Kimppatilaus Kiinasta

topi

New member
Terveisiä Kiinasta.

Itseäni on vuosia potuttanut pientuulivoimaloiden kallis hinta Suomessa. Kilowatin yksiköstä joutuu pulittamaan melkein kymppitonnin markkoina.

Olen asunut Kiinassa muutaman vuoden, ja tutustunut paikalliseen kauppatapaan ja laatuun / laadun puutteeseen.

Viime viikolla sain tingattua mielestäni hyvät hinnat pinoistuulivoimaloille paikallisen diilerin kanssa. Ensin ajattelin alkaa tuomaan niitä kaupallisesti maahan, mutta jätin ajatuksen toistaiseksi lepäämään.
Koska hinnat on kuitenkin valmiit ja hyvät, voisi yrittää järjestää kimppatilauksen ko lafkalta. Jotta onnistuu, tarvitaan tehokas puuhanainen/-mies järjestelemään ja riittävä määrä hankkijoita samaan lähetykseen.

Hinnat ovat seuraavia, dollareita Kiinassa:

300 W    240USD
600 W    380USD
1 kW      480USD
2 kW      860USD

Hintaan kuuluu lavat (3 kpl), generaattori, kontrolleri, masto ja invertteri (ei akkuja).

Jotta homma onnistuu, pitää saada 20 jalan merikontti täyteen. Kilowatin settejä menee sinne noin 48 kpl. kahden kilon settejä noin 28 kpl.

Merikontin lähetys Suomeen (Kotkaan) maksaa noin 750 USD.

Tähän päälle huolintakulut Kiinassa (en tiedä vielä summaa), huolinta Suomessa (jos ei joku halua itse tehdä), tulli (2,7%), ALV (22%), ja rahtaus perille Suomessa. Muitakin kuluja voi tulla, en ainakaan lupaa etteikö tulisi.

Jotta homma käytännössä onnistuu, pitänee hoitaa jonkun yhdistyksen tms kautta. Voi olla että yksityiset henkilöt yhdessä kanssa toimii (pitää kysyä Tullilta). Samoin rahat pitää kerätä etukäteen (tai löytää rahoittaja, mulla ei ole intoa siihen ;).

Toimittajalla oli esittää LVD ja EMC sertifikaatti, ja ovat CE-merkittyjä.

Laadusta en tiedä vielä mitään. Ajattelin mielenkiinnosta piipahtaa tehtaalla kattomassa miltä käytännössä näyttää, sillä selviää ainakin pahimmat puutteet.

Jos on kysyttävää, pistäkää jatkoja. Myös maililla voin vastailla (tuulivoimaa ät topisoft pistefi).

Topi, Peking
 

topi

New member
Juu tiedetään.

Ajatus onkin tee-se-itse-henkilöille, pikemminkin kuin buy-and-forget käyttäjille.

Eli ko. vekottimesta saisi kohtuuhintaisen alustan johon sitten voisi tehdä oman maun mukaan parannuksia. Korjauksetkin pitää tehdä omatoimisesti.

Täytyy siis tiedostaa että valmistaja lupaa takuun, mutta sen käyttäminen ei ole rahtien takia kannattavaa.

-- Topi
 

Puuha

Well-known member
linkkejä ko. voimaloihin ja valmistajaan? tuskin kukaan nyt suunapäänä rupeaa tilaamaan jotain ilman mitään lisätietoja.

tuossa äkkiä kun laskeskeli niin suomessa rahti on äkkiä jo 100-300 euroon. vakuutukset pitäisi olla myös kontille ja lastille. jne.
 

topi

New member
Valmistajan kotisivut:

http://www.ouyad.com/en/products.html?proID=2315394

Ei tietenkään välitöntä tilausta. Yritän kutitella sopivaa porukka kasaamaan yhteistilausta. Itse en varmaankaan tule mukaan, ainakaan ekaan pakettiin (saan muuttokuroman mukana verovapaasti tuoda omaan käyttöön, en tosin tiedä milloin Suomeen muutan).

Suomen rahdista en tiedä, joku voisi olla luova ja keksiä hyvän ratkaisun siihen.

Äkkilasku 2 kW paketeille:

860 USD = 641 EUR.
750 USD = 559 EUR.

28 kpl * 641 EUR = 17 948 EUR.
Rahti päälle = 18 507 EUR.
Tulli 2,7% = 19 007 EUR.
ALV 22% = 23 188 EUR.

23 188 EUR / 28 kpl = 828 EUR / kpl

Eli tossa hinnassa on laite, rahti, tulli, avl. Mutta ei huolintaa eikä Suomen rahtia.

Jos rahti Suomessa on max 300 EUR, niin 1 128 EUR / kpl.

Ultimatella näyttää olevan 2 KW malli 3 634 EUR sisältäen lataussäätimen, maston ja rahdin (ei ilmeisesti invertteriä ? )
Ultimaten rahti oli 180 EUR, eiköhän sen itekin onnistu tohon hintaan saamaan.

Vielä, itse en ole tässä mitenkään saamapuolella. Paitsi lämmin ajatus siitä että auttaa muita ;)

--
  Topi
 

Puuha

Well-known member
sopimusasiakkaana rahdin saa alas.

jnuu eipä nuo nyt niin pahoilta näyttäneet. tosin turbiini näyttäis olevan aavistuksen liian pieni jotta nimellistehoon päästäisiin 9m/sek tuulilla.

tuossa muistelin että että huolinta on n. 100 euron paikkeilla suomessa kontilla (markka aikana 500mk). tosin on voinut nousta sitten niistä ajoista kun muutamat moottoripyörät suomeen tuotiin.
 

topi

New member
Jos innostun tuolla tehtaalla käymään (3000 km matkaa  :( ) niin mitä pitäsi tarkkailla ??

Itse osaan ottaa kantaa tuotannon laatuun, elektroniikan ja geniksen yleiseen rakenteeseen, sähköturvallisuuteen, osavalintoihin (ei Kiinalaisia laakereita !, toimitetaan vaikka SKF:n laakerit heille kasausta varten).

Mutta tuuliaspektit ovat kokemusalueen ulkopuolella.

-- Topi
 

Puuha

Well-known member
Lienee ndfeb paras vastaamaan näihin asioihin lyhyesti.

tosin edullisemmin saa jos tilaa pelkät genut jos pelkästään tsi projektiin meinaa.
 

topi

New member
Toimittivat myös pilkotut hinnat, mutta ne ei välttämättä ole täysin vapaasti käytettävissä:

Osa                                                  300W      600W      1kW          2kW:
Wind generator price (USD)            $137.00  $238.00  $233.50  $399.50
Blade price(USD)                         $25.00    $28.00    $48.00    $114.50
Contronller price(USD)                    $10.00    $12.50    $11.00    $38.00
Guy cable tower price(USD)            $33.00    $40.50    $103.00  $136.00
Off Gird inverter price(USD)            $34.00    $60.00    $84.00    $171.00

Eli tosta 2kW laisttesta tornin hintaa on verollisena 125 Euroa, jollen väärin laskenut.

-- Topi
 

topi

New member
Moi,

Olin pistänyt Suom24.fi:n keskustelualueelle linkin tänne.

Alle viiko kulutta tosta se oli sensuroitu sieltä pois. Olikohan joku "virallinen" maahantuoja hermostunut ;-?

- Topi
 

topi

New member
Viesti 24:ssä oli suunnilleen:

    Otsikko: Tuulivoimalan kimppatilaus kiinasta, säästä 40% - 70%

    Viesti:
    Yritän järjestää kimppatilausta tuulivoimaloille Kiinasta, keskustelu löytyy osoitteesta:  http://tinyurl.com/kimppa

    Topi

Ehti olla siellä ehkä noin 3-4 pv, kunnes ei enää näy.
Pistin tänään kyselyn sinne, saa nähdä tuleeko vastausta.

Mielestäni tossa ei ollut mitään provosoivaa, hyvien tapojen vastaista tms. Täysin asiallinen viesti.

Kerron jos vaivautuvat vastaamaan...

- Topi
 

topi

New member
Kuinka montaa tällainen "säästökapanja" kiinostaa?

Omasta tuttavapiiristäni saan luultavasti 4-6 yksikköä (isoin osa 2 kW) mukaan. Vielä pitäisi reilu parikymmentä kiinnostunutta löytyä.

Samoin sopiva puuhasetä Suomen päästä tarvitaan. Itse voin avustaa Kiinasta käsin.

Topi
 

Puuha

Well-known member
spämminä poistettu todennäköisesti. myös tuolla suoli24:n keskusteluissa on samanlaisilla viesteillä aikoinaan vähän ihmisiä huijattu. jne. jne.

vähän ongelmallisia tällaiset kimpat nykypäivänä kun näitä huijauksia on ollut.

toivottavasti mukaan saat väkeä.
 

someone

New member
Rupesi kiinnostamaan nuo isommat mallit mitä oli kotisivuilla maininnassa... Tässä mietiskelly omaa tuulipuistoa tuonne kotikonnuille. Laittas pellot uusiokäyttöön... :)
 
Ylös