juoksumaton moottorin tehot

avensi

Well-known member
paljonko voi kokeilu mielessä saada tehoa juoksumaton moottorista?
esim http://www.ebay.com/itm/TREADMILL-PERMANENT-MAGNET-DC-MOTOR-GENERATOR-WINDMILL-LATHE-WESLO-1-5-HP-/300811244779?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4609bf54eb
minkäs laisilla volteilla tämmönen pyörii?
entäs ampperit ?
mistä tietää minkälainen säädin olis hyvä tämmöseen ?

nyt pimeinä aikoina täytyis saada akut ladattua !
 
Vaikuttais olevan vähän huonolaatuinen moottori generaattoriksi.
Ensinnäkin se vaatiii lähes 700 rpm 14 voltin lataamiseen...
Jo pelkästään 600 rpm 12 volttiin.

Toinen asia mikä ei tule esille on moottorin laakerointi.
Niitä kun on olemassa hyviä ja todella huonoja. Huonot ei luonnollisetikaan kestä tuuligene käytössä.
Kyllähän tuosta nyt jonkunlaisen generaattorin saattaisi saada jos asuu rannikolla hyvissä tuulioloissa.
Sisämaassa saattaisi vaatia ratastusta.
Metrin halkaisijalla oleva ropelli ja kuudella lavalla. Ehkä...
 
Kyllähän niistäkin ovat kuulemma tehneet generaattoreita. Jopa onnistuneesti.
Kysehän lienee siitä kuinka paljon tuottoa tarvitset?
Parhaista juoksumaton moottoreista saa ehkä noin 100 watin generaattorin ja vieläpä
ihan suoraan ilman mitään ratastuksia. Ne vain tuppaavat menemään kaupaksi ennenkuin niitä edes huomaa missään.

Toinen juttu on se, että se 100W on siis maksimi tuotto.
Eli tälläinen generaattori tuottaisi jotain 10-20W normaalioloissa. Jos siis tuulee...
Kuinka paljon tuottoa kaipailet päivittäin suunnilleen?
 

Niemma

New member
Kuulemma kannattas haalia mieluiten 230v moottori kun tuo 110v moottori, juurikin kun tuo 110v moottori vaatii kohtuullisen paljon nopeutta jotta pääsee lataus jännitteisiin.
 
Jotakuinkin noin.
Helpoin tapa selvittää "sopivuus" on laskea moottorin rpm jaettuna volteilla.
Eli tuollainen 5000 rpm ja 110V tarkoittaa 5000/110 = 45 rpm per voltti.
Ja tuon kun taas kertoo latausjännitteellä 14V * 45 rpm = 636 rpm että alkaa lataamaan.
Voin heti sanoa, että menee vähän turhan korkeaksi tuo rpm...

Ja vielä kerran muistuttaisin niistä laakereista: Osa kestää genu käytön, osa ei.
Toki jos ilmaiseksi jostain saa, niin ilmaan vain!
 

sam123

Active member
Tuosta on ihan kaupallinenkin versio, joka tuottaa sähköä, mutta saisiko tuosta tuunattua sähköä?

http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Lisavarusteet/Tekniikka-ja-kuntoilu/Harjoitteluteline-magneettivastuksella-27277/
 

avensi

Well-known member
nyt sain ilmatteeks tämmösen
greenmaster dc motor
model GMD 118-1
open gonstruction
1,75hp continuous duty
230v dc power input
50/60 Hc
4800 rpm
taitaa olla tehoton malli ?
 
Ei sentään. Tuohan tuottaisi latausjännitteen jo alle 300rpm.
Jos ilmaiseksi saisi, niin ottaisin ilman muuta.
Siihen sitten vähän yli metrinen ropelli, ehkä 6 lapainen, niin kyllä tuolla jo jotain pitäisi saada aikaan.
 

sam123

Active member
jaskiainen sanoi:
No en nyt kyllä suorastaan nähnyt missään tekstiä, että tuottaisi sähköä...

Luetun ymmärtäminen....  :-[

Esimerkiksi: http://electricpedals.com/bicycle-generator/

Eli josko joku keksii miten tuosta bilteman härvelistä saa DC:tä ulos tai tekee peräti KITin, jolla sen saa muunnettua niin joku tuhat kappaletta menee kaupaksi. Siihen halpa verkkoinvertteri perään...
 

Puuha

Well-known member
minun käsittääkseni nämä magneettiset jarrut perustuvat muuntuva halkaisijaltaan olevaan statoriin sekä roottoriin joissa molemmissa on magneetteja. mitä lähemmäs roottoria statori tuodaan sitä raskaampaa on polkea. eli suoraan ei sähköä saa mitenkään. pari kuntopyörää purkaneena ja mollemmissa oli magneetit statorissa sekä roottorissa joiden ilmaväliä muuttamalla saatiin kuormitus säädettyä sopivaksi ja lisäksi äänettömäksi koko kuntolaite.
 

Puuha

Well-known member
tuossa aloin miettimään sitä että tuo bilteman laitos mahtaa toimia pyörrevirtajarrulla jolloin magneetit lämmittävät teräslevyä. vastus säädetää liikuttamalla liikuttamalla magneetteja joko lähemmäs tai kauemmas levystä. koska magneetit ovat todennäköisesti pieniä ja niiden määrä yleensä 2 tai 4 kpl:tta. tästä syystä jarrun pyörintä nopeus on korkea jolloin rakenteesta saadaan kompakti sekä edullinen valmistaa. on hyvin todennäköistä ettei bilteman laitteesta saa aikaiseksi mitään energiantuotantoon ellei sitten lämpöä oteta huomioon.

tarkemmin kun asiaa ajattelin niin tulin siihen johtopäätökseen että purkamani kuntopyörät toimivat myös pyörrevirtajarrulla mutta rakenne oli kovin monimutkainen ja varmasti kallis.
 
Ylös