Halpa kiinamylly

Lahti32

New member
Onko tällaisia myllyjä käytössä kellään. Toimivatko, täriseekö, tuottaako mitään ja kestääkö. Ajattelin asuntobussin vetokoukkuun masto ja tuommoinen omena sinne vispaamaan sähköä. Ollaan usein meren rannalla jossa tuulee aina.
€ 150,33  47%OFF | Max 800W AC 12V 24V Wind Turbine Generator Lantern 5 Blades Motor Kit Vertical Axis For Home Hybrid Streetlight Use
https://s.click.aliexpress.com/e/ccLbYku0
 

don

Active member
Moro

Jos tosta saa 800 W niin totta maar kannattava ostos tolla hinnalla mutta luulen että jää alle puoleen sen teho.
 

Raksaaja

Member
don sanoi:
Moro

No niinpä oli,voisko noista kommenteista todeta jotain kinkki tavarasta ja ton mallin myllyistä.

Sinäänsä hauskoja nämä palautehommat, kun esimerkiksi Wish ja DX.com on poistanut minun lähettämistä palautteista tuotetta koskevat negatiiviset kommentit ja julkaiseet vain sen osan palautteestani joka liittyi toimitukseen yleisesti ja oli positiivistä.

 

vesioinas

Active member
Tuo malli ei ole oikein toimiva ja generaattorin vaatimat kierrokset eivät synny ehkä muussa kuin hirmumyrskyssä. Mulla on tuollainen nurkassa pölyttymässä ja voin sanoa, että se oli vain rahanhukkaa. Sen sijaan perinteellinen HAWT on tiettävästi toimiva. Itseasiassa tänään on tarkoitus pyöritellä ensi kertaa tätä mallia:
https://m.aliexpress.com/item/32959391113.html

Voin päivittää ensikokemuksia foorumiin kun pääsen kustannuspaikalle. Mulla on kolme eri lataussäädintäkin testattavana. Mutta ultimate tavoitteena on kuitenkin tehdä kokonaan oma buck-hakkuri, jolla voi määritellä tehokäyrän itse tai automatiikan avulla. Aikoinaan speksasin VAWT-voimalalle automaattisesti tsr:n mukaan säätyvän tehonsäätimen, mutta koska laitoksen käynnistyminen oli haasteellista niin en alkanut tekemään säädintäkään turhaan.
 

vesioinas

Active member

Eilen sain siivet ja hubin kasattua, johdot vedettyä ja turbiinin kiinni lyhyeen testimastoon. Tuote poikkeaa hieman kuvista ja asennusohjeesta niin kuin näissä on aika usein tapana. Mukana on ylimääräinen mastoon hitsattava laippa, joka voi helpottaa asennusta. Itse olin tehnyt maston asennuslevyn jo valmiiksi niin en tarvinnut muuta. Ainakin tässä 600W mallissa akseli on aika lyhyt ja hubin lukitus paikoilleen ei onnistu paketin mukana toimitetulla lukkomutterilla, koska kierre ei riitä domen adapterin kiinnitykseen. Domelle on siis oma generaattorin akseliin kiinnittyvä kierretappi/mutteri. Jätin lukkomutterin kokonaan pois välistä ja lukitsin hubin pelkällä adapterimutterilla. Hubissa on myös kierteet ja se näyttäisi kyllä lukittuvan paikoilleen riittävän hyvin domen mutterin kanssa. Ohjeissa ei kerrottu kummin päin hubi kiinnitetään, mutta arvasin toivottavasti oikein. Siivet olivat kuten myyjän kuvissa näkyy ja ne piti myös asentaa pelkän kuvan perusteella kun mitään asennusmerkintöjä tai ohjeita ei ollut. Yllättäen siivet käyvät aika lähellä pystyakselia, joten johtoja ei kannata jättää kovin väljästi ja aluslevykään ei voi olla juurikaan 100mm suurempi halkaisijaltaan. Tuuli kävi eilen aika heikosti ja turbiini pyöri kunnolla vain muutaman kerran puuskassa. Siivet pitävät jonkin verran viuhuvaa ääntä niin kuin kai näissä tapana on. Tärinää tai muuta ongelmaa en havainnut. Punnitsin siivet myös grammavaakalla ja painoissa oli vain 1-2gr heittoa mikä menee melkeimpä mittaustarkkuuden piikkiin. Siipien kiinnityksessä kannattaa varmistaa mitalla, että kulmat ovat mahdollisimman tarkkaan kohdillaan: kärjestä kärkeen oikea välimitta oli n.145cm. Turbiinin laakerointi on herkkä, eikä generaattorissakaan ole tuntuvia pykäliä. Generaattorin vaiheiden välillä dc-resistanssi on n.1ohm ainakin tässä 24V-versiossa. Tuulta tarvitaan arviolta >5-6m/s jatkuvaa toimintaa varten. Vaikuttaisi siltä, että peräsiipi voisi olla vähän isompi. Voin jatkaa mastoputkea 8m asti ja haruksia on 3kpl - kiinnitys vanttiruuveilla maahan upotettuihin kierretolppiin. Käyn vielä pyörittelemässä ja mittaamassa lähtöjä skoopilla. Tänään ei taida tuulla riittävästi kuitenkaan, joten latausohjaimia pitää testailla toisella kertaa.
 
Viimeksi muokattu:

vesioinas

Active member
Jaa mitä tulee tuosta mun myllystäkö? Ajoittain  näytti 100W lukemia kun 400W buck/boost -lataussäädin oli mppt-käytössä. Mylly on vasta n. 3m korkeudessa ja tuuli oli puuskaista/pyörteistä. Tehoa alkaa tulla enemmän jossakin 200-250rpm tietämillä. Lataussäätimen mppt on ehkä turhan agressiivinen ja peräsiipi vaikuttaa liian pieneltä. Sidoin peräsiiven sopivalle sektorille niin pysyi vähän paremmin vauhdissa. Ehkä siipeä voisi vähän kasvattaa. Mppt:n voi vaihtaa myös manuaalikäyttöön. Vapaasti aseteltavia jännite/tehoportaita on 15kpl ja lisäksi cut-in -jännitteen voi valita vapaasti. Nykyisessä asemassaan tuotanto riittää suunnilleen akkujen ylläpitoon ja kulkuvaloihin eli se ei ole juuri mitään. Kavensin maston viimeisen osan päätylaippaa ja pohjustin sinkkimaalilla. Harusankkurit ovat valmiina ja jos keli on sopiva niin nostan myllyn ylemmäs viikonloppuna. Sitten tarvitaan vielä tuulia ja uusi yritys. Jos vaikuttaa hyvältä niin laitan isomman akun, joka kestää vähän paremmin tehon ulosottoa. Tuossa 3km päässä on n.30MW myllyt, joten tuulta pitäisi riittää kyllä, jos saan vaan asennettua riittävän ylös.
 

vesioinas

Active member
vesioinas sanoi:
Harusankkurit ovat valmiina ja jos keli on sopiva niin nostan myllyn ylemmäs viikonloppuna. Sitten tarvitaan vielä tuulia ja uusi yritys. Jos vaikuttaa hyvältä niin laitan isomman akun, joka kestää vähän paremmin tehon ulosottoa. Tuossa 3km päässä on n.30MW myllyt, joten tuulta pitäisi riittää kyllä, jos saan vaan asennettua riittävän ylös.
Toi mun kiinanmylly on nyt n.7m napakorkeudessa ja toiminta on selvästikin parempi. Laitoin energialoggerin kiinni yön ajaksi ja vähän kuormaa lataussäätimen ohjaamana niin ei käy ihan jatkuvasti dumppikuormalla. Dataloggeri mittaa pelkkää lataustehoa. Keskituuli on nyt 5m/s ja puuskassa 10m/s. Akku taitaa olla kyllä vaihtokunnossa kun on jo kertaalleen palvellut autonakkuna.
 

korsteeni

Well-known member
Paljonko on alkuvuonna tullut kilowatteja, on nimittäin tuulta piisannut.
Kiinnostaisi paneleiden lisäksi laittaa jotain öisin toimivaa, 200W riittäisi
 

vesioinas

Active member
Taitaa vaatia aika kovaa >6m/s ja pyörteetöntä keskituulta, jotta pienestä myllystä saisi jotakin todellista hyötyä. Noissa kovemmissa puuskissa on ollut muutama sata wattia, mutta pidempiaikaisesti en ole nähnyt mitään >100W lukemia - vaikuttaa vähän siltä, että lataussäädin on liian agressiivinen kun teho pumppaa ylös alas. Kun saan oman säätimen valmiiksi niin sitä on sitten helpompi viritellä. Tuotannosta ei ole oikein tietoa kun napajännite nousee puuskassa herkästi tappiin, jolloin lataussäädin jarruttaa myllyn pysähdyksiin. Kuormana on toistaiseksi vain valvontakamera ja kulkuvaloja - akku on pysynyt kyllä hyvässä jännitteessä.
 
Ylös