Lataussäädin kysymys

ihottuma

New member
Tervehdys kaikille,

Ensimmäistä viestiä pukkaa foorumille, joten antakaa anteeksi aloittelijan kysymykset.

Asiaan:

Olen rakennellut kasaan pientä mökkipakettia erilaisista jo osittain olleista tarvikkeista, osittain uusista.

Paneelit ovat jonkin verran vanhempia, eikä niistä ole oikein mitään tietoja. Paneelit ovat pieniä (n. 40x25cm), ja ne ovat alkuperäisestä Neste Oil-paketista, jolla on pystynyt lataamaan paristoja (tai ainakin tällainen paristolaturi näissä oli suoraan paketissa kiinni). Paneeleja on yhteensä 4kpl.

Akut ovat vanhempaa Biltema-sarjaa, 110Ah, ja suljettuja mutta nesteakkuja.

Näiden jatkoksi ostin sitten yksinkertaisen lataussäätimen, ja helpoin / halvin tähän tarkoitukseen oli minusta Claes Ohlsonin laite http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=161028452

Laitteet on nyt kytketty kiinni, mutta olen hieman huolestunut latausjännitteestä, sillä akut ovat jatkuvasti n. 15-16,6V jännitteessä.

Paneeleja testatessa suoraan aurinkoa vasten, antavat ne yli 30V jännitettä, eli ovat oletettavasti sopivat suoraan 24V järjestelmälle? Toisaalta hieman kuormaa perään, ja jännite tippuu reilusti alle 20V (16-18V).

Kytkin paneelit rinnan, ja vedin yhdellä isommalla kaapelilla tuolle säätimelle (2X3,0mm2).

Säätimen ohjeissa sanotaan, että laite tunnistaa automaattisesti 12/24V järjestelmät, mutta minusta tuntuu että nyt seilataan siinä välimaastossa koko ajan. Näin ollen 12V yläraja ei laukaise lataamista pois käytöstä, vaan lataa reilusti yli. Mitä vaaraa tästä mahtaa olla?

Olen miettinyt akkujen kytkemistä sarjaan, jolloin järjestelmästä tulisi 24V, mutta olenko ymmärtänyt oikein, että tällöin myös antoteho varsinaiseen mökin järjestelmään on 24V, eli säädin ei osaa tipauttaa annettavaa jännitettä 12V:lle?

 

Puuha

Well-known member
ei ole olemassa tyhmää kysymystä tosin suurimpaan osaan löytyy vastaus kun hetken malttaa etsiä.

ensin lähtisin tuosta säätimestä liikkeelle. ota autostasi akku lainaan ja kytke se säätimen perään. jos lukemat ovat vieläkin nuin korkeat vie säädin takaisin kauppaan ja hanki parempi tilalle. yli 14,9V jännite keittää akut pilalle nopeasti jollei nestettä pääse lisäämään.

jos taas säädin lataa 13.1-14.9V jännitteellä auton akkua on säädin kunnossa mutta nuo bilteman akut sököt. kaikki akut vaihdetaan aina kun yksi korkkaa sillä heikompi akku syö nopeasti uuden akun. muistathan että starttiakut eivät tykkää siitä että niitä puretaan tyhjäksi. olisi hyvä jättää akkuun aina vähintään 70% latauksesta jotta elinikää olisi muutamia vuosia aurinkopanelijärjestelmässä.

epäilen ensimmäiseksi akkuja syyksi. vaikkakin olen kuullut huonoa kyseisistä säätimistä.
 
Ylös