NiFe akut

O

Off Grid

Jos haluatte varastoida tuulen tai aurinkoenergian tuottamaa energiaa todellakin akustoon, on ainoa ja todella
kestävä akusto isältä pojalle tämä Edisonin kehittämä

(aloituksen teksti on suurimmilta osin poistettu, pahoittelut tästä)
 

kotte

Well-known member
off grid sanoi:
Jos haluatte varastoida tuulen tai aurinkoenergian tuottamaa energiaa todellakin akustoon, on ainoa ja todella
kestävä akusto isältä pojalle tämä Edisonin kehittämä;

Pitää paikkansa, mutta eivätkö nuo ole aika kalliita ja hankalia hankkia? Kyselin vuosia sitten akkuliikkeestä ja hinta oli ainakin nelinkertainen lyijyakkuihin verrattuna. Käytettyinähän noita voisi jostakin saada, eli aikaisemmin niitä on käytetty matkustajavaunujen akkuina rautateillä (voi olla, että noissa sinisissä vaunuissa vieläkin?), radioasemilla, puolustusvoimien kalustossa jne.

Nuokin sitten purkautuvat itsekseen, minkä lisäksi latausjännitteen ja purkujännitteen suhteellinen ero on lyijyakkua suurempi (eli hyötysuhde on lataus-purkukäytössä jonkin verran heikompi).
 

eros

Member
NiFe akku on yksi mahdollisuus, hyvä siitä, että pystyy rakentamaan itse ja materiaali ei ole kovin arvokasta. Kestää ja koko/massa ei paikallisessa sovelluksessa niin haittaa. Suuri itsepurkaus ja erityisesti hivenen heikko hyötysuhde kiusaa, mutta on sekin parempi, kuin dumppivastukset. Tehon anto myös heikko, tosin isolla akustolla ei tule ongelmaksi. nikkeli sinkkipari mysö mielenkiintoinen, mutta purkukerrat vähän rajottuneita. Tosin sinkkinökäreet voi silotella huollossa, jos kennot ovat purettavia.

Sähköverkko ja gti inertteri taitaa olla valtaosalle paras ratkaisu.

T:Eerin
 

eros

Member
off grid sanoi:
Tuo itsepurkaus on nykytiedon mukaan n 1% kuukaudessa, joka tuulivoiman tai aurinkoenergian varastoinnissa
ei ole mikään ongelma. Asiaa testataan laajassa mitassa, nyt.

Tämän akuston muut suoritusarvot ovat kuitenkin aivan omaa luokkaansa muihin verrattuna  :)

Minun tietojeni mukaan ainakin 10%, jopa 30%. Voitko laittaa tiedot millaisella nife akulla on 1%????

Mutta tuo 10-20% ei ole mikään ongelma, ja lämmöksihän se vain muuttuu.

Suoritusarvot hyvin tehtynä lyijyakun luokkaa tai karvan verran ylikin. Kestävyys aivan ylivoimainen kaikkiin muihin akkutyyppeihin verrattuna. Syväpurkaus ei vahingoita.

Tällä hetkellä on lukuisissa yliopistoissa eri puolilla maailmaa ja myös kaupallisissa tahoissa, on  herännyt suuri mielenkiinto asiaan ja tämä
Edisonin keksintö halutaan nyt saattaa uudestaan käyttöön. Syynä tähän on herännyt halu ratkaista tuuli-ja aurinkovoiman
energiavarastointi myrkyttömällä ja todella kestävällä tavalla.
Minua kiinostaa myös, tosin ajattelin sitä samaan kuin Edisonkin, eli sähköautoihin.


tuppaa olemaan kallis. Tarvin halvan ratkaisun..

Michicanin yliopistolla on mittava projekti, jossa kehitetään kehitysmaihin Nickel iron akustoa siten,
että akusto voidaan helposti itse rakentaa energiavarastoksi paikallisista materiaaleista jne.

Kuulostaa juurkin siltä mitä tarvitsen..
Googlen sivustot pullistelevat aiheesta; kuinka tehdä itse Nickel iron akku !

En ole löytänyt mitään hyvää reseptiä vielä, jos on moinen niin laitahan linkki.
Akku, joka oli liian hyvä..   :D

Jep, taisi olla. Ja on hyvä vieläkin.

T:Eerin
 

arinko 111

New member
Kyllähän meillä olisi mahdollisuus ja Edison kehitti akun jo 1800 luvulla, jota voi ladata miten tahtoo ja myrkytön.

Akussa metallit yleisiä ja halpoja.

Vaihdetaan nesteet n kerran kymmenessä vuodessa ja käy lannoiteeksi maahan.
Taas täysi kapasitetti.
Aikoinaan kaikki taksit, autot..kulkivat sähköllä New Yorkissa tällä Edisonin kehittämällä akulla.
Latausta sieti silloisellakin.. tekniikalla ja käyttää sai polvilleen jne
Öljyä löydettiin.
Ford siirtyi polttomoottoreihin..
Historiamme käänekohta.

SITTEN osti EXIDE battery Edison batteryn ja kas kummaa, heti lopetti valmistuksen..

Löytyy tietoa;

http://www.nickel-iron-battery.com/

Nykyään näitä iki akkuja valmistetaan harvakseltaan ja ei sovi nykyajan kertakäyttö talouteen.
Tiedätte kyllä, kuten hehkulamppuhuijaus;

http://www.vapaasana.net/artikkelit/2011/11/hehkulamppuhuijaus-%E2%80%93-tuotteiden-suunniteltu-vanheneminen


Tämä akku on TASAN täydellinen, tuuli-ja aurinkovoiman käyttöön.

Saa ladata millä teholla tahansa, saa ottaa energiaa polvilleen rajattomasti.
EI TEE MITÄÄN !

Nyt on meillä nämä lyijy "kertakäyttöakut" käytössä..


Vuosikymmenen rajattoman käytön jälkeen vaihdetaan AINOASTAAN neste Edison akkuun, joka on myrkytön ja taas täysi kapasiteetti.

Vanhoista ladoista, maataloista ja museoista löydetty yli sata vuotta vanhoja Edison akkuja.
Vaihdettu neste ja toimivat täydellä kapasiteetilla.

Liian hyvä  :) on !

EI ole ihme, että lopetettiin valmistus.

Löytyy siis akku ratkaisuja, kestäviä lähes ikuisia.. mutta ei anneta käyttöömme massatuotettuina, edullisina,
vaikka myrkyttömiä, halvoista perusmetalleista.



Antero Rantanen
040 511 5245





edison 2.jpg
 

Savonius

Well-known member
Ihan tuossa naapurissa valmistetaan kyseisiä akkuja. Valmistaja on Kurski Akkumalator. (tai sinnepäin). Akut ovat hyvän näköisiä. Kennojännite poikkeaa lyijyhappoakusta. En muista kumpaan suuntaan. Taitavat käyttää laivoissa.
 

arinko 111

New member
Savoniukselle;

Kyllä.

Itäinen naapurimme on ko akkuja valmistanut pitkään ja käytetty sukellusveneissä, laivoissa, eri militari kohteissa jne,
joissa halutaan luotettavia parhaita akkuja.

Ei aukea sivusto..jostain syystä, mutta tässä valmistaja;

http://www.accumkursk.ru  Kursk Accumulator Plant NiFe Manufacturer in Russia

Sivusto ei ole aeunnut minulle koskaan.
Tarvitaan ilmeisesti joku koodi, että saa yhteyden ylipäätään.

Siinä olisi bisnestä naapureillemme KERRAKSEEN...muutakin, kuin sota kalustoa,
jota nyt kovistelevat kaikkia hankkimaan lisää.. tälläkin vuosituhannella  8)


 

arinko 111

New member
Suomeen ja porukallemme on tuotu näitä ikiakkuja Kiinasta.

Valmistaja;  http://www.changhongbatteries.com/

Amerikoista, luullakseni valmistaja ed mainittu..;

http://ironedison.com/

Australiassa, sama homma..;

http://www.ironcorepower.com.au/page3.php

Jos kiinnostaa iki akut, niin olen kattojärjestössä mukana kehittämässä Ian Soutarin kanssa asiaa.

Antero Rantanen
040 511 5245





 

arinko 111

New member
Kivikautta elämme, edelleen.

Vaikka Edison keksi jo yli vuosisata sitten akun joka toimii, on myrkytön ja kapasiteetti säilyy vaikka miten käytttää,
lataa jne

Pienikin noin 0,0001% satsaus maailmantasolla nykyajassamme, verrattuna aseteollisutteen, ratkaisisi KAIKEN !  ;)

Aseteollisuus on maailman isoin bisnes ja sen kehittäminen.

Kuten Hector aikoinaan lauloi, virhe..!  pieni hiekan jyvän kokoinen.
Nykyään tiedämme; DNA

Tässä ollaan.













 

Pajala

New member
Aivan samoin kuin puutarhan viljelyssä  pitää olla hyvä kellari sadon säilytykseen pitää omassa sähköntuotannossa olla pitkäikäinen kestävä akusto energian varastointiin ja siihen ongelmaan nuo Anteron esille tuomat Ni-Fe-akut olisivat hyvät.

Asiaa Ni-Fe akuista
http://www.nickelcells.com/index.html

Ni-Fe testi (saksankielinen)
http://www.nickelcells.com/pdf/infos/Eigenschaften%20Nickel-Eisen-Batterie.pdf

Kursk-akut venäjäksi, englannin kieliset sivut eivät avaudu.
http://akbkursk.ru/
tuoteluettelo englanniksi, keskivaiheilta löytyy Ni-Fe akut
http://www.nickelcells.com/pdf/manuf/Kursk.pdf
Nyt kun ruplan arvo on heikko niin olisivat halvempia.

Akkujen jälleenmyyjät
http://akbkursk.ru/dealers/

ja eräs toinen valmistaja
http://www.zappworks.com/index.htm
ja heidän hinnasto
http://www.zappworks.com/battery_prices.htm

Kommentoidaanko itse asiaa (Ni-Fe-akut) vaiko niistä kirjoittavaa , jokainen valitsee tyylinsä.
 

ToniA

Member
Aika tukeva hinta noissa Zapp Works -akuissa, hintaluokka on karkeasti 1000€ / kWh. Kehitys saisi kehittyä vielä sen verran että hinnasta putoaisi yksi nolla pois.

En yhtään ihmettele että noita käytetään vain erikoistarkoituksissa, edes ilmaisen sähkön varastointi noin kalliiseen akkuun ei lyö leiville edes monenkymmenen vuoden tähtäimellä.

 

denzil dexter

Well-known member
No voi Jeesus. Jos Edison on patentoinut jotain, on patentti rauennut jo yli 100 vuotta sitten. Eli jokaisella on täysi vapaus minun luvallani tehdä aivan niin hyvä akku kuin haluaa.
 

VesA

New member
Pajala sanoi:
Google kääntäjällä on vähä tökkivää suomentaa tuota saksalaista akkutestiä

Ni-Fe testi (saksankielinen)
http://www.nickelcells.com/pdf/infos/Eigenschaften%20Nickel-Eisen-Batterie.pdf
osaisiko joku tehdä siitä lyhyemmän yhteenvedon?

Akkujen painosta ja erikoistuotteen kalliista hinnasta johtuen pitäisi löytyä joku paikallinen valmistaja ja näin päästäisiin siedettävään hintatasoon.

Eiköhän noita Venäjältä saa sopuhintaan. Hankalia ominaisuuksiakin noissa riittää, jos haluaa ongelmattoman setin pitää hommata todella iso setti ja maksaa siitä paljon.. silloin kapa ei juuri riipu kuormasta eikä vettä tarvitse lisäillä. Eli voi siis ladata mielimäärin ilman että vesi karkaa räjähdyskaasuna taivaalle.. nuo ovat ladatessa kovia keittelemään vettä taivaalle jos lukee alan foorumeita.. ja se pulputus siis on sellaista ettei akkuja oikein parane kellariin laittaa. Toisaalta ne eivät toimi kovin hyvin kylmässä, ei niitä uloskaan kannata viedä.

Eli siis vaikka ne eivät mene hölmöilysta rikki ei niitä silti kannata ladata tai purkaa miten sattuu.. pieni setti vaatii hellimistä ja kapasiteetin arviointi on hankalaa.
 

laturi

Member
Kysyin hintaa kiinasta silloin kun offgrid aloitti tämän säikeen joskus vuosikymmenen alussa,dollarin  kurssi oli silloin n.1,4 niin
yksi tuollainen 1v kenno olisi maksanut kiinassa 250..300€ eli koko kasa 24V 500Ah noin kymppitonni  Suomessa.
Kiinalainen kauppias pimu kosiskeli minua vielä monta vuotta jälkeenpäin rakas Laturi, olisi tullut vähän kallis kihlaus yritin varovasti vihjailla että ei tästä
mitään tule.
 

Pajala

New member
Tuo NiFe-akkujen hinta taitaa olla vain akkuteollisuuden voittojen maksimointia, halutaan myydä asiakkaille lyhytkestoisia akkuja aivan samoin kuin rajattiin hehkulamppujen kesto 1000h! Ovatko itse valmistuskustannukset yhtään sen kalliimmat kuin lyijyakuissa?
 

kotte

Well-known member
Pajala sanoi:
Ovatko itse valmistuskustannukset yhtään sen kalliimmat kuin lyijyakuissa?
Totta vieköön ovat! Lyijyakun levyt tehdään suurin piirtein valamalla ja puristamalla sekä puristamalla sen jälkeen aktiivinen materiaali levyjen pinnoille. NiFe-akuissa aktiivinen materiaali on kapseloitava eräänlaisen nikkelöidyn rautahäkistön sisään. Noita häkkejä kasataan sitten suurempien häkkien sisään pylväiksi ja pylväitä edelleen elektrodeiksi. Kyllä osien tekoon on kehitetty automaattikoneet jo aikoja sitten, mutta tuotanto vaan vaatii huomattavat investoinnit ja paljon työkalujen huoltotyötä tuotettavaa varastointikapasiteettia kohden.
 

prelude

New member
Ennen kuin mennään auto/oljy-teollisuuden salaliittoihin yhtään syvemmälle niin katsotaanpa speksejä:
NiFe:
Specific energy 19-25 [1] Wh/kg
Energy density 30[2] Wh/l
Specific power 100[3] W/kg
Charge/discharge efficiency 65%–80%[4]
Energy/consumer-price 1.5[2] – 6.6[3] Wh/US$
Self-discharge rate 20%[2][3] – 30%[3]/month
Time durability 30[4] – 50 years[2][5]
Cycle durability Repeated deep discharge does not reduce life significantly.[2][4]
Nominal cell voltage 1.2 V[3]
Charge temperature interval min. −40 °C – max.46 °C[6]

LiFePO4:
Specific energy 90–110 Wh/kg (320–400 J/g)
Energy density 220 Wh/L (790 kJ/L)
Specific power around 2400 W/kg
Energy/consumer-price 3.0-24 Wh/US$[1]
Time durability >10 years
Cycle durability 2,000 cycles
Nominal cell voltage 3.2 V

Tuosta kun katsotaan pelkästään energia/paino niin nykyiset noin 300kg:n akut kun korvata NiFe akulla niin akuston paino on (110/25)*300= 1320kg. Eli nykyiseen sähköautojen paino lisääntyisi reilulla tonnilla. Eli noin 1300 ecorollan paino muuttuisi 2300kg:n.

Paino taas vaikuttaa suoraan kiihdytyksen vaatimaan energiaan (jarrutuksessa saadaan osa takaisin) sekä auton muuhun rakenteeseen (en ole autoihminen, joten vain arvelen näin)

Tilaakin NiFe akusto tarvitsee hiukan enemmän.
LiFePO4: 300kg*110wh/kg= 33 000wh -> 33000Wh/220Wh/l= 150l
NiFe: 1320*25wh/kg= 33 000wh -> 33000Wh/30Wh/l= 1100l

Tuon 950 litran lisätilavuus pitää löytyä auton sisältä. Käytännössä tarkoittanee tavaratilan poistoa.

Muussa kuin lento tai maantiellä liikkuvassa liikenteessä (laivat/junat) nuo akut kyllä puolustavat paikkaansa ja sillä niitä edelleen käytetäänkin.



* Tiedot otettu wikipediasta
http://en.wikipedia.org/wiki/Nickel%E2%80%93iron_battery
http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_iron_phosphate_battery
http://www.motiva.fi/liikenne/henkiloautoilu/valitse_auto_viisaasti/ajoneuvotekniikka/moottoritekniikka/sahkoautot
 

VesA

New member
arinko 111 sanoi:
En ole vaihtanut mitään vaan käyttänyt samoja akkujani jo yli vuosikymmenen.

http://ilmaisenergia.info/foorumi/index.php?topic=444.msg2667#msg2667

Tuollaisia..

Tässä onkin juuri se pieni ero: märät NiCd akut ovat hyvin samanlaisia kuin NiFe -akut.. niissä on lipeälientä elektrolyyttinä, ne ovat lähes ikuisia koska nekin voi putsata ja virkistää...
erona on se, että näitä, toisin kuin NiFe-akkuja, ihan oikeasti voi ladata monen sadan Ampeerin virralla, ja niistä myös saa hurjat virrat ulos. Näihinkin joutuu joskus lisäämään vettä, mutta ne eivät ole NiFe-akun kaltaisia vettä keittäviä vetypommeja. Haittapuolena on se, että koska näissä on voima kotona nämä saa tuhottua esmes sillä että ottaa ison virran kun liemi on vähissä, kun NiFe akku suojaa itsensä suurella sisäisellä vastuksellaan. Ja sitten se Cd on aina paha juttu.. myrkyllistä kamaa.
 

laturi

Member
NiCd akuista ei nyt kannattaisi kenenkään niin kauheaa mekkalaa pitää jos sattuu sellaisia omistamaan ovat aika kovaa myrkkyä nykyään.Tiedä vaikka tulisivat
joskus käyttökieltoon.

Kopsattu pätkä jostain EU paperista:


PERUSTELUT

Johdanto

Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivillä 2006/66/EY(1) kielletään kaikkien sellaisten kannettavien paristojen tai akkujen markkinoille saattaminen, jotka sisältävät yli 0,002 painoprosenttia kadmiumia, mukaan luettuna ne, jotka on liitetty laitteisiin. Kielto ei kuitenkaan koske hätä- tai hälytysjärjestelmiä, hätävalaistus mukaan lukien, lääkinnällisiä laitteita ja johdottomia työkaluja.

Tuo on täältä:
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+REPORT+A7-2013-0131+0+DOC+XML+V0//FI
 
Ylös