Sähkökatko koettu, glykolit tallessa!

pökö

Member
Tulipa koettua keskipäivän parituntinen sähkökatko, taivas oli puolipilvinen. Valitettavasti en ollut silloin kotona joten en tiedä kuinka ylös lämpö ja paine nousi, Mutta mitään vahinkoa ei tullut ja systeemi toimii kuten ennenkin :).
 

pökö

Member
Ei näihin halppiksiin mitään jää. Pääasia että toiminta jäi ja jatkuu ;D
Täytynee koittaa jonain vapaapäivänä ja pysäyttää kierto.
 

tengu

Member
pökö sanoi:
Ei näihin halppiksiin mitään jää. Pääasia että toiminta jäi ja jatkuu ;D
Täytynee koittaa jonain vapaapäivänä ja pysäyttää kierto.

Omassa stecan ohjaimessa on jos menee stagnaatioon, ohjain ei suostu normisti ajamaan piiriä ennen kun lämpö laskee. Turvatoiminto ettei aja 100+ asteista litkua pumppuun / paisariin.
Toissakesänä kävi noin kun ukkonen katkoi sähöt puoleksi tuntia ja sitten olikin lämmöt jossain hvetin ylhäällä. Lopun päivää mokoma siinä keitteli kunnes lämmöt laski pikkuhiljaa. Eipä tuosta mitään hämminkiä sen puoleen. Seuraavana päivänä kaikki pelasi normisti.  Jos oikeen kirjan mukaan mentäisiin niin litkut olisi vissin pitänyt vaihtaa. Omassa on tuota Tyfocoria niin tuon pitäisi kyllä selvitä paremmin kuin pelkkä glygoli.

Nyt on 1500va upsin takana kaikki pumput ja upsia syötetään kahdesta normi auton akusta (vanhoja). Jos tulee pitkä sähkökatko niin katkon jälkeen voisi ajatella akut ladata erikseen kun tiedä sitten miten upsi kestäisi 10 kertaa tarkoitusta isompia akkuja tyhjästä latailla..  Tuollaisen 3 tunnin testin olen tehnyt ja siitä selvisi hyvin.
 

Esäätäjä

New member
Tuossa taannoin kun taisi olla se kerta kun ohjain hajosi, pistin pumpulle suoraan virrat että sain pyöriin. Lämmöt kävi jossain 130-140 ja paineet 4-5 bar huiteilla. Sinänsä ei olisi kannattanut päästää noin kuumaa kiertoon, Pollyn propelli otti itteensä ja alkoi pyöriessään hieman rapista. Toimii kuitenkin mielestäni normaalisti, mutta kai se aina periaatteessa vähän jarruttaa jos laitoihin kiinni ottaa...
 

denzil dexter

Well-known member
Eikös se kannattaisi laittaa joku pieni aurinkopaneelipumppu tuohon rinnalle? Jos aurinko paistaa, pumppu kierrättää mutta jos ei paista, se ei kierrätä mutta silloin eivät nesteet kiehukaan.
 

bizarre

New member
Itsellä kanssa keväällä tuuri on ollut myötä.
Ekalla pekkaspäivä perjantaille osui sähkökatko(myrsky) pilvinen keli, sillä kertaa laitoin genun käymään.
Viime pekkasella ihmettelin pihatiellä vekslaava ooppelia itse maalasin kattoa ilmeisesti hyvin keskittyneenä, kun en kiinnittänyt huomiota öljyään pihalle sylkevaa muuntamoa.

Siinä sitten palokunnan soitto ja odottelu, vei huomion varajärjestelmän käyttöönotosta. Noin tunnin päästä lopetin jaarittelut palomiestem kanssa ja kiiruhdin talliin laittamaan invertterin kiinni aurinkojärjestelmään. Paine oli 4bar ja lämmöt päälle sadan.

 

Larmatin

Member
No nyt oli meillä tiistaina pahimpaan aikaa noin 25min sähkökatko ja ite tietysti mökillä.

Glykolit on tallessa ja pumppu pyörii edelleen iloisesti mutta paine on noussut järjestelmässä 0.2bar. ilmaventiilistä en saanut ilmaa tulemaan ulos.

Tuli mieleen että mitenkähän toimisi jos laittaisi aurinkolämmölle tietokoneen UPS virtapankin, eikös sen pitäis pitää se hengissä samanlailla kuin tietokoneenkin?

Tarviiko oikeesti jonkin takia noita glykoleja vaihtaa?
 

jolla

Member
tasavirtamoottori, 12v ja biltema myy ja muutkin parillakympillä moottoripyörän akkuja, ei kallis varotoimi

itse laittaisin malliin denzil dexter
 

VPJ

Member
Pieni UPS 7 Ah akulla ei kestänyt tunnin katkoa pienimmällä nopeudella, kiinan anturi alkoi temppuilemaan toisen kiehunnan jälkeen.

Nyt 2000 VA siniaalto ja 2x 100 Ah akut 
 

Larmatin

Member
Niin eihän se kovin montaa wattia ota tehoa toimiakseen että luulisi suht pieni akku pitävän sen 1-2h päällä.

käyköhän tommoseen ihan joku normi invertteri vai pitääkö olla semmoinen kunnon siniaalto invertteri? onkohan noi tietokoneiden UPS systeemit siniaalto inverttereitä kaikki?
 

jolla

Member
VPJ sanoi:
Pieni UPS 7 Ah akulla ei kestänyt tunnin katkoa pienimmällä nopeudella, kiinan anturi alkoi temppuilemaan toisen kiehunnan jälkeen.

Nyt 2000 VA siniaalto ja 2x 100 Ah akut

parikytwattinen 12v pumppu pyörii vaikkapa minun moottoripyörän 9Ah akulla senverran, että aurino ehtii jo laskea, ei ne sähkökatkot yleensä kauempaa kestä

suoraveto kulutuspuolella on king, toista vuotta käytännön testausta asian tiimoilta takana

nää on tietty minun kantapään kautta koettua, toisilla toisin
 

savonhumu

Member
Juup.
Oltiin tuossa reissunpäällä jokunen viikko ja pahimmat helteet päällä. 140-astetta oli tallentunu ohjaimen lokiin hetkellinen maksimilämpö. En ainakaan löytäny jälkiä että olis purskautellu varoista mitään mutta ylilämpövarovena oli kyllä toiminu kun varaajan lämmöt oli noussu yli aukeemisrajan eli 95-astetta 8) oiskohan ohjaimessa joku parametri että sammuttaa pumpun jos varaaja meinaa kuumeta liikaa?

Joku lyhyt sähkökatko ois voinu tuon tehdä mutta aika herkästi niistäkin tulee tekstiviestiä että käyttöpaikallanne on havaittu sähkökatko jne... JOs tuo on joku emergencystop niin lienee sitten porpotellu iltaan asti ilman pumpun käyntiä ja sitten vasta kun viilenee keräimet tarpeeks niin pumppu on lähteny käyntiin? viikon ajalle näkyy päivätuotot ohjaimen lokissa niin niissä ja muissakaan lämpökäyrissä ei näkyny mitään epänormaalia vaan kaikki pelaa niinku pitää.. Antasko vaan olla vai oisko glygolien vaihdon paikka?
 

arveccio

New member
Autosta on joskus kiehunu jäätulpan ansiosta nesteet. Laskin silloin vähän nestettä pois ja korvasin raa'alla glykolilla eikä jäätynyt enää. Tältä pohjalta rohkenen epäillä että tokkopa se pakkasenkesto siitä kärsii vaikka käykin kuumana.
 

Mekaniker

Active member
Kyllä lämmönsiirtonesteet hajoaa kemiallisesti...
Jos olisi mahdollista laittaa liitteenä se palaneelta haiseva aurinkolämpöneste mitä otin pois kuukausi sitten omasta keräimestä kun oli ollut lukuisia kertoja stagnaatio-lämpötilassa.
Syyllinen oli viallinen varoventtiili
Ja toisaalta ei saa käyttää moottoriglykolia, se tappaa lämmönsiirtimet kun pääsee keittämään kerran
Pitää olla monopropyleenipohjainen neste
 

EVV

Member
Täälläkin lämmönsiirtonesteet meni stagnaatioon, kun pumppu hajosi. Kun en kemiaa tunne, niin olen ihmetellyt, miten suljetussa tilassa tapahtunut glykolin kiehuminen ja sitten jäähtyminen takaisin  nesteeksi voi muuttaa merkittävästi glykolin kemiallisia ominaisuuksia. Olisko jollakin valaistusta asiaan?
 
Ylös