sähköauton lataus

jolla

Member
minulle ei aukene että miksi koteihin mmyydään sähköauton latauspisteitä/latureita, mitä lie

fortumin sivulla on, jos nyt en väärin ymmärrä, ihan selkeästi että sähköauto ladataan ihan normaalilla kolmivaihevirralla mikä löytyy jokaisesta sähköistetystä mökistä ja on saatavissa vähintään 25A liittymänä
edit 3x25A on minimi

tarkoittaako tuo latauspiste/kotilaturi juuri tuota 3*16 tai 3*32 seinärasiaa?, mikä löytyy karkeasti yleistäen joka taloudesta
 

denzil dexter

Well-known member
Ei kun se tarkoittaa sähköautotöpseliä, joka siis ei ole voimavirtatöpseli. Ja tasavirraksi muuttavaa muuntajaa ja jonkinlaista latauksen älykkyyttä.
 

Sähköala

New member
Tuollaisella Type 2 latausasemalla voi ladata autoon 3,6kW, 4,6kW, 7,4kW, 11kW, tai jopa 22kW teholla riippuen kiinteistön verkon tehosta ja siitä miten asema on liitetty.
Normaali schukopistorasiasta saa tuon pienimmän tehon eli max 3,6kW mutta normaali rasia on heppoisilla liittimillä joita ei ole tarkoitettu jatkuvasti kuormitettavaksi äärimmilleen. Aikansa päästä rasian kontaktiliuskat tai liitokset jostain kohti hitsaavat ja voivat käräyttää koko mökin tms. Pienellä teholla myös lataus kestää kauemmin.
Latausasema osaa keskustella auton kanssa ja työntää sähköä liittimeen vasta kun se on kunnolla kiinni ja ovat todenneet että kaikki kunnossa latausta varten.
Virta päällä ei tuollaisia tehoja voi liittää tai katkaista, muutoin liittimet ovat hetkessä entiset.
 

kotte

Well-known member
jolla sanoi:
tarkoittaako tuo latauspiste/kotilaturi juuri tuota 3*16 tai 3*32 seinärasiaa?
Sähköautoa voi (tällä hetkellä saatavilla olevilla autoilla) varsin harvoissa tapauksissa ladata kolmivaihevirralla. Myös tasavirta on kotioloissa harvinainen (tasavirtaa harrastetaan superpikalatauksessa, noita on lähinnä sähköyhtiöiden pikalatauspisteissä tms.). Kotioloissa, työpaikoilla jne. käytetään keskinopeassa latauksessa yleensä yksivaihevaihtovirtaa, esim. 1*32A,1*64A tai 1*96A (joko niin, että on järeänpuoleinen sähköliittymä, josta virta irtoaa yksivaiheisenakin tai sitten tehoelektroniikkaboxi, joka muuttaa 3*25A tai 3*35A liittymästä imetyn kolmivaihetehon suuremman yksivaihevaihtovirran tarjoavaksi yksivaihetehoksi.

Tuo yksivaihevaihtovirtaan turvautuminen on perua USA:sta ja Japanista edellisestä periytyvien eurooppalaisittain ajateltuna aika idioottimaisten kotitaloussähköstandardien seurauksena.
 

jolla

Member
elikkä auton ja verkon rajapinta on yksivaiheinen AC 240V ja virtaa niin paljon kuin rahkeissa varaa? siis joka autossa on oma latauselekroniikka

vaatiiko DC erillisen liittimen ja mikä jännitevaatimus siinä on?

en kuukkelilla oikein löydä tai hakusana on epäkurantti
 

kotte

Well-known member
jolla sanoi:
elikkä auton ja verkon rajapinta on yksivaiheinen AC 240V ja virtaa niin paljon kuin rahkeissa varaa? siis joka autossa on oma latauselekroniikka

vaatiiko DC erillisen liittimen ja mikä jännitevaatimus siinä on?

en kuukkelilla oikein löydä tai hakusana on epäkurantti
Ei ole ihan helposti selvitettävä asia ja kehitys kehittyy kaiken aikaa; ohessa linkkejä, joiden kautta pääsee alkuun: https://plugit.fi/fi-fi/article/latauslaitteet/sahkoauton-lataaminen/136/, https://plugit.fi/fi-fi/article/etusivu/latauspistoketyypit-sahkoautoille/135/, https://kuntahankinnat.fi/tavarat-ja-palvelut/sahkoautojen-latausasemat-2018, https://op-kulku.fi/sahkoauton-lataus-viisi-erilaista-lataustapaa.
 

jolla

Member
kiitos linkeistä, hyvin selvisi perusjutut, ei olekaan yksi standardi vaan kuten monissa muissakin laitteissa, jälkimarkkinointi varmistettu

kaikkivaltias google joskus ärsyttää, se haluaa yhä ahnaammin priorisoida ja päättää mitä hakutuloksia tarjotaan
 

Sähköala

New member
jolla sanoi:
elikkä auton ja verkon rajapinta on yksivaiheinen AC 240V ja virtaa niin paljon kuin rahkeissa varaa? siis joka autossa on oma latauselekroniikka

vaatiiko DC erillisen liittimen ja mikä jännitevaatimus siinä on?

en kuukkelilla oikein löydä tai hakusana on epäkurantti

Autossa on (yleensä) type 2 latausportti johon sopii vain ko. järjestelmään yhteensopiva liitin ja latausasema. Muitakin portittyyppejä on, riippuen autovalmistajasta.
Ei siis tarvitse miettiä jännitteitä tai virtoja, piuha kiinni ja lataus päälle.
Itse olen laittanut näihin Type 2 asemiin aina sisään 3x16A syötön jolloin voidaan käyttää max 11kW lataustehoa. Tämä on saatavilla kaikissa omakotitaloissa, 22kW vaatii jo vähintään 35A pääsulakkeet mielellään isommat että ei tarvitse vuorotella kuormia. Tosin kotona on yleensä aikaa ladata yön yli ja esim 7kW riittää hyvin. Joissain vanhemmissa varaavan sähkölämmityksen taloissa on 63A jopa 100A pääsulakkeita. Olen sanonut että liittymää ei kannata pienentää, kun siitä ei rahaa saa takaisin, mutta sen sijaan voi laittaa pikalatausaseman ja myydä naapureille latauspaikkaa.
 

Savonius

Well-known member
[/quote]

Joissain vanhemmissa varaavan sähkölämmityksen taloissa on 63A jopa 100A pääsulakkeita. Olen sanonut että liittymää ei kannata pienentää, kun siitä ei rahaa saa takaisin, mutta sen sijaan voi laittaa pikalatausaseman ja myydä naapureille latauspaikkaa.
[/quote]
Onko tosiaan Teslassa 2 tyypin latausportti.

Kuukausimaksu 3*25A liittymässä on täälläpäin n. 25€ ja 63A liittymässä halvimmillaan 117€  Kymmenessä vuodessa ero on vain reilut 10000€ . Edullista pitää vanha liittymä? No pakko uskoa kun oikein ammattimies kertoo. 100A tehosiirron hintaa ei uskalla edes laskea.
 

Pähkäilijä

Active member
Sähköala sanoi:
Joissain vanhemmissa varaavan sähkölämmityksen taloissa on 63A jopa 100A pääsulakkeita. Olen sanonut että liittymää ei kannata pienentää, kun siitä ei rahaa saa takaisin, mutta sen sijaan voi laittaa pikalatausaseman ja myydä naapureille latauspaikkaa.

kattelin tossa meidän sähköyhtiön kuukausihintoja eri liittymille niin 1252€ vuodessa on hintaeroa 3x25/3x100 välillä.

Perusmaksu/ Pääsulakekoko hinta sis alv


1 x 25 A (kt, rt) 9,47 EUR/kk

1 x 25 A, 1 x 35 A, 3 x 25 A  14,31 EUR/kk

3 x 35 A 26,68 EUR/kk

3 x 63 A 64,97 EUR/kk

3 x 100 A 118,65 EUR/kk
 

jolla

Member
Pähkäilijä sanoi:
Sähköala sanoi:
Joissain vanhemmissa varaavan sähkölämmityksen taloissa on 63A jopa 100A pääsulakkeita. Olen sanonut että liittymää ei kannata pienentää, kun siitä ei rahaa saa takaisin, mutta sen sijaan voi laittaa pikalatausaseman ja myydä naapureille latauspaikkaa.

kattelin tossa meidän sähköyhtiön kuukausihintoja eri liittymille niin 1252€ vuodessa on hintaeroa 3x25/3x100 välillä.

Perusmaksu/ Pääsulakekoko hinta sis alv


1 x 25 A (kt, rt) 9,47 EUR/kk

1 x 25 A, 1 x 35 A, 3 x 25 A  14,31 EUR/kk

3 x 35 A 26,68 EUR/kk

3 x 63 A 64,97 EUR/kk

3 x 100 A 118,65 EUR/kk

minulla auton polttoainekulut 17 vuoden ajalta 540€/vuosi, en taida hankkiakaan sähköautoa, no ihan soraansanoen järjetön ajatuskin, ihan vihreää näen
 

jolla

Member
kävin autolla patikassa, siinä tankattaessa, kun oli hieman jononpoikasta pari minuuttia vierähti odottamiseen, alkoi päässä taas raksuttaa
- entäpä jos kaikki autot olisivat sähköautoja
- kuinka paljon täällä juvan abc llä olisi autoja piuhan päässä latauksessa? , nytkin joka ruutu käytössä
- missä se auton sisältö olisi aikaa viettämässä latauksen ajan?
- kuinka paksut nousukaapelit huoltamolla/latauspisteissä pitäisi olla?
- paljonko sähkö oikeasti maksaisi huoltamolla, onko se huomioitu missään laskelmissa?

ajatukseni perustuu täysin olettamukseen kun en tiedä latausajoista, mutta käsittääkseni jos latausaika olisi vaikka 100 kertainen tankkausaikaan (1-2 minuuttia) ja asiakasmäärä/vuorokausi olisi sama, niin.....käsittämätöntä

on siinä emma karilla miettimistä
 

HeTi

Member
Säköautoilijat ovat hyviä asiakkaita kauppialle, viettävät aikaa kaupassa / huoltamolla.
https://tekniikanmaailma.fi/auto-joka-muutti-elamani-kokonaan-nykyisin-tapan-mielellani-aikaa-ikean-ja-prisman-helveteissa/
Sähkö kannattaa vaikka antaa ilmaiseksi, usein kuitenkin lataus onnistuu hitaalla  max 3,6kW/7,2kW teholla. (autoissa useimmiten 1-vaihe laturi)

Ilmainen lataus houkuttaa sitten seisottamaan vaikka pieniakkuista hybridiä koko työpäivän vaikka akku tulisi täyteen ½- tunnissa.
Liikennemerkeillä voi tietysti rajata pysäköintiaikaa.

Erilliset DC-pikalaturit ovat sitten eri asia, latausteho voi olla 150kW tai enemmän riippuen autosta, akun lämpötilasta, varauksesta yms.
Teslan V3 laturit pystyy lataamaan n. 1000km/h teholla jos akku on sopivan tyhjä. Muutaman minuutin pysähdyksellä saa siis  tarvittava kilometrit.
Näin tehokkaita latureita ei kuitenkaan montaa suomessa ole (vielä).

Tässä helppo tapa kokeilla matkailua eri automerkeillä. https://abetterrouteplanner.com/
Tästä tosin puuttuu melkoinen määrä suomen latureita, mutta voi kokeilla eri automalleja ja keliolosuhteita.
 

kotte

Well-known member
jolla sanoi:
kävin autolla patikassa, siinä tankattaessa, kun oli hieman jononpoikasta pari minuuttia vierähti odottamiseen, alkoi päässä taas raksuttaa
- entäpä jos kaikki autot olisivat sähköautoja
- kuinka paljon täällä juvan abc llä olisi autoja piuhan päässä latauksessa? , nytkin joka ruutu käytössä
- missä se auton sisältö olisi aikaa viettämässä latauksen ajan?
- kuinka paksut nousukaapelit huoltamolla/latauspisteissä pitäisi olla?
- paljonko sähkö oikeasti maksaisi huoltamolla, onko se huomioitu missään laskelmissa?

ajatukseni perustuu täysin olettamukseen kun en tiedä latausajoista, mutta käsittääkseni jos latausaika olisi vaikka 100 kertainen tankkausaikaan (1-2 minuuttia) ja asiakasmäärä/vuorokausi olisi sama, niin.....käsittämätöntä

on siinä emma karilla miettimistä
Sähköauto pitäisi ladata ensi sijassa kotona, toissijaisesti työpaikalla, kolmossijaisesti asioidessa ja nelossijaisesti levähdyspaikalla olevassa pikalatausasemassa poikkeustilanteissa samalla kun kahvitellaan.

Sähköautoihin siirtymisen suurin ongelma on Suomessa maaseudulla pitkät etäisyydet, mutta toisaalta keskinopean latauspaikan ja 10...20kW:n tehoisen sähköliittymän järjestäminen vakioparkkipaikalle (ulos ja/tai talliin) onnistuu usein varsin kivuttomasti.

Toista on kerrostalovaltaisissa taajamissa, missä vielä kilpaillaan parkkipaikoista, kun kaiken lisäksi työnantajien mahdollisuudet järjestää työpaikalle aina saatavilla oleva latauspaikka on sitä vaikeampaa, mitä keskemmällä ollaan. Sähköautoilu ei sovi esimerkiksi Helsingissä kuin riittävän varakkaille henkilöille, jotka kykenevät omialla varoillaan tai vaikutusvallallaan moiseen. Jos nykynäkymin muu kuin sähköautoilu kiellettäisiin se tekisi samalla tavalliselle kansalle mahdottomaksi pitää autoa. Emmakarimainen yhdyskuntakehitys tekee tuossa suhteessa jaon rikkaiden ja muun kansan välillä entistä jyrkemmäksi.
 

LauriH

Member
Sähköauton lataukseen liittyen, tuoreimman Fortumin uutiskirjeen kautta tutustuin tällaiseen palveluun: https://www.fortum.fi/aurinkolataus
Jos oikein olen ymmärtänyt niin lyhyesti kyse on siitä, että voit Fortumin latauspisteillä käyttää Fortumille antamasi ylijäämä(paneeli)sähkön kaksinkertaisena. Kuulostaa hyvältä ratkaisulta siinä mielessä, että se ratkaisee yksinkertaisesti sähköauton käyttäjän suurimman ongelman itse tuotetun sähkön hyödyntämisessä kun parhaaseen tuottoaikaan auto on yleensä muualla kuin kotona latauksessa. Lieneekö muita vastaavia palveluita tarjolla?
 

Lahti32

New member
Vuosi sähköautoilua takana.

Lataus aina kotona 10A töpselistä. Aamulla akku täysi aina

Lataus töissä lämmitystolpasta, kahdessa tunnissa lataa täyteen

Julkisilla olen lataillut jos on ilmaista. Kertaakaan en ole maksanut latauksesta.

Paluuta jakohihnoihin ei ole
 

halot

New member
Jos työnantajan sähkötolpasta lataa autoaan, kuuluisi siitä ilmoittaa verottajalle veroilmoituksessa. Se on verotettava etu.

Sama koskee myös tyhjien putelien ja tölkkien palautusta, veroilmoituksessa pitäisi ilmaista, jos ei ole itse niitä ostanut.  ;D
 

Puuha

Well-known member
denzil dexter sanoi:
Jaa lämmitystolpasta akku täyteen kahdessa tunnissa...  ;D

No miksi ei? Ajomatka ei tosin silloin saa olla juuri yli 25km suuntaansa.

Ajatellaas vaikka. Sähköauton kulutus on luokkaa 17kWh/100km. 10A sulakkeelta saa sen 2,3kW lataustehon niin ollaan aika lähellä 25km ajosuorittetta.

Sähköautolla sähkönkulutus on muuten aika vähäinen loppupeleissä vuodessa. Keskivertoautoilijan osalta n. 5000 kWh vuosi mutta ongelmathan muodostuvat vasta siitä kun sähköautoja alkaa olla enemmän, mikä taas kokonaisuudessa on katastorofaalista sähköverkon kannalta kun kapasiteettia ei nytkään ole omiin tarpeisiin riittävästi.
 
Ylös