VesA sanoi:
Savonius sanoi:
Hylkäsin koko kaasujutun kun aika marginaaleissa kuitenkin noiden ostokaasujen kanssa liikutaan. Sen sijaan päähäni juuttui häkäpönttö. YouTube videolla oli häkäpönttö joka teki kaasua n. 2,4Kw:n Honda agrelle. Mukavasti sillä sähkötyökalut näyttivät pyörivän. Narukäynnisteinen Honda lähti säksättämään toisella nykäyksellä. Pönttö oli tehty 200 litran tynnyristä. Hondasta oli poistettu polttoainetankki. (saattoi se olla joku Hondan klooni mutta hyvin samanlainen kuin se mikä tuolla tallissa lojuu). Toinen mikä osui silmiin oli kun tehtiin häkäpönttö kahdesta vanhasta nestekaasupullosta. Siinä oli luovuutta kerrakseen.
Puun kaasutusta on selvitelty - voi olla että häkäpönttöä paremmankin puukaasuttimen pystyisi itse tekemään. Ongelmana noissa on se kaikki muu ylimääräinen palamistuote jota syntyy ja sitten tiivistyy pitkin konetta, käryllä ajettu kone likaantuu. Suurin ongelma muistaaksein oli venttiilien kanssa, ne kun alkavat takerrella likaisten varsien takia koneen joutuu avaamaan. Tervat sun muut pitäisi pystyä pesemään pois.
Juu, venttiilivaivat tulee ensimmäisenä, kaverin autosta tahmeitaventtilejä liuoteltiin tinnerilä ym aineilla ihan päällipuolelta. Muistikuvaa ei ole siitä oliko männänrenkaat jumiutuneet pitemmällä käytöllä. Kaasun sisältämä terva tietty lisää osaltaan moottorin tehoa.
Ajoneuvoissa laitteistoa rajoittaa paino ja tilanpuute. Paikallisversioissa voi kokoonpanoa lajentaa ja parataa suodatusta sekä jäähdytystä.
Tervoja syntyy kun kaasutusprosessi ei ole tarpeeksi kuuma. Toinen, vähemmän huomioitu seikka, on että syntyvän kaasun tilavuus on jopa 5- kertainen imuilmaan verraten. Eli virtausnopus on niin kova että tervat eivät kertakaikkiaan ehdi krakkautua. Puun sisältämät hiilivetyketjut ovat pitkiä ja monimutkaisia, niiden pilkoutuminen pätkä kerrallaan vie oman aikansa.