Normaalin kaasupullon täyttö liikennekaasumittarista

Savonius

Well-known member
Pystyisiköhän rakentamaan adabterin jota käyttämällä saisi omat kaasupullonsa täytettyä noista autojen tankkausasemilta.
Turun Sanomien tämänpäiväisen jutun mukaan autoon tankattu kaasu maksoi 1,45€ kilo. Viiden kilon täyden pullon hinta 18 euroa ja 11 kilon hinta 23 euron pinnassa täällä päin suomea.
 

denzil dexter

Well-known member
Toki pystyy. Kaasun nesteyttäminen voi olla haastavaa 8 bar pullolla, joten tankattavan maa/biokaasun määrä jää grammatasolle (pitäisi olla -160C lämpötila). Eikös nestekaasupullossa ole huoneenlämpötilassa nesteytyvää propaani/butaaniseosta, mutta maakaasu on puolestaan metaania CH4?
 

kotte

Well-known member
Savonius sanoi:
Pystyisiköhän rakentamaan adabterin jota käyttämällä saisi omat kaasupullonsa täytettyä noista autojen tankkausasemilta.
Turun Sanomien tämänpäiväisen jutun mukaan autoon tankattu kaasu maksoi 1,45€ kilo. Viiden kilon täyden pullon hinta 18 euroa ja 11 kilon hinta 23 euron pinnassa täällä päin suomea.
Normaali nestekaasupullo ei kestäne autotankkausaseman painetta (tietääkseni jossakin 50barin paikkeilla). Pitäisi olla vähintään hiilidioksidipullo noille paineille.

Mitenkä sitten edes käyttäisi kaasuasemilta saatavaa kaasua kotona, kun paineenalentimet ja kulutuslaitteet eivät ole yhteensopivia (pitäisi esim. olla erityinen maakaasulle tarkoitettu liesi, jossa on erilaiset suuttimet kuin nestekaasulle)? Toisaalta kaasuasemalta ei saa riittävää painetta niin, että metaanipulloon saisi normipaineen (käsittääkseni luokkaa 150 ... 200 baaria, kuten happipulloille), jolloin kaasun määräkin olisi normaali.
 

denzil dexter

Well-known member
Liittyy vain ohuesti aiheeseen, mutta mainittakoon silti. Tämän vuoden alusta Trafi maksaa 1000 euron tuen autoille, jotka muutetaan toimimaan maa/biokaasulla.
Etköhän Savonius laita kaasupullot autoon ja sitten kehittelet jonkun virityksen jolla kaasua voi puhallella autosta muihin käyttötarkoituksiin... Jossakin Volkkarin mallissa ainakin oli vajaan 40 kg tankit, joten niillä voisi jo laulatella aggregaattia tai lämmittää tupaa enemmänkin.
 

kotte

Well-known member
denzil dexter sanoi:
Jossakin Volkkarin mallissa ainakin oli vajaan 40 kg tankit, joten niillä voisi jo laulatella aggregaattia tai lämmittää tupaa enemmänkin.
Eikö moottoripolttoöljy tule ainakin toistaiseksi hiukan edullisemmaksi, kun dieselin hyötysuhdekin on parempi kuin muunnetun kaasumoottorin? Omasta putkiliittymästä saisi toki selvästi halvemmalla kuin tankkausasemalta, mutta hiilidioksidihaittaveronhan joutuu maakaasusta kumminkin maksamaan (toki moottoripolttoöljystäkin). Tasebiokaasu on vastaavasti verottakin kalliimpaa, kaiketi oman liittymän putkestakin ostettuna.
 

Savonius

Well-known member
Hylkäsin koko kaasujutun kun aika marginaaleissa kuitenkin noiden ostokaasujen kanssa liikutaan. Sen sijaan päähäni juuttui häkäpönttö. YouTube videolla oli häkäpönttö joka teki kaasua n. 2,4Kw:n Honda agrelle. Mukavasti sillä sähkötyökalut näyttivät pyörivän. Narukäynnisteinen Honda lähti säksättämään toisella nykäyksellä. Pönttö oli tehty 200 litran tynnyristä. Hondasta oli poistettu polttoainetankki. (saattoi se olla joku Hondan klooni mutta hyvin samanlainen kuin se mikä tuolla tallissa lojuu). Toinen mikä osui silmiin oli kun tehtiin häkäpönttö kahdesta vanhasta nestekaasupullosta. Siinä oli luovuutta kerrakseen.
 

VesA

New member
Savonius sanoi:
Hylkäsin koko kaasujutun kun aika marginaaleissa kuitenkin noiden ostokaasujen kanssa liikutaan. Sen sijaan päähäni juuttui häkäpönttö. YouTube videolla oli häkäpönttö joka teki kaasua n. 2,4Kw:n Honda agrelle. Mukavasti sillä sähkötyökalut näyttivät pyörivän. Narukäynnisteinen Honda lähti säksättämään toisella nykäyksellä. Pönttö oli tehty 200 litran tynnyristä. Hondasta oli poistettu polttoainetankki. (saattoi se olla joku Hondan klooni mutta hyvin samanlainen kuin se mikä tuolla tallissa lojuu). Toinen mikä osui silmiin oli kun tehtiin häkäpönttö kahdesta vanhasta nestekaasupullosta. Siinä oli luovuutta kerrakseen.

Puun kaasutusta on selvitelty - voi olla että häkäpönttöä paremmankin puukaasuttimen pystyisi itse tekemään. Ongelmana noissa on se kaikki muu ylimääräinen palamistuote jota syntyy ja sitten tiivistyy pitkin konetta, käryllä ajettu kone likaantuu. Suurin ongelma muistaaksein oli venttiilien kanssa, ne kun alkavat takerrella likaisten varsien takia koneen joutuu avaamaan. Tervat sun muut pitäisi pystyä pesemään pois.
 

denzil dexter

Well-known member
kotte sanoi:
Eikö moottoripolttoöljy tule ainakin toistaiseksi hiukan edullisemmaksi, kun dieselin hyötysuhdekin on parempi kuin muunnetun kaasumoottorin? Omasta putkiliittymästä saisi toki selvästi halvemmalla kuin tankkausasemalta, mutta hiilidioksidihaittaveronhan joutuu maakaasusta kumminkin maksamaan (toki moottoripolttoöljystäkin). Tasebiokaasu on vastaavasti verottakin kalliimpaa, kaiketi oman liittymän putkestakin ostettuna.

Polttoöljy maksaa mittarilla ehkä 1.20 euroa/litra, siis noin 1.40 euroa/kilo. Lämpöarvo 42.7 MJ/kg. Kaasu sitten esimerkiksi 1.45 e/kg, lämpöarvo 50 MJ/kg. Lämmityspolttoöljyä enemmän tilattaessa taas löpö voisi olla hiukan halvempaa.  Hintaetu voi siis tällä hetkellä olla kumpaan suuntaan tahansa.

Lähinnä siis riippuu siitä, mikä laitteille polttoaineeksi käy. Jos tuvassa on kaasuhella ja -jääkaappi, niin niitä on turha yrittää konvertoida tupaöljylle ja toisaalta dieselaggregaattia on yhtä turha yrittää saada käymään kaasulla. Bensa-agre toimisi hyvinkin.
 

Savonius

Well-known member
VesA sanoi:
Savonius sanoi:
Hylkäsin koko kaasujutu

Puun kaasutusta on selvitelty - voi olla että häkäpönttöä paremmankin puukaasuttimen pystyisi itse tekemään. Ongelmana noissa on se kaikki muu ylimääräinen palamistuote jota syntyy ja sitten tiivistyy pitkin konetta, käryllä ajettu kone likaantuu. Suurin ongelma muistaaksein oli venttiilien kanssa, ne kun alkavat takerrella likaisten varsien takia koneen joutuu avaamaan. Tervat sun muut pitäisi pystyä pesemään pois.

Niin, on aina mahdollista löytää tällaisista hankkeista joku ongelmakohta ja tyytyä siihen että, ei voi, ei ole luvallista, tai mitä muita syitä niitä nyt on ja tyytyä siihen. Samaan aikaan toisaalla joku ajelee vanhalla Volvolla, jossa on häkäpönttö, suomea päästä päähän. Päivittäisessä käytössä lienee useita autoja joiden polttoaineena on puukaasu.
Omat tarpeeni tyydyttäisi ratkaisu jolla voisi pyörittää agrekaattia marras- joulu-tammikuussa muutaman kilovattitunnin edestä pari kertaa viikossa.
 

Mikkolan

Member
VesA sanoi:
Savonius sanoi:
Hylkäsin koko kaasujutun kun aika marginaaleissa kuitenkin noiden ostokaasujen kanssa liikutaan. Sen sijaan päähäni juuttui häkäpönttö. YouTube videolla oli häkäpönttö joka teki kaasua n. 2,4Kw:n Honda agrelle. Mukavasti sillä sähkötyökalut näyttivät pyörivän. Narukäynnisteinen Honda lähti säksättämään toisella nykäyksellä. Pönttö oli tehty 200 litran tynnyristä. Hondasta oli poistettu polttoainetankki. (saattoi se olla joku Hondan klooni mutta hyvin samanlainen kuin se mikä tuolla tallissa lojuu). Toinen mikä osui silmiin oli kun tehtiin häkäpönttö kahdesta vanhasta nestekaasupullosta. Siinä oli luovuutta kerrakseen.

Puun kaasutusta on selvitelty - voi olla että häkäpönttöä paremmankin puukaasuttimen pystyisi itse tekemään. Ongelmana noissa on se kaikki muu ylimääräinen palamistuote jota syntyy ja sitten tiivistyy pitkin konetta, käryllä ajettu kone likaantuu. Suurin ongelma muistaaksein oli venttiilien kanssa, ne kun alkavat takerrella likaisten varsien takia koneen joutuu avaamaan. Tervat sun muut pitäisi pystyä pesemään pois.

Juu, venttiilivaivat tulee ensimmäisenä, kaverin autosta tahmeitaventtilejä liuoteltiin tinnerilä ym aineilla ihan päällipuolelta. Muistikuvaa ei ole siitä oliko männänrenkaat jumiutuneet pitemmällä käytöllä.  Kaasun sisältämä terva tietty lisää osaltaan moottorin tehoa.
Ajoneuvoissa laitteistoa rajoittaa paino ja tilanpuute. Paikallisversioissa voi kokoonpanoa lajentaa ja parataa suodatusta sekä jäähdytystä.

Tervoja syntyy kun kaasutusprosessi ei ole tarpeeksi kuuma. Toinen, vähemmän huomioitu seikka, on että syntyvän kaasun tilavuus on jopa 5- kertainen imuilmaan verraten. Eli virtausnopus on niin kova että tervat eivät kertakaikkiaan ehdi krakkautua. Puun sisältämät hiilivetyketjut ovat pitkiä ja monimutkaisia, niiden pilkoutuminen pätkä kerrallaan vie oman aikansa.
 
Ylös