Hong Kong inventterit

Swack42

New member
Hong kongissa oli tarjouksessa pieniä inverttejä ja ostin 300W mallin. Käyttötarkoitusena oli pääasiassa se että vois käyttää kesällä läppäräi josta akku pilalla ulkona. Vähän epäillyttää että jotakin on pielessä kun läppäri lähtee käyntiin mutta invertteri alkaa vinkumaan ja sitten läppäri sammuu. Läppärin omassa virtalähteessä lukee ulostulevaksi tehoksi 90W. Onko toi 300W invertteri kuitenkin liian pieni?
 

denzil dexter

Well-known member
Tuo on aika yleinen ongelma kaikissa inverttereissä: Tekee sähköä ehkä muutaman sekunnin ja sitten vinkuu...

Kokeile niin, että 12V akkulaturi on akussa kiinni. Jos ei silloin vingu, niin akun jännite kyykkää käynnistyksessä. Jos taas vinkuu siitä huolimatta, että akussa on kunnon jännite, silloin kai invertteri on liian pieni.
 

Swack42

New member
Kokeilin nyt niin että on laturin piuha myös kiinni, ei toiminut. Akku on tälläinen http://www.ebay.com/itm/Protable-DC-12V-20000mAh-Li-ion-Super-Rechargeable-Battery-Pack-with-EU-Plug-/141728974752?hash=item20ffb487a0:g:GwIAAOSw3ydVtfrZ ja se vähän epäillyttää varsinkin 20Ah. Mielestäni kuluu huomattavasti nopeemmin. Kokeilin myös laittaa laturin suoraan inventteriin mutta se vain pätki, eli ilmeisesti laturin antama 1A ei riitä. Olen hankkimassa pikkuhiljaa itselleni kuitenkin harrastus mielessä lisää akkuja niin mitä kannattaa ottaa huomioon? Olisiko tälläisessä mitään järkeä pihamökkiin jos alan rakentelemaan aurinkopaneeleja katolle? http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Sahkojarjestelma/Akku/Huoltovapaat-akut-2000018834/
 

Puuha

Well-known member
tuosta ebayn akusta et saa ulos kuin ~25W (output current 2A, output voltage 12,6V). sanottaisiinko näin että 35 euroa oppirahoja sillä tuolla et saa invertteriä toimimaan.

bilteman akulla saat hyvällä tuurilla aavistuksen yli tunnin latausaikaa tietokoneelle kun akku on täynnä.

pienen oppitunnin paikka:
jos laturi on 90W se ottaa verkosta 230V jännitteellä ~0,4A virran kun taas 12,8V akun jännitteellä ~7A+hävikit (invertteri hyötysuhde ~80%, invertterin omakulutus 0,5A jne jne.) eli voidaan sanoa virrankulutuksen olevan 10A luokkaa.
 

Swack42

New member
Puuha sanoi:
pienen oppitunnin paikka:
jos laturi on 90W se ottaa verkosta 230V jännitteellä ~0,4A virran kun taas 12,8V akun jännitteellä ~7A+hävikit (invertteri hyötysuhde ~80%, invertterin omakulutus 0,5A jne jne.) eli voidaan sanoa virrankulutuksen olevan 10A luokkaa.
P=U*I eli onhan toi akku vaatimaton tuohon käyttöön. 90W = 12.6v *7.14A. En edes katsonut mitä siitä luvataan ulosvirraksi mutta olen kyllä mitannut ~10A kun olen kokeillut tätä vastaavaa  http://www.aliexpress.com/store/product/Keenovo-Silicone-Heater-3D-Printer-Heater-Better-Replacement-of-Reprap-PCB-Heater-Heatbed-First-Grade-Quality/210086_881899879.html Siksi oletin ettei virta olisi ongelma mutta en vielä tiedä sähköstä tarpeeksi.
 

VesA

New member
Melko kelpo idea olisi ostaa siihen läppäriin akku, eivät ne monta kymppiä maksa, ja saattaa saada kapasiteetiltaan isomman kuin alkuperäinen. Isomman läppärin akussa voi olla vaikka 75Wh, eivät ne kapasiteetiltaan ihan pieniä ole vaikka pienessä paketissa ovatkin.

Aliexpressistä pitää etsiä sellainen myyjä joka osaa keplotella sen Suomeen, joillain on välivarasto Saksassa tai Ruostissa. Hurjempi kennottaa sen vanhan itse. Oli minulla joskus sellainenkin 'laturi' joka teki Lenovoon sähköä suoraan tupakinsytyttimestä ilman että välissä tehtiin verkkovirtaa.
 

Swack42

New member
VesA sanoi:
Melko kelpo idea olisi ostaa siihen läppäriin akku, eivät ne monta kymppiä maksa, ja saattaa saada kapasiteetiltaan isomman kuin alkuperäinen. Isomman läppärin akussa voi olla vaikka 75Wh, eivät ne kapasiteetiltaan ihan pieniä ole vaikka pienessä paketissa ovatkin.

Aliexpressistä pitää etsiä sellainen myyjä joka osaa keplotella sen Suomeen, joillain on välivarasto Saksassa tai Ruostissa. Hurjempi kennottaa sen vanhan itse. Oli minulla joskus sellainenkin 'laturi' joka teki Lenovoon sähköä suoraan tupakinsytyttimestä ilman että välissä tehtiin verkkovirtaa.
Lähes 100€ 5v vanhaan läppäriin... Eikä se ole edes tärkeää vaikka näin ensialkuun olisikin pääkäyttötarkoitus. Haluaisin oppia sähköstä ja varsinkin keinoista tehdä sitä, siksi olen tällä foorumilla. Ajatuksena olisi jonkinlainen systeemi jota vois laajentaa varojen mukaan. Auorinkopaneelit olis varmaan suht. helppo kytkeä rinnan ja siten laajentaa systeemiä? Minkälaisia akkua kannataisi hankkia? Niille tulee kuitenkin aina käyttöä.
 

VesA

New member
Swack42 sanoi:
VesA sanoi:
Melko kelpo idea olisi ostaa siihen läppäriin akku, eivät ne monta kymppiä maksa, ja saattaa saada kapasiteetiltaan isomman kuin alkuperäinen. Isomman läppärin akussa voi olla vaikka 75Wh, eivät ne kapasiteetiltaan ihan pieniä ole vaikka pienessä paketissa ovatkin.

Aliexpressistä pitää etsiä sellainen myyjä joka osaa keplotella sen Suomeen, joillain on välivarasto Saksassa tai Ruostissa. Hurjempi kennottaa sen vanhan itse. Oli minulla joskus sellainenkin 'laturi' joka teki Lenovoon sähköä suoraan tupakinsytyttimestä ilman että välissä tehtiin verkkovirtaa.
Lähes 100€ 5v vanhaan läppäriin... Eikä se ole edes tärkeää vaikka näin ensialkuun olisikin pääkäyttötarkoitus. Haluaisin oppia sähköstä ja varsinkin keinoista tehdä sitä, siksi olen tällä foorumilla. Ajatuksena olisi jonkinlainen systeemi jota vois laajentaa varojen mukaan. Auorinkopaneelit olis varmaan suht. helppo kytkeä rinnan ja siten laajentaa systeemiä? Minkälaisia akkua kannataisi hankkia? Niille tulee kuitenkin aina käyttöä.

Jos sen ei tarvitse olla helposti liikuteltava niin tehtävä helpottuu yhdeltä osaltaan.  ;D Jos haluaa pysyä siinä läppärin kokoluokassa niin joku tämmöinen sisäisellä BMS:llä varusteltu prätkän litiumakku voisi olla sopiva pari yhdelle paneelille ja pienelle säätimelle: http://www.heaviside.info/?gclid=CM3TlZ626cwCFYL4cgodb-QKVg#!lithiumakut/c2qt

Isommissa systeemeissä määrä korvaa laadun ja niihin ostetaan lyijyakkuja vaan ei edullisia auton starttiakkuja koska ne kestävät vajaanaoloa huonosti. ns yhdessä vapaa-ajan akussa on helposti siinä 1000Wh eikä se vielä kamalia maksa.. niitä sitten aletaan lisätä käyttötavan ja kukkaron mukaan.
 

denzil dexter

Well-known member
Nyt alkaa litiumakkuja olla jopa Biltemassa:

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akku-muut/Litiumakku-2000036169/

Noiden valmistajasta ei tosin ole tietoa, mutta sentään takuun lupaavat. Storm-motorista saa myös ja ainakaan niiden kanssa ei ole ajoneuvokäytössä ollut ongelmia (paitsi että eivät toimi pakkasella, mutta kuka nyt pakkasella mopoilisi).
 

Puuha

Well-known member
lähde nyt ensin alkuun siitä paljonko sähköä tulee kulumaan vuorokaudessa. vuorokautta kohtin pitää sitten olla akustokapasiteettia kaksinkertainen määrä kulutukseen nähden vähintään. kulutukseen sitten määrität onko käyttö joka päiväistä vai viikonloppuun sijoittuvaa. siitä pääset purkamaan akuston kokoa ja myös tarvittavaa paneliston tuottoa.

invertteriä ei kannata käyttää mihinkään laturinlaitteeseen. kantti tai modifoitu kantti lyhentää merkittävästi laturin elinikää sekä pahimmassa tapauksessa jopa tuhoaa laitteen akun. tietokoneen latausta varten kannattaa hankkia http://www.kauppasatama.fi/tuote/SDR-90WDU/DELTACO-kannettavan-sahkovirta-autosta-15-24V-6A-90W-11eri-USB-LED
 

petej

Member
Omaa kirjanpito läppäriä ilman akkua on ajettu jo muutamavuosi jollain tuollaisella 24/7-> http://www.dx.com/p/100w-universal-ac-power-adapter-for-laptop-with-8-adapters-ac-110-240v-dc-12-24v-33874
Koneena vanha pikkanen ibm niin virtaa näyttää ottavan amppeerin parin luokkaa, tosin ei tuossa käytössä juurikaan tehoja koneessa tarvita.
Jotenkin tuntuisi järkevämmälle käyttää jotain tuollaista kuin invertteriä ja taas verkkolaitetta laskemaan jännitettä.

Puuha ehtikin ensin...
 

VesA

New member
denzil dexter sanoi:
Nyt alkaa litiumakkuja olla jopa Biltemassa:

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akku-muut/Litiumakku-2000036169/

Noiden valmistajasta ei tosin ole tietoa, mutta sentään takuun lupaavat. Storm-motorista saa myös ja ainakaan niiden kanssa ei ole ajoneuvokäytössä ollut ongelmia (paitsi että eivät toimi pakkasella, mutta kuka nyt pakkasella mopoilisi).

Taitaa noista Bilteman versioista puuttua se BMS joka jemmaa tiedon siitä että akku ei ole lyijyakku: 'Ladataan litiumakkujen erikoislaturilla'. Eli noita ei vissiin parane laittaa lyijyakun tilalle ihan tostavaan.
 

denzil dexter

Well-known member
VesA sanoi:
denzil dexter sanoi:
Nyt alkaa litiumakkuja olla jopa Biltemassa:

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akku-muut/Litiumakku-2000036169/

Noiden valmistajasta ei tosin ole tietoa, mutta sentään takuun lupaavat. Storm-motorista saa myös ja ainakaan niiden kanssa ei ole ajoneuvokäytössä ollut ongelmia (paitsi että eivät toimi pakkasella, mutta kuka nyt pakkasella mopoilisi).

Taitaa noista Bilteman versioista puuttua se BMS joka jemmaa tiedon siitä että akku ei ole lyijyakku: 'Ladataan litiumakkujen erikoislaturilla'. Eli noita ei vissiin parane laittaa lyijyakun tilalle ihan tostavaan.

Pakko niissä on joku tunnistin/suojamekanismi olla, kun kerran ajoneuvokäyttöön ovat tarkoitettuja. Auton laturi ei paljon kysele, mihin se sähköä tunkee.
 

VesA

New member
denzil dexter sanoi:
VesA sanoi:
denzil dexter sanoi:
Nyt alkaa litiumakkuja olla jopa Biltemassa:

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akku-muut/Litiumakku-2000036169/

Noiden valmistajasta ei tosin ole tietoa, mutta sentään takuun lupaavat. Storm-motorista saa myös ja ainakaan niiden kanssa ei ole ajoneuvokäytössä ollut ongelmia (paitsi että eivät toimi pakkasella, mutta kuka nyt pakkasella mopoilisi).

Taitaa noista Bilteman versioista puuttua se BMS joka jemmaa tiedon siitä että akku ei ole lyijyakku: 'Ladataan litiumakkujen erikoislaturilla'. Eli noita ei vissiin parane laittaa lyijyakun tilalle ihan tostavaan.

Pakko niissä on joku tunnistin/suojamekanismi olla, kun kerran ajoneuvokäyttöön ovat tarkoitettuja. Auton laturi ei paljon kysele, mihin se sähköä tunkee.

No siksi siinä on se disclaimeri 'Ladataan litiumakkujen erikoislaturilla' : jos lataat ajoneuvolla ei taida olla enää takuuta ;-)

Lifepo-akun kennon 95% jännite on 3,5V. Eli 12V akussa niitä on 4 ja 14V jännitteellä akku pysyy vielä hyvin kasassa jos kennot ovat tasapainossa, tavallinen laturi työntää ehkä 14,5V. Akku on todellisessa vaarassa vasta 4,2V kennojännitteen kohdalla, sitä ei parane hetkeksikään ylittää. Tästä seurannee se, että jos laturi ei pahasti piikitä ( vanhat ajoneuvolaturit katkovat releellä käämiä, siitä voi tulla vanhoissa vehkeissä 200V piikkejä ja vintageakkuaturit nostavat lopulta tasasuunnatun puoliaallon huippuun) niin tuhoraja on turvallisen kaukana kaikille sivistyneille vehkeille eli 16,8V. Biltema on kuitenkin yrittänyt turvata selustansa.
 
Ylös