Hakkeen polttaminen takassa?

denzil dexter

Well-known member
Nyt alkaa selkä väsyä klapimetsällä, liekö vanhuus tulossa. Millä edellytyksillä voisi metsähaketta polttaa tavallisessa tulisijassa? Se kun on halpaa kuin saippua ja sitä myös tekee helposti itse 1500 euron koneella, toisin kuin pellettejä.
 

Pähkäilijä

Active member
Kun se on puuta niin se palaa, etenkin kun se on kuivaa. Oon haketta polttanut niin takassa, leivinuunissa kun pannuhuoneen kattilassakin, normi hakkuutähdehake on turhan kosteaa ja siinä on havumassaa mukana -> aika tikkusta tavaraa. Kokopuuhake, etenkin jos saa vähän karkeemmalla terällä/ ruuvilla tehtyä luonnistuu paremmin. Ongelmia on syöttäminen tulipesään, kun hyvin palaakseen määrän ei tarvia olla iso kerralla mutta määrä palaa nopeasti.

Tuollei poltin joskus 10 litran ämpärillisen haketta takassa, 1740g oli hakkeella painoa. Tuo on tehty ruuvihakkurilla ja ruuvi on "vähän karkeempi" verrattuna normaali polttohakkeeseen joten palakoko suurempaa.

02022012441.jpg


02022012442.jpg


02022012443.jpg
 

Puuha

Well-known member
murskaavalla oksasilppurilla saa mukavaa napesta aikaan.

tuossa on yksi suomalaisen tekemä napesmylly oksille sekä pikkupuille. http://konekansa.net/index.php?threads/napesmylly.1910/


lisäys: nuo napekset on siitä hyviä että ne menee aika tiiviksi kasaksi ilman pinoamista, kuivuvat nopsaan ja käsittely on helppoa. voi lapiolla nakkoa pesään suoraan laatikosta.
 

denzil dexter

Well-known member
Näppärä laite, pitääpä alkaa rakennella  ;D

Hakkeen ongelma on varmaan juuri se, että se palaa liian nopeasti. Pitäisi siis olla joku pellettikorin tyyppinen laatikko, joka palaisi vain päältä pikku hiljaa. Sen junttaisi haketta täyteen niin luulisi joku 3-5 kg mahtuvan, jolla jo vähän lämmittäisi.
Syöttömekanismikin voisi olla kova sana, jos sen saisi suoraan jousella, ilmanpaineella tms niin, ettei tarvitse sähköä. Sen pitäisi olla kohtuullisen idioottivarma, ettei haketynnyrissä ala olla lieskaa...
 

Pähkäilijä

Active member
Stokeri - siinä se syöttömekanismi noille hakepolttimille. Täällä on pikkunen palahakkuri ja muutaman säkillisen oon risuja poltellut, kunhan joskus eestyn kattilan vaihtaa pannuhuoneessa niin sitten on tarkotus poltella enemmänkin.

Puuhan linkissä joku olikin maininnut "rebakin" joka tekee isompaa pökälettä

https://www.youtube.com/watch?v=fOGG_TP7aD4

noita pienempiä risuja mitä ei viitti klapeiksi tehdä on tullu pilkottua sitte polttoon/ maantäyttöaineeksi.
 

Puuha

Well-known member
napesten seasta pitää nuo pikkuset oksanpalat saada pois kun ovat käytännössä vain kuorta jonka lämpöarvo on käytännössä nolla ja kerää vain kosteutta kasassa. rumpuseula tms. voisi olla hyvä väliin. jos talteen ottaa 10mm suuremmat palaset niin käsittely siisteytyy kummasti.

metsiin jää paljon tuota poltettavaa risupuuta mikä on aika hankalaa muuten hyödyntää mutta tuolla ne saa kohtuuvaivalla hyötykäyttöön.
 

Pähkäilijä

Active member
Puuha sanoi:
napesten seasta pitää nuo pikkuset oksanpalat saada pois kun ovat käytännössä vain kuorta jonka lämpöarvo on käytännössä nolla ja kerää vain kosteutta kasassa. rumpuseula tms. voisi olla hyvä väliin. jos talteen ottaa 10mm suuremmat palaset niin käsittely siisteytyy kummasti.

Kuoren ja kuoren sisäpuoleisen puun lämpöarvo on samaa luokkaa

http://www.motiva.fi/toimialueet/uusiutuva_energia/bioenergia/tietolahteita/biopolttoaineiden_lampoarvoja

tokihan "nahkalla" - niin ihmisen kuin puunkin - tarkoitus on saada pidettyä nesteet nahkan sisäpuolella ja siksi koostumus on erilainen kuin itse sisuskalulla mutta kuivana ihan yhtä hyvää poltettavaa. (ja sian nahkaa syödäänkin, siksi kamara lukee sisällysluettelossa)

Sahoilla ja sellutehtailla kuorimon jälkeinen prosessi on omaa luokkaansa missä tuore kuori jatkojalostetaan erergiaksi ja laitokset ovat energian suhteen enemmän kuin omavaraisia ja energiaa riittää myyntiinkin.
 

Puuha

Well-known member
toki on lämpöarvo sama kg kohden. kuori on vain aika köykästä ja nuo pikkurisut vievät aika paljon tilaa painoonsa nähden.
 

VesA

New member
Mikähän mahtaa olla murskaavan silppurin energiankulutus. Minulla on toinen sellainen menossa, ja kyllä sen pikkusilppurin 2kW moottori aika tosissaan vääntää siihen nähden millä tahdilla palaa syntyy. Voi olla että provehkeet ovat taloudellisempia.
 

Puuha

Well-known member
en nyt kovin huonona hyötysuhdetta kuitenkaan pitäisi 2kW moottorilla. kilo murskattua puuta sisältää n.5,2kWh/kg energiaa. äkkiseltään voisi olettaa että hyötysuhde on huomattavasti parempi kuin pelletin teossa saman mittakaavan laitteessa.

 

Pähkäilijä

Active member
Puuha sanoi:
en nyt kovin huonona hyötysuhdetta kuitenkaan pitäisi 2kW moottorilla. kilo murskattua puuta sisältää n.5,2kWh/kg energiaa. äkkiseltään voisi olettaa että hyötysuhde on huomattavasti parempi kuin pelletin teossa saman mittakaavan laitteessa.

mikäli solunsisäistä kosteutta poistetaan että tuohon 5.2 kWh/kg energiaatasoon päästään tarvitaan paljon lisäenergiaa (kuivurissa), ilmakuivatulle puulle saadaan luokkaa 4 kWh/kg
 

Puuha

Well-known member
Pähkäilijä sanoi:
Puuha sanoi:
en nyt kovin huonona hyötysuhdetta kuitenkaan pitäisi 2kW moottorilla. kilo murskattua puuta sisältää n.5,2kWh/kg energiaa. äkkiseltään voisi olettaa että hyötysuhde on huomattavasti parempi kuin pelletin teossa saman mittakaavan laitteessa.

mikäli solunsisäistä kosteutta poistetaan että tuohon 5.2 kWh/kg energiaatasoon päästään tarvitaan paljon lisäenergiaa (kuivurissa), ilmakuivatulle puulle saadaan luokkaa 4 kWh/kg

kyl, riippuen vähän puulajista kosteuden ollessa sen 20% luokkaa niin varmasti ollaa siinä 4kWh:n pinnassa kiloa kohti ja poltettaessa enää 2-3kWh/kg saadaan käyttöön. tästä huolimatta ei siinä kilon murskaamisessa tuntia mene.  ;)

ei ole koskaan tullut punnattua paljonko tunnissa saa stigan murskaavalla tehtyä. neljässä tunnissa keskikokoisen kärryn saa joka tapauksessa täyteen laitojen tasalle. aika verkkaisasti kuitenkin syntyy kun ei juuri 20mm paksumpia kasassa kuivuneita oksia voi työntää koneeseen jumimatta.
 

jurpolukki

New member
Ai perkales olen otettu  ku mun aikaansaannos on  täälläkin mainittu. (olen rinta rottingilla)

Tuossa viteon pätkässä oksat tai ne pikkuiset jääpi poikkeen porukasta. Mulla oli kyllä ensimäisen savotan tuloksena huonosti .. tuli paljon  alle senttistä joten murua oli paljon.

Olen aloittelemassa uutta kulkuvälinettä sellaista neliveto Subarusta. Siinä sitä mielenkiintoa on meikäläiselle. Entinen tai nykyynen oli turhan kapea ja vain etuvetoinen .. niin märässä mettässä oli suuria vaikeuksia tyhjänä. Ja se mylly korkealla laitojen päälläpainoo  liikaa joten se kaatoi muutaman kerran. Alas oli laskettava ja muuta sellaista inhottavaa. Tähän olis tarkoitus rakennella uus mylly uusin kuosin. En kyllä salaa tee  näitä kyllä Konekansaan juttua ilmestyy kuhan saan jotakin aikaiseksi. Tässä ny ei enään tarvitse pelätä epäonnen häpeää niin eiköhän se siitä,  http://konekansa.net/threads/se-loihditaan-suparusta.3429/#post-92532
https://www.youtube.com/watch?v=XLE1MYK3YlM
 
Ylös