ave sanoi:
Kuinka saa pakoputken lämmön talteen ja kuinka saa moottorin lämmön talteen ja miten ?
Yksinkertaisin tapa on vetää pakoputki läpi lämmitettävästä tilasta. Noinhan tehtiin ennen vanhaan linja-autoissa, kunnes kiellettiin potentiaalisten riskien ja häkämyrkytyksen takia.
Ilmajäähdytteinen moottorihan lämmittää suoraan ilmaa. Tavanomaisessa moottorissa kumpaakin kautta tulee suunnilleen saman verran lämpöä.
Jos haluaa lämmön veteen, niin moottorin jäähdytyksen osalta tarvitaan nestejäähdytteinen moottorikin. Pakokaasujen lämmön voi kerätä vaikkapa pakoputken ympäriltä suuremman putken kautta, jossa kiertää lämmitettävä neste. Pakokaasun lämmittää nestettä sen verran hyvin, että moottorin koosta riippuen jo muutaman metrin pituinen "vastavirtakoaksiaalilämmönvaihdin" tuohon tapaan jäähdyttää bensiinimoottorin pakokaasut kastepisteen rajalle. Diesel vaatii tähän hiukan pitemmän putken, kun palaminen tapahtuu ylimääräisessä ilmapitoisuudessa etenkin pienellä kuormalla.
Käytännössä pientä moottoria joutuu tiivistelemään sieltä ja täältä, jottei pakokaasua vuoda liitoksista. Samoin voi olla tarpeen muuttaa kampikammion huohotuskytkentää. Mahdollisen nestevaippaisen pakoputken ylikuumeneminen ja seuraava potentiaalinen höyryräjähdys on estettävä absoluuttisen luotettavilla ja vähintään kahdennetuilla varokeinoilla. Myös polttoainevuotoja ym. vastaan on oltava varokeinot. En silti käyttäisi suoraa ilmavälitteistä lämmitystä asuinhuoneille tai sijoittaisi laitteita tilaan, jossa säännöllisesti oleskellaan.