Monta paneelia vähintään yhteen MPP säätimeen?

Tämä saattaa olla yksinkertainen kysymys tietäjille, minulle hämäävä koska tarjouksissa on eroja ja ristiriitaisuuksia.

Invertteri Fronius Symo 3,7-3-M, paneelien (monikide 270W) asennuspaikka talon harjan suuntaisesti (harja pohjois-etelä -suuntaan) kahdelle katon lappeelle; puolet paneeleista itään, puolet länteen. Mistään ei tule varjoja missään vaiheessa kummallekaan katon lappeelle.

Meille riittää tuotoltaan noin 3 -3,3 kwh maksimissaan paneeliteho tällä hetkellä, pieni laajennusvara voi olla hyvä.

Aurinko paistaa keväisin ja kesäisin klo 5-9 pelkästään idän puoleisille paneeleille, noin klo 9-16 molemmille kiertäen idästä länteen ja 16-21 lännen puoleisille paneeleille.

Mikä on minimimäärä paneeleita yhdellä lappeella kytketttynä yhteen MPP säätimeen, jotta kyseinen invertteri toimii (idän puoli toiseen säätimeen puolet paneeleista, lännen puoli toiseen säätimeen puolet paneeleista)?
Vai toimiiko yhtä hyvin olipa kyseessä 6, 7 tai  8 paneelia lappeella eli puolella, jolloin paneelien lukumäärällä ei ole merkitystä invertterin toiminnan kannalta?


Epätietoisuus johtuu siitä että tarjouksia yleisesti tunnetuilta yrityksiltä on tullut 10-16 paneelin järjestelmistä ja inverttereitä 3,0 ja 5.0 väliltä.

Kiitos jo tässä vaiheessa.
 

Riku_84

New member
MPP säätöalue on 150V-800V ja starttaus jännite 200V

200V kun täyttyy niin lähtee tulille eli jos 1 ryhmä syöttää 150V ja 2 ryhmä 50V vaikkapa.

7.4kW on DC piikkitehon kesto eli saa olla paneeleita mukavasti perässä.

Omasta kattoin lokia niin toissa päivänä klo 5.15 oli startannut ja 22.35 oli sammunut. Itsellä 1 MPP  12 paneelin kenttä.
 
Olen katsonut ja vertaillut eri paneelimääriä kahdelle stringille asennuksessa Froniuksen laskurilla.

Riittääkö open circuit voltage lukema tuohon käynnistykseen (on yleensä aina jotain 250-350 v)
vai MPP voltage at 25° C vai MPP voltage 50° C?

Jos meinaan saada yhden lappeen paneeleilla käynnistymään maaliskuun aurinkoisessa pakkaskelissä, tarvitaan oletettavasi enemmän paneeleja yhdelle lappeelle kuin kesällä? Näin humanistin ajattelulla  ::). Tilannehan on katolla sellainen että toiselle idän puoleiselle lappeelle paistaa aurinko, ja lännen puoleinen on varjossa.

Ja sorry tässä vaiheessa tällaiset maalaiset kysymykset jo etukäteen.

 

Riku_84

New member
Mielestäni tuo pitää laskea "open circuit voltage" arvolla koska ainakin itse olen sellaisen käsityksen saanut että jos inventteri on spesifioitu 600VDC tai 1000VDC niin silloin paneelikentän avoin jännite ei saa nousta noiden kahden yli.

Pistä vain riittävästi paneeleita. Tietysti enempi sinne puolelle minne aurinko vuodesta paistaa enempi. Kurkkaa https://sunenergia.com/ sivuilta jos talosi löytyy mitenkä auringonpaiste jakaantuu katoille. Tuolta myös näkee mihin kohtaa kattoa paneelit kannattaa sijoittaa.
 
Ylös