staattorin hartsauksesta

PoLe

New member
Tänne voi kirjoitella kokemuksia staattorin hartsauksesta.

Itse olen käyttänyt sekä epokseja että polyuretaanihartsausaineita, molemmilla on hyvät ja huonot puolensa.

Epoksi on kallista ja hyvin tarkka koveteaineen suhteesta mutta arvelisin että sään kestävyys on parempi epokseilla kuin polyuretaanilla.
Polyuretaani on kolme kertaa halvempaa ja yleensä hieman elastista.

Huomasin tuossa että kun hartsasin uusimman staattorin polyuretaanilla niin staattori taipuu hieman omasta painostaan.
staattori on iso ja painaa 27 kiloa.
onneksi staattori kiinnitetään kuudella mutterilla kiinni itse napa-akseliin, joten siitä tulee jämäkämpi.

Onko sitten elastisuus hyväksi staattoreissa?
jos ajattelee että kun mylly alkaa tuottamaan 10kW tehoja niin tärinäkin on jo aika kova.. joten saattaa olla että aikaa myöten polyuretaanihartsi alkaa halkeilla..
Noh, aika näyttää.

www.stenbacka.fi tuolta saa reilu 11kg polyuretaani hartsia noin 130 eurolla. (ULTIFIL 3000-050NS)



Sitten vielä muotin teosta ja staattorin irroituksesta.
Olen todellakin uhrannut aina monta tuntia itse staattorin irroitukseen muotista.
sen voin sanoa että vahaus, öljyäminen, silikoonin levitys yms. ovat huonoja menetelmiä.
Mutta tämä viimonen hartsaus onnistui hyvin.
Pakkausteippi on mainio irroitusväline muotista. Teippiä vain tasaisesti joka puolelle muottia ja hartsit päälle ja irroitus on helppoa (noin 15min)
vielä kun teippien päälle suihkuttaa silikonispräytä niin irroittaminen on vielä helpompaa. :)
Pakkausteippi kannattaa olla mieluiten värillistä kuin läpinäkyvää niin näkee rypyt yms. paremmin.

 
Ylös