Omakotitalo Kemi 147m2 ja 50m2 talli 5kwh voimala

systeemi

New member
Terve kaikille. Uusi jäsen esittäytyy ja alkaa tähän trediin pitämään oman aurinkojärjestelmän kokemuksia. Ensi maanantaina menee tilaukseen Oulun energian kautta 5kw aurinkovoimala. Aurinkosähkö aihetta olen selannut paljon ja etsinyt tietoa sieltä ja täältä. Paljon on kysymyksiä siitä huolimatta. Toivottavasti jatkossa muillekin olisi hyötyä tästä tredistä. Alustavasti olen sopinut kaverin kanssa että pidämme "jonkilaista" nettisivustoa yllä. Sivustolla tulee olemaan vertailua paneeliston tuotosta, auringonsäteilytehoon yms... Nettisivu on osana harrastelija sääasemasivustoa.


edit:
Talon koko 147m2 ja talli 50m2. Talo ja talli rakennettu 11/2005. Talossa ILP Toshiba RAS-16 joka on ollut käytössä jo 13 vuotta. Lisäksi tallissa on ollut ILP joka sanoi sopimuksen irti 2015. Sähkönkulutus on viimeiset kaksi vuotta ollut 26t kWh. Sitä edeltävät vuodet on menty ~22t kWh. Syitä muutokseen lattialämpöjen lisääminen ja tallin pumpun hajoaminen. Sähkökulutus on myös kesä kuukausina ~1000kWh/kk. Talossa ja tallissa on omat kWh-mittarit joilla kulutusta on mittaroitu. Pyöritin jonkin vuoden kotiautomaatio-sivustoa jossa oli Live-datana koko talon mittaukset. Mukana oli myös ILP ja Ilton live COP-laskennat. Näiden ylläpito jäi kun salama kävi tuhoamassa koko järjestelmän ja en jaksanut tehdä enää uutta.

Tälle kesälle on tilattu myös uusi Passat GTE. Eli tarkoituksena on käyttää hyväksi myös aurinkosähköä Passatin lataukseen.
 

sam123

Active member
systeemi sanoi:
Terve kaikille. Uusi jäsen esittäytyy ja alkaa tähän trediin pitämään oman aurinkojärjestelmän kokemuksia. Ensi maanantaina menee tilaukseen Oulun energian kautta 5kw aurinkovoimala. Aurinkosähkö aihetta olen selannut paljon ja etsinyt tietoa sieltä ja täältä. Paljon on kysymyksiä siitä huolimatta. Toivottavasti jatkossa muillekin olisi hyötyä tästä tredistä. Alustavasti olen sopinut kaverin kanssa että pidämme "jonkilaista" nettisivustoa yllä. Sivustolla tulee olemaan vertailua paneeliston tuotosta, auringonsäteilytehoon yms... Nettisivu on osana harrastelija sääasemasivustoa.

Siis noilla hinnoilla? https://www.oulunenergia.fi/tuotteet-ja-palvelut/sahkoa-kotiin/aurinkopaneeli-kotiin

Älä nyt hullu ole  ::)

Netottaako yhtiön mittari? Jos ei, niin 3-vaihe invertteri on susi huono ratkaisu.
 

denzil dexter

Well-known member
Ilman mitään sen kummempia kustannusoptimointeja, 5 kW laitteisto kaikkine tykötarpeineen pitäisi lähteä hieman alle 5000 eurolla niin, että kamat ovat kuormalavoilla asennuspaikalla (paneelit, piuhat, asennustarvikkeet, invertteri). Kovalla haeskelulla ulkomailta saa halvemmallakin.

Asennus henkilönostimen kanssa 1 pv, vajaa 1000 euroa ja sähkötyöt- ja kytkennät 500 euroa. Jos voi asentaa ilman nostinta, säästää muutaman satasen (ehkä 300-500 euroa).

Suosittelen vielä katselemaan ja kilpailuttamaan.

Suomennan vielä tuon sähköyhtiön lauseen "Tarkastamme samalla onko käyttöpaikassasi 2-suuntainen mittari omasta käytöstä ylijäävän aurinkosähkön myymiseen"
Totta kai on. Jokaisessa talossa on ollut mittari niin kauan kuin sähköä on Suomessa ollut ja tämä mittari pyörii takaperin, jos tuottaa sähköä enemmän kuin käyttää.
Se mitä sähköyhtiö oikeasti tekee on, että asentavat mittarin joka mittaa vaihekohtaisesti kulutusta ja tuottoa. Jos siis tuotat 5 kW, tulee yhteen vaiheeseen 1.67 kW. Kun samaan aikaan käytät yhdestä vaiheesta 3 kW hellaa, joudutkin maksamaan sähköstä, vaikka samaan aikaan tuotat sähköä enemmän kuin käytät.
Tuolloin siis yksi vaihe on 1.33 kW miinuksella (maksat 16c/h) ja saat kahdesta vaiheesta myymästäsi sähköstä yhteensä 3.33 kW x 3c = 10c/h.
 

rotzi

Well-known member
systeemi sanoi:
sam123 sanoi:
Siis noilla hinnoilla? https://www.oulunenergia.fi/tuotteet-ja-palvelut/sahkoa-kotiin/aurinkopaneeli-kotiin

Älä nyt hullu ole  ::)

Netottaako yhtiön mittari? Jos ei, niin 3-vaihe invertteri on susi huono ratkaisu.

Ok kerro sitten mistä avaimet käteen "se" järkevä paketti?
Tervetuloa vaan keskustelemaan...
Mikäs on ensivaikutelma kun ensimmäisenä 'hulluksi' haukutaan  8)

Tarkoitat varmaan 5kWp järjestelmää, 5kwh järjestelmä irtoo sitten jo paljon halvemmalla  ;)

Tuossa on nyt heti huomattavasti halvempi vaihtoehto, tietty ei avaimet käteen jos se on must:
http://www.aurinkovirta.fi/yhteistilaus-2018/
 

systeemi

New member
rotzi sanoi:
systeemi sanoi:
sam123 sanoi:
Siis noilla hinnoilla? https://www.oulunenergia.fi/tuotteet-ja-palvelut/sahkoa-kotiin/aurinkopaneeli-kotiin

Älä nyt hullu ole  ::)

Netottaako yhtiön mittari? Jos ei, niin 3-vaihe invertteri on susi huono ratkaisu.

Ok kerro sitten mistä avaimet käteen "se" järkevä paketti?
Tervetuloa vaan keskustelemaan...
Mikäs on ensivaikutelma kun ensimmäisenä 'hulluksi' haukutaan  8)

Tarkoitat varmaan 5kWp järjestelmää, 5kwh järjestelmä irtoo sitten jo paljon halvemmalla  ;)

Tuossa on nyt heti huomattavasti halvempi vaihtoehto, tietty ei avaimet käteen jos se on must:
http://www.aurinkovirta.fi/yhteistilaus-2018/

Juu sitä tarkotin eli 5kWp. Tuo SAM123 on ollut muistaakseni lampopumput.infossa yhtä provosoiva. Joten tuttua häneltä. Ja kyllä avaimet käteen oli tarkoitus. Olen tietoinen että järjestelmä maksaa noin 5K€ riippuen mistä tilaa. Tällä seudulla ei vain ole kauheasti vaihtoehtoja asennusfirmoille. Tässä tapauksessa asennuksen hinta on 3300€ josta kotitalousvähennus ~1500€. Eli asennukselle jää tavallaan 1700€ hintaa. Onhan se toki paljon rahaa, mutta silloin on takuu asennuksesta.
 

denzil dexter

Well-known member
Tuo asennus on turhan mystifioitua hommaa. Todellisuudessa se vastaa jonkun lumiesteen asennusta; eli vedetään ruuvit ruoteisiin kiinni ja valmista on. Sen pystyy tekemään käytännössä melkein kuka tahansa jolla on normaali itsesuojeluvaisto. Se mihin oikeasti tarvitsee ns ammattilaisen, on järjestelmän kytkentä verkkoon. Sen hoitaa sähkömies asentamalla invertterin tuottopuolelta piuhat keskukseen, sekä kytkimen jolla laitteiston saa pois päältä talon ulkopuolelta. Se taas ei montaa sataa maksa, vaikka olisi kuinka ahne tyyppi.

Asennushinnat ovat niin järjettömiä, että tavallisen palkansaajan pitäisi olla kaksi kuukautta töissä, jotta voisi nettopalkastaan maksaa yhden päivän työstä asentajille. Toisaalta jossain lämmitysjärjestelmän asennuksessakin minulle tuli vastaan tilanne, että olisi ollut halvempaa ottaa puoli vuotta lomaa ja hankkia putkiasentajan pätevyys aikuiskoulutuksessa ja asentaa pönttö itse.
 

systeemi

New member
denzil dexter sanoi:
Asennushinnat ovat niin järjettömiä, että tavallisen palkansaajan pitäisi olla kaksi kuukautta töissä, jotta voisi nettopalkastaan maksaa yhden päivän työstä asentajille. Toisaalta jossain lämmitysjärjestelmän asennuksessakin minulle tuli vastaan tilanne, että olisi ollut halvempaa ottaa puoli vuotta lomaa ja hankkia putkiasentajan pätevyys aikuiskoulutuksessa ja asentaa pönttö itse.

Se on kyllä ihan totta että asennushinnat on ihan järjettömiä. Voisin harkita paneelien asennusta, mutta se sähkömies joka hoitaa "loput" niin sitä en ole paikkakunnalta löytänyt.
 

sam123

Active member
systeemi sanoi:
Ok kerro sitten mistä avaimet käteen "se" järkevä paketti?

No joku ei kolmivaiheinen, ja josta saat kaiken mahdollisen kulutettua itse. Mutta paina vaan tilausnappia jos haluat maksaa 400€/h asennuskustannuksia.

(hullu saa olla muttei tyhmä)
 

systeemi

New member
Jäin tätä "hullun" hintaa vielä miettimään :) Onko tämä siis hullun hommaa?

Aurinkovirta.fi sivulla oli itsetehdylle arvioitu hinnaksi:

"pieni järjestelmä (2,65kWp) – 1,45 EUR/W
keskisuuri järjestelmä (7,2kWp) – 1,16 EUR/W
suuri järjestelmä (33,39kWp) – 0,86 EUR/W"


Oulu energia:

https://www.oulunenergia.fi/tuotteet-ja-palvelut/sahkoa-kotiin/aurinkopaneeli-kotiin

hinta 4,9kWp järjestelmälle 8620€ ja siitä koittalousvähennys pois 1500€. Asennettuna siis kotitalousvähennyksen jälkeen 1,45€/kWp.

Aurinkovirta sivun lopussa oli vielä seuraava teksti:

"Jos haluat aurinkopaneelit asennettuna katollesi, osta hyvämaineiselta toimittajalta, älä maksa kuitenkaan 1,5-1,75 EUR/W alv 24% enempää asennetustakaan järjestelmästä – huolehdi, että asennus ja erityisesti sähkötyöt tulevat tehtyä kunnolla – "


 

Puuha

Well-known member
Eikös kotitalousvähennys tehdä ansio- ja pääomatuloista jolloin vaikutus on vähemmän kuin tuon 1500 euroa ja todellinen säästö jää ~500 euroon.

Kyllä silti on taloudellisesti kannattavampaa asentaa itse päästen ihan hyville tuntipalkoille vaikka vastustaisi.
 

systeemi

New member
Puuha sanoi:
Eikös kotitalousvähennys tehdä ansio- ja pääomatuloista jolloin vaikutus on vähemmän kuin tuon 1500 euroa ja todellinen säästö jää ~500 euroon.

Kyllä silti on taloudellisesti kannattavampaa asentaa itse päästen ihan hyville tuntipalkoille vaikka vastustaisi.

Ai perhana niin tietenkin, olet aivan oikeassa kotitalousvähennyksen osalta.
 

systeemi

New member
rotzi sanoi:
Hetkinen mitäs nyt horizette kotivähennyksestä...sehän on työn hinnasta 50% minus omavastuu: 3200*50%-100€=1500€...

Vaikea selittää, mutta jos joku jaksaa paremmin selittää. 1500€*oma veroprosentti (30%) on se sinun "oikea" palautus 500€. Olen ymmärtänyt että jos vaikka tienaan 60000€/a ja veroprosentti 30% niin voin samalla prosentilla tienata 61500€ ja maksan saman veron kuin tienatessani 60000€. Olisko jotenkin näin.....  :eek:
 

denzil dexter

Well-known member
Ei, kun vähennetään suoraan verosta. Jos saat 1000€ kotitalousvähennystä, maksamasi vero pienenee sen verran (jos siis maksat veroja sinä vuonna).

Kotitalousvähennyksen maksimisumma on yhteensä 2400€ / hlö. Jos kyseessä on pariskunta, kannattaa tietenkin tilata isompi työ puoliksi, jolloin molemmat saavat 2400 euroa alennusta veroista.

Jos taas tilaat yhteiseen asuntoon pienen remontin, se kannattaa vain toisen puolison teettää, jolloin vain yksi omavastuuosuus käytetään.

Kotitalousvähennys saattaa myös osaltaan selittää sitä, miksi "asennuskustannukset" ovat nykyisin niin järjettömiä ja joku päivän kestävä peltikaton paikalleenruuvaus voi maksaa 10 000 euroa.
 

Puuha

Well-known member
systeemi sanoi:
rotzi sanoi:
Hetkinen mitäs nyt horizette kotivähennyksestä...sehän on työn hinnasta 50% minus omavastuu: 3200*50%-100€=1500€...

Vaikea selittää, mutta jos joku jaksaa paremmin selittää. 1500€*oma veroprosentti (30%) on se sinun "oikea" palautus 500€. Olen ymmärtänyt että jos vaikka tienaan 60000€/a ja veroprosentti 30% niin voin samalla prosentilla tienata 61500€ ja maksan saman veron kuin tienatessani 60000€. Olisko jotenkin näin.....  :eek:

No näin minäkin sen kuutioittin, kuten pääosin muutkin vähennykset asiaa sen kummemmin miettimättä. Denzil on oikeassa että kotitalousvähennys on siitä poikkeuksellinen että vaikuttakin maksettavaan tuloveroon jo muiden vähennysten jälkeen.

Kerro kattomateriaalisi niin joku kertoo sopivat kiinnikkeet mihin telineet kiinnitetään ja kuinka. Telinemateriaaliksi sopivaa alumiini kiskoa löytynee kohtuu kustannuksilla vaikka naapurista Topparilta tai Andrei Näpiltä. Toki ei se alumiinikisko ole mitenkään kallista vaikka uutta ostaisi. 6m salko alumiinikiskoa maksaa n. 35 euroa/kpl ja jatkopalat n. 15 euroa kappale.
 

systeemi

New member
Uskoisin että saan itse asennettua paneelit katolle jos vain olisi halua. Eniten tuottaa "vaikeutta löytää se "oikea" sähkömies joka olisi oikeasti kiinnostunut aurinkosähköstä. Olen suunnitellut sitä teslan powerwall 2 myös liitettäväksi tähän järjestelmää. Ja joo ei se koskaan maksa itseään takaisin, mutta jos harrastuksen piikkiin.
 

tengu

Member
systeemi sanoi:
Uskoisin että saan itse asennettua paneelit katolle jos vain olisi halua. Eniten tuottaa "vaikeutta löytää se "oikea" sähkömies joka olisi oikeasti kiinnostunut aurinkosähköstä. Olen suunnitellut sitä teslan powerwall 2 myös liitettäväksi tähän järjestelmää. Ja joo ei se koskaan maksa itseään takaisin, mutta jos harrastuksen piikkiin.

Kun vähän laskee mitä rahassa säästää itse tehden vs ostettu asennettuna niin omalla kohtaa en ainakaan "ammattimiehiä" päästäisi katolleni. Hommaa vaan katolle sopivat kiinnikkeet ja aluprofiilit niin homma ei kovin hankalaa.  Toki jos rahaa on liikaa niin ei muuta kun konjakkilasi kädessä istuen katselee kun äijät asentaa kaiken.
Vähänkin maalaisjärkeä päässä niin oikeasti sitä sähkäriä ei tarvitse kun tekemään verkkoon kytkennän ja viralliset paperit.

Tuo powerwall asennettuna on liki 10kEuroa  :eek:  Harrastuksena olisi kiva härveli mutta hinta tolkuton. Saako niitä jo Suomessa?
 
Ylös