Litium ioni "powerwall" vs myyminen pilkka hintaan verkkoon?

HarriKoo

New member
Olisiko aika siirtyillä muista akkukemioista Litiumiin? Litium akut oikein käytettynä kestää helposti pari vuosikymmentä.

Teslahan nyt on tuonut markkinoille (ainakin teoriassa) jo noita powerwall tuotteita. Mutta näköjään Teslan autokäyttöön tarkoitettuja 18650 kennopaketteja myydään ebayssa melko edullisesti. https://m.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m4084.l1313&_nkw=Tesla+battery

Täältä varmaan löytyisi tietotaitoa kasaamaan tuollaiselle akkupaketille bms systeemin, joka käyttäisi sitä 75-25% varausalueella ja myös laskemaan takaisinmaksuaikoja vrt myyminen verkkoon.

https://youtu.be/Yf9N9zBgyB8
https://youtu.be/3VU8Ks8RHSc

 

denzil dexter

Well-known member
Tilanne on tosiaan hiukan huono, kun edes täysin ilmaista sähköä ei kannata nykyään varastoida - varastoinnin hinta kun on kWh kohden korkeampi kuin ostosähkön hinta.

Pitäisi saada varastoinnin kustannus jonnekin 5-10 c/kWh paikkeille, niin sitten alkaisi tapahtua. Teslan lisäksi myös LG tekee kotiakkuja, joten ainakin periaatteessa alalla on kilpailua.

Ilmaisen sähkön varastoinnissa on tilanne, ettei varastoinnin hyötysuhteen tarvitsisi kovin kummoinen olla. Itse voisin antaa 3 kW kesällä jos saisin yhden tilalle talvella. Silloin kuvaan tulisi muitakin varastointitapoja kuin akku.
 

VesA

New member
denzil dexter sanoi:
Tilanne on tosiaan hiukan huono, kun edes täysin ilmaista sähköä ei kannata nykyään varastoida - varastoinnin hinta kun on kWh kohden korkeampi kuin ostosähkön hinta.

Pitäisi saada varastoinnin kustannus jonnekin 5-10 c/kWh paikkeille, niin sitten alkaisi tapahtua. Teslan lisäksi myös LG tekee kotiakkuja, joten ainakin periaatteessa alalla on kilpailua.

Ilmaisen sähkön varastoinnissa on tilanne, ettei varastoinnin hyötysuhteen tarvitsisi kovin kummoinen olla. Itse voisin antaa 3 kW kesällä jos saisin yhden tilalle talvella. Silloin kuvaan tulisi muitakin varastointitapoja kuin akku.

https://www.greentechmedia.com/articles/read/another-flow-battery-maker-tries-residential-in-germany

9 snt/kWh - ehkä koko elinkaaren aikana. Meille maksaa sähkö vajaat 10snt/kWh siirtoineen ( joulukuu 9,92 snt ) .. ei vielä riitä tuo.
 

HarriKoo

New member
Itse tekemällä pari tuollaista 5,3 kwh Tesla autokennopakettia, josta konservatiivisesti jättäisi käyttöön ~7kwh niin hinta olisi varmaan puolet tuosta 9 sentistä/kwh.
Sitten sähkön hinnan nousu 20 vuoden aikana, niin alkaa nytkähtämää  kannattavan puolelle
 

rotzi

Well-known member
denzil dexter sanoi:
Tilanne on tosiaan hiukan huono, kun edes täysin ilmaista sähköä ei kannata nykyään varastoida - varastoinnin hinta kun on kWh kohden korkeampi kuin ostosähkön hinta.

Pitäisi saada varastoinnin kustannus jonnekin 5-10 c/kWh paikkeille, niin sitten alkaisi tapahtua. Teslan lisäksi myös LG tekee kotiakkuja, joten ainakin periaatteessa alalla on kilpailua.

Ilmaisen sähkön varastoinnissa on tilanne, ettei varastoinnin hyötysuhteen tarvitsisi kovin kummoinen olla. Itse voisin antaa 3 kW kesällä jos saisin yhden tilalle talvella. Silloin kuvaan tulisi muitakin varastointitapoja kuin akku.
Onhan noita tuotemerkkejä myynnissä runsaastikin nykyään, taitaa Sonnen oll kuitenkin se joka eniten lupaa 10k cykliä...

Tuossa ohimennen jossain messuosastolla luvattiin 10kWh LG:lle 6k cykliä joka siis teoriassa tarkottaa 60MWh energiaa kiertäisi tuon kautta ja omat kädet taskussa hintaa tuolle taisi olla 9k€
Eli 9000000snt/60000kWh = 15snt/kWh, eli melko kallista on varastoiminen, hintojen pitäisi puolittua jotta jotain taloudellista järkeä....lisäksi tuo varastointilaskelma ei huomioi yhtään mitään häviöitä.

Eli ylijäämät verkkoon on oikeastaan edelleen järkevin vaihtoehto nykytekniikoilla...saattaa joku päivä tulla tilanne että tekniikka kehittyy ja tilanne muuttuu mm. ketjuun kun tungetaan sähköbiili edestakas sähkön siirrolla.
 

kotte

Well-known member
rotzi sanoi:
saattaa joku päivä tulla tilanne että tekniikka kehittyy ja tilanne muuttuu mm. ketjuun kun tungetaan sähköbiili edestakas sähkön siirrolla.
Tai sitten ei (minkä puolesta itse veikkaisin). Jos sähköauton akkuja laajassa mitassa todellakin käytettäisiin sähkövarastona siirtämään kulutusta aurinkoisesta päivästä johonkin toiseen ajankohtaan, on auton käyttökin sen verran poikkeuksellista, että kokonaismerkitys jää vähäiseksi (jokin sähkönverkon poikkeustilanteen hallinta voisi periaatteessa olla realistinen vaihtoehto, esim. niin, että kodin sähkötehon voisi syöttää sähkökatkon aikaan autosta aggregaatin sijaan). Sähköauton lataus voisi sen sijaan olla sähköverkon kuormantasaajana esimerkiksi niin, että lataus tehdään aamuyöstä, jolloin sähköverkon kuormitus on tyypillisesti vähäisimmillään. Samoin päivällä autoa voisi ladata tapauksesta riippuen työpaikan, kodin tai asiointipisteen aurinkopaneeleiden tuottamalla sähköllä.

Erilaiset sähkövarastoteknologiat ovat maailmalla suuren mielenkiinnnon kohteena, kun ovat aivan kriittinen teknologia tulevaisuuden sähköverkoissa. Samalla tavoin kuin verkkosähkön tuotanto on keskittynyttä (jopa isot aurinkopaneelilaitokset syntyvät suhteessa paljon edullisemmin kuin kotitalousluokan laitteistot), suuruuden ekonomia puoltaa sähkövarastojen ja niiden monessa tapauksessa ympäristön kannalta hiukan riskialttiin teknologian keskittämistä.
 

denzil dexter

Well-known member
Jos sähköautot ovat kerran hyvä ja näppärä sähkövarasto, silloin sähköyhtiön kannattaa varmaan ostaa itselleen sähköautoja ja "tuottaa" niillä sähköä silloin kun kulutus ylittää tarjonnan. Niin se hoituu. En silti usko, että ostavat - edes pelkkiä akkuja.
 

rotzi

Well-known member
kotte sanoi:
Tai sitten ei (minkä puolesta itse veikkaisin). Jos sähköauton akkuja laajassa mitassa todellakin käytettäisiin sähkövarastona siirtämään kulutusta aurinkoisesta päivästä johonkin toiseen ajankohtaan, on auton käyttökin sen verran poikkeuksellista, että kokonaismerkitys jää vähäiseksi (jokin sähkönverkon poikkeustilanteen hallinta voisi periaatteessa olla realistinen vaihtoehto, esim. niin, että kodin sähkötehon voisi syöttää sähkökatkon aikaan autosta aggregaatin sijaan). Sähköauton lataus voisi sen sijaan olla sähköverkon kuormantasaajana esimerkiksi niin, että lataus tehdään aamuyöstä, jolloin sähköverkon kuormitus on tyypillisesti vähäisimmillään. Samoin päivällä autoa voisi ladata tapauksesta riippuen työpaikan, kodin tai asiointipisteen aurinkopaneeleiden tuottamalla sähköllä.

Erilaiset sähkövarastoteknologiat ovat maailmalla suuren mielenkiinnnon kohteena, kun ovat aivan kriittinen teknologia tulevaisuuden sähköverkoissa. Samalla tavoin kuin verkkosähkön tuotanto on keskittynyttä (jopa isot aurinkopaneelilaitokset syntyvät suhteessa paljon edullisemmin kuin kotitalousluokan laitteistot), suuruuden ekonomia puoltaa sähkövarastojen ja niiden monessa tapauksessa ympäristön kannalta hiukan riskialttiin teknologian keskittämistä.
Tuo on teknisesti hyvin pieni ero käyttää autoa kuormantasaajana tai varavoimana sähkökatkossa kuin talouden energiavarastona että en näe niillä mitään eroa, jos nuo 2 ekaa toteutuu (mitä vähän luulet että voisi) jossain kohtaa tulevaisuudessa niin kyllä sitten 3.:kin toteutuu.
 

VPJ

Member
Oma ennusteeni on että 10 vuotta vanha sähköauto jonka toimintasäde on lyhentynyt  jää "powerwalliksi" joko kokonaisena tai siitä otetaan pelkkä akku.
Tilanne muuttuu jos edullisia kiinteistöakkuja tulee markkinoille.
 

VesA

New member
HarriKoo sanoi:
Itse tekemällä pari tuollaista 5,3 kwh Tesla autokennopakettia, josta konservatiivisesti jättäisi käyttöön ~7kwh niin hinta olisi varmaan puolet tuosta 9 sentistä/kwh.
Sitten sähkön hinnan nousu 20 vuoden aikana, niin alkaa nytkähtämää  kannattavan puolelle

Itse kutominen voi olla vähän kovempi homma.. Teslan parissa paketissa esmes on yhteensä jo suunnilleen 150-kanavainen BMS jossa 6 kennoa hanskataan aina yhdellä, ei sielläkään sentään kenno kerrallaan.
 

kotte

Well-known member
rotzi sanoi:
Tuo on teknisesti hyvin pieni ero käyttää autoa kuormantasaajana tai varavoimana sähkökatkossa kuin talouden energiavarastona että en näe niillä mitään eroa, jos nuo 2 ekaa toteutuu (mitä vähän luulet että voisi) jossain kohtaa tulevaisuudessa niin kyllä sitten 3.:kin toteutuu.
Ajattelin kylläkin niin, että jos auton sähkövarastoa tarvitaan varaenergiaksi, niin sitten jätetään asiointi sikseen, mennään pyörällä, bussilla, taksilla tai ties millä. Maalla sitten otetaan toinen (polttomoottorilla toimiva) auto tai vaikka traktori tilapäisesti asiointikulkuneuvoksi.
 

Savonius

Well-known member
Voisitteko mainita esimerkkejä valtakunnanverkossa olevista tuotantolaitoksista jotka saavat tuotannostaan jatkuvasti spottia korkeamman hinnan. Tuulivoiman tuki ei ole osa sähkön hintaa.
 

denzil dexter

Well-known member
Savonius sanoi:
Voisitteko mainita esimerkkejä valtakunnanverkossa olevista tuotantolaitoksista jotka saavat tuotannostaan jatkuvasti spottia korkeamman hinnan. Tuulivoiman tuki ei ole osa sähkön hintaa.

Lyhyesti sanottuna kaikki enemmän tai vähemmän vihreää sähköä tuottavat laitokset, paitsi sinun ja minun aurinkovoimalani.

Perustuu lähinnä lakiin uusiutuvalla energialla tuotetun sähkön tuotantotuesta ja muutamiin muihin tukiaismuotoihin.

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2010/20101396
 

Savonius

Well-known member
denzil dexter sanoi:
Savonius sanoi:
Voisitteko mainita esimerkkejä valtakunnanverkossa olevista tuotantolaitoksista jotka saavat tuotannostaan jatkuvasti spottia korkeamman hinnan. Tuulivoiman tuki ei ole osa sähkön hintaa.

Lyhyesti sanottuna kaikki enemmän tai vähemmän vihreää sähköä tuottavat laitokset, paitsi sinun ja minun aurinkovoimalani.

Perustuu lähinnä lakiin uusiutuvalla energialla tuotetun sähkön tuotantotuesta ja muutamiin muihin tukiaismuotoihin.

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2010/20101396

Jos tosiaan katsot noiden tukien kuuluvan kilovattituntihintaan niin olkoon niin.
 

denzil dexter

Well-known member
Kilowattitunnista maksetaan syöttötariffin määräämä hinta. Tuo ei ole sama kuin sähkön markkinahinta, mutta se on kuitenkin kilowattitunnista saatu hinta. Kapris?
 
Ylös