BIOKAASUSTA

R

risto.parikka

Tuolla pumppupuolella jo mainitsin Biokaasujutskista vaan ei ottanut tulta. Täytyy koettaa Täällä.
Telkkarissa oli ohjelma missä tekivät B-kaasua jossain japaniassa vaimissäsenytoli pientaloudessa.
Kahvit keitti -liekki oli kuin kaasuhellassa konsanaan. Miksen voisi käyttää ko. kaasua polttolisänä
Etnassani ? Selviä ohjeita moisesta pienlaitoksesta en ole löytänyt. Periaate on selvillä.
Miksi kukaan ei ole oivaltanut metaanin käyttöä pientalouksien energianlähteenä.
Tällähetkellä se menee kasvihuonekaasuksi taivaalle vaikka voisin polttaa.
Mulla kyllä on tikulla paljon asiaa netistä bongattuna. (googletin hs:lla biokaasu)
Kuution säiliöllä kokeilen ensikesänä ;D
 

Puuha

Well-known member
biokaassuhan on helppo kerätä tehdä mutta ongelmana on saatava määrä. säiliön muoto ja ajoittain sekoittaminen vaikittuvat millaista tuottoa saa aikaiseksi. kyseinen paine on kuitenkin muutamassa millibaarissa eli  käyttökohteet ovat vähissä. itse asukkaiden ulosteet eivät riitä tuottamaan kaasu vaan säiliöön pitää tunkea kaikki biojäte mukaan.
 
R

risto.parikka

Kiitos kannustuksesta. Ei kait tässä sitten muuta kun rukkaset naulaan ja sohvalle köllöttelemään ettei kuluisi energiaa.
Kerran kuussa kun saapi kuiteskin peruspäivärahalla särkylääkkeitä niin loppukympeillä ostaa vaikka sähköä.

ps. hähä älä luulekkaan , alkuun kokeilen kuution pöntöllä, sekottajat ja kaikki alkaa olla selvää pässin lihaa.
Myöhemmässä vaiheessa naapuri voi tuoda lietettä vaikka kymmeniätuhansia litroja tarpeen vaatiessa.
Katohan vaan tulevaisuudessa että miun Etnassani palaa "pierunkaasu aarnivalkia".Sitten mie pötköttelen sohvalla

Pe..le kun toi lääkitys on niin muka raju että välillä lähtee taju ;D
 

Puuha

Well-known member
niin, ei tarkoitus ollut niinkään masentaa asian tiimoilta.

jos mietitään tuottoa on se sen verna päivässä 4 henkisellä perheellä että saa ruuat valmistettua. eli puhutaan n. 1kwh tuotoista päivässä. tällä saa yhden kuution vettä lämpiämää melkein yhden asteen.
 
R

risto.parikka

Häätyy sitä koettaa joskus kepillä jäätä. Anteeksi vain jos tuntuu pahalta joskus. Ei ole vissi tarkoitus :-[

Jo vain saatua on sekin. Kokeilla pitää. Mädättäminen ei onnistu kuin kesällä näin alkuun
ja jos vaikka saiskin pelkät ruuat lämpimäksi niin sehän on jo hyvä.Mulla on vissiin liikaa joutenaikaa(virtaa tuntus riittävän kun vain paikat kestäis)
Naapurista saan vaikka kuinka paljon mädätettävää.
Vaikka toi varaaja on 1500 litraa niin aattelukseni perustuu sen lämmön kerrostuneisuuteen
silloin mun ei kesällä tarvi lämmittää kuin jonkun 300-500 litraa ja alimmillaan pärjätään 45-50 astetta
Jos mie tuon pasan lämmitän kesällä sinne 110 asteeseen niin se riittää  noin 10-12 vuorokautta
Meittiä ei oo kun kaksi henkeä ja ei aina sitäkään kun kesällä mie vien turistit mehtiin eli kalalle eli minne milloinkin--Tervetuloa kokeilemaan
Voishan vaikka kesäksi hommata pienemmän varaajan kun on pieni tarvekkin.
 
R

risto.parikka

Naapurissa kun on "pilalle" menneitä heinäpaaleja (n.a/600-800kg) niin on seos aineita
Olen yrittänyt perehtyä asiaan ja mulla on kovasti mielikuva että jos jostain saan
vaikka 10 kuution mädätys pasan niin tuotto on jo semmonen että oksat pois :D
Meininki on polttaa kaasu muun lämmityksen "seassa" esim toho-päällä.Kaasut palavat silloin toisiopalotilassa savukaasujen matkassa
Pitäisi saada vain semmonen pumppu millä paineistan kaasukellosta
Käsipumpulla näin alkuun kokeet pumputtelen niin ei ole kipänävaaraa ja kunto eikun kasvaa. ;D
Sillä mulla on nyt tarkassa punnituksessa puut/turve/talousjäte minkä poltan, niin
silloin kun laitan metaania sekaan näen heti paljonko auttoi.
Tässä on vielä aikaa kosolti ennen kesää näitä pähkäillä.
 

Puuha

Well-known member
vanha lietesäiliö vöisi olla kova sana...

jos naapurilla on heiniä niin hänellä myös moinen on. nykyäänhän eu kumma kyllä ei ole vielä määrännyt biokaasuja kerättäväksi lietesäiliöistä. tässä mielessä keräys laitteisto voisi osua markkinoille. käytännössä laitteistolla voisi saada sen verran puhdasta kaasua aikaiseksi että sillä voisi ajaa autolla pikku reissut.

kaasun määrä teoriassa voidaan laskea karkeasti. kuten tiedämme energia ei katoa se vain muuttuu toiseksi. eli kun tiedämme esim. heinän energia tiheyden voimme laskea paljonko teoriassa metaania saadaan. kun metaanin nista saadaan n. 6 kWh/m3.

voisin kuitenkin olettaa ettei päivä tuotto ole kuitenkaan niin suurta että ihmeita tapahtuisi. kuitenkin kokeilemalla syntyy uusia innovaatioita.

pessimisti ei pety koskaan.  ;D
 
R

risto.parikka

Pieninä palasina on ilmaisenergia muodossa jos toisessakin maailmalla niinkuin on leipänikin ;D
Tästäpä tuli mieleen että pitäskö jostain hommata tuon 1500 litran "viereen" pienempi esim. 200
kesäkäyttöä varten. Siihen sitten yhdistelisi eri rippuset mitä ilman vain saa. Onko idistä ???
 

Puuha

Well-known member
totta kai se olisi järkevää. kuitenkin energian tuotto tuollaisilla on aika vähäistä ja näin ollen se saataisiin käyttöön asti paremmin. voi kuitenkin olla että lämpimän veden käyttöä joutuu välistä rajoittamaan. tosin paras konsti oppia on kokeilla. oppirahat ne on joka tapauksessa maksettava.
 
R

risto.parikka

Oppia ikä kaikki. Meikän täytyy muistuttaa että olen "tämmösissä" tietsikkajutskissa seniori.
No asiaan-- Sain käännettyä ihan ymmärrettävään muotoon noita jutskia ja tulipa tietoo että tuon sulattelemisessa
menee tovosen aikaa.(näppäsimpä tikulle muistiin  8) )
Tuommoset linkit on ihan jees varmasti näille sivuille.Lisää vaan pitäis saada.Ite olen näkyy ollut aivan "hakoteillä"
Jos tuolta ei nyt hattiwatteja paljoa saisikaan niin
eikös tuon metaanin polttaminen ja jätteen oikeanlainen hajottaminen kuitenkin osaltaan vähennä kasvihuonekaasuja.
Mites sitten vielä tämä hajajätevesiasetus 542 vaimikäsenytoli niin tuollahan mie saan ongelman poistettua kun hakee
luvat ko. systeemille/jutskalle.
Niinhän mie tein savusaunallekkin ennenwanhaan, ensin tehin saunan ja sitten hain vasta/n luvat ;D ja läpi meni että heilahti ;D

ps.koettakaa hyvät ystävät kestää meikää ja sanokaa eli laittakaa viestiä jos joskus tökkii :-[
 

Puuha

Well-known member
windesoliin pitäisi saada myös aikaiseksi artikkeli biokaasusta.  ::) se on toinen asia kuka sen kirjoittaa, kun ei tahdo oikein sellattii tietäjiä olla jotka ovat asian kanssa kunnolla puntaroineet.
 

Puuha

Well-known member
tuossa tuli myös mieleen sellattee että kevytreaktoriksi käy myös 200l tynnyri ikään kuin lähtökohdaksi. letkulla helppo ottaa kaasu talteen ja sekoittaminen onnistuu kyljellään pyörittäen.
 
Ylös