Tuossa kun tutkinut asiaa lueskellut juttuja olen aavistuksen ihmetellyt miksi biokaasun käyttöä liikenteen polttoaineena ei tueta esimerkiksi laitteistojen hankinnoissa. Kyse on kuitenkin varsin suuresta energiamäärästä joka olisi mahdollista hyödyntää.
Pekkarinen jauhaa vain biodieselistä ja -bensasta mutta biokaasut ovat unohtuneet kokonaan. Eikö kaasua lueta sitten eu:n suuressa viisaudessa laatimaan ympäristötavoitteeseen jossa myytävästä polttoaineesta bioperäistä pitäisi olla se rapia 6%?
Tämä myös toisi esimerkiksi maataloudelle lisähyötyjä ja samalla myös luonnolle metaanin ollessa 20 kertaa väkevämpi ilmastolle kuin co2 kaasu. Maatalous saisi lannasta muutakin hyötyä kuin vain lannoituksessa ja näin vähentäen ostolannotteiden tarvetta. Yhdeltä maatilalta saataisiin n. 20 auton vuotuinen polttoaineen tarve katettua. Miksi ei voitaisi myös tehdä keskitettyä suurta reaktoria johon sitten rekalla tai muulla tavalla kuljetetaan lietettä maatiloilta ja viedään matkassa reaktorin lävitse virrannutta lietettä pelloille levitettäväksi.
Myös kesantopeltojen hyötykäyttö olisi tällöin mahdollista murskaamalla kesantoheinä ja syöttämällä se reaktoriin jolloin saataisiin lisää kiintoainetta muodostaa kaasua.
Kaasun käyttö liikenteessä on kuitenkin varsin turvallista sillä liikenneonnettomuuksissa ei tähän mennessä ole tapahtunut sitä että kaasusäiliöt olisivat räjähtäneet kolareissa maailmalla.
Pekkarinen jauhaa vain biodieselistä ja -bensasta mutta biokaasut ovat unohtuneet kokonaan. Eikö kaasua lueta sitten eu:n suuressa viisaudessa laatimaan ympäristötavoitteeseen jossa myytävästä polttoaineesta bioperäistä pitäisi olla se rapia 6%?
Tämä myös toisi esimerkiksi maataloudelle lisähyötyjä ja samalla myös luonnolle metaanin ollessa 20 kertaa väkevämpi ilmastolle kuin co2 kaasu. Maatalous saisi lannasta muutakin hyötyä kuin vain lannoituksessa ja näin vähentäen ostolannotteiden tarvetta. Yhdeltä maatilalta saataisiin n. 20 auton vuotuinen polttoaineen tarve katettua. Miksi ei voitaisi myös tehdä keskitettyä suurta reaktoria johon sitten rekalla tai muulla tavalla kuljetetaan lietettä maatiloilta ja viedään matkassa reaktorin lävitse virrannutta lietettä pelloille levitettäväksi.
Myös kesantopeltojen hyötykäyttö olisi tällöin mahdollista murskaamalla kesantoheinä ja syöttämällä se reaktoriin jolloin saataisiin lisää kiintoainetta muodostaa kaasua.
Kaasun käyttö liikenteessä on kuitenkin varsin turvallista sillä liikenneonnettomuuksissa ei tähän mennessä ole tapahtunut sitä että kaasusäiliöt olisivat räjähtäneet kolareissa maailmalla.