Mistä Tuulivoimaloita?

Tyklon

New member
Hei

Semmoisella asialla lähestyn, kun tässä miettinyt Tuulivoimalaa Omakotitalo käyttöön.
Ja löysin tämän foruumin, niin sitä kysyisin, että mistä päin, te olette näitä Tuulivoimaloita ostaneet?
Oletteko suomesta taikka Ulkomailta. Olisiko antaa vinkkejä tälläiseen pulmaan.

Tässä pintapuolisesti katsonut, niin aika hintavia Suomalaisten yritysten kautta.
En usko, että on mahdollista itse alkaa tälläistä rakentamaan, mutta haarukalla 1kwh - 3 kwh tuulivoimalat olisivat hakusessa.

Kiitos
 

Raksaaja

Member
Tyklon sanoi:
Hei

Semmoisella asialla lähestyn, kun tässä miettinyt Tuulivoimalaa Omakotitalo käyttöön.
Ja löysin tämän foruumin, niin sitä kysyisin, että mistä päin, te olette näitä Tuulivoimaloita ostaneet?
Oletteko suomesta taikka Ulkomailta. Olisiko antaa vinkkejä tälläiseen pulmaan.

Tässä pintapuolisesti katsonut, niin aika hintavia Suomalaisten yritysten kautta.
En usko, että on mahdollista itse alkaa tälläistä rakentamaan, mutta haarukalla 1kwh - 3 kwh tuulivoimalat olisivat hakusessa.

Kiitos

Paljonko olet valmis maksamaan?
Paljonko haluat tuottoa/säästöä vuodessa?
 

karpo73

New member
Hei.

Oletko miettinyt mihin käytät myllystä saadun sähkön?
Tämän jälkeen pystyy määrittelemään millä jännitteellä myllyä alkaa etsimään.

Sijoituspaikka on myös suuressa osassa joten jos tuulta on vähän tarjolla voi myllyyn sijoitetut rahat mennä hukkaan.
On myös muistettava että asuinpaikkakuntasi rakennusvalvonta voi vaatia toimenpideluvan myllyn sijoituksesta.

Itselläni on 2 kW 48V Exmork ollut vajaan vuoden eikä sen tuotoilla oikein pääse henkseleitä paukuttelemaan.
Vastaavalla summalla hankitut aurinkopaneelit olisivat tuottaneet paljon enemmän.
En silti ole katunut ratkaisuani sillä myllyn ja latauksen kehittely on ollut mielenkiintoista.




 

nikfly

New member
Minä ostin ja toin suoraan Kiinasta, hinta on murto osa suomalaiseen verrattuna..
hinta oli noin 3 tonnia mastoineen.. 3 kW
e-Bayssäkin ne myy kohtuu halvalla esim espanjalaisia myllyjä.. löytyy just sun koko luokkaa..

 

Savonius

Well-known member
Tyklon sanoi:
Hei

Semmoisella asialla lähestyn, kun tässä miettinyt Tuulivoimalaa Omakotitalo käyttöön.
Ja löysin tämän foruumin, niin sitä kysyisin, että mistä päin, te olette näitä Tuulivoimaloita ostaneet?
Oletteko suomesta taikka Ulkomailta. Olisiko antaa vinkkejä tälläiseen pulmaan.

Tässä pintapuolisesti katsonut, niin aika hintavia Suomalaisten yritysten kautta.
En usko, että on mahdollista itse alkaa tälläistä rakentamaan, mutta haarukalla 1kwh - 3 kwh tuulivoimalat olisivat hakusessa.

Kiitos

Unohda tuulimyllyt ja osta neljä 250W paneelia ja niihin kaksi 500W microverkkoinvertteriä. Halpa, huoleton ja kestävä ratkaisu. Jos päivän peruskulutuksesi poikkeaa hirveästi  ylöspäin keskimääräisestä niin tuon systeemin kerrannaisilla se on helppo toteuttaa.

K...
 

Tyklon

New member
Hei

Kiitos viesteistänne. Tässä suunnitellut, että 5000 - 10 000€ olen valmis tälläiseen kustantamaan.
ei tietenkään välttämättä suinkaan noin paljon rahaa pistämään, mutta jos oikea ratkaisu löytyy, niin olisi kiinnostavaa.

Aurinko paneeleja myös olen katsellut ja sitä miettinyt, että mikä näistä kahdesta olisi se parempi vaihtoehto.
Saksastahan nuo aurinkopaneelit tulisivat halvemmaksi EU-sisällä.
Tässä on vain se, että en tiedä, että kuinka suuri määrä paneeleja oikeastaan tarvitsee.
esim. Finnwind:illä hyvä taulukko selkeyttämään sähkön tuottoa
http://www.finnwind.fi/aurinko/Aurinko-E-sarja-yleisesite.pdf

Mutta tiedä sitten mikä näistä olisi toimiva ratkaisu paneelien määrien kannalta.
Että riittääkö 4 paneelia mihinkään, tai jos ostaa vaikka 20 paneelia, niin riittääkö nekään sitten siihen mihin ehkä voisin tarvita.

Mutta tämän hetkinen sähkön kulutus on vuodessa:
11000 kw -ilmalämpö pumppujen ja jne kanssa.

Niin tämmöiseen hakisin toimivaa ratkaisua
 

ToniA

Member
Kannattaa varmaankin aloittaa sillä että selvittää sähköyhtiön online-seurannasta miltä kulutus näyttää silloin kun olisi saantia (eli päivällä). Jos päädyt aurinkopaneeliin, sen tuottokäyrä taas näyttää kirkkaana päivänä tältä: http://ilmaisenergia.info/foorumi/index.php?topic=1249.msg17408#msg17408 (ei-kääntyvällä asennuksella).

Sitten mietit että itse asiassa kaksi-kolme paneelia kattaa hyvinkin sähkönkulutuksen sinä aikana kun aurinko oikeasti paistaa ja tuottaa jotakin, ellet sitten saa aurinkosähköä varattua esimerkiksi kuumaan käyttöveteen myöhempää käyttöä varten.

Tässä kun on sellainen hassu juttu, että jokainen itse käytetty kilowattitunti on samanarvoista kuin sähköyhtiöltä ostettu, mutta verkkoon myydystä saa takaisin alle kolmasosan ostosähkön hinnasta.

 

VesA

New member
avensi sanoi:
kuinka isoja microinverttereitä on nykyään myynissä  ?
linkkejä !

Kuinka iso on micro ? Onhan noita vehkeitä kaikenkokoisia aika portaattomasti, mutta missä vaiheessa ne ovat liian isoja microksi ? Micron idea taitaa olla siinä ettei katolle tarvitse vedellä tasajännitekaapelointeja vaan jokainen paneeli tuottaa oman vaihtovirtansa, yhteen tai kolmeen vaiheeseen. Silloin isoimmaksi microksi määräytynee laite joka on ulkoilman kestävä ja helposti asennettavissa tehokkaimman myynnissä olevan (yhden) paneelin yhteyteen, ja sen isompi on sitten turhan iso yhdelle paneelille ja invertteri muuten vaan. Niinpä ne on järjestään speksattu jonnekin 250W tienoille ja huipputeho on jossain 300W tienoilla.
 

kotte

Well-known member
VesA sanoi:
Micron idea taitaa olla siinä ettei katolle tarvitse vedellä tasajännitekaapelointeja vaan jokainen paneeli tuottaa oman vaihtovirtansa, yhteen tai kolmeen vaiheeseen. Silloin isoimmaksi microksi määräytynee laite joka on ulkoilman kestävä ja helposti asennettavissa tehokkaimman myynnissä olevan (yhden) paneelin yhteyteen, ja sen isompi on sitten turhan iso yhdelle paneelille ja invertteri muuten vaan. Niinpä ne on järjestään speksattu jonnekin 250W tienoille ja huipputeho on jossain 300W tienoilla.
Onhan myynnissä myös kahdelle paneelille tarkoitettuja mikroinverttereitä, eli noille saadaan sähkö viereisiltä paneeleilta melko helposti ja lyhyillä johdoilla, minkä lisäksi joitakin komponentteja voidaan hyödyntää molempien piireissä kahdentamatta.

Itse vetäisin mikroinvertterin rajan tähän tai ainakin neljää paneelia yhdessä palvelevaan katolle asennettavaan laitteeseen, koska muutoin DC-johtojen pituus alkaa vaatia veronsa. Itse asiassa suurissa viistokattoasennuksissa neljä paneelia per mikroinvertteri taitaa johtaa yleensä johtimien minimipituuteen, kun paneeleita on sekä vierekkäin että päällekkäin ja invertteri sekä johdotus pystytään asentamaan kunkin paneelinelikön keskelle.
 

VesA

New member
kotte sanoi:
VesA sanoi:
Micron idea taitaa olla siinä ettei katolle tarvitse vedellä tasajännitekaapelointeja vaan jokainen paneeli tuottaa oman vaihtovirtansa, yhteen tai kolmeen vaiheeseen. Silloin isoimmaksi microksi määräytynee laite joka on ulkoilman kestävä ja helposti asennettavissa tehokkaimman myynnissä olevan (yhden) paneelin yhteyteen, ja sen isompi on sitten turhan iso yhdelle paneelille ja invertteri muuten vaan. Niinpä ne on järjestään speksattu jonnekin 250W tienoille ja huipputeho on jossain 300W tienoilla.
Onhan myynnissä myös kahdelle paneelille tarkoitettuja mikroinverttereitä, eli noille saadaan sähkö viereisiltä paneeleilta melko helposti ja lyhyillä johdoilla, minkä lisäksi joitakin komponentteja voidaan hyödyntää molempien piireissä kahdentamatta.

Itse vetäisin mikroinvertterin rajan tähän tai ainakin neljää paneelia yhdessä palvelevaan katolle asennettavaan laitteeseen, koska muutoin DC-johtojen pituus alkaa vaatia veronsa. Itse asiassa suurissa viistokattoasennuksissa neljä paneelia per mikroinvertteri taitaa johtaa yleensä johtimien minimipituuteen, kun paneeleita on sekä vierekkäin että päällekkäin ja invertteri sekä johdotus pystytään asentamaan kunkin paneelinelikön keskelle.

Mikroinvertteriksi kutsutaan markkinointimateriaaleissa kaikenmoisia vehkeitä jonnekin 5kW/45kg tienoille asti.. invertteri mikä invertteri eikä se micro ainakaan vehkeen kokoa oikein nätisti aina ilmaise. Jos sillä micro-etuliitteellä pitäisi jotain ilmaista niin laittaisin itse etuliitteen käytön rajan siihen että palvellaan yhtä paneelia, eli invertterin palvema paneelisto olisi microin mahdollinen Wateista välittämättä.. vaikka aika typerä liite se tuohonkin tarkoitukseen on.. tuo termi on vähän niinkuin tärviöillä jo.
 

Savonius

Well-known member
VesA sanoi:
avensi sanoi:
kuinka isoja microinverttereitä on nykyään myynissä  ?
linkkejä !

Kuinka iso on micro ? Onhan noita vehkeitä kaikenkokoisia aika portaattomasti, mutta missä vaiheessa ne ovat liian isoja microksi ? Micron idea taitaa olla siinä ettei katolle tarvitse vedellä tasajännitekaapelointeja vaan jokainen paneeli tuottaa oman vaihtovirtansa, yhteen tai kolmeen vaiheeseen. Silloin isoimmaksi microksi määräytynee laite joka on ulkoilman kestävä ja helposti asennettavissa tehokkaimman myynnissä olevan (yhden) paneelin yhteyteen, ja sen isompi on sitten turhan iso yhdelle paneelille ja invertteri muuten vaan. Niinpä ne on järjestään speksattu jonnekin 250W tienoille ja huipputeho on jossain 300W tienoilla.

Monenkin kokoisia lienee mailmalla. Hyväksyntä EU:n alueelle on harvalla.  Microverkkoinvertterissä on yleensä Mc4 liittimet mihin paneelin johdot liitetään. AE conversionilla on EU hyväksytty laite johon voi liittää kaksi 250W sarjassa olevaa paneelia. Taisi olla max jännite 90 volttia. Kaarinan suunnalla sellainen on käytössä. Tuotokäyräkin oli esillä palstalla. (ToniA)

 

ToniA

Member
Mun mielestäni mikroinvertteri on invertteri joka on suoraan paneelin alla, ja jolla vältytään pitkiltä tasajännitejohdoilta. Aika moni mikroinvertteri muuten vaatii jonkin keskuspurkin esim. vahtimaan verkkosähköä jne. AEConversion on täysin itsenäinen, eli pelkkä invertteri riittää, ellei sitten halua keskitettyä tuoton loggausta jne. Mulla loggausta hoitaa Biltemasta ostettu kWh-mittari (DIN-kiskomalli, sähkötaulussa), sen S0-pulssilähtö on sitten kiinni mun loggaussysteemissäni.

Mulla on kahden paneelin mikroinvertteri, AEConversion INV500-90-EU. Paneeleita on kaksi, 245 Wp, ja paikkana Kaarina.
 
Ylös