Kannattaako paneelit vai onko kyseessä enmmän kiva harrastus.

PESO

New member
Olen miettinyt että olisihan se hienoa jos katolle saisi ne paneelit, kun on hyvä 45 asteen katto suoraan etelään.

Mutta kun olen yrittänyt laskeskella mitä tuommoinen maksaa ja tuottaa, niin 20 vuoden takasinmaksuaika ei paljon innosta.

Jotenkin tuntuu että kyseessä on lähinnä kallis harrastus?

Olisiko sitten aurinkokeräimen takasinmaksuaika lyhyempi, sitä en osaa laskea.
 

denzil dexter

Well-known member
Tuota on vähän hankala laskea kun ei tiedä sähkön hintakehitystä seuraavan 20 vuoden aikana. Itse veikkaan, että niin sähkön hinta kuin verojen määrä nousevat enemmän kuin inflaatio.
Hyvä harrastus tämä on siitä huolimatta. Suosittelen  8)
 

rotzi

Well-known member
Joo ja tarttee tietää mitä sillä saa korvattua että saa sen hinnan selville mitä sen tuotetun 1 kWh hinnaksi tulee...
 

kotte

Well-known member
On jokseenkin varmaa, että 20 vuoden kuluessa tulee markkinoille parempia ja edullisempia ratkaisuja aurinkosähkön tuottamiseen. Esimerkiksi sähköä tuottavia edullisia kateaineratkaisuja voisi tulla markkinoille ja mikroinverttereiden tapaiset laitteet taatusti halpenevat ja kehittyvätkin.

Viittaan tällä vain siihen, että 20 vuoden tähtäyksellä tulee taatusti vastaan tilanteita, joissa harmittaa, kun tuli investoiduksi liian aikaisin ja on nalkissa vanhenevan ratkaisun kanssa, jonka taloudellinen käyttöikä jääkin kehityksen takia huomattavasti 20 vuotta lyhyemmäksi.

Tilannehan on ollut aivan toinen esimerkiksi Saksassa, jossa lainsäätäjä laati aikoinaan sähköön liittyviä kylkiäismaksuja, joita köyhien ja hitaiden piti kerätä varakkaille ja vikkelille, jotta nämä kykenivät rahastamaan tarjottua edullista tukiaista sitä paremmin, mitä aikaisemmin tohti lähteä peliin mukaan.
 

Puuha

Well-known member
ominaiseen tapaani latistan vähän tunnelmaa.

myös kannattaa ottaa huomioon ettei ole mikään ihme mikäli omaa tuotantoa aletaan verottamaan niiltä osin jotka ovat verkkoon kytkettyinä. tästä on sivuavaa keskustelua ollut ilmoilla.

 

VesA

New member
Puuha sanoi:
ominaiseen tapaani latistan vähän tunnelmaa.

myös kannattaa ottaa huomioon ettei ole mikään ihme mikäli omaa tuotantoa aletaan verottamaan niiltä osin jotka ovat verkkoon kytkettyinä. tästä on sivuavaa keskustelua ollut ilmoilla.

Miksi se pitäisi rajata verkkoon kytkeytymiseen.. onhan omassa asunnossa asumisesta tienaantuvan 'asuntotulonkin' verotus ollut taas puheissa.
 

PESO

New member
Ok, kiitos vastauksista. Toivoin että lasken itse jotenkin väärin, mutta kai se katto pitää jättää toistaiseksi rauhaan.

 

Puuha

Well-known member
VesA sanoi:
Puuha sanoi:
ominaiseen tapaani latistan vähän tunnelmaa.

myös kannattaa ottaa huomioon ettei ole mikään ihme mikäli omaa tuotantoa aletaan verottamaan niiltä osin jotka ovat verkkoon kytkettyinä. tästä on sivuavaa keskustelua ollut ilmoilla.

Miksi se pitäisi rajata verkkoon kytkeytymiseen.. onhan omassa asunnossa asumisesta tienaantuvan 'asuntotulonkin' verotus ollut taas puheissa.

verkkoon kytkemättömiä järjestelmiä on paljon hankalampaa verottaa, niistä kun ei ole minkäänlaista dokumettia kenelläkään taholla. verkkoon liitetyistä vaaditaan taas asiakirjat voimalasta jne jolloin verottaminen on huomattavasti helpompaa.

voidaan vaatia mittarointi tai sitten Wp:n perusteella tuottoa verotetaan.

saapa nähä mitä tulee ja koska, jos tulee...
 

pökö

Member
Eikös jossain alettu verottaa paneeleista jälkikäteen, Espanjassako? Millainen juttu toi mahtoi olla, vai onko vain meikäläisen harhoja?
 

Puuha

Well-known member
pökö sanoi:
Eikös jossain alettu verottaa paneeleista jälkikäteen, Espanjassako? Millainen juttu toi mahtoi olla, vai onko vain meikäläisen harhoja?

kyl, itsekkään en tiedä miten se käytännössä tapahtui.

espanjassa ongelmana ylituotanto joten uskoisin sen liittyen siihen ja sen raskaaseen verotukseen. se on nykyisellään erittäin helppo todeta ja määrittää.


edt: http://www.hs.fi/talous/a1377491258422
 

Savonius

Well-known member
Juu, tuttu kansanedustaja kertoi että veroraja olisi paneeleissa 2,5KWp ja keräimissä ja tyhjäreissä 4KWp . Sitä suuremmät laitteistot koutuvat verolle. Laitteistotehot laskettaisiin kiinteistökohtaisesti. Kerättävällä verolla tuettaisiin ydinvoimaloita.
 

Puuha

Well-known member
Savonius sanoi:
Juu, tuttu kansanedustaja kertoi että veroraja olisi paneeleissa 2,5KWp ja keräimissä ja tyhjäreissä 4KWp . Sitä suuremmät laitteistot koutuvat verolle. Laitteistotehot laskettaisiin kiinteistökohtaisesti. Kerättävällä verolla tuettaisiin ydinvoimaloita.

menetkös trollaamasta siitä.  :mad:
 

pökö

Member
Espanjassa on kova meininki ;D. Koska tulee aika että kotomaan aurinko/maalämmittäjät kokee saman ihanuuden? Nythän verottaja kuulemma jo kyselee onko talossa MLP.
 

Kiesus

New member
PESO sanoi:
Ok, kiitos vastauksista. Toivoin että lasken itse jotenkin väärin, mutta kai se katto pitää jättää toistaiseksi rauhaan.

Voisit hieman valaista ja avata omia laskutoimituksia sillä eihän näillä tiedoilla pysty kukaan juuri apuja antamaan.

Itsellä ajatuksissa laittaa joku paneli jossain vaiheessa kodin tyhjäkäyntiä syömään joten aihe kiinnostaa täälläkin.
 

Raksaaja

Member
PESO sanoi:
Olen miettinyt että olisihan se hienoa jos katolle saisi ne paneelit, kun on hyvä 45 asteen katto suoraan etelään.

Mutta kun olen yrittänyt laskeskella mitä tuommoinen maksaa ja tuottaa, niin 20 vuoden takasinmaksuaika ei paljon innosta.

Joskus laskin itse, että laitteet itse Kiinasta hankkimalla ja asentamalla voi päästä 10 vuoden takaisinmaksuun JOS laitteiston mitoittaa kattamaan vain pohjakulutukset ja laittaa sen pohjakulutuksen sille samalle vaiheelle johon aurinkopanelit syöttävät. Säästöä normaalissa omakotitalossa tuolla menetelmälllä voi tulla noin 1000 kWh vuodessa.

Tuosta laskelmasta on jo aikaa vierähtänyt vuosia...joten on voinut muuttua suuntaan tai toiseen.
Meillä on sähkönhinta laskenut viime vuosina ja Kiinan panelit ovat saaneet EU:n "rangaistustullin" hintaansa päälle.
 

tengu

Member
Raksaaja sanoi:
Joskus laskin itse, että laitteet itse Kiinasta hankkimalla ja asentamalla voi päästä 10 vuoden takaisinmaksuun JOS laitteiston mitoittaa kattamaan vain pohjakulutukset ja laittaa sen pohjakulutuksen sille samalle vaiheelle johon aurinkopanelit syöttävät. Säästöä normaalissa omakotitalossa tuolla menetelmälllä voi tulla noin 1000 kWh vuodessa.

Tuosta laskelmasta on jo aikaa vierähtänyt vuosia...joten on voinut muuttua suuntaan tai toiseen.
Meillä on sähkönhinta laskenut viime vuosina ja Kiinan panelit ovat saaneet EU:n "rangaistustullin" hintaansa päälle.

Näkyy noiden invertterienkin hinnat tulleen aika reilusti alas eikä saksasta panelit ole kovin kalliita (juuri aamusta uteliaisuuttani kahtelin http://www.alma-solarshop.com/unimen-solar-panels/634-solar-panel-unimen-250p-us250p-20.html ), varsinkin jos saa toimituskulut osiin kimppatilauksella.  Tuossa ja tuumasin että kun on tuo pörssihinnoittelu ja näkyy päivisin hinta jopa näin kesäisin kipuavan tuonne 7c toiselle puolelle niin voisiko olla että omalla työllä ollaa hyvinkin likempänä kymmentä vuotta kuin kahtakymmentä.
Tottahan toki jos panelien määrä räjähtää käsiin tulevaisuudessa niin voi kesällä olla kuin Saksassa että aurinkoisena päivänä pörssihinta laskee liki nollaa.

Paras korvaus tietysti jos itse saa suinkin käytettyä kaiken...
 

Tuke

New member
Tätä asiaa olen itsekkin pohtinut ja itseäni vaivaa eniten se miten saisi edullisella järjestelmällä ohjattua tuoton kulutuksen mukaan haluttuun kohteeseen älykkäästi, koska omassa talossa joutuisin laittamaan molemmille lappeille paneelit ja kesäisin keskipäivällä olisi tuottoa reilusti yli pohjakulutuksen. Ylimääräisen voi aina tuupata varaajaan, mutta haluiaisin järjestelmän reagoivan kulutksen muutoksiin. Itselläni on maalämpö ja kytkeminen suoraan pumpun vastukseen myös mietityttään takuun takia. Vaihtoehtoisesti pumpun toiseen piiriin kytkeminen jonkinlaisella varaaja/kiertojärjestelmällä nostaa kustannnuksia ehkä jopa kannattattomuuden yläpuolelle ellei satu löytämään tarvikkeita lähes nolla kuluilla.
 

VesA

New member
Tuke sanoi:
Tätä asiaa olen itsekkin pohtinut ja itseäni vaivaa eniten se miten saisi edullisella järjestelmällä ohjattua tuoton kulutuksen mukaan haluttuun kohteeseen älykkäästi, koska omassa talossa joutuisin laittamaan molemmille lappeille paneelit ja kesäisin keskipäivällä olisi tuottoa reilusti yli pohjakulutuksen. Ylimääräisen voi aina tuupata varaajaan, mutta haluiaisin järjestelmän reagoivan kulutksen muutoksiin. Itselläni on maalämpö ja kytkeminen suoraan pumpun vastukseen myös mietityttään takuun takia. Vaihtoehtoisesti pumpun toiseen piiriin kytkeminen jonkinlaisella varaaja/kiertojärjestelmällä nostaa kustannnuksia ehkä jopa kannattattomuuden yläpuolelle ellei satu löytämään tarvikkeita lähes nolla kuluilla.

Niin.. minulla jopa on valmiiksi putkilla liitettynä vanha varaaja, mutta MLP:llä kesäyön pörssihinnoilla tehty lämminvesi on senverrran halpaa etten ole keksinyt järkevän hintaista tapaa käyttää varaajaani yhtään mihinkään, se on suluilla erotettu pois lämpöä hukkaamasta.

Omassa MLP:ssäni ( Vaillant ) on tehtaan puolesta vastus putkessa eikä varaajassa, eli sinne pitäisi sitten saada vähän tehojakin.. ja pumppu pyörimään, mutta käyttövesivaraajassa on kyllä paikka johon voisi laittaa ihan ylimääräisenkin vastuksen tuollaiseen tarkoitukseen.
 

Raksaaja

Member
Tuke sanoi:
Itselläni on maalämpö ja kytkeminen suoraan pumpun vastukseen myös mietityttään takuun takia.

Tuossa ei ole mitään järkeä. Kun aurigosta tehdään sähköä 1000 kWh ja sillä lämmitetään maalämpöpumpun sähkövastusta, maalämpöpumpun sähkönkulutus vähenee 200-400 kWh. Tuo kannattaa vain siinä tapauksessa, että laitteisto on jo olemassa ja sen tuotamalle sähkölle ei ole mitään muuta käyttöä.

 
Ylös