AGM käynnistysakku

Ak-85

New member
Kävi sellainen tilanne, että kävin kyselemässä puuilosta vapaa-ajan akkuja ja siellä ei ollut oiken muuta kuin mbat:n cml200c akku joka on AGM tekniikalla. Kapasiteettia akussa 210ah ja voltteja 12, hintaa 249€.  Nyt kun hain akun ja huvikseni googletin sen specksejä, näyttää akku kuuluvan käynnistyakut kategoriaan!  Myyjä kertoi akun olevan vapaa-ajan akku, koska siinä ei ilmoteta missään tarrassa käynnistysvirtaa tai vastaavaa.

Miten kannattaisi tehdä nyt? Ostin agm -akun sen toivossa, että se kestäisi puolet pidempään käytössä kuin normi akku, mutta kun tämä on nyt käynnistysakku, olisiko se viisainta viedä takaisin liikkeeseen?    Hinta ei kyllä ole paha, mutta jos ei kestä aurinkosähkö tyylistä purkua ja latausta, niin eipä tuosta ole juuri hyötyä.
 

Puuha

Well-known member
ei siinä ole mitään sen suurempaa ongelmaa. pidät vain huolen että pidät akun varauksen aina yli 50%. tämä kannattaa muistaa kaikissa akuissa eliniän kannalta.  mbat on ihan laadukas akku hinta/laatusuhteeltaan. agm ei sano sitä että kestää kauemmin sen saa tuhottua huonolla käytöllä yhtä nopeasti kuin perinteisen lyijy/neste akun. agm akkuja on myynnissä niin käynnistys, vapaa-ajan akkuina kuin myös deep-cycle akkuina joiden mukaan akkuja pitäisi ostella.
 

Ak-85

New member
OK, kiitos nopeasta vastauksesta. Tosiaan tämä akku tuli ostettua pienoisena heräteostoksena, mutta muistin markkinamiesten puheet agm:n ylivoimaisuudesta kestävyydessä, joka vaikutti ostopäätökseen. Onko tämä agm sitten todellisuudessa pitempikestoinen kuin normi vapaa-ajan lyijynesteakku??
 

Puuha

Well-known member
ei ole

erona on vain se että se voidaan asentaa vaikka kyljelleen (kestää tärinää mutta sitä tuskin mökkiasennuksessa on suuresti vaivaa ja ongelmaa) ja sisätiloihin. nesteakut vaativat tuulettuvan tilan sillä latauksen yhteydessä niissä kehittyy vetyä joka tiedätkin varmaan on aika tehokas palamaan ja pienikin määrä riittää saamaan pienellä kipinällä ison reijän seinään.

normi käynnistysakut myös toimivat ihan siinä missä muutkin akut kunhan muistetaan tuo että maksimissaan puretaan 50% mutta suositeltavaa olisi pitää akun lataus yli 70% jolloin päästään yli 5 vuoden ikään. vielä kun olosuhteet saadaan pysymään ympäri vuoden samoina voidaan olettaa että ikä on vieläkin pidempi.

mökillä on ollut normaali vartan käynnistysakku kuorma-autoon nyt 10 vuotta ja vieläkin testerin mukaan 60% kapasiteetista käytettävissä. ja on muuten aina purettu tyhjäksi ennen seuraavaa latausta. ja talveksi sitten nostettu varastoon jossa plussan puolella lämpötila koska ei ole mitään latausvehkeitä mökillä ylläpitämään akun varausta.

tärkein valintaan vaikuttava tekiä on akun paino. millään muulla ei ole oikeastaan merkitystä jos ajatellaan kestävyyttä. lyijy painaa ja lyijy on aika oleellinen akun keston suhteen. pitää vain muistaa verrata vastaavia akkuja toisiinsa. ei siis vapaa-ajan akkua käynnistysakkuun tai käynnistys akkua deep-cycle akkuun.
 

Ak-85

New member
Jos kerran kestävyys ei ole agm:ssä yhtään parempi, tulee akku kyllä palautettua, koska niiden säilytyspaikka tulee olemaan tuulettuvassa tilassa.
Ostan ennemmin 3x110ah normi hupiakut 300e hintaan. Kiitos sulle puuha! Kyselen taas kunhan projektissa tulee onkelmia, kohta pitää ruveta tinaileen yhteen 180 x 3x6 monikide "solut"
 

Puuha

Well-known member
ja muistahan vertailla sitä painoa sillä pari kymppiä lisää per akku ja saat lisää elinaikaa akuille.  ;) ja bilteman akut kannattaa sitten unohtaa kerralla sillä siellä ei ole kahta samanlaista akkua hyllyssä.
 

Ak-85

New member
Vielä aiheeseen liittyen: Jos pidän kuitenkin tuon AGM akun, niin voisinko jotenkin kasvattaa kokonaisakkukapasiteettia liittämällä jotenkin tuohon melkein uuden sznajder 140ah lyijynesteakun??    Latausjännitteet lienee hiukan erit ainakin...
 

VPJ

Member
Ak-85 sanoi:
Vielä aiheeseen liittyen: Jos pidän kuitenkin tuon AGM akun, niin voisinko jotenkin kasvattaa kokonaisakkukapasiteettia liittämällä jotenkin tuohon melkein uuden sznajder 140ah lyijynesteakun??    Latausjännitteet lienee hiukan erit ainakin...
Pidä ihmessä AGM akku ja liitä ne yhteen mutta tarkkaile pitääkö tämä sznajder jännitteet ja onko kapasiteetti tallessa, meinasin jatkaa mutta jääköön sanomatta.
 

Puuha

Well-known member
akkujen tulee olla samaa tyyppiä kun ne kytketään yhteen sillä neste ja agm tarvitsevat eri latausjännitteet eli ei missään nimessä yhteen. en nyt muista jännitteitä ulkoa. sitten kannattaa myös säädin katsoa että se tukee latausjännitteeltään kyseistä akkutyyppiä. halppislaturit ovat pitkälti tarkoitettuja neste akuille jolloin agm ja hyytelöakut eivät lataudu täyteen ja näin ollen niiden elinkaari lyhenee.
 

Ak-85

New member
Lataussäätimessä joka on tulossa, taisi olla muistaakseni säätö sille että millä jännitteellä ladataan. 
Olisikohan mahdollista erottaa agm ja lyijy esimerkiksi diodilla, jolloin toinen akku saisi vähän vähemmän jänöä diodin takia?
 

Puuha

Well-known member
ei kannata sellaista kikkailua tehdä sillä akun vanhetessa jännite myös muuttuu molemmissa akuissa eri tahtia. samalla arvokasta energiaa menee hukkaan jos tarpeettomia ylimääräisiä vempuloita tehdään väliin. yleensä kikkailuilla saadaan enemmän tuhoa kuin hyötyä ellei sitten ole tietoa enemmälti. itsellä ei tuollaiseen riitä tietotaito joten en myöskään sitä siksi suosittele.

tästä taas päästään siihen että jos akkuja laitetaan yhteen pakettiin useampia niin silloin tulisi eritoten huomioida akkujen laatu ja tasalaatuisuus ennen kaikkea. huonoin akku määrää koko akku kapasiteetin. jos yksi akku laskee kuntonsa 70% se siis tarkoittaa 500Ah:n akustossa 150Ah:n menetystä kokonaisuudessa vaikka muiden akkujen kunto olisi vielä 90%. tämä tuo sitten mukanaan sen että nämä paremmat akut myös vanhenevat nopeasti piloille kun eivät lataudu kunnolla täyteen. tässä on myös syy miksi vanhoja ja uusia akkuja ei tulisi sotkea keskenään.
 

Ak-85

New member
Päivitän vielä sen verran, että aloituksessa oleva mbat cml200c on maahantuojan mukaan soveltuva sekä käynnistysakuksi, että vapaa-ajan käyttöön (aurinkosähkö)
Kestää kuullema syklistä käyttöä..
 

sam123

Active member
Ak-85 sanoi:
Päivitän vielä sen verran, että aloituksessa oleva mbat cml200c on maahantuojan mukaan soveltuva sekä käynnistysakuksi, että vapaa-ajan käyttöön (aurinkosähkö)
Kestää kuullema syklistä käyttöä..

Tuo yksi akku on parempi kuin kolme. Jos upgreidaat niin toinen samanlainen rinnalle. Kolmen akun rinnankytkennässä pitäisi sitten jo vetää kaikilta akuilta samanpaksuiset kaapelit samaan pisteeseen, josta tulee turhaa kulunkia.
 

Ak-85

New member
sam123 sanoi:
Ak-85 sanoi:
Päivitän vielä sen verran, että aloituksessa oleva mbat cml200c on maahantuojan mukaan soveltuva sekä käynnistysakuksi, että vapaa-ajan käyttöön (aurinkosähkö)
Kestää kuullema syklistä käyttöä..

Tuo yksi akku on parempi kuin kolme. Jos upgreidaat niin toinen samanlainen rinnalle. Kolmen akun rinnankytkennässä pitäisi sitten jo vetää kaikilta akuilta samanpaksuiset kaapelit samaan pisteeseen, josta tulee turhaa kulunkia.

Parempi kuin kolme mitä?
 

sam123

Active member
Ak-85 sanoi:
sam123 sanoi:
Ak-85 sanoi:
Päivitän vielä sen verran, että aloituksessa oleva mbat cml200c on maahantuojan mukaan soveltuva sekä käynnistysakuksi, että vapaa-ajan käyttöön (aurinkosähkö)
Kestää kuullema syklistä käyttöä..

Tuo yksi akku on parempi kuin kolme. Jos upgreidaat niin toinen samanlainen rinnalle. Kolmen akun rinnankytkennässä pitäisi sitten jo vetää kaikilta akuilta samanpaksuiset kaapelit samaan pisteeseen, josta tulee turhaa kulunkia.

Parempi kuin kolme mitä?

kolme halvinta 23kg 110Ah:n akkua mitä kaupasta löytyy.
 
Ylös