvastaisen puolesta, eli pikemminkin kannattaisi karsia sähkön markkinaehtoisen vaihdantatalouden esteitä, jos taloudellisesti kestävää ratkaisua tavoitellaan.

Kaupan suuri merkitys alkoi jo lamppuöljykaudella, kun valaistuksen tarvitsemaa energiaa ruvettiin siirtämään vastaavan pituisten etäisyyksien takaa, kuin mihin viittasin.
 

arinko 111

New member
Ei ole kuin vajaa yksi sukupolvi sitten, kun isälläni oli paikakunnan ensimmäinen auto..

Kehitys kulkee nyt nopeasti ja ymmärrys energia asioissa ym

Kohta energiat tekee talonne, siihen ei nyt  tässä internet ajassa ja nykyajan tiedonkulussa, mene montakaan vuotta.
"Autolla" ajavat kohta kaikki ja se on arkipäivää..  ;)

Peruskoulu opetukseemme kuuluu tuotapikaa, ympäriltämme energiaa oppiaine !
Monet koulut, ammattikoulut ja yliopistot ovat asentaneet tuuli-ja aurinkovoimaa ja sitä tutkitaan, opiskellaan.
Eikä syyttä !
Parempi alkaa opiskella asiaa, ennemmin, kuin myöhemmin.

Tästä pitää huolta talojen E luku MÄÄRÄYS, johon Suomi on sitoutunut.
Ratkaisut pitää olla tuotapikaa, että talo tuottaa omat energiansa.

Kiinassa on asia myös ratkaistu, kulkemiseen;
Autolla saa ajaa vain määrättyinä päivinä viikossa, kun savusumu ja saasteet miljoona kaupungeissa hengenvaarallisia.

Sähköautolla saa ajaa joka päivä ja saa ISON edun kun ostaa.


Tämä ASIA EI OLE todellakaan.. MIKÄÄN harrastus  :), vaan tulevaisuutta jokaiselle, täällä Suomessakin muutamassa
vuodessa.

Muutamien vuosien kuluttua talon pitää..joka tapauksessa tuottaa omat energiansa saasteettomasti.

Harjoitukset ohi, nyt suoritetaan.

Antero Rantanen
040 511 5245


 

arinko 111

New member
Enää en ole yksin ja huutavan ääni korvessa.

Muutamia innovaatio hankkeita Suomessa asiaan, näitä sivustoja tutkimalla saatte käsityksen missä mennään,
siis Suomessakin;

http://www.finsolar.net/

http://www.lahienergia.org/

http://www.aurinkoteknillinenyhdistys.fi/

http://energiaremontti2015.fi/mika-energiaremontti/

http://www.motiva.fi/toimialueet/uusiutuva_energia/aurinkoenergia

http://www.aurinkoenergiaa.fi/Info/184/aurinkovoimaa-suomessa


Amerikassa mennään ja KOVAA.

Kaikki on isoa Jenkeissä (ongelmatkin..), mutta kehitys NYT tässä asiassa on ennennäkemättömän nopeaa,
kun oivallettu, mihin ollaan menossa maailman tasolla ja mikä on kysyntä !
Satsattu oikein Amerikan mitalla ISOSTI aurinkopaneeliteollisuuteen ja kehitykseen.
Joka 2,4 minuutti uusi aurinkovoimala kytketään;

http://reneweconomy.com.au/2014/graph-of-the-day-new-us-solar-installation-every-2-4-minutes-85060

Antero





 
Ylös