Lisälatausta akustolle Veneeseen

kaller

New member
Uusi kasvo foorumilla saattaa kysellä hiukan tyhmiäkin. Minulla on siis vene johon olisi tarkoitus asentaa aurinkopaneli jotta jatkossa akut olisi aina mahdollisimman täynnä. Pääosan ajasta vene seisoo laiturissa ja satunnaisesti siellä virkaa kuluttaa lähinnä pilssipumppu. Kyseessä on moottorivene jossa on tehokas 100A laturi. Puinen vene vuotaa aina vähän joten pilssipumpput aina hiukan kuluttaa virtaa kuten myös valvontakamera joka sinne on asennettu.

Akustona minulla on 2kpl 100ah akkua. Sähköjärjestelmä on toteutettu niin että pääkytkimessä on erilliset piirit molemmille akuille eli hupipuoli ja starttiakku ovat irrallaan kun latausta ei tule. Kun latausta tulee latausrele huolehtii siitä että akut kytketään rinnan ja molemmat akut lataantuvat. Laitteina tässä on siis seuraavat tuotteet:
https://www.bluesea.com/products/products/5511e/e-Series_Dual_Circuit_Plus_Battery_Switch/featured
https://www.bluesea.com/products/7610/SI-ACR_Automatic_Charging_Relay_-_12_24V_DC_120A

Latausreleen speksit on että kun akun starttiakun jännite saavuttaa 13,6 V kytketään akut yhteen. Vastaavasti kun jännite putoaa  12,35V niin akut erotetaan toisistaan.

Veneen katolta löytyy tilaa noin 1,7m/1m johon olen ajatellut panelin ja sijoittaa. Katto on kaareva joten taipuisa paneli käy tuohon mainiosti. Nyt minulla on herännyt oikeastaan muutama kysymys jota pohdin.

Mikä olisi oikea koko panelille jotta molemmat akut kestäisivät hyvässä latauksessa ?
Meneekö jokin pieleen kun kone startataan ja latausta tulee kahdesta paikasta ? Pitääkö tähän tehdä jonkinlainen erotus että kun kone käynnistetään irroitetaan aurinkopanelin lataussäätimeltä tuleva lataus akustosta ?

Olen ebaysta katsellut 50w-100w paneleita ja tälläisen paketin saisi alla kahdella sadalla, myös kaikki vinkit hyvistä ostopaikoista olisi kullanarvoisia!
 

Puuha

Well-known member
Perjaatteessa tällaisessa kokonaisuudessa säätimen kytkeminen starttiakkuun on se kivuttomin ja helpoin tapa, jolloin nykyinen laitteisto tulee hyödynnettyä akkujen latauksessa eikä tarvita monimutkaisia järjestelmien lisäyksiä vikaherkkyyttä nostamaan. Tällöin myös latausrele kytkeytyy päälle kun panelistolta on virtaa saatavilla pitäen molemmat akut täytenä latauksen ensisijaisesti kohdentuen käynnistysakulle ja sekundaarisena hupiakulle. Säädin ja laturi pelaavat kyllä yhteen siitä huolen pitää akut, itseasiassa laiturissa ollessa aurinkopaneli lataa akut täydemmäksi kuin mitä moottorin laturi lataisi koska säätimessä on yleensä korkeampi latausjännite.

Säätimeksi valitsisin sellaisen joka herää itsestään lataamaan tai sen alin toimintajännite on tarpeeksi matala. Esimerkiksi alin akun napajännite 9V, jolloin käynnistyksen aiheuttama jännitteenaleneminen akun navoilla ei häiritse säätimen toimintaa. Syytä on myös huomioida säätimen oma kulutus vaikkakin veneen osalta sen merkitys on marginaalinen käyttöajankohdan olessa kesäisin jolloin auringonpaistetta poikkeuksetta riittää. Säätimeksi kelpaa PWM tai MPPT-säädin tosin asennuspaikkan vuoksi ellei saa säänsuojaan täytyisi valita säänkestävä malli tai sitten vastaavasti koteloida se ip66 tai ip67 luokituksella taivasalle riippuen asennuspaikasta.

Paneliksi riittää 30-40W paneli ellei ole muuta kulutusta kuin vain tuo pilssipumppu ja kamera, aika kyllä hoitaa latauksen pienemmälläkin panelilla sillä akku ei ota paljoa virtaa vastaan ollessaan lähes täynnä kulutuksen ollessa vähäistä jolloin pienemmällä panelilla saadaan sama latausteho lähes täyteen akkuun kuin 100W panelilla. Jos muutakin kulutusta on ja/tai halutaan oleilla pitempiä aikoja laiturissa käyttämättä moottoria tahi maasähkön mahdollisuutta ei ole, päästään jo 100W panelilla kohtuulliseen lataukseen valaistukseen sekä tv:n käyttöön pilssipumpun lisäksi mikäli tällainen tarve on.


Akkujen kannalta olisi syytä käyttää saman ikäisiä akkuja sekä myös saman merkkisiä/mallisia akkuja. Molemmat akut on siis syytä aina vaihtaa samaan aikaan jos haluaa täyden hyödyn saada.
 

kaller

New member
Kiitoksia vastauksesta!

Akut on tosiaan täsmälleen samanlaiset ja ajatuksena on että vuosittain vaihdan starttiakun ja hupiakun päittäin niin saadaan ne tasaisesti käytettyä. Lataussäätimen saa kuivaan paikkaan sillä kyseessä on matkavene ja sisällä sähköpääkeskuksessa on laajentamisen varaa reilusti. Tein siitä suuren aikanaan jotta sinne saa tarvittaessa tulevaisuudessa maasähköt/latauksensäätimen.
 

Puuha

Well-known member
Talveksi kannattaa lataussäädin irroittaa järjestelmästä sillä se tyhjentää säilytyksessä suotta sitä akkua johon se on kytketty. Ja tietysti akkuja kannattaa ylläpitää lataamalla ne ainakin kerran kuukaudessa hyvällä elektroonisella laturilla mistä löytyy ylläpitotoiminto.
 

Puuha

Well-known member
Oikeastaan tuo akkujen vaihto päikseen vuosittain on vähän sellainen että sillä voi kaivaa itselleen hautaa kun kyseessä on vene. Vaihtamalla akkuja voi tulla vastaan tilanne että kummatkin akut ovat yhtaikaa sellaisessa kunnossa ettei niissä riitä enää potku käynnistämään moottoria. Yleensä tapahtuu silloin kun ollaan siellä vesillä.

Aika useasti on hupiakku pelastanut tilanteen päästä pois vesiltä kun sillä on voitu käynnistää moottori.

Äiteen "hellulla" on myös vene ja siihen suosittelin laittamaan toisen hupiakun kaveriksi kun kulkevat tuolla merellä eri saaristoissa. Pariin otteeseen on jo toista hupiakkua tarvittu moottorin käynnistämiseen vuosien varrella. Kerran on starttiakku sanonut sopimuksen irti ja muilla kerroilla on sitten tekninen vika tyhjentänyt starttiakun. Ja on toinen hupiakku ollut myös lainassa muutamaan otteessa toisilla venelijöillä että ovat päässeet mantereelle ilman että oma matka on katkennut.
 

kaller

New member
Talveksi tosiaan on tapana ollut että irroitan akut ja lataan ne täyteen ja sitten säilytykseen varastoon. Tätä varten on Ctekin 10A laturi jolla nuo saa ladattua aina ennen säilytystä. Tällöin ei tarvitse tuota säädintö irroitella talveksi.

Lähinnä siksi mietin aina tuota akkujen vaihtoa päittäin että ne kuluisivat tasaisesti. Sähköjärjestelmä on tuossa rakennettu niin että pääkytkimestä löytyy kaksi asentoa. Ensimmäisessä asennossa molemmat piirit on irralliset ja toisessa asennossa akut kytketään rinnakkain. Tällöin saadaan apua myös hupiakulta starttaamiselle.
 

Puuha

Well-known member
Jos starttiakku on sökö niin tuolla rinnankytkennällä on vaarana tyhjentää nopeasti myös hupiakku apuvirran annossa.

Rikkinäinen akku olisi aina hyvä irroittaa järjestelmästä jo senkin vuoksi että se voi haitata toisen akun latausta. Rinnankytkennässä on myös vaarana se ettei vaihtokatkaisin kestä virtapiikkiä mikä syntyy tyhjän/rikkinäisen akun välille.

 

kotte

Well-known member
Starttiakun ja hupiakun käyttöprofiilit ovat sellaiset, että starttiakku pitäisi aina pitää lähes täytenä, mutta hupiakku sietää suurempaa purkausta, koska kuormitustilanteessa maksimivirta on paljon pienempi.

Jos haluaa maksimoida luotettavuuden ja toimia yksinkertaisen mallin mukaan, niin miksei niinkin, että siirtää aina käynnistysakun hupiakuksi, kun hupiakun kanssa alkaa olla vaikeuksia (mikä on helppo huomata) ja hankkii samalla uuden käynnistysakun. Käynnistysakkuna on silloin aina tuore yksilö, joka tuskin aiheuttaa ongelmia. Toisaalta käynnistysakussa on vaihtotilanteessa luultavasti sen verran puhtia jäljellä, että se menettelee vielä muutaman vuoden hupiakkunakin. Käynnistyavuksihan tuosta ei välttämättä ole, mutta eipä pitäisi olla tarvettakaan. Jos käynnistys ei uudehkolla käynnistysakulla onnistu, on vikakin luultavasti muualla.

Itse olen menetellyt niin, että kummallakin akulla on oma pieni paneelinsa ja säätimensä, mutta hupiakun käyttökin on vähäistä, eli molemmat akut tyypillisesti aina lähes täynnä.
 

Jussi

Well-known member
Mulla loppu veneessä akkuongelma siihen, kun hyväksyin sen tosiasian, että hupiakussa pitää olla kapasiteettia reilusti. Muuten se tuhoutuu väistämättä ennenaikaisesti. Alkuun pyrkimys pärjätä 150Ah hupiakulla ja kahdella 60Ah starttiakulla tuotti käytännössä kahden vuoden välein akunvaihtoa, kun monasti tuli tarve lainata ainakin toista starttiakuakin. Ei haitannu, kunhan toisen koneen sai käyntiin.
Sitten kun laitoin 450Ah hupiakkua, jäi koneakut häiritsemättä. 10 vuotta ilman mitään tarvetta vaihtaa akkuja. Toki pitää lataukset olla kunnossa, on ne saatava ajoittain ihan täyteenkin.
 

sam123

Active member
kaller sanoi:
Uusi kasvo foorumilla saattaa kysellä hiukan tyhmiäkin. Minulla on siis vene johon olisi tarkoitus asentaa aurinkopaneli jotta jatkossa akut olisi aina mahdollisimman täynnä. Pääosan ajasta vene seisoo laiturissa ja satunnaisesti siellä virkaa kuluttaa lähinnä pilssipumppu. Kyseessä on moottorivene jossa on tehokas 100A laturi. Puinen vene vuotaa aina vähän joten pilssipumpput aina hiukan kuluttaa virtaa kuten myös valvontakamera joka sinne on asennettu.

Akustona minulla on 2kpl 100ah akkua. Sähköjärjestelmä on toteutettu niin että pääkytkimessä on erilliset piirit molemmille akuille eli hupipuoli ja starttiakku ovat irrallaan kun latausta ei tule. Kun latausta tulee latausrele huolehtii siitä että akut kytketään rinnan ja molemmat akut lataantuvat. Laitteina tässä on siis seuraavat tuotteet:
https://www.bluesea.com/products/products/5511e/e-Series_Dual_Circuit_Plus_Battery_Switch/featured
https://www.bluesea.com/products/7610/SI-ACR_Automatic_Charging_Relay_-_12_24V_DC_120A

Latausreleen speksit on että kun akun starttiakun jännite saavuttaa 13,6 V kytketään akut yhteen. Vastaavasti kun jännite putoaa  12,35V niin akut erotetaan toisistaan.

Veneen katolta löytyy tilaa noin 1,7m/1m johon olen ajatellut panelin ja sijoittaa. Katto on kaareva joten taipuisa paneli käy tuohon mainiosti. Nyt minulla on herännyt oikeastaan muutama kysymys jota pohdin.

Mikä olisi oikea koko panelille jotta molemmat akut kestäisivät hyvässä latauksessa ?
Meneekö jokin pieleen kun kone startataan ja latausta tulee kahdesta paikasta ? Pitääkö tähän tehdä jonkinlainen erotus että kun kone käynnistetään irroitetaan aurinkopanelin lataussäätimeltä tuleva lataus akustosta ?

Olen ebaysta katsellut 50w-100w paneleita ja tälläisen paketin saisi alla kahdella sadalla, myös kaikki vinkit hyvistä ostopaikoista olisi kullanarvoisia!

Älä sekaannu EBAY:n taivutettaviin paneeleihin. Eivät kestä.

Joko 50W: https://www.navimare.fi/product_details.php?p=1960
tai 100W : https://www.navimare.fi/product_details.php?p=1961

Jos saat nätisti laitettua ja haluat hifistellä niin 2x50W sarjaan ja MPPT säädin. On hyvä huomioida kuitenkin että oikeasti 50W ja 100W tuottoero veneilykesän aikana on täysin marginaalinen koska suurimman osan ajasta akut ovat täynnä tai ylläpitolatausvaiheessa eivätkä ota virtaa vastaan. Sitten kun olet liikkeellä ei virrasta liene pulaa.

Eli itse ottaisin tuon Sunwindin paneelin josta on jo yli 10 vuoden kokemukset ja perus PWM-säätimen.

Vähän edullisemmin: https://www.sunwind.fi/product/category/?cap=154
 

kaller

New member
Kiitoksia vastauksista, olen jonkin verran seuranut nyt akkuja alkukesän. Vene on ollut koko ajna ainoastaan laiturissa ja se ei ole saanut latausta mistään. Kuukaudessa jännite on starttiakulla 12,68 ja hupiakulla 12,55. Kovin paljon ei siis latausta tarvita ja näyttäisi siltä että 50w paneeli riittäisi tuohon.

Mikä tarkemmin on vikana noissa Ebayn paneleissa ? hinnassa ei kauheaa eroa ole ja olin itseasiassa katsellut tuota samaa panelia eri kaippiaalta:
https://www.heater.fi/fi/energia/aurinkosahko/aurinkopanelit-1/aurinkopaneeli-sunwind-marine-flex-50w.html

Meinaisn liimata tuon sikaflexillä kiinni kanteen ja sen johdosta olisi toivottavaa ettei heti seuraavana vuonna tarvitse tuota irroitella.
 

sam123

Active member
kaller sanoi:
Mikä tarkemmin on vikana noissa Ebayn paneleissa ?

Kaikki. Liitosboksi ei ole vedenpitävä pitkässä juoksussa eikä kestävä, kennot irtoavat reunasta kun alkaa päällysmuovi repsottamaan reunoista, päällysmuovi kellastuu jne.

Kiinalaista *askaa ei kannata laittaa varsinkaan veneeseen.
 
Ylös